Citat:
Ursprungligen postat av
Anvandareutannamn
Nu är det så här: det är inte jag som är rädd för muslimer. Jag tror på Sverige. Jag tror vi klarar av att hjälpa människor både inom och utanför Sveriges gränser utan att för den sakens skull gå under. Det är du som behöver lita mer på landets förmåga. Vi klarar mer än du tror!🙃
Det finns många traditioner och vanor kring de svenska helgdagarna men även muslimerna har traditioner och vanor kring sina helgdagar som inte är kopplade till religionen. Det handlar om att dela med sig utan att begära något tillbaka. Visste du ens att det var möjligt?
Jag tror också på Sverige. Så pass mycket att jag är övertygad om att alla som betraktar Sverige som sitt hemland gärna vill fortsätta med de traditioner som är en del av detta fantastiska sekulära land där religion förpassats till en bakgrundsplats i samhället. Vi vill aldrig igen att religion och gamla skäggiga gubbar ska tala om för vanligt folk hur de ska leva.
Jag är inte så insatt i islam eller för den delen andra religioner. Men jag är lite bekymrad över att det är så få, om ens något, islamiskt samfund som tagit kampen i Sverige för HBQT-rättigheter, kvinnors rättigheter, muslimers rätt att konvertera till andra religioner eller att ens ifrågasätta delar av sin religion, fördömt alla de islamiska samfund nere i Mellanöstern vilka uppmuntrar till icke-demokratiska samhällen där minoriteter far mycket illa. Tills islam i Sverige visat att de tar dessa frågor på allvar, samt klippt banden med förtryckarislam, tycker jag man ska inta en försiktigt skeptisk hållning till religionen. Alldeles oavsett detta ska inga av Sveriges röda dagar ändras p g a andra religioner. Religion ska minska i betydelse, inte öka.