2022-07-10, 17:33
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Kan du försöka skriva åtminstone ett normalt inlägg?

Småbilsklassen består av Renault ZOE, Peugeot e208, Opel Corsa-e etc,, och det borde du veta..

Ingen vet hur du räknar. Men det spelar ingen større roll.

Hur många friska kilometer får du ut på en timmes laddning nu då? Ger en full laddning fortfarande 200 kilometer eller har du lärt dig anpassa kørningen till førutsättningarna?
Citera
2022-07-10, 17:34
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Kona, 64 kW.

Drar 10.4 - 12 i torr sommartrafik på långtur.

Men det många bilar med større batterier som klarar detta under sommarførutsättningar.

Så en halvtimmes laddning ger mig runt 280 km, frågan är hur mycket dubbla tiden ger i en Zoe.

Det är en orättvis jämførelse såklart, Kona är bara fyra år gammal som modell och självklart i en helt annan klass, men ändå.

(10.4, på blandad europaväg, riksväg, motorväg, och krokväg ner mot fjorden med fyra berg på runt 600 møh. Ganska torrt. I førbrukningen ingår även laddførluster, inte bara batteriførbrukning. Total sträcka 525 km.)

Dagislandet Norge räknas inte.
Det fungerar inte att köra så i riktiga länder.
Citera
2022-07-10, 17:41
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Dagislandet Norge räknas inte.
Det fungerar inte att köra så i riktiga länder.

11.4 på motsvarande mix i Sverige.

Tycker du fokuserar på lite fel saker här, berätta om dina egna erfarenheter i stället om inte andras verklighet passar dig.

Hur många kilometer får du ut på en timmes laddning?
Citera
2022-07-10, 17:46
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ingen vet hur du räknar. Men det spelar ingen større roll.

Hur många friska kilometer får du ut på en timmes laddning nu då? Ger en full laddning fortfarande 200 kilometer eller har du lärt dig anpassa kørningen till førutsättningarna?

Det är klart och tydligt vilka bilar som tillhör småbilsklassen, kompaktklassen, mellanklassen osv.
De flesta bilintresserade har koll på det.

En timmes laddning = 60%, 60% = 170 km vid Norgekörning, mindre i verkligheten.
220-240 km klarar jag nu på sommaren utan problem, även vid motorvägskörning 110-130 km/h.
Vid Norgekörning hade jag lätt klarat 320 km..

Men Norgekörningscykeln har som sagt inget med verkligheten att göra, men det är en teoretisk siffra som visar vad man skulle kunna kört på om man kört efter sådana omständigheter.
Citera
2022-07-10, 17:49
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
11.4 på motsvarande mix i Sverige.

Tycker du fokuserar på lite fel saker här, berätta om dina egna erfarenheter i stället om inte andras verklighet passar dig.

Hur många kilometer får du ut på en timmes laddning?

Det är motorväg 120 km/h som räknas, allt annat är bara att försköna räckviddssiffrorna.
Ingen kör i 70 km/h på landsväg i 25 mil.

Vi måste kunna diskutera hur verkligheten ser ut, inte teoretiska siffror.
Citera
2022-07-10, 18:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Det är motorväg 120 km/h som räknas, allt annat är bara att försköna räckviddssiffrorna.
Ingen kör i 70 km/h på landsväg i 25 mil.

Vi måste kunna diskutera hur verkligheten ser ut, inte teoretiska siffror.

...och verkligheten är mellan Ystad och Hamburg?

Resten av Sverige är lite mer kuperat och alla har inte 120 vägar överhuvudtaget.
Jag har 3 mil till "stan" och det är högst 90 km/h.
Citera
2022-07-10, 19:08
Medlem
bullruns avatar
Citat:
Kona, 64 kW.

Drar 10.4 - 12 i torr sommartrafik på långtur.

Men det många bilar med større batterier som klarar detta under sommarførutsättningar.

Så en halvtimmes laddning ger mig runt 280 km, frågan är hur mycket dubbla tiden ger i en Zoe.

Det är en orättvis jämførelse såklart, Kona är bara fyra år gammal som modell och självklart i en helt annan klass, men ändå.

(10.4, på blandad europaväg, riksväg, motorväg, och krokväg ner mot fjorden med fyra berg på runt 600 møh. Ganska torrt. I førbrukningen ingår även laddførluster, inte bara batteriførbrukning. Total sträcka 525 km.)

Runt 11 kW per mil är sannerligen imponerad
Finns nog en hel del ID ägare som är avundsjuk på dig.

Kona ligger runt 25% mer i inköpspris så jag förstår inte varför du ens tar upp det.
Det vore ju bra om äpplen jämförs med äpplen.

Jag har tyckt att dina inlägg tidigare har varit bra och sunda men det här var ett bottennapp från dig.
Trodde faktiskt att just du skulle fatta poängen med mitt inlägg.
Citera
2022-07-10, 19:39
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun
Runt 11 kW per mil är sannerligen imponerad
Finns nog en hel del ID ägare som är avundsjuk på dig.

Kona ligger runt 25% mer i inköpspris så jag förstår inte varför du ens tar upp det.
Det vore ju bra om äpplen jämförs med äpplen.

Jag har tyckt att dina inlägg tidigare har varit bra och sunda men det här var ett bottennapp från dig.
Trodde faktiskt att just du skulle fatta poängen med mitt inlägg.

Retoriska frågor gør sig inte så bra i skrift så jag svarade. Min modell är inget unikum. Vill du se mer så kolla in norska Motors.tester,, Blandad kørning på alla møjliga vägtyper inkl flera fjälløvergångar. Tror Zoe var med ett av de førsta teståren.
Citera
2022-07-10, 19:48
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Det är klart och tydligt vilka bilar som tillhör småbilsklassen, kompaktklassen, mellanklassen osv.
De flesta bilintresserade har koll på det.

220-240 km klarar jag nu på sommaren utan problem, även vid motorvägskörning 110-130 km/h.
Vid Norgekörning hade jag lätt klarat 320 km..

Men Norgekörningscykeln har som sagt inget med verkligheten att göra, men det är en teoretisk siffra som visar vad man skulle kunna kört på om man kört efter sådana omständigheter.

Ok før mig låter det som att du definitivt skulle rjäna på att køra max 90-100. Framførallt eftersom bilen laddar så långsamt.

Med det mønstret du nu har så kør du i 70 minuter och laddar i 60. Sedan en ny stint på 70 minuter innan det är dags att ladda igen. Det ger ett snitt på ~65 km/h° Kørde du långsammare skulle du få ut kanske 40% mer från batteriet samtidigt som fartreduktionen bara är 20-25%.

Du kør som om du hade en EV6 eller Ioniq5, de laddar så fort att det bara är pengar som kostar, men inte tid.
Citera
2022-07-10, 20:18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ok før mig låter det som att du definitivt skulle rjäna på att køra max 90-100. Framførallt eftersom bilen laddar så långsamt.

Med det mønstret du nu har så kør du i 70 minuter och laddar i 60. Sedan en ny stint på 70 minuter innan det är dags att ladda igen. Det ger ett snitt på ~65 km/h° Kørde du långsammare skulle du få ut kanske 40% mer från batteriet samtidigt som fartreduktionen bara är 20-25%.

Du kør som om du hade en EV6 eller Ioniq5, de laddar så fort att det bara är pengar som kostar, men inte tid.

Men snälla.. kör du helt ensam på vägen eller?

Jag kör dagligen på en 2+1-väg och en motorväg, hastighetsgräns 100 km/h resp 110 km/h, de flesta kör +20 km/h på båda vägarna, dvs 120-130 km/h, vägen är extremt hårt trafikerad och då funkar det inte att någon "elbilstönt i en ZOE" kör i 90 km/h och stoppar upp all trafik, det borde du förstå.
Det har hänt ibland att jag har haft lite batteri kvar, och varit tvungen att sänka hastigheten till 80-85 km/h på 2+1-vägen, och det är fan en mardröm när det gått ihop till ett körfält, för då har man en lång rad med kö av bilar bakom som undrar vad fan jag sysslar med!
Citera
2022-07-10, 20:56
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Men snälla.. kör du helt ensam på vägen eller?

Jag kör dagligen på en 2+1-väg och en motorväg, hastighetsgräns 100 km/h resp 110 km/h, de flesta kör +20 km/h på båda vägarna, dvs 120-130 km/h, vägen är extremt hårt trafikerad och då funkar det inte att någon "elbilstönt i en ZOE" kör i 90 km/h och stoppar upp all trafik, det borde du förstå.
Det har hänt ibland att jag har haft lite batteri kvar, och varit tvungen att sänka hastigheten till 80-85 km/h på 2+1-vägen, och det är fan en mardröm när det gått ihop till ett körfält, för då har man en lång rad med kö av bilar bakom som undrar vad fan jag sysslar med!

Jag førstår ditt problem. Räknar med att du hittar en nästa bil som är bättre anpassad dina stressiga førutsättningar, framførallt på laddhastighet før att kompensera distansførlusten.

Det är nog skillnad på Skåne till Hamburg - pendlingen jämført med där jag kør, där får inte tunga trafiken køra fortare än 90 och då är det självklart betydligt enklare att optimera fart/laddtid på långresor utan att man stressas av att "vara i vägen".
Citera
2022-07-11, 00:24
Medlem
Citat:
Vid Norgekörning hade jag lätt klarat 320.

Om en gammal Zoe klarar att köra 240km i 130 blir jag minst sagt imponerad.
Gamla Leaf kommer kanske halvvägs, och 2018 modellen med 40kwh hade knappast klarat 200km i den farten heller.
Kör mycket på e6 i dessa farter, har kört många elbilar och vad jag vet är det bara nyare modeller med batterier på 60kwh och uppåt som går över 240km.
Andra gamla (men betydligt finare) elbilar som i3, leaf och e-golf kommer alltså knappt upp i halva din räckvidd. Det låter ju minst sagt lite för bra för att vara sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in