2022-07-11, 20:28
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Greta har ju högfungerande Asperger, det räknas väl inte som "utvecklingsstörning" (vidrigt uttryck det där egentligen)!

Sorry, diagnosen Asperger finns inte längre. Således finns inte heller "högfungerande Asperger", och har aldrig funnits. Det heter autismspektrum numera och Greta har högfungerande autism. Själv tycker jag att det är fel att klumpa ihop Asperger med autism, men tyvärr har vetenskapen sagt att det ska vara så och då är det så - tills klassificeringen ändras.
2022-07-11, 20:33
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Trodde hon hade något mer eftersom hon hade så svårt med skolan?

Asperger medför (ibland) vissa sociala problem; den kan också medföra överkänslighet mot diverse stimuli. Därför har Aspergare svårt att fungera i vissa sammanhang där vi "andra" klarar oss utmärkt: det kan handla om så pass triviala saker som ljuskänslighet, ljudkänslighet och t.o.m. doft-/luktkänslighet. Sådana personer kan ha svårt att fungera i t.ex. klassrum där hälften av tjejerna luktar som parfymbutik och där det är stökigt och bökigt. Många Aspergare blir därför hemmasittare. Hon hade alltså inte svårt med skolan, utan med miljön i skolan, vad jag förstår.

Det är kanske svaret på din fråga... eller kanske inte.
2022-07-11, 20:34
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Det har ingen betydelse om det Greta säger är svårt att genomföra, hela världen är inpyrt av miljöförstörelse och hot mot klimatet, pga människan! Det hon säger är rätt, alla måste göra så gott man kan! Greta själv gör så gott hon kan! Fast jordklotet hinner väl gå åt helvete ändå!

Jordklotet har funnits långt innan människan och kommer att finnas långt efter människan.
2022-07-11, 20:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Googla på Greta och hennes begåvning då för fan, och ta del av andra åsikter om henne, än dom som klimathatande ultrahögern orkar leverera! Greta fattar viktiga saker, till skillnad från vad du gör!
Tvärtom fattar inte Greta ett skit, vilket stödjer antagandet att hon inte är speciellt begåvad.
2022-07-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
"Why is Greta Thunberg retweeting anti-NATO messages?"
Den frågan är väldigt lätt att svara på. VPK och Miljöpartiet är mot ett svenskt inträde i NATO, därför är det även Greta™:s åsikt. Med tanke på att Die Grünen ser det som viktigare att avveckla kärnkraft än att minska kolkraft i Tyskland, så väntar vi på att Greta™ ger sig in i den aktuella kärnkraftsdebatten i Sverige. Det krävs bara en briefing från hennes tyska handler först. (Jag har glömt hennes namn.)
2022-07-11, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Asperger medför (ibland) vissa sociala problem; den kan också medföra överkänslighet mot diverse stimuli. Därför har Aspergare svårt att fungera i vissa sammanhang där vi "andra" klarar oss utmärkt: det kan handla om så pass triviala saker som ljuskänslighet, ljudkänslighet och t.o.m. doft-/luktkänslighet. Sådana personer kan ha svårt att fungera i t.ex. klassrum där hälften av tjejerna luktar som parfymbutik och där det är stökigt och bökigt. Många Aspergare blir därför hemmasittare. Hon hade alltså inte svårt med skolan, utan med miljön i skolan, vad jag förstår.

Det är kanske svaret på din fråga... eller kanske inte.
Asperger är en funktionsnedsättning vilket tyvärr inte alla klarar av att erkänna. Samma sak med ADHD, där det faktiskt finns föräldrar som vägrar medicinera sina barn. Nu tror jag inte längre på att Greta™ har Asperger, men om hon verkligen har det så är det extremt cyniskt av föräldrarna att utnyttja henne på det viset som har skett. Men vad jag har sett av Greta™ den senaste tiden så tycks hennes Asperger på något mirakulöst vis ha försvunnit.

Den enda begåvning Greta™ tycks ha är för skådespel.
2022-07-12, 08:01
Medlem
Citat:
Det har ingen betydelse om det Greta säger är svårt att genomföra, hela världen är inpyrt av miljöförstörelse och hot mot klimatet, pga människan! Det hon säger är rätt, alla måste göra så gott man kan! Greta själv gör så gott hon kan! Fast jordklotet hinner väl gå åt helvete ändå!

På vilket sätt gör Greta själv så gott hon kan?

Skulle hon t.ex ha ätit svenska lammkotletter eller östersjöfisk i stället för importerad ananas och avokado om det inte hade varit för att hon låtsas ”rädda klimatet”?

Varför reser hon omkring på rena nöjesresor med dieseldrivna båtar och tåg och bilar som drivs med el från kolkraftverk?

Varför uppmuntrar hon inte folk att avstå från den väldigt energikrävande IT-användningen? Varför gör inte du det? Tänker du efter innan du gör ett inlägg i sociala medier eller på Flashback? Tänk om det medverkar till att översvämningarna i Bangladesh ökar …?

Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Jeez, den mannen har talets gåva... NOT!

Jag ifrågasätter inte att Greta kan räknas som begåvad, däremot ifrågasätter jag din uppmaning att google på "Greta" och "begåvning". Du borde ha googlat först, kontrollerat resultatet och sedan uppmanat oss andra att göra det.

Men om klimatet och miljön ska vara så viktigt... varför satsar inte Greta t.ex. på att plantera träd? I min ungdom planterade jag några tusen sådana utan att gapa om klimatet och miljön. Att gapa om klimatet förändrar inget. Att arbeta med klimatet kan förändra en del.

Nej, det där med att kavla upp ärmarna och göra något konkret är inte precis Gretas paradgren. För några år sedan plockade (eller låtsades hon plocka) skräp i en skog och publicerade glatt foton av sig själv i sociala medier, till folkets jubel och applåder. I övrigt har åtminstone inte jag sett så mycket.

Men man måste ju säga att hon har hittat en lönsam nisch. Den privilegierade miljonärsdottern från Kungsholmen som själv kan bli oerhört förmögen på att vifta med lite banderoller och skyltar och svamla i intervjuer - om hon inte redan är det. Hur går det nu med rapporteringen kring hennes stiftelse? Vart har pengarna tagit vägen sedan våren 2021? …
2022-07-12, 16:40
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Greta har ju högfungerande Asperger, det räknas väl inte som "utvecklingsstörning" (vidrigt uttryck det där egentligen)!

Om inte utvecklingsstörning faller dig på läppen så kan vi kalla henne för flane eller stret.
Känns det bättre nu?
2022-07-12, 17:23
Medlem
Citat:
På vilket sätt gör Greta själv så gott hon kan?

Skulle hon t.ex ha ätit svenska lammkotletter eller östersjöfisk i stället för importerad ananas och avokado om det inte hade varit för att hon låtsas ”rädda klimatet”?

Varför reser hon omkring på rena nöjesresor med dieseldrivna båtar och tåg och bilar som drivs med el från kolkraftverk?

Varför uppmuntrar hon inte folk att avstå från den väldigt energikrävande IT-användningen? Varför gör inte du det? Tänker du efter innan du gör ett inlägg i sociala medier eller på Flashback? Tänk om det medverkar till att översvämningarna i Bangladesh ökar …?

Nej, det där med att kavla upp ärmarna och göra något konkret är inte precis Gretas paradgren. För några år sedan plockade (eller låtsades hon plocka) skräp i en skog och publicerade glatt foton av sig själv i sociala medier, till folkets jubel och applåder. I övrigt har åtminstone inte jag sett så mycket.

Men man måste ju säga att hon har hittat en lönsam nisch. Den privilegierade miljonärsdottern från Kungsholmen som själv kan bli oerhört förmögen på att vifta med lite banderoller och skyltar och svamla i intervjuer - om hon inte redan är det. Hur går det nu med rapporteringen kring hennes stiftelse? Vart har pengarna tagit vägen sedan våren 2021? …
Tänk inte så förbannat svart eller vitt! Uppenbarligen är det den oerhörda miljö- och klimatförstörelsen gjord av människor som Greta protesterar mot! Hon vill att alla ska göra så gott man kan, och alltför många skiter fullständigt i miljön och klimatet...du t.ex.....varför i hela friden finns det folk som ödslar sin tid med att vara förbannad på Greta? Ingen vettig människa är det! Greta har rätt ju, det finns ett miljö- och klimathot som inte får glömmas bort! Fast stiftelsen är det väl bra att kolla upp, så allt är okej!
Senast redigerad av Havskung 2022-07-12 kl. 17:36.
2022-07-12, 17:50
Medlem
Giant Squids avatar
Det här Climate Social Camp som FFF arrangerar i Turin verkar vara en ganska ball grej. Ett årsmöte där flertalet engagerade ifrån hela världen får mötas upp. Greta är fixstjärnan där, men det kommer vara forskare och andra NGOs på plats. Greenpeace, SOS Méditerranée, XR m,fl. Det kommer vara seminarier, filmvisningar och musik. Dessa ungdomar kommer definitivt ha en större uppfattning om klimatkrisen än sina tidigare generationsjämnåriga, samt även de generationer över dem. Turin är ett av FFFs starka nästen. Greta har varit där förr så hon kommer säkert att trivas där. Jag tror man hade ett stormöte i Turin 2019 men sedan stopp under pandemin, nu är man alltså igång igen på en väldigt bred front.
Om jag uppfattat det rätt så kommer man ha nån form av camping i en central park, där besökarna kan tälta, Låter superhäftigt för ungdomarna.
Tummen upp.
2022-07-12, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det här Climate Social Camp som FFF arrangerar i Turin verkar vara en ganska ball grej. Ett årsmöte där flertalet engagerade ifrån hela världen får mötas upp. Greta är fixstjärnan där, men det kommer vara forskare och andra NGOs på plats. Greenpeace, SOS Méditerranée, XR m,fl. Det kommer vara seminarier, filmvisningar och musik. Dessa ungdomar kommer definitivt ha en större uppfattning om klimatkrisen än sina tidigare generationsjämnåriga, samt även de generationer över dem. Turin är ett av FFFs starka nästen. Greta har varit där förr så hon kommer säkert att trivas där. Jag tror man hade ett stormöte i Turin 2019 men sedan stopp under pandemin, nu är man alltså igång igen på en väldigt bred front.
Om jag uppfattat det rätt så kommer man ha nån form av camping i en central park, där besökarna kan tälta, Låter superhäftigt för ungdomarna.
Tummen upp.
Låt se om jag förstått rätt. Greta™ och ett gäng andra vänsterextremister skall åka till Turin för att leva loppan och protestera mot hur mycket fossila bränslen som brändes för att de skulle kunna åka dit. Vem skall städa upp allt skräp som de kommer att kasta i parken?
2022-07-12, 19:07
Medlem
Citat:
Nej, det blev visst bara ett kort fototillfälle. Det blev inte heller några foton från musikfestivalen i England härförleden där Greta™ plockade skräp. Och där behövdes verkligen plockas skräp! Om det är generationen som skall rädda jorden så ligger vi riktigt illa till! De släpper ju skräp där de står och går. Men om Greta™ hade plockat skräp där, så hade bilderna kommit på Twitter. Så vi kan lugnt sluta oss till att hennes skräpplockande kan summeras till det enda fototillfället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in