2022-07-12, 09:18
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, rena semestern igår, endast c:a 70 orcher rapporteras döda, 4 tanks och lite annat smått och gott.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=357148569930935&set=a.234922835486843

Svårt att veta hur många orcher som dör vid HIMARS attackerna....
Citera
2022-07-12, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Alla syftar på att alla inser att Ryssland är angripande part , och ansvarig för dödandet i Ukraina ,,,
Alla syftar på alla som tar in fakta o vet vad som hände 24/2-22,,,
Dina förolämpande inlägg tas av oss andra som ett tecken på svaghet ( ofta kallat ”torskfrossa”)

Du lever alltså i en värld där du anser att resterande människor är som du ?
Det finns en speciell definition för det,, och behandling om jag minns rätt.
Citera
2022-07-12, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så dina bekanta tycker det är bra att barn mördas av ryssarna i Ukraina? Jag förstår varför de håller dessa tankar hemliga för andra än likasinnade som du.

Är det svårt att ta reda på och hålla sig till fakta ?
Kanske blir det lättare i höst..
Citera
2022-07-12, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så skulle jag göra om jag var ryssarna. Jag skulle bygga falska ammunitonsdepåer. Frågan är om ovan om det är en falsk info från telegram eller om det är sant. Det vet inte vi. Men det vet säkert Ukrainarna. Ryssarna anpassar sig till det nya hotet. Det är helt normalt. Ukrainarna i sin tur anpassar sig till Ryssarna. Den som är som är sämst på anpassa sig har större chans att förlora.

I kriget i Irak byggde Irakierna falska bombade flygfält som de allierade trodde på. Nu spelade det lite roll men i alla fall. Så ryssarna försöker säkert något liknade, men i det här fallet falska ammunitonsdepåer.

Det fungerar nog inte. Ukraina har rapportörer överallt. Dom har byggt upp ett nät av spioner.
Citera
2022-07-12, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryssland är inget skurkland på det sättet som du menar. De har inte haft tillräcklig anledning att attackera något NATO-land. De är inte som galna Kambodja som attackerade Vietnam på 80-talet, eller när Saddam attackerade Iran.

Jag har tänkt en hel del på det där med om Ryssland spricker. Och jag landar i slutsatsen att det är bra att det finns en stark motvikt till USA. Om USA skulle splittas, t ex Californien och Texas bröt sig ut, så skulle det kanske vara bra om Ryssland också sprack.

Men det måste falla sönder själv. Om Väst försöker producera sammanbrottet, föder det bara auktoritära ledare som Putin och att de blir aggressiva. USAs strategi är en faktor i att Ryssland har blivit en dålig version av sig själv.

En motvikt till USA finns redan på plats. Sedan flera år. Det är Kina. Kina är det enda land USA idag ser som konkurrent i världen.

Ryssland är egentligen redan passé, men tack vare sina kärnvapen och de regelbundna militära ingreppen i grannländerna har Ryssland lyckats hålla sig kvar som en nation av vikt för USA. Men med misstaget i Ukraina har Ryssland slutligen förlorat sin ställning som global stormakt.
Citera
2022-07-12, 09:31
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Ukraina har rustat upp sin armé ända sedan 2014 och NATO-länder plus Sverige har varit där och hjälpt till. Ryssarna kunde nog inte vänta längre utan var tvungna att t slå till.
Varför var de "tvungna att slå till"?
Ett alternativ kan vara att försöka leva i fred med sina grannar i stället. Om de är missnöjda med något i Ukraina får de pressa dem via diplomati, handelssanktioner eller via FN som ett normalt land.

Men om det egentliga målet alltid var att utvidga landets territorium så har du rätt förstås.

Såg en media-analys angående nazi-anklagelserna i rysk media. Innan 2022 var den retoriken minimal men det exploderade i februari. Nästan så man kan tro att de drog fram det ur röven får att ha en ursäkt att anfalla... Men ett sådan genomskinligt propagandatrick kan väl ingen tänkande människa köpa på allvar?!
Citera
2022-07-12, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så skulle jag göra om jag var ryssarna. Jag skulle bygga falska ammunitonsdepåer. Frågan är om ovan om det är en falsk info från telegram eller om det är sant. Det vet inte vi. Men det vet säkert Ukrainarna. Ryssarna anpassar sig till det nya hotet. Det är helt normalt. Ukrainarna i sin tur anpassar sig till Ryssarna. Den som är som är sämst på anpassa sig har större chans att förlora.

I kriget i Irak byggde Irakierna falska bombade flygfält som de allierade trodde på. Nu spelade det lite roll men i alla fall. Så ryssarna försöker säkert något liknade, men i det här fallet falska ammunitonsdepåer.

I flera krig, även i andra världskriget satsade man vid flera tillfällen på att bygga falska trupper/lager och att lura fienden.

Men det bygger också på att folket i närområdet inte är fiendens ögon och på den punkten har ryssarna en nackdel. Civilbefolkningen ringer in sina observationer och det är delvis därför som Ukraina har såpass bra koll på vad ryssarna gör.
Citera
2022-07-12, 09:37
Bannlyst
Något som jag inte gillar:

Ryssarna har enl. rykten gått separatisterna till mötes och tömt sina Tocha-missillager och skeppat dem till L/DNR.

Förståeligt till viss del efter att Ukraina använder sina nya HIMARS på civila mål. Men risken finns för upptrappning och att man kanske får för sig att hämnas. Jag tror faktiskt inte att ryska soldater medvetet skjuter mot civila mål vad som än sägs. Jag är inte riktigt lika säker på separatisterna särskilt sådana som själva genomlidit de senaste åtta årens artilleribeskjutning från ukrainska armén.

Och innan någon säger något här. Vitsen är nog att det inte krävs lika mycket utbildning som för Iskander-missiler att sköta ett Tocha-batteri antagligen.
Citera
2022-07-12, 09:39
Medlem
ChrisOhoys avatar
Ser att ryssarna svarade på attacken mot deras ammodepå genom att bomba lite bostadshus i Mykolaev. Charmigt...

Hade jag varit ryssen så hade jag sparat ammunition till militära mål, men vem är jag. När ryssarna siktar på civila mål så vet man att de är arga över något, så man får se det som en positiv utveckling.

Bara att fortsätta bomba ammolager och frakthubbar/tågräls och tänja ut logistikkedjan. Tvinga dem leverera via lastbilar så man ser var artilleriet är placerat.
Citera
2022-07-12, 09:41
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ryssland är inget skurkland på det sättet som du menar. De har inte haft tillräcklig anledning att attackera något NATO-land. De är inte som galna Kambodja som attackerade Vietnam på 80-talet, eller när Saddam attackerade Iran.
ryssland är vad du får fram om du slår upp skurkstat i ett lexikon.
De är en skurkorganisation på alla nivåer. Det är tjuvar som styr "landet" helt och hållet.
Total inkompetens inom allt förutom ljugeri och försnillning. Där är man världsledande!

Och... .. hur många krig har ryssland startat under putin? Uppe i fem hittills va? Dock inget mot Natomedlemmar nej.. Undrar varför....
Citat:
Jag har tänkt en hel del på det där med om Ryssland spricker. Och jag landar i slutsatsen att det är bra att det finns en stark motvikt till USA. Om USA skulle splittas, t ex Californien och Texas bröt sig ut, så skulle det kanske vara bra om Ryssland också sprack.
ryssland är ingen motvikt mot USA. Det har de inte varit sedan Sovjets kollaps.
Försök acceptera detta: ryssland är inget i världen förutom en kärnvapenmakt och opålitligt.
Kina är motkraften, ryssland behövs inte i världen på något vis alls.

Citat:
Men det måste falla sönder själv. Om Väst försöker producera sammanbrottet, föder det bara auktoritära ledare som Putin och att de blir aggressiva. USAs strategi är en faktor i att Ryssland har blivit en dålig version av sig själv.
Ja och nej är min åsikt. Det är putin som står för sammanbrottet men om väst kan påskynda det för att lindra lidande (för den ryska befolkningem) så är det moraliskt försvarbart.
Det behövs en marshallplan isåfall. Målet är inte att utsätta befolkningen eller de eventuellt nya länderna för lidande. Tvärtom så kommer fokus från väst vara att få till stabila, utbildade och demokratiska förhållanden så de och därmed vi slipper fler diktatoriska dårar.

Mvh
Citera
2022-07-12, 09:46
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Något som jag inte gillar:

Ryssarna har enl. rykten gått separatisterna till mötes och tömt sina Tocha-missillager och skeppat dem till L/DNR.

Förståeligt till viss del efter att Ukraina använder sina nya HIMARS på civila mål. Men risken finns för upptrappning och att man kanske får för sig att hämnas. Jag tror faktiskt inte att ryska soldater medvetet skjuter mot civila mål vad som än sägs. Jag är inte riktigt lika säker på separatisterna särskilt sådana som själva genomlidit de senaste åtta årens artilleribeskjutning från ukrainska armén.

Och innan någon säger något här. Vitsen är nog att det inte krävs lika mycket utbildning som för Iskander-missiler att sköta ett Tocha-batteri antagligen.

"Seperatisterna" är döda, så det är nog ryssarna som tänkt använda sina Tochkas, som de inte ens har enligt utsago... kom ihåg i början av kriget hur ryssarna använde Tochkas mot civila i Luhansk och skyllde på Ukraina... "Vi har inga Tochkas" hävdade ryssen då.

Din propaganda är så genomskinlig att det blir pinsamt, du försöker inte ens verka trovärdig. HIMARS används sparsamt mot ammoförråd och mot militärbaser, det har vi fått bevisat redan.

Fram med en trovärdig källa om civila mål som träffats av HIMARS!

Pajas
Citera
2022-07-12, 09:50
Medlem
KillPus avatar
Kaffe på morgonen smakar mkt bättre när man läser om nya döda ryssråttor!

https://www.expressen.se/tv/nyheter/ryska-militartoppar-doda-i-robotattack/

Slava Ukraini! ....och USA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in