Citat:
Ursprungligen postat av
Havskung
Det har ingen betydelse om det Greta säger är svårt att genomföra, hela världen är inpyrt av miljöförstörelse och hot mot klimatet, pga människan! Det hon säger är rätt, alla måste göra så gott man kan! Greta själv gör så gott hon kan! Fast jordklotet hinner väl gå åt helvete ändå!
På vilket sätt gör Greta själv så gott hon kan?
Skulle hon t.ex ha ätit svenska lammkotletter eller östersjöfisk i stället för importerad ananas och avokado om det inte hade varit för att hon låtsas ”rädda klimatet”?
Varför reser hon omkring på rena nöjesresor med dieseldrivna båtar och tåg och bilar som drivs med el från kolkraftverk?
Varför uppmuntrar hon inte folk att avstå från den väldigt energikrävande IT-användningen? Varför gör inte
du det? Tänker du efter innan du gör ett inlägg i sociala medier eller på Flashback? Tänk om det medverkar till att översvämningarna i Bangladesh ökar …?
Citat:
Ursprungligen postat av
AcchiaHe
Jeez, den mannen har talets gåva... NOT!
Jag ifrågasätter inte att Greta kan räknas som begåvad, däremot ifrågasätter jag din uppmaning att google på "Greta" och "begåvning". Du borde ha googlat först, kontrollerat resultatet och sedan uppmanat oss andra att göra det.
Men om klimatet och miljön ska vara så viktigt... varför satsar inte Greta t.ex. på att plantera träd? I min ungdom planterade jag några tusen sådana utan att gapa om klimatet och miljön. Att gapa om klimatet förändrar inget. Att arbeta med klimatet kan förändra en del.
Nej, det där med att kavla upp ärmarna och göra något konkret är inte precis Gretas paradgren. För några år sedan plockade (eller låtsades hon plocka) skräp i en skog och publicerade glatt foton av sig själv i sociala medier, till folkets jubel och applåder. I övrigt har åtminstone inte jag sett så mycket.
Men man måste ju säga att hon har hittat en lönsam nisch. Den privilegierade miljonärsdottern från Kungsholmen som själv kan bli oerhört förmögen på att vifta med lite banderoller och skyltar och svamla i intervjuer - om hon inte redan är det. Hur går det nu med rapporteringen kring hennes stiftelse? Vart har pengarna tagit vägen sedan våren 2021? …