2022-07-11, 09:11
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Hur tror du Ukrainas dagliga artilleribeskjutning av civilbefolkningen i Donetsk påverkar stämningen?

Baserat på det jag sett så är ju ukrainska artilleriet mer träffsäkert och attackerar inte civila. Men du får gärna försöka bevisa att Ukraina bombar civila dagligen.

Det råder ingen brist på filmbevis i denna konflikt och det ser verkligen ut som om ryssarna medvetet siktar på civila mål. Kom ihåg vem det är som försvarar sig i kriget, kom också ihåg att Severdonetsk skulle "befrias" enligt ryssarna, och den staden jämnades i princip med marken på sina håll.

Man bombar inte sönder städer som ska befrias i regel.
Citera
2022-07-11, 09:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Tror nog att ammunitionsdepåer kan innehålla mer än 150 ton. Har ju diskuterats siffror på 1000 ton också. Säger inte att alla depåer är på 1000 ton men osäkerheten i kalkylen är stor o kan antagligen slå på en faktor 10. Kan ju vara 100-1000 ton i en depå beroende på källa.

"In the temporarily occupied territories of Ukraine, high-precision strikes over the past three days have hit at least seven facilities that had been housing significant ammunition stockpiles from 2014-to 2015. In particular, up to 1,000 tons of ammunition were located at the destroyed ammunition depot in occupied Khrustalne (formerly Krasny Luch) alone."

Ja, min bedömning (glad amatör men jag gör mitt bästa) är att det inte har varit några jättedepåer, baserat på explosionernas storlek. Den påstådda 1000-tons depån var före HIMARs ankomst, men den visar att ryssarna har så stora depåer.

Så här ser en STOR ammunitionsexplosion ut: https://youtu.be/nFK30b_BlNE . Jag vet inte hur stor den var. Men den var nog på mer än 150 ton (från 2017).
Citera
2022-07-11, 09:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Tror nog att ammunitionsdepåer kan innehålla mer än 150 ton. Har ju diskuterats siffror på 1000 ton också. Säger inte att alla depåer är på 1000 ton men osäkerheten i kalkylen är stor o kan antagligen slå på en faktor 10. Kan ju vara 100-1000 ton i en depå beroende på källa.

Jag skrev ett dåligt svar. Jag menar att du kan ha rätt. Men jag har inte sett att explosionerna är så stora att det ser ut som de var på 1000 ton, baserat på "referensexplosioner", samt att det ändå verkar vara atypiskt med så stora ansamlingar.
Citera
2022-07-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Bespara mig dina amatörpsykologiska haranger. Väst är ju på väg ner, och förtrycker sin befolkning, vilket blivit väldigt tydligt de senaste åren. Väst håller med denna konflikt, med dess tillhörande sanktioner på att isolera sig från den framväxande multipolära världsordningen och därmed från 88 % av världens befolkning. Den politik som bedrivs i den här konflikten kommer att bli västs fall.
På vilket sätt förtrycker väst sin befolkning... jag älskar ju inte direkt våra politiker och håller absolut inte med dem ibland. Men jag gör vad jag vill och de bryr sig inte om vad jag gör så vi kan ju absolut leva med varann även om vi inte håller med varandra alltid
Citera
2022-07-11, 09:26
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag skrev ett dåligt svar. Jag menar att du kan ha rätt. Men jag har inte sett att explosionerna är så stora att det ser ut som de var på 1000 ton, baserat på "referensexplosioner", samt att det ändå verkar vara atypiskt med så stora ansamlingar.

Den stora skillnaden blir ju att ryssarna inte kan ha 1000 tons ammunitionsdepåer nära fronten utan måste sprida ut dem o ha dem på längre avstånd. Då blir flaskhalsen lastbilstransporter o manuella omlastningar vilken minskar hur mycket artilleri ryssen kan använda.

Ammunitionsdepåer måste ligga i anslutning till järnvägen o en station. Tågen har ju tusentals ton ammo som ska lastas av på ett antal stationer så nära fronten som möjligt. Finns antagligen inte så många ställen att ha depåer på så lätt för Ukraina hitta dem o skicka gps styrda mlrs..
Citera
2022-07-11, 09:27
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Källa på vilka som är Rysslands samtliga mål?

Läste just rubriken i Aftonbladet är Kharkiv-regionen är "en nödvändig del av Ryssland". Vilka fler delar av Ukraina är "nödvändiga delar" av Ryssland?
Tydligen de delar med stora naturtillgångar. Dvs hela östra Ukraina. Allt prat om nazister och annat är ryzkt bullshit som bara hjärndöda Ryzzar, serber och u-landsfolk sväljer. De är endast ute efter att få Ukrainas naturtillgångar och därmed hindra Ukraina från tillväxt genom export av dessa bl a gas och olja till Europa. Samtidigt stoppas Europa från att ha andra energikällor än ryzzäcklens.
Citera
2022-07-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Paasikivi i P1-morgon: ”Det går dåligt för Ryssland men de utökar gränsen söderut.”. Hur skall människan ha det?

Handlar nog mer om Pyrrhus segrar men visst Ukraina kan ju inte i längden fortsätta att förlora mer av sitt territorium.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ryssland har full rätt till sina naturtillgångar. Syftet med att hetsa fram detta krig från västs sida har varit tvåhövdat:

1) Hindra Europa att handla med Ryssland, och därmed eliminerar USA en ekonomisk konkurrent inom energiområdet (läs Nordstream 2).

2) Försöka försvaga Ryssland så att man kan komma åt att exploatera Rysslands naturtillgångar (en tredjedel av världens tillgångar inom många viktiga tillgångsslag).

Båda målen kommer att misslyckas, mest på grund av att Ryssland är självförsörjande avseende livsmedel och energi, men EU är det inte. Det kan bli en kall vinter och ransonering av livsmedel inom EU. Hur kommer den bortskämda befolkningen att reagera på detta?
Ehm potatis...
Citera
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
På vilket sätt förtrycker väst sin befolkning... jag älskar ju inte direkt våra politiker och håller absolut inte med dem ibland. Men jag gör vad jag vill och de bryr sig inte om vad jag gör så vi kan ju absolut leva med varann även om vi inte håller med varandra alltid

De verkar leva i sig egna värld,vi har folkvalda här, passar det inte så byts de ut ungefär vart fjärde år. Vissa människor verkar leva i konspirationsteoretikers världen. Dessa människor är oftast misslyckade, svaga, ensamma med mera, de måste skylla på något/någon istället för att se att det är de själva som är den felande länken.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, min bedömning (glad amatör men jag gör mitt bästa) är att det inte har varit några jättedepåer, baserat på explosionernas storlek. Den påstådda 1000-tons depån var före HIMARs ankomst, men den visar att ryssarna har så stora depåer.

Så här ser en STOR ammunitionsexplosion ut: https://youtu.be/nFK30b_BlNE . Jag vet inte hur stor den var. Men den var nog på mer än 150 ton (från 2017).

Men ryssarna öser ju inte granater över hela den 40 mil långa frontlinjen?

I praktiken handlar det väl om 3000 ton om dagen, enbart i Luhansk?

Då kan väl inte ryzzarna dutta på med 100-tons depåer?
Citera
2022-07-11, 09:31
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Bomberna i sig är inte problemet, det är dammet som kickas upp som är problemet. Merparten av mänskligheten dör. Låter som en dålig idé. Sluta trolla nu.
Merparten av mänskligheten dör inte. Tror du ryzzäcklen har missilerna riktade mot Indien och Afrika? Sluta trolla. Väst kan skjuta ner majoriteten av ryzzsvinens missiler och förgöra deras baser innan de hunnit dricka upp all spolarvätska.
Senast redigerad av ForumApache 2022-07-11 kl. 09:36.
Citera
2022-07-11, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ryssland tog ganska lätt över USA i ett call of duty spel dåär man gjorde luftlandsättningar på östkusten så det kan klart hända. Men Nu vill inte Rysslands tarta WW3 även om Väst gör allt för att få igång ett storkrig.

Ryssland är humanismens fäste.

Vilka förband skulle man använda vid luftlandsättningen?
Vilka baser skulle man utgå ifrån?
Hur skulle man få flygplanen hela vägen till USAs östkust utan att bli nedskjutna?
Hur skulle man undvika att bli totalt mosade när man väl landat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in