2022-07-11, 17:18
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Ja, det är en märklig åsikt. För då torde ju även herrfotboll vara lika med politisk hjärntvätt? Skulle det vara antifeminism och kvinnohat då?
Jag föredrar att se båda sidorna som ickepolitiska i så stor utsträckning som möjligt. Det är ju sport och idrott och tävlingar. Med folk som har sina favoritlag dom håller på.
Citera
2022-07-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Jag föredrar att se båda sidorna som ickepolitiska i så stor utsträckning som möjligt. Det är ju sport och idrott och tävlingar. Med folk som har sina favoritlag dom håller på.

De är ju ickepolitiska. Det är bara herrar här som ser feministiska spöken mitt på ljusan dag och håller på att skita i brallan när damlandslaget ligger bättre till än herrlandslaget.
Citera
2022-07-11, 17:27
Medlem
Citat:
Du kan inte sitta här och påstå att herrlandslaget är bra utan att känna att du ljuger? Herrlandslaget presterar ju bevisligen mycket sämre än damlandslaget. Så vad är det ni inte förstår?
Så damlandslaget slår herrlandslaget i fotboll menar du..

Du förstår således inte att konkurrensen bland herrarna är så ofantligt mycket högre?
Citera
2022-07-11, 17:29
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
1800-talet anropar. Sunkigaste inlägget jag har läst på mycket länge.

Hur svårt är det att låta bli att läsa något man inte är intresserad av? Man kan scrolla?!

Håller med om att media (och vissa spelare) försöker göra damfotbollen till en arena för hbtq/politik, det är tradigt.
Jag förstår att alla inte gillar sporten, men själv tycker jag att den är mycket intressant. Visst är det inte samma kvalitet, men å andra sidan slipper man man nästan helt saker som filmningar och maskningar. Spänningen, dramatiken och känslorna finns där precis som i herrfotbollen.
Utmaningen är att locka mer publik för "vardagsmatcher", många matcher i damallsvenskan som har väldigt dåliga publiksiffror. Tyvärr.

Det märkligaste med dessa som "hatar" damfotboll är att de måste in i varje tråd om damfotboll och förklara att damfotboll är helt ointressant och de inte bryr sig alls. Något motsägelsefullt kan jag tycka...
Poänget är att jag har inte sett ett enda rapportering om damernas EM här i Italien, det säger ju lite.
Citera
2022-07-11, 17:32
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Damerna blivit otroligt mycket duktigare än om man jämför med på 80- och 90-talet. Det är positivt.
Men fortfarande tycker jag att det är mer givande att se herr-fotbollen. Mycket mer driv och vassare teknik rent generellt. Testot gör en del
Fattar inte varför man ska racka ner på damfotbollen. Jag fattade att man gjorde det förr, det var otroligt segt att bevittna. Men idag när de faktiskt spelar rätt bra?
Citera
2022-07-11, 17:34
Medlem
Citat:
Spelar ju ingen som helst roll. Damer konkurrerar med damer och herrar med herrar. Och sanningen kokar ju hur eller hur ned till fakta: att damlandslaget presterar mycket bättre än herrlandslaget.
Jag tror att du faktiskt är helt ärlig här. Jag vågar inte använda epitetet "kvinnlig logik", men...

Så i dina ögon hade det svenska damlandslaget varit bättre än herrarnas, om damfotboll bara hade spelats i två länder, medan herrarnas var lika stor sport som idag? Även om svenska damlandslaget hade varit chanslösa mot det andra landet, så hade laget placerat sig högre än herrlandslaget och därmed presterat bättre.

Helt ärligt, så hade det varit roligt om transor hade satsat på fotboll. Faktum är att alla transor med någon erfarenhet av de högsta sex divisionerna hade etablerat sig i damlandslaget. Du hade naturligtvis protesterat, men PK-laget hade tvingats jubla 😀
Citera
2022-07-11, 17:35
Medlem
dentages avatar
Citat:
De är ju ickepolitiska. Det är bara herrar här som ser feministiska spöken mitt på ljusan dag och håller på att skita i brallan när damlandslaget ligger bättre till än herrlandslaget.
Det har jag nog märkt, aldrig jag sett spekulationer om manliga idrottare skulle vara bögar eller inte. Men Damfotbollen har utsetts till fienden och fienden ska man krossa till alla buds stående medel. Dom unga som går på damfotboll nu kommer att ta med sina barn till damfotboll, så sporten kommer att växa oavsett vad skiträdda män än tycker. Och nej jag kommer aldrig spekulera i vilket motsatt kön en manlig eller kvinnlig idrottare föredrar. Sådant hör hemma i papparazzi och skvallersajterna, inte här inom idrotten. Att ge någon skit för dåliga insatser är däremot helt i sin ordning.
Citera
2022-07-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testpatrullen
Jag förstår din poäng, men du har fel.

I fallet OS finns det mycket annat som också spelar in. Som att motionstävlingar generellt sker oftare än vart fjärde år. Som att OS är en tävling som enar oss tittare som grupp, "Vi är Sverige - fuck alla andra".
Sen är det ju exempelvis också väldigt få som bryr sig om Kalle Halfvarssons top-30 placeringar, trots att han säkert hade krossat både Jonna Sundling och Frida Karlsson.

Den faktiska kvaliteten på de tävlande är inte viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av testpatrullen
Det var inte jag som tog upp OS-liknelsen, men ja, på samma sätt som herrfotboll. Vart vill du komma?

Jag förstod dig när du skrev "Den faktiska kvaliteten på de tävlande är inte viktigt." som att du anser att kvalitén på tävlande inte är viktig, men att det blir intressant var fjärde år. När vi samlas som nation och även tittar på curling.

Jag tycker damfotbollen har passerat att bara vara en "mästerskapsföreteelse". Även om din förminskning kanske inte var avsikten med ditt inlägg.
Citera
2022-07-11, 17:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Poänget är att jag har inte sett ett enda rapportering om damernas EM här i Italien, det säger ju lite.

Läser man Le Monde så ligger rapporteringen från Euro féminin 2022 inte på toppnivå, men det nämns och laget kallas Les Bleues precis som det manliga dito.
Citera
2022-07-11, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
damlandslaget slår herrlandslaget i fotboll menar du..

Du förstår således inte att konkurrensen bland herrarna är så ofantligt mycket högre?

Du förstår inte att damer och herrar inte spelar i samma klass? Så damer och herrar kan omöjligt "slå" varandra i fotboll. Jag förstår inte varför du jämför äpplen med päron? Damerna presterar bättre än herrarna enligt världsrankingen. Punkt slut.
Citera
2022-07-11, 17:38
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Betyder det egentligen någonting? Hur mycket om svensk curling eller Handbollsserien eller volleyboll kan du läsa om i svenska kvällstidningar där är det bara fotboll Hockey och tröttsamma spekulationer om Zlatans framtid som får utrymme.
Citera
2022-07-11, 17:43
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Du förstår inte att damer och herrar inte spelar i samma klass? Så damer och herrar kan omöjligt "slå" varandra i fotboll. Jag förstår inte varför du jämför äpplen med päron? Damerna presterar bättre än herrarna enligt världsrankingen. Punkt slut.
Det är ju du som jämför äpplen och päron då du ska jämföra dom då inte alls går eller ska jämföras. Det får betraktas som olika idrotter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in