Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Ryssland är inget skurkland på det sättet som du menar. De har inte haft tillräcklig anledning att attackera något NATO-land. De är inte som galna Kambodja som attackerade Vietnam på 80-talet, eller när Saddam attackerade Iran.
ryssland är vad du får fram om du slår upp skurkstat i ett lexikon.
De är en skurkorganisation på alla nivåer. Det är tjuvar som styr "landet" helt och hållet.
Total inkompetens inom allt förutom ljugeri och försnillning. Där är man världsledande!
Och... .. hur många krig har ryssland startat under putin? Uppe i fem hittills va? Dock inget mot Natomedlemmar nej.. Undrar varför....
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag har tänkt en hel del på det där med om Ryssland spricker. Och jag landar i slutsatsen att det är bra att det finns en stark motvikt till USA. Om USA skulle splittas, t ex Californien och Texas bröt sig ut, så skulle det kanske vara bra om Ryssland också sprack.
ryssland är ingen motvikt mot USA. Det har de inte varit sedan Sovjets kollaps.
Försök acceptera detta: ryssland är inget i världen förutom en kärnvapenmakt och opålitligt.
Kina är motkraften, ryssland behövs inte i världen på något vis alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Men det måste falla sönder själv. Om Väst försöker producera sammanbrottet, föder det bara auktoritära ledare som Putin och att de blir aggressiva. USAs strategi är en faktor i att Ryssland har blivit en dålig version av sig själv.
Ja och nej är min åsikt. Det
är putin som står för sammanbrottet men om väst kan påskynda det för att lindra lidande (för den ryska befolkningem) så är det moraliskt försvarbart.
Det behövs en marshallplan isåfall. Målet är inte att utsätta befolkningen eller de eventuellt nya länderna för lidande. Tvärtom så kommer fokus från väst vara att få till stabila, utbildade och demokratiska förhållanden så de och därmed vi slipper fler diktatoriska dårar.
Mvh