2022-07-12, 15:48
Medlem
Det bästa vore att man förbjöd all religion. Det är gammeldags, omodernt och förlegat. Ställer bara till bråk och elände
Citera
2022-07-12, 15:48
Medlem
Proras avatar
I Sverige är helgdagarna i realiteten sedan länge helt frånkopplade det religiösa. Därtill kommer ett mindre antal lediga dagar och klämdagar som aldrig haft den kopplingen.
Det ingår däremot i vår gängse svenska kulturkanon att fira jul, påsk, midsommar o.s.v., då man, om önskemål så finns, träffar släkt och vänner.
Därmed faller anspråken från muslimer att få ledigt på sina religiösa högtidsdagar. Ledigheten är helt enkelt inte längre en religiös grej i vårt land.
Varsågod att ta semester om ledighet önskas. Ta seden dit man kommer, som man säger.
Citera
2022-07-12, 15:49
Medlem
Dessa muslimer som kallar sig flyktingar är inga flyktingar. Utan de är Islams sätt att ta över västvärlden. Först kommer muslimer som är fattiga, sedan kommer överklassen med Imamerna och sedan de som styr i landet och deras hemska muslimska partier.
Dessa muslimer som kommit till Sverige och västvärlden är rasister, apartheid förespråkare, nazister, IS, Talibaner, al-Qaida anhängare och därför blir de utslängda ur sina länder.
Som sagt annars är ju frågan varför inte en massa människor från Saudiarabien ännu kommit. Jo för det är de som styr Islam och muslimerna och snart kommer de också och hela västvärlden med oss kristna kommer att utplånas och Islamiska lagar och regler kommer att ta över.
Bra exempel är bl.a Iran där Khomeini kom från Frankrike och gjorde hela Iran till en djävulsk diktatur liksom Saudiarabien är med flera arab, mellanöstern länder.
Därför ska vi ha ännu flera kristna högt tider i Sverige.
Ps de ortodoxa är också kristna, så blanda inte in dem.
Ska vi ha Judarnas högtider, hinduernas högtider, buddisternas högtider osv.
Citera
2022-07-12, 16:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Det bästa vore att man förbjöd all religion. Det är gammeldags, omodernt och förlegat. Ställer bara till bråk och elände

Du har så rätt! Men det hade varit nice med nån ledighet då å då.
Citera
2022-07-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandareutannamn
Nu är det så här: det är inte jag som är rädd för muslimer. Jag tror på Sverige. Jag tror vi klarar av att hjälpa människor både inom och utanför Sveriges gränser utan att för den sakens skull gå under. Det är du som behöver lita mer på landets förmåga. Vi klarar mer än du tror!🙃

Det finns många traditioner och vanor kring de svenska helgdagarna men även muslimerna har traditioner och vanor kring sina helgdagar som inte är kopplade till religionen. Det handlar om att dela med sig utan att begära något tillbaka. Visste du ens att det var möjligt?

Jag tror också på Sverige. Så pass mycket att jag är övertygad om att alla som betraktar Sverige som sitt hemland gärna vill fortsätta med de traditioner som är en del av detta fantastiska sekulära land där religion förpassats till en bakgrundsplats i samhället. Vi vill aldrig igen att religion och gamla skäggiga gubbar ska tala om för vanligt folk hur de ska leva.

Jag är inte så insatt i islam eller för den delen andra religioner. Men jag är lite bekymrad över att det är så få, om ens något, islamiskt samfund som tagit kampen i Sverige för HBQT-rättigheter, kvinnors rättigheter, muslimers rätt att konvertera till andra religioner eller att ens ifrågasätta delar av sin religion, fördömt alla de islamiska samfund nere i Mellanöstern vilka uppmuntrar till icke-demokratiska samhällen där minoriteter far mycket illa. Tills islam i Sverige visat att de tar dessa frågor på allvar, samt klippt banden med förtryckarislam, tycker jag man ska inta en försiktigt skeptisk hållning till religionen. Alldeles oavsett detta ska inga av Sveriges röda dagar ändras p g a andra religioner. Religion ska minska i betydelse, inte öka.
Citera
2022-07-12, 16:16
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
För tusen år sedan handlades det med slavar i Sverige. Det förbjöds först år 1335. Det närmaste milleniet har vi dessutom fått utstå trevliga problem såsom häxjakt, barngiftermål, diktatur, svält, krig, patriarkat, emigration m.m. Om du tror att Sverige för 500 år sedan var bättre än arabländerna idag får du nog tänka om. Anledningen till att Sverige lyckades ta sig upp ur skiten var att religionen anpassades efter samhället och normerna förändrades, något som sker med alla kulturer i takt med att samhället förändras.

Jag är knappast oladdad och det är ingenting jag låtsas vara. Vad jag står för är att muslimer och kristna ska behandlas med lika mycket respekt. Att få bort kristendomen från helgdagarna låter fint i teorin men tyvärr fungerar inte världen så.

Vad tror du dina röda kompisar gjorde i gulag? Eller benens väg? Eller den vita kanalen? Ok, de kallades inte slavar utan fascister. Men det var enda skillnaden.

Du är enögd.
Citera
2022-07-12, 16:19
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Låter vettigt! Ska muslimerna vara lediga både på kristna högtider och på sina egna högtider så blir det inte rättvist mot alla andra. En variant är ju att alla även kristna är lediga på muslimernas röda helgdagar

Eller så flyttar de hem och sköter sin religion där den hör hemma.
Citera
2022-07-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Eller så flyttar de hem och sköter sin religion där den hör hemma.

MeN GrUnDLagEn dåÅåÅ?? Religionsfrihet
Citera
2022-07-12, 16:32
Bannlyst
Citat:
På riktigt? Ser du det så? Tror du att vänstern vill ha krig???

Det finns många pågående krig i världen. Det i Ukraina är inte det enda. Alla som flyr kommer inte från krig men många gör det och många har minst lika viktiga anledningar att fly som de i Ukraina har. Man flyr liksom inte bara för att det är kul om du förstår.

Överallt där jag har läst har det stått att SD är det riksdagsparti med flest åtalade medlemmar men det måste ju inte stämma eftersom alla som får chansen snackar skit om SD så fort de kan (inte för att SD inte förtjänar det man det gör informationen mindre trovärdig). I varje fall för du nog komma med källa till att V skulle ha fler brottslingar än andra partier.

Det är rykten som sprids av tidningen ETC, dvs en vänsterextrem trollfabrik som sprider fejk news och påhittade nyheter.
Citera
2022-07-12, 16:34
Medlem
Jag trodde att många muslimer var glada för de svenska röda dagarna så att de kan tjäna extra pengar på storhelgstillägg när svenskarna vill ha semester.

Varför ska vi anpassa oss efter dem?

Jaså, det funkar på andra ställen? Jag är skeptisk. Gör det verkligen det?
Citera
2022-07-12, 16:36
Medlem
Harry_s avatar
alltid lika roligt
Citera
2022-07-12, 16:44
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Fast tänk om de kommer in och Socialdemokraterna blir tvungna att förhandla med Nyans för att kunna bilda regering. Då kräver Nyans detta och kommer nog inte ha svårt att få igenom det då många Socialdemokrater också uttrycker att de vill ha detta.

Själv har jag inget emot när folk vill ha sina lediga dagar och om vi kan komma på ett fungerande system där alla får samma antal lediga dagar och att det fungerar med samhällets struktur så varför inte.

Officiella religiösa helgdagar borde tas bort helt och hållet. Istället får folk lägga sina dagar där de tycker att det passar.
Du tror på allvar att det finns många sossar som vill ha muslimska högtider som röda dagar. Hur många aktiva muslimer tror du egentligen det bor i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in