2022-07-12, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
En del saker????
Förstår du inte att för en stats överlevnad måste man importera mer än ”en del saker”.

Eftersom den ryska importen är nära noll har regimen beslutat att inte redovisa några importsiffror.
'
'
Du kan lägga ner ordmärkeriet, jag kan utan vidare säga "man importerar en del saker" även om det skulle handla om belopp motsvarande hundra miljarder dollar. Ordvalet där är inget du har att göra med. Här på FB är ordvalen aldrig lika exakta som i en juridisk rapport.

Du begriper väl att jag inte har gett mig in i någon verklig diskussion med dig, stumpen?
Senast redigerad av HepCat-X 2022-07-12 kl. 18:43.
Citera
2022-07-12, 18:41
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mm-m..

Putin skall då köpa hundratals utav droner ifrån Iran. Såå.., då bör nästa önskemål ifrån Ukraina bli "anti-dron" vapen. För man kan ju inte ha dessa hängande över sig och skicka mängder med info tillbaka, samt skicka iväg missiler etc..

Såå, någon som vågar sig på en gissning om vad för något Ukraina kan få ?
About 90% of the U.S. military's counter-drone capabilities are electronic warfare-type systems that use lasers or microwave-signal propagation to disrupt the communications link between user and device. The tendency was for each countermeasure to have its own sensor, effector, and command and control system.
Dom stör ut persiska mattor i skyn
Citera
2022-07-12, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
I det här kriget finns en säker vinnare och det är Kina som nu får full tillgång till Rysslands naturtillgångar.
För övrigt finns enbart förlorare.
Det ligger mycket i det, jag tror att de hoppas på en kollaps av federationen. Då kan de lova guld och gröna skogar till de republiker som passar dem.

Många av republikerna hatar Ryssland och skulle kanske känna sig mer bekväma med att ha ett handelsutbyte exklusivt med Kina. Jag har själv upplevt rysshatet i en del republiker.
Citera
2022-07-12, 18:46
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Vilka horungar till politiker vi har, skickar vapen trots att vi är ett neutralt land, när kriget sen är kommen till Sverige så kommer dem alla sitta i en bunker tillsammans med deras familjer och gömma sig, du har fan varit aktiv i den här tråden mer en alla du är säkert en gubbe som hatar livet.

Vare sig du vill eller inte så´kommer Ryssarna gå segrande ur kriget.

10000 svenska frivilliga hjälpte finland slåss mot ryssarna under vinterkriget. Dom slogs för sin existens. Vi skickade en tredjedel av vårt flygvapen för att strida mot ryssarna. Samma sak gör vi nu. Strider mot ryska fascister som bedriver ett folkmord. Självklart ska vi inte vara "neutrala" när ett land håller på att förintas av sen stat som bedriver kriminella handlingar och statsterrorism. Ryssland har alltid varit fienden nummer ett.

Sjkälvklart kommer jag ta till vapen om ryska soldater sätter sin fot på svenskt territorium.

Ryssarna kommer att förlora i Ukraina var enda rysk soldat som inte frivilligt lägger ner vapnen ska bekämpas.
Citera
2022-07-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
https://www.themoscowtimes.com/2022/07/11/effectiveness-of-ukraines-himars-fuels-concern-in-russia-a78257

Pro-Kremlin figures have expressed rare public concern after Western-supplied weapons allowed Ukraine to carry out a series of successful attacks on Russian targets far behind the frontlines.

Himars verkar ställa till det rejält för ryssarna, en jävla räckvidd och precision.

Väst har något som ryssarna saknar, precision.
Hade det ryska artilleriet haft längre räckvidd så hade jag burit hjälm, här i Skåne.

Å andra sidan så bär vi skottsäkra västar sen länge.
Så en hjälm som komplement hade känts naturligt för mig som en gammal utbildad skytteslusk.
Senast redigerad av svartellervitt 2022-07-12 kl. 19:04.
Citera
2022-07-12, 18:58
Medlem
Enligt War Monitor twitter skall det idag ha förekommit en explosion i Enehodar. Det skall vara nära Zyporitzia.

Inga detaljer ännu vad som har utlöst explosionen.
Citera
2022-07-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
En del saker????
Förstår du inte att för en stats överlevnad måste man importera mer än ”en del saker”.

Eftersom den ryska importen är nära noll har regimen beslutat att inte redovisa några importsiffror.

Det är ju bristen på import som så snabbt har fått Rysslands industri att gå på knäna. Allt Ryssland tillverkar är beroende av import från väst.
När sedan tillverkningsindustrin får brist på delar till maskiner duger inte din och Niburus 3D-skrivare, då kommer det att bli ännu värre.

Vad är det du har svårt att förstå? Fråga gärna om Rysslands industri så kan både jag och andra hjälpa dig att inse att Rysslands industri ligger förbannat illa till.

Du är ju mer än lovligt okunnig men ägna åtminstone någon timme per dag av sommarlovet till att förkovra dig, med lite tur kanske du kommer till större insikt

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
'
'
Du kan lägga ner ordmärkeriet, jag kan utan vidare säga "man importerar en del saker" även om det skulle handla om belopp motsvarande hundra miljarder dollar. Ordvalet där är inget du har att göra med. Här på FB är ordvalen aldrig lika exakta som i en juridisk rapport.

Du begriper väl att jag inte har gett mig in i någon verklig diskussion med dig, stumpen?
Ge fan i att klippa i citat. Du är extremt okunnig och förmodligen lågbegåvad. Läs vad jag skriver. Ryssland importerar inte för ”hundratals miljarder” det är nästan noll!
Ryssland sitter upp till armhålorna i skit.

Ryssland sitter i skiten på riktigt! Du du kommer med fjantiga- och barnsliga- smileys om att andra länder har en statsskuld och tror att det är negativt.

Läs på under sommarlovet, jag kommer att bevaka dina framsteg och ge betyg på relevanta inlägg.
Pluggar du på ordentligt så kan du kanske återfå någon slags heder du så här långt du inte har förtjänat i den här tråden. Lycka till!
Senast redigerad av Arccosinus 2022-07-12 kl. 19:02.
Citera
2022-07-12, 19:03
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Mycket intressant detaljerad video av en överste i Österrikes armé.
https://youtu.be/dEbLuAPobao?t=434

Ukraina styrka i Donbas uppskattas ha minskat från 83 förband till 60.
Ryssarnas styrka uppskattas ha ökat från 93 till 108.

Finns stor risk att Ukrainas armé totalt kollapsar i öster om det här fortsätter.
Österrike är det sista Warszawapaktslandet.
Citera
2022-07-12, 19:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Mm-m..

Putin skall då köpa hundratals utav droner ifrån Iran. Såå.., då bör nästa önskemål ifrån Ukraina bli "anti-dron" vapen. För man kan ju inte ha dessa hängande över sig och skicka mängder med info tillbaka, samt skicka iväg missiler etc..

Såå, någon som vågar sig på en gissning om vad för något Ukraina kan få ?

Varför måste de köpa droner från Iran? Vill inget annat land sälja sina?
Citera
2022-07-12, 19:08
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Varför måste de köpa droner från Iran? Vill inget annat land sälja sina?
Varför ska mäktiga Rysslands härskare behöva köpa drönare överhuvudtaget, Ryssland är ju återhållsamma? Det är ju inte ens ett krig, det är en mindre militär operation och dom har knappt börjat säger man!
Hur går det ihop? Dom ska väl ha tusentals drönare på lager som dessutom är bättre än någon annans?
Citera
2022-07-12, 19:10
Medlem
StigHails avatar
Om man tror att Ryssland kommer att gå vinnande ut det här så undrar jag vilken planet man bor på eller har man verkligen svalt den pinsamt dåliga propagandan eller är det bara önskedrömmar?
Ett jävla tjöt om deras gas, om man tror att det fruktansvärt korrumperade Ryssland skulle överleva på intäkter från gas till Tyskland och lite andra länder så är man ju bra korkad.
Tänk om Putin inte varit så korkad och gjort något med sina enorma naturtillgångar för längesen så hade dom kanske varit med dom stora grabbarna, men det är lite sent och tänka på det nu.
Dom unga utbildade har flytt, det finns ingen framtid i Ryssland, dom som är kvar kommer inte lyckats bygga upp ett normalt fungerande land, har dom inte klarar det förut så kommer dom absolut inte klara det nu heller.

I början tyckte jag synd om det ryska folket, men ju längre dom är kvar i Ukraina utan att folket gör uppror ju mer önskar jag att Ukraina inte bara kör ut patrasket från deras land utan även tågar mot Moskva.
Ukrainare hade i alla fall vett och mod och göra motstånd mot sin regim, ryssarna verkar älska att bli blåsta av sin regim.

Dom kan inte ens göra bra propaganda, den är så fruktansvärt fantasilös och det är tecken på ett svagbegåvat folk som går på skiten och folket som gör skiten och tror att några andra än generationer av detta vodkadrickande tacky folk skulle gå på det.
Dom är bra på att ljuga och inte känna någon skam för det, dom är lite som Nord koreas ledare som utan att skämmas kunde berätta att han gjorde 11 hole in one första gången han spelade golf.
Citera
2022-07-12, 19:20
Medlem
Eftersom gasledningen kommit på tal igen. Ett hårt slag mot Ryssland vore att helt stoppa Europas import av naturgas? Effektivare än tidigare sanktioner?
Visst slår det hårt mot Tyskland, Italien och Ungern och några till. Men dem kan vi övriga hjälpa, det är
kanske värt uppoffringen.
Tyskland kunde under en tid köra alla kolkraftverk tills hamnar för fartygstransporterad naturgas
byggts.
Miljöhänsynen får vika när krig råder.
I övrigt måste den fria världen skicka ännu fler moderna vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in