2021-06-30, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att stulna båtmotorer och skogsmaskiner kan föras ur landet hur lätt som helst är förkastligt. Detta måste styras upp.

Men tråden handlar inte om det. Tråden handlar om att folk frivilligt slänger kläder i en låda och att dessa kläder hamnar lite varstans (ibland i kriminellas lastbilar). Att ens gamla t-shirt som man slängt hamnar hos ett kriminellt gäng går inte att jämföra med att någon snor ens båtmotor för 100 lax.
Tråden handlar om att utländska medborgare åker runt på stöldräder i Stockholm nattetid. Detta har skett systematiskt under längre tid, värdet av stöldgodset som just denna liga kommit över är i storleksordningen miljoner.

För att komma åt denna brottslighet krävs både ökning av gränskontrollerna, men också spaningsinsatser mot misstänkta stöldligor. Den nuvarande(?) regeringen verkar dock inte prioritera frågan-
Citera
2021-07-17, 18:24
Medlem
spoilers avatar
"Røde Kors undrede sig over, at containerne til genbrugstøj ofte var næsten tomme, når de tømt.

Men det var der en god grund til. En gruppe polakker nemlig kørte ifølge politiet rundt til containerne efter weekender, låste dem op med kopier af de rette nøgler, og kørte det stjålne tøj til Polen, hvor det blev solgt.

Fredag blev 20-årig polak varetægtsfængslet i Københavns dommervagt i 20 dage, efter at han var udleveret fra Sverige. Han sigtes for tyverier af 4,6 ton genbrugstøj fra tøjcontainere på store dele af Sjælland.

/.../

En anden polak sidder lige nu fængslet i Sverige og venter på at blive udleveret til Danmark, mens to polakker på 26 og 27 har siddet fængslet siden 29. marts, hvor de blev anholdt på fersk gerning i Roskilde, efter de havde tømt flere tøjcontainere for sække med tøj.

Dengang beslaglagde politiet cirka 4,8 ton genbrugstøj.

Tyverier af genbrugstøj er ikke kun gået ud over Røde Kors, men også andre hjælpeorganisationer som Blå Kors og Kirkens Korshær som derfor er gået glip af store indtægter i deres genbrugsbutikker."

https://ekstrabladet.dk/krimi/genbrugsbande-paa-spilroede-kors-plyndret-for-tonsvis-af-toej/8701325
Citera
2022-02-09, 11:22
Medlem
De litauiska journalisterna stretar på och fortsätter bevaka stöldligan.

Klädstölderna kretsar ju kring bröderna Aivaras Grybauskas (bosatt i Litauen) och Regimantas Grybauskas (bosatt i Täby). Aivaras har nu åtalats för bokföringbrott (baserat på tillslaget vid hans Second Hand butik i Kėdainiai i våras). Åtalet gäller inte befattning med stöldgods eller häleri.

Tyvärr verkar svenska polisen ha lagt ner förundersökningen mot Regimantas.

Chefen för Human Bridge i Sverige bekräftar att stölderna från deras insamlingsstationer i Stockholm minskade efter Uppdrag Granskning sändes, men är nu tillbaka på samma nivå som tidigare.

Använd google translate
https://siena.lt/news/kedainiu-robinhudu-byla-perduota-teismui

Intervju med Human Bridge
https://youtu.be/b8ki3H-mWyg?t=103

Artikel från Litauiska nyhetssidan LRT
https://www.lrt.lt/naujienos/lietuvoje/2/1584185/siena-galimai-svedijoje-pavogtu-labdarai-skirtu-drabuziu-pardavimo-lietuvoje-byla-perduota-teismui

Otroligt att journalistteamet orkar fortsätta detta oglamorösa gräv. Samtidigt kan man förstå svenska polisens prioritering. Så länge det skjuts ihjäl en person i veckan vore det fel att slösa resurser på internationella stöldligor.
Citera
2022-02-10, 15:05
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Jag har inte glott på tv-reportaget. Men om någon gillrar en fälla med en hemmagjord handgranat och sedan filmar när dessa typer bryter sig in i en klädbox för att stjäla och då utlöser granaten hade den som filmat säkert fått en massa tummen upp på youtube för det videoklippet.
Citera
2022-02-11, 08:17
Medlem
Citat:
Vilka pengar då? Det är väl tänkt att de kasserade kläderna ska delas ut gratis till mindre bemedlade i typ Baltikum.

”Kasserade”?

Det är kläder som är skänkta till välgörenhet.
Citera
2022-02-11, 11:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleAndersson
”Kasserade”?

Det är kläder som är skänkta till välgörenhet.

Ja ”kasserade” kanske var klumpigt uttryckt.
Citera
2022-07-13, 01:17
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Hur kommer dom över nycklarna till boxarna?
Citera
2022-07-13, 01:29
Avslutad
Citat:
Vilka pengar då? Det är väl tänkt att de kasserade kläderna ska delas ut gratis till mindre bemedlade i typ Baltikum.
Röda korset samlar in kläder, som dem säljer i sina secondhand butiker. Pengarna dem tjänar går direkt till hjälporganisationen
Citera
2022-07-13, 01:31
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Hur kommer dom över nycklarna till boxarna?

De bryter sig troligen in. Annars har de någon på insidan.
Citera
2022-07-13, 01:33
Avstängd
448s avatar
Ett tag ställde dom ut egna boxar bland lagliga boxar
Citera
2022-07-13, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Tråden handlar om att utländska medborgare åker runt på stöldräder i Stockholm nattetid. Detta har skett systematiskt under längre tid, värdet av stöldgodset som just denna liga kommit över är i storleksordningen miljoner.

För att komma åt denna brottslighet krävs både ökning av gränskontrollerna, men också spaningsinsatser mot misstänkta stöldligor. Den nuvarande(?) regeringen verkar dock inte prioritera frågan-
Det gör inte jag heller.
Själv sorterar jag inte sopor men trasiga kallingar och strumpor är jag rätt så anal med att alltid skänka till närmsta klädinsamling. Jag har nämligen hört klagomål över att klädinsamlarna går back på att behöva ta hand om lump. Voila!
Får jag råda så ska de drunkna i lump. Om några gangstrar från skitländer plundrar dem så är det desto bättre. Skulle svenska staten lägga en krona i polisresurser till detta ickebrott så måste jag börja vidta åtgärder i form av försäljning av hembränd sprit för att kompensera försnillning av skattemedel.
Citera
2022-07-13, 05:49
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Röda korset samlar in kläder, som dem säljer i sina secondhand butiker. Pengarna dem tjänar går direkt till hjälporganisationen

Jag har aldrig sett en Röda Korset-klädinsamlings-låda. De som finns i närheten av mig har totalt okända ”hjälporganisationer” ställt ut och de har knappast butiker där de säljer paltorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in