2022-07-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Statistiken på "förväntade födslar"..? Statistiken som Nixter refererade till gällde antalet födslar i Taiwan en viss månad jämfört med samma månad året innan. Du menar att det skulle funnits en dokumenterad "förväntan" som omkullkastar alla logiska resonemang gällande minskningen?

I själva verket skulle det med din logik i själva verket kunnat vara en dramatisk ÖKNING av antalet födslar eftersom man av odokumenterade skäl "förväntat sig" mycket färre födslar?

Har inte det här antivaxxar-patraskeriet börjat gå lite för långt nu? Alternativet är att du helt enkelt skaffar fram en statistik över missfall i Taiwan. Fram tills dess får vi nog trots allt förlita oss till - och diskutera - den statistik som Nixter faktiskt häNvisade till.

Är du såhär ignorant på riktigt, eller spelar du bara korkad helt plötsligt? En minskning med föregående år är ett förväntat utfall som av oklara skäl minskat.

Det är du som raljerar om 9 månader före en viss månad var vaccineringen i stort sett obefintlig. Men det har inte med sakfrågan att göra, vilket jag är övertygad om att du också inser. Om födslarna går ner utan att man vet exakt varför så kan man inte friskriva varken vaccinering eller genomgången infektion utan att gå in djupare. Vilket leder till min fråga om vaccineringstäckning av gravida och missfallsstatistik. Men för den delen kan man även fråga sig om genomgångna infektioner hos gravida och missfallsstatistiken efter det hos den gruppen. Men skulle det vara covid som är orsaken så borde det börjat synas redan 2020.

Enda variabeln som är introducerad 2021 är ju vaccineringen jämfört med föregående år.
Citera
2022-07-11, 14:15
Medlem
Citat:
Minskningen av antalet födda barn i Taiwan var 19.46% i Dec 2021 jämfört med året innan. Räknar vi bakåt nio månader hamnar vi i Mars 2021 och då var det NOLL procent vaccinerade i Taiwan vilket gör att en möjlig (tillika barnslig) diskurs gällande definitionen av vaccinationstillfälle (hur någon nu kan få för sig att inte förstå definitionen "vaccinationstillfälle") känns överflödig.

Man upphör dock aldrig att förvåna sig över antivaxxar-patraskets aldrig sinande vilja att göra bort sig gång efter annan i sin iver att hitta på anledningar att tramsa och blaja.

Men för all del, om du vill reda ut hur definitionen på vaccinerade i Taiwan ser ut är det ingen som stoppar dig. Under tiden konstaterar vi andra att det är onödigt eftersom INGEN var vaccinerad under den aktuella perioden.

https://www.moi.gov.tw/english/News_Content.aspx?n=7628&s=257244

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=People+vaccinated&Interval=Cumulat ive&Relative+to+Population=true&Color+by+test+posi tivity=false&country=~TWN
[/quote]

Och vaccinerad blir man vid injektionstillfället?
Citera
2022-07-11, 14:49
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggen
Är du såhär ignorant på riktigt, eller spelar du bara korkad helt plötsligt? En minskning med föregående år är ett förväntat utfall som av oklara skäl minskat.

Det är du som raljerar om 9 månader före en viss månad var vaccineringen i stort sett obefintlig. Men det har inte med sakfrågan att göra, vilket jag är övertygad om att du också inser. Om födslarna går ner utan att man vet exakt varför så kan man inte friskriva varken vaccinering eller genomgången infektion utan att gå in djupare. Vilket leder till min fråga om vaccineringstäckning av gravida och missfallsstatistik. Men för den delen kan man även fråga sig om genomgångna infektioner hos gravida och missfallsstatistiken efter det hos den gruppen. Men skulle det vara covid som är orsaken så borde det börjat synas redan 2020.

Enda variabeln som är introducerad 2021 är ju vaccineringen jämfört med föregående år.
Bortsett då från att Taiwan hade en liknande minskning tidigare under året (Feb 2021) då man således inte inlett någon vaccinering alls. Men du vill hävda att det trots allt finns en liten möjlighet att kvinnor drabbats av plötsliga och omedelbara missfall i samma ögonblick någon smög upp bakom dem och viskade "vacciiiin" i deras öron, och att det därför orsakat en drastiskt minskning? De behöver inte ens vara vaccinerade för att de skall få missfall orsakade av vaccinet?

Eller var det att de sett en bild på vaccin någonstans på Internet? Är det anledningen till att antalet födslar minskat 15% i Feb 2021 jämfört med året innan?

Citat:
4. There were 11,497 babies born in Feb 2021 which decreased 15.06% compared with the same month last year. The average showed that a baby was born about every 3.5 minutes. The annual crude birth rate was 6.37‰.

https://www.moi.gov.tw/english/News_Content.aspx?n=7628&s=213567

Och så avslutar du med att hävda att om det var COVID som var orsaken så skulle det synts redan 2020 - när Taiwan totalt hade haft 799 smittade?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=Cumulativ e&Relative+to+Population=false&Color+by+test+posit ivity=false&country=~TWN

Jag frågar igen; börjar inte det här antivaxxar-patraskeriet gå lite för långt?
Senast redigerad av korrektamund0 2022-07-11 kl. 15:10.
Citera
2022-07-11, 15:48
Medlem
Citat:
Bortsett då från att Taiwan hade en liknande minskning tidigare under året (Feb 2021) då man således inte inlett någon vaccinering alls. Men du vill hävda att det trots allt finns en liten möjlighet att kvinnor drabbats av plötsliga och omedelbara missfall i samma ögonblick någon smög upp bakom dem och viskade "vacciiiin" i deras öron, och att det därför orsakat en drastiskt minskning? De behöver inte ens vara vaccinerade för att de skall få missfall orsakade av vaccinet?

Eller var det att de sett en bild på vaccin någonstans på Internet? Är det anledningen till att antalet födslar minskat 15% i Feb 2021 jämfört med året innan?

Och så avslutar du med att hävda att om det var COVID som var orsaken så skulle det synts redan 2020 - när Taiwan totalt hade haft 799 smittade?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=Cumulativ e&Relative+to+Population=false&Color+by+test+posit ivity=false&country=~TWN

Du är ju körd på riktigt, du redigerar in nya länkar i dina poster som inte fanns när jag svarade dig. Ohederligt milt sagt. I dina nya länkar om februari 2021 så har du rätt, där är vaccinet helt ur ekvationen. Problemet är att mitt svar baseras på statistiken från december 2021. Sen redigerar du in ny info. Är det såhär man cherrypickar i en diskussion? Hur ser resten av månaderna före och efter ut?
Citera
2022-07-11, 17:18
Medlem
harryguccis avatar
Citat:

Hur står det till med din mens? Du berättade tidigare att du fått grova menstubbingar av vaccinet. Skulle du kunna bli befruktad eller inte?
Citera
2022-07-11, 17:36
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Minskningen inleddes långt innan man började vaccinera i Taiwan. Minskningen av antalet födda barn i Taiwan var 19.46% i Dec 2021 jämfört med året innan.

Den här begynnande minskningen, är den statistiskt säkerställd eller vad baserar du dina idéer på?
Citera
2022-07-11, 18:53
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggen
Du är ju körd på riktigt, du redigerar in nya länkar i dina poster som inte fanns när jag svarade dig. Ohederligt milt sagt. I dina nya länkar om februari 2021 så har du rätt, där är vaccinet helt ur ekvationen. Problemet är att mitt svar baseras på statistiken från december 2021. Sen redigerar du in ny info. Är det såhär man cherrypickar i en diskussion? Hur ser resten av månaderna före och efter ut?

Tänker du specifikt på den post som du gjorde 14:15, 11 minuter efter att jag redigerade min 14:04? Den här:
(FB) Barnafödande faller kraftigt efter massvaccineringen.

Eller är det den post du gjorde 13:06, 3 minuter efter jag redigerade min 13:03? Den här:
(FB) Barnafödande faller kraftigt efter massvaccineringen.

Du har endast svarat på en post ytterligare och den gjorde du 49 minuter efter min.

Inte i något fall har jag editerat någon post efter att du kommenterat.

Skall man se till detaljerna är DU den enda som ljuger, och det gör du i den post jag nu citerar - jag har inte redigerat någon post EFTER att du kommenterat den. Och så springer du runt som ett fläskig antivaxxar-patrask och kallar andra för ohederliga samtidigt som du falskeligen anklagar folk för att editera poster EFTER att du kommenterat dem? Det blir ju smått skrattretande, tycker du inte?

Någon måtta får det faktiskt vara på antivaxxar-patraskeriet.

Jag baserar mitt svar på vad jag vill. Vill du argumentera med referens tlll någon annan uppgift är det upp till dig. Grina som en liten treåring för att statistiken inte visar det du vill... herregud.

Statistiken är rolklar:
Den visar att i Februari 2021 gick antalet födslar i Taiwan ned med 15.06% jämfört med året innan. Det betyder att vi kan utesluta vaccin som orsak eftersom inte en enda person vaccinerats i Taiwan vid det datumet. Det finns således MINST en annan anledning än vaccin som gör att antalet födslar fluktuerar kraftigt.

Citat:
4. There were 11,497 babies born in Feb 2021 which decreased 15.06% compared with the same month last year. The average showed that a baby was born about every 3.5 minutes. The annual crude birth rate was 6.37‰.

I Januari 2021 gick antalet födslar i Taiwan ned med 23.25% jämfört med året innan.

4. There were 9,601 babies born in Jan 2021 which decreased 23.25% compared with the same month last year. The average showed that a baby was born about every 4.6 minutes. The annual crude birth rate was 4.80‰.

https://www.moi.gov.tw/english/News_Content.aspx?n=7628&s=213023

Det är solklart att det finns minst EN möjligen flera möjliga orsaker till nedgången än just vaccin, och barnafödandet föll redan innan INNAN massvaccineringen.
Citera
2022-07-11, 18:57
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Den här begynnande minskningen, är den statistiskt säkerställd eller vad baserar du dina idéer på?
En minskning på 23.25% får man väl kalla statistiskt säkerställd, tycker du inte?

Citat:
4. There were 9,601 babies born in Jan 2021 which decreased 23.25% compared with the same month last year. The average showed that a baby was born about every 4.6 minutes. The annual crude birth rate was 4.80‰.
Citera
2022-07-11, 19:04
Medlem
Citat:

Fortsätter att fråga eftersom jag får rätt bra svar, även om jag för sakens skull vill nämna att jag inte är riktigt bekväm med termen "antivaxxar-patrask", oavsett syn på sakfrågan.

Antar att du har rätt om Taiwan, men jag tycker det ser annorlunda ut på de andra länderna. Håller du med om att även om det är fastslaget att det nog finns fler och/eller andra orsaker i Taiwan och vissa länder, så stämmer siffrorna i en del andra länder (Sverige, Tyskland, UK, Schweiz osv) betydligt bättre med vaccin som potentiell (men naturligtvis ej bevisad, eller nödvändigtvis trolig) enda förklaring?
Citera
2022-07-11, 19:12
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Nej, det korrelerar inte alls. Vad är det du inte förstår? Har du problem att räkna till nio? Hur menar du att vaccinationen skall kunna vara kopplat till minskningen på drygt 27% när endast 0.2% av befolkningen blivit vaccinerade nio månader tidigare?

Minskningen inleds INNAN "massvaccineringen" inleds. Inte bara i Sverige utan i övriga länder också. Du har ju fått det svart på vitt nu både för Sverige och för Taiwan. Vilket land skall du ta härnäst? Minskningen inleds INNAN man börjar vaccinera i stor skala. I ALLA länder.

Det här är ingenting som kan diskuteras - jag har rätt och du har fel.

Och som socker på sylten vräker du ur dig följande:

Vilket skämt...

Du har uppenbarligen inte grundläggande kunskaper i matematik.

Jag påstår att i Taiwan ser man samma ca 10-11% extra fallande barnafödsel mot innan vaccinationerna. Är det svårt att förstå eller spelar du dum ?

Taiwan
26.77% nedgång efter vaccination
16.50% nedgång innan vaccination
10% skillnad efter vaccinationer startat

Sveriges nedgång efter vaccination 11%
Senast redigerad av Nixter 2022-07-11 kl. 19:15.
Citera
2022-07-11, 19:17
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Du har uppenbarligen inte grundläggande kunskaper i matematik.

Jag påstår att i Taiwan ser man samma ca 10-11% extra fallande barnafödsel mot innan vaccinationerna. Är det svårt att förstå eller spelar du dum ?

Taiwan
26.77% nedgång efter vaccination
16.50% nedgång innan vaccination
10% skillnad efter vaccinationer startat

Sveriges nedgång efter vaccination 11%
Du inser ju inte problemet hur många gånger jag än sätter fingret på det:
23.25% nedgång TVÅ månader innan en enda människa fått första dosen i Taiwan.

Citat:

I Januari 2022 ÖKAR antalet födslar med 36.83%.
Citat:
4. There were 13,137 babies born in Jan 2022 which increased 36.83% compared with the same month last year. The average showed that a baby was born about every 3.4 minutes. The annual crude birth rate was 6.62‰.

https://www.moi.gov.tw/english/News_Content.aspx?n=7628&s=258363

Efter att den absolut största massvaccineringen avklarats och man vaccinerat 78% av befolkningen då ÖKAR alltså födslarna med 36.83%

Gå nu och ta på dig dumstruten igen, antivaxxar-patrask.
Senast redigerad av korrektamund0 2022-07-11 kl. 19:24.
Citera
2022-07-11, 20:12
Medlem
Är det inte mer troligt att viruset c19 står bakom minskningen av fertilitet och barnafödande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in