2022-07-14, 00:15
Medlem
Snapcounts avatar
En till rysse som protesterar mot kriget, nu i Smolensk. Stryk har han fått för sina åsikter :

https://www.youtube.com/watch?v=lPahJQByjT0

Modigt, hoppas han klarar sig. Inte f-n att jag skulle vilja göra en "Ghandi" i Ryssland.
Senast redigerad av Snapcount 2022-07-14 kl. 00:18.
Citera
2022-07-14, 00:23
Medlem
StigaSols avatar
Putin vill ta död på Ukraina befolkning och kulturarv. Jävla råtta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5aJg4/usa-ukrainska-barn-tvangsforflyttas-och-adopteras-bort-i-ryssland

I ett uttalande på onsdagen riktar Blinken skarp kritik mot landet och dess president Vladimir Putin.

– Den olagliga deporteringen av skyddade personer är ett allvarligt brott mot den fjärde Genèvekonventionen gällande skydd av civila och det är ett krigsbrott, säger han enligt flera amerikanska medier, däribland Washington Post.

Den amerikanske utrikesministern anklagar ryssarna för att systematiskt försöka ”filtrera” befolkningen i de ryskockuperade områdena, som Luhansk och stora delar av Donetsk, i Ukraina.

– President Putins ”filtreringsopertationer” innebär att man separerar familjer, konfiskerar ukrainska pass och ger ut ryska pass i stället i ett uppenbart försök att ändra demografin i delar av Ukraina, säger Blinken.

Ryssland har ägnat sig åt liknande operationer tidigare, bland annat i Tjetjenien, uppger han.

Redan i mars rapporterade Washington Post att ukrainska medborgare blev bortförda till andra sidan gränsen. Vissa togs till den ryska hamnstaden Taganrog vid Azovska sjön. Därifrån skickades de med tåg till olika platser i Ryssland, enligt tidningen.
Citera
2022-07-14, 00:26
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Du skrev ju för 7 dagar sedan att de var på väg mot Siversk utan att behöva vila alla trupper. Men de tog Lysychansk-fickan den 3e. De har ryckt fram maximalt 10 km på 10 dagar på denna front. Efterhandskonstruktion att nu långt senare låtsas att det blivit som du sa. Dina förutsägelser är värdelösa.
” 2. Trots att Putler sa att trupperna som slagits om Lysychansk ska få vila, kommer rySSarna att försöka använda sitt tillfälliga momentum att avancera mot Siversk. Frontlinjen vid Lysychansk halverades i längd efter att det ukrainska försvaret kollapsade - rySSarna kan mycket riktigt låta trupperna som tog staden vila och fortsätta sin offensiv mot Siversk med ett tillräckligt antal BTG:s.”

Den enda gången jag angett hur lång tid det skulle ta för dem att nå Siversk var följande:

2022-07-01
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkrumsromantiker
Om jag får vara lite pessimistisk, revidera SVT:s siffror om 1-2 veckor efter att allt mellan Lysychansk och Siversk officiellt tillhör rySSen.

Och där hade jag inte jättefel. För övrigt så har de bevisligen inte vilat alla sina trupper, annars skulle det inte pågått strider öster om Siversk i princip under en vecka nu. Jag nämnde det i mitt citerade inlägg eftersom folk i tråden hoppades på att rySSarna var utmattade och skulle ta en lång operationell paus, eller falla ihop som ett korthus.

Som jag tidigare har påpekat för andra skribenter, så satsar inte rySSarna just nu på att hastigt ta terräng. De har precis som innan de tog Lysychansk öst artilleri och MLRS över de ukrainska trupperna som hållt linjen öst och sydöst om Siversk, och först nu när de trupperna är försvagade har de avancerat med sina trupper mot stadens utkant.

Om mina förutsägelser är värdelösa får du gärna i efterhand poängtera var jag hade fel.
Citera
2022-07-14, 00:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol
Putin vill ta död på Ukraina befolkning och kulturarv. Jävla råtta.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/v5aJg4/usa-ukrainska-barn-tvangsforflyttas-och-adopteras-bort-i-ryssland
I ett uttalande på onsdagen riktar Blinken skarp kritik mot landet och dess president Vladimir Putin.
– Den olagliga deporteringen av skyddade personer är ett allvarligt brott mot den fjärde Genèvekonventionen gällande skydd av civila och det är ett krigsbrott, säger han enligt flera amerikanska medier, däribland Washington Post.
Den amerikanske utrikesministern anklagar ryssarna för att systematiskt försöka ”filtrera” befolkningen i de ryskockuperade områdena, som Luhansk och stora delar av Donetsk, i Ukraina.
– President Putins ”filtreringsopertationer” innebär att man separerar familjer, konfiskerar ukrainska pass och ger ut ryska pass i stället i ett uppenbart försök att ändra demografin i delar av Ukraina, säger Blinken.
Ryssland har ägnat sig åt liknande operationer tidigare, bland annat i Tjetjenien, uppger han.
Redan i mars rapporterade Washington Post att ukrainska medborgare blev bortförda till andra sidan gränsen. Vissa togs till den ryska hamnstaden Taganrog vid Azovska sjön. Därifrån skickades de med tåg till olika platser i Ryssland, enligt tidningen.

Det är ju p.g.a. detta som det bor ryssar i Ukraina, Estland, Lettland, Kaliningrad. Efter den etniska rensningen så kan man sedan komma och skydda ryssarna i framtida krig.
Citera
2022-07-14, 00:40
Medlem
StigaSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är ju p.g.a. detta som det bor ryssar i Ukraina, Estland, Lettland, Kaliningrad. Efter den etniska rensningen så kan man sedan komma och skydda ryssarna i framtida krig.

Han är inte sämre än Hitler var måste jag erkänna. Vill bara få ett slut på det här kaoset, bomba Kreml!

Citera
2022-07-14, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det ser ut att bli lite som EaEU, Rysslands försök till eurasisk motpol till EU. Hör man något om den unionen idag? Nej. Varför? För att det inte blev inte så mycket av den när de inte fick med sig Ukraina.
EaEU var dödfött från början då det aldrig var något seriöst försök att göra mimik av EU utan snarare något i stil med Afrikanska Unionen. Grundproblemet är, förutom den enorma maktobalansen mellan medlemmarna, att diktaturer som regel är väldigt opigga på att lämna ifrån sig makt och det blir då helt omöjligt med överstatliga byggen. Följaktligen så har EaEU blivit ett meningslöst diskussionsforum där ryssarna kan befästa sin maktsfär i utbyte mot lite ekonomiska munsbitar.
Tror ärligt talat inte att Ukrainas inkludering hade gjort någon skillnad.
Citat:
Det nya globala ryssledda blocket är nog mest en pipe dream som en del missanpassade nykonservativa i väst hoppas på. Lite i stil med (och kanske även som en tröst för) Trumpismen, som ju också verkar tyna bort nu som en sista dödsprutt från en övertrött kalasballong.
Ja alltså, vad tusan hade de tänkt leda med när deras egen ekonomi är på väg åt helvete och de själva går i Kinas ledband?
Citat:
Min rekommendation är att man testar jobb och flickvän innan man ger sig i kast med att simpa för Ryssland. Även om man är ful så kan det faktiskt finnas en chans.
Är man beredd att simpa för Ryssland så tror jag varken arbete eller flickvän är realistiska alternativ dessvärre. Vi snackar trots allt bottenskrapets sammansvärjning...
Citera
2022-07-14, 00:41
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkrumsromantiker
Den enda gången jag angett hur lång tid det skulle ta för dem att nå Siversk var följande:

2022-07-01

Och där hade jag inte jättefel. För övrigt så har de bevisligen inte vilat alla sina trupper, annars skulle det inte pågått strider öster om Siversk i princip under en vecka nu. Jag nämnde det i mitt citerade inlägg eftersom folk i tråden hoppades på att rySSarna var utmattade och skulle ta en lång operationell paus, eller falla ihop som ett korthus.

Som jag tidigare har påpekat för andra skribenter, så satsar inte rySSarna just nu på att hastigt ta terräng. De har precis som innan de tog Lysychansk öst artilleri och MLRS över de ukrainska trupperna som hållt linjen öst och sydöst om Siversk, och först nu när de trupperna är försvagade har de avancerat med sina trupper mot stadens utkant.

Om mina förutsägelser är värdelösa får du gärna i efterhand poängtera var jag hade fel.

Blir det bra det här, tycker du? Krig funkar?
Vad vill ni uppnå?

Priset blir - oavsett utgång rent militärt - generationslånga motsättningar mellan ryssar och ukrainare. Tidigare ”broderfolk”…

RyZZland kommer få betala ett OERHÖRT pris, politiskt (isolering), kulturellt (cancellering av allt som varit känt från det landet), men framför allt ekonomiskt. Enorm fattigdom och hög kriminalitet väntar det ryska folket i kanske 100 år eller mer.

Är det värt det, tycker du?
Citera
2022-07-14, 00:43
Medlem
Kort Sammanfattning för er som bara tar del av MSM och inte har nån aning om vad som händer i Ukraina:

Först gick det långsamt. Nu går det i rasande takt. Det är nu ytterst kristiskt läge för Ukraina.

Rysska trupper har tagit sig in i Soledar och Seversk.

Ukrainska trupper kommer att behöva fly från Seversk ännu snabbare än från Lisichansk innan de blir helt omringade - eftersom motorvägen till Kramatorsk kommer att skäras av.

Avgörande strider kommer antagligen påbörjas nästa vecka runt Kramatorsk och Slavyansk.

Om och när Kramatorsk faller är det i princip game-over för Ukraina…
Citera
2022-07-14, 00:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det ser ut att bli lite som EaEU, Rysslands försök till eurasisk motpol till EU. Hör man något om den unionen idag? Nej. Varför? För att det inte blev inte så mycket av den när de inte fick med sig Ukraina.

Nej det är ju Ryssland som är problemet. Ryssland skall leda den och bestämma över alla länder som ingår. Den funkar inte för att Ryssland är inblandade. Det spelar ingen roll hur få eller många länder det är. EU skulle ju aldrig fungera om alla EU-länder skulle vara vasallstater till Nazi-Tyskland med kärnvapen.
Citera
2022-07-14, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Kort Sammanfattning för er som bara tar del av MSM och inte har nån aning om vad som händer i Ukraina:

Först gick det långsamt. Nu går det i rasande takt. Det är nu ytterst kristiskt läge för Ukraina.

Rysska trupper har tagit sig in i Soledar och Seversk.

Ukrainska trupper kommer att behöva fly från Seversk ännu snabbare än från Lisichansk innan de blir helt omringade - eftersom motorvägen till Kramatorsk kommer att skäras av.

Avgörande strider kommer antagligen påbörjas nästa vecka runt Kramatorsk och Slavyansk.

Om och när Kramatorsk faller är det i princip game-over för Ukraina…
Rasande takt? Var tusan får du det ifrån?
Och varför skulle det vara game over om Kramatorsk faller?
Citera
2022-07-14, 00:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Om och när Kramatorsk faller är det i princip game-over för Ukraina

Varför skulle det vara det? Kramatorsk är 6 mil från gränsen till det Ryssland ockuperade redan innan februari. Det är 15 mil från ryska gränsen. 100 mil kvar till Lviv.
Citera
2022-07-14, 00:54
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Blir det bra det här, tycker du? Krig funkar?
Vad vill ni uppnå?

Priset blir - oavsett utgång rent militärt - generationslånga motsättningar mellan ryssar och ukrainare. Tidigare ”broderfolk”…

RyZZland kommer få betala ett OERHÖRT pris, politiskt (isolering), kulturellt (cancellering av allt som varit känt från det landet), men framför allt ekonomiskt. Enorm fattigdom och hög kriminalitet väntar det ryska folket i kanske 100 år eller mer.

Är det värt det, tycker du?

Citerade du fel användare/inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in