2022-07-09, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Vad har musiker med detta att göra?

Modeller kan ses som frilansande under agenturens tak men de behöver ju agenturen för att göra sig ett namn och bygga sin karriär. Vidare är det specifika krav på vilka agenturen tar in och som de bedömer kan få framgång som fotomodeller.
Kändisar som Bianca, hennes mormor och mamma, Zlatan, Gunde osv har agenter som företräder dem och sköter alla reklamsamarbeten. Det är helt olika saker! Dessa kändisar är redan kända för sina huvudsakliga yrken och karriärer, reklamuppdragen är en sidogrej. De kallas inte "fotomodeller" för de har inte sin karriär som "fotomodeller". Zlatan är fotbollsspelare, inte fotomodell. Gunde Svan är fd skidåkare och tv-personlighet, inte fotomodell.
Bianca - vad skulle de flesta kalla henne tror du? Fotomodell?? Knappast. Nej, man säger att hon är influencer och tv-personlighet. Möjligtvis även företagare om man vill vara snäll.
Hennes mormor Christina Schollin - är hon "fotomodell" för att hon gör reklam för K-Rauta? Nej, Christina är skådespelare.
Mamma Pernilla Wahlgren - fotomodell pga reklam för Garnier och Viktväktarna? Knappast. Pernilla är sångerska, musikalartist och tv-personlighet.
Allt är väldigt enkelt.
Antar att du kallar dessa människor "författare" också när spökskrivare skriver deras biografier

Jag pratar om fotomodeller i traditionell mening. De är anlitade av en agentur och uppfyller vissa krav för att få kontrakt med agenturen.
Agenturen kan även anlita "vanliga människor" men då har de en egen division, dvs man är noga med att skilja dem från traditionella fotomodeller.

Då anlitar du en kändis för ett samarbete, du anlitar inte en fotomodell med en karriär som fotomodell och som gjort sig ett namn som just fotomodell.

Skillnaden är att den ena är en traditionell fotomodell som ser ut som en fotomodell och har längden för en fotomodell, kan försörja sig som sådan och säkerligen även har en internationell karriär som just fotomodell.
Den andra är en kändis som gjort sig känd för något annat än att jobba som fotomodell, man är idrottsman, programledare, sångerska eller whatever och gillar att tjäna extra pengar genom reklamuppdrag och samarbeten. Inga normala människor skulle kalla denna person för "fotomodell" utan man beskriver Zlatan som fotbollsspelare, Pernilla som sångerska osv. Det är deras karriärer, vad de är kända för och vad de i grunden får betalt för, att figurera som "ett känt ansikte". Det är inte deras skönhet som säljer produkten, utan man jobbar med likeability, förtroende, idolskap för att sälja produkterna till avsedd målgrupp.

En person som är sminkad med ett visst sorts smink och har ett visst klädmärke på sig och blir fotade för att nå en publik för att sälja vissa märken är fotomodell. Det tas foton på en modellen som då blir en fotomodell.

Men många människor jobbar ju med flera olika jobb. Ett fotomodelljobb är ett fotomodelljobb även om du spelar fotboll professionellt. Precis som det finns kockar som skriver böcker. De är författare till böckerna. Skulle de göra fotomodelljobb för ett klädmärke så tror fan de fotomodeller och är fotomodeller för det märket.

Du verkar leva i någon slags tro att folk bara kan ha ett jobb som man får kalla sig. Sen får man inte göra något annat jobb för att tjäna pengar, för då är det inte på riktigt.
Citera
2022-07-09, 12:37
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarbukett
En person som är sminkad med ett visst sorts smink och har ett visst klädmärke på sig och blir fotade för att nå en publik för att sälja vissa märken är fotomodell. Det tas foton på en modellen som då blir en fotomodell.
Nej, se mina tidigare inlägg. Detta är din egen definition eller bara en del av definitionen att man får betalt för att stå framför en kamera. En traditionell fotomodell, dvs en modell som kan kalla sig själv för fotomodell och ha en karriär som sådan, är anlitad av en agentur och bygger tillsammans med denna upp en karriär och gör sig ett namn som just fotomodell.
Detta är inte Bianca Ingrosso.

Citat:
Men många människor jobbar ju med flera olika jobb. Ett fotomodelljobb är ett fotomodelljobb även om du spelar fotboll professionellt. Precis som det finns kockar som skriver böcker. De är författare till böckerna. Skulle de göra fotomodelljobb för ett klädmärke så tror fan de fotomodeller och är fotomodeller för det märket.

Du verkar leva i någon slags tro att folk bara kan ha ett jobb som man får kalla sig. Sen får man inte göra något annat jobb för att tjäna pengar, för då är det inte på riktigt.
Det kallas inte för "fotomodelljobb" utan reklamsamarbete eller reklamuppdrag. Tror knappast Zlatan eller Gunde säger att de ska på "fotomodelljobb".
Bianca säger väl "photoshoot" men jag har aldrig hört henne kalla sig själv för "fotomodell" för det är skillnad.
Så inte ens Bianca skulle vara dum nog att kalla sig för "fotomodell" för det låter idiotiskt när hon inte är det, inte har sin karriär/bakgrund som det eller uppfyller krav som vanliga fotomodeller - ej kändisar som anlitas för reklamuppdrag - måste uppfylla.
Man måste vara hardcore Bianca fan för att kalla henne "fotomodell" eller bara riktigt obildad och med okunskap om hur branschen fungerar. Det är ingen som jobbar inom branschen som ens skulle komma på tanken att kalla Bianca Ingrosso eller andra kändisar för "fotomodeller" lika lite som man kallar en zebra för en häst.
Senast redigerad av Lostworld 2022-07-09 kl. 12:39.
Citera
2022-07-09, 12:56
Medlem
Citat:
, kanske kan de t o m namnge några av de riktigt stora så som Cindy Crawford, Gisele Bûndchen, Adriana Lima, Claudia Schiffer och svenska Elsa Hosk, Caroline Winberg, Emma Wiklund osv.
.

Har du någon länk där det svenska ordet fotomodell enbart menar som du säger? Jag kanske får ändra mig.

Vad kallar sig Cindy, Gisele och de andra på engelska då? Jag skulle tippa fashion model. Vad anser du?
Citera
2022-07-09, 19:36
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Har du någon länk där det svenska ordet fotomodell enbart menar som du säger? Jag kanske får ändra mig.

Vad kallar sig Cindy, Gisele och de andra på engelska då? Jag skulle tippa fashion model. Vad anser du?

På engelska är det oftast enbart "model" men även "fashion model".
Poängen är att dessa exempel är vad som traditionellt menas med fotomodeller. De var inte kändisar innan de började. De blev signade av en agentur och jobbade sig upp, skapade sig sina namn och fick en (internationell) karriär.
Personen har alltså en karriär som fotomodell, det är dennas huvudsakliga sysselsättning.

Jag har citerat från Wiki i tidigare inlägg och även om det finns bättre källor så är det ändå standard vad som anges där. Att få betalt för att stå framför en kamera är alltså bara en del av definitionen, att vara anlitad av en agentur är den andra delen. Det hänger samman.
Är du inte knuten till en agentur så har du heller ingen karriär att tala om, dvs du är inte fotomodell i den meningen.

Om alla som ställer sig framför en kamera och får betalt är "fotomodeller" så urvattnas hela konceptet. Då innebär det att influencers, kändisar, porrstjärnor och lokala företagare som frontar sina egna produkter i diverse reklamblad osv - alla är de "fotomodeller".
Du och 526 kan tycka det, varsågoda, kalla folk vad ni vill. Själv föredrar jag att hålla mig till sanningen.

Jag tror inte att du skulle kalla mamma Pernilla eller mormor Christina Schollin för "fotomodeller" men de sysslar ju med samma saker som Bianca framför kameran; reklam för allt från hudkräm, bantningsprodukter till gräsklippare. Du må tycka att Biancas reklam är mer glamorös, det mesta hon gör är dock för CAIA, dvs det är ju lätt att sätta sig själv att göra reklam för sina egna produkter, ingen konkurrens där. På det sättet har ju faktiskt Pernilla och Christina en mer framgångsrik "modellkarriär" eftersom de inte behöver anställa sig själva på samma sätt.
Men återigen, de är kändisar som gör reklam, de kan inte kallas för fotomodeller. Fotomodeller används främst för att sälja in ett ideal, en "ouppnåelig" skönhet. Kändisar som Bianca & co används utifrån ett annat syfte som jag också skrev i ett annat tillägg; för att deras fans har förtroende för dem, ser upp till dem osv och därmed vill använda samma produkter.

Jag avslutar därmed denna diskussion, vi lär inte komma längre och det finns risk att det blir helt off topic.

(P.S. Finns även en variant av modeller, sk "glamourmodeller", som heller inte klassas som fotomodeller i traditionell mening utan mer är en egen division. Förekom en hel del på 80- och 90-talet. Poserade lättklädda för tidningar som t ex Café och Slitz. De uppfyllde oftast inte heller kraven för att lyckas som riktiga fotomodeller, var ofta för korta, för stora/överdriva bröst osv. Här hittar du tjejer som Natacha Peyre, Sofia Hellqvist och Graaf-systrarna. Till denna skara hade möjligtvis Bianca kunnat sälla sig, mamma Pernilla blev trots allt utnämnd till "Sveriges sexigaste kvinna" av tidningen Café för tjugo år sen )
Senast redigerad av Lostworld 2022-07-09 kl. 19:49.
Citera
2022-07-09, 23:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Du skrev en "person som lever på att bli fotograferad för olika klädmärken".
Bianca lever inte på detta, hon har inte slagit igenom med att göra detta, det är inte hennes huvudsakliga karriär.
Hon får dessa uppdrag i egenskap av kändis; som influencer och tv-personlighet. På samma sätt som de andra kändisarna jag angett.
Kallar du även Pernilla Wahlgren för "fotomodell". Hon är det lika mycket som Bianca isåfall.
Zlatan?

Om Bianca inte hade varit en kändisunge så hade hon heller inte synts i någon reklam.
Ännu mindre hade hon kunnat göra entré på en modellagentur och få ett kontrakt som fotomodell.
Hon uppfyller inte ett enda av deras krav.
Återigen, kändisskapet är det som genererar pengarna. Hon var född in i det och har sen folk runt omkring sig som förvaltar det hela genom företagande och reklamuppdrag.
Det är inte samma sak som att vara fotomodell, det är bara löjligt att ens diskutera.

Om man säger "fotomodell" är Bianca verkligen vad du tänker på då? Tror de flesta tänker på en lång, vacker tjej, kanske kan de t o m namnge några av de riktigt stora så som Cindy Crawford, Gisele Bûndchen, Adriana Lima, Claudia Schiffer och svenska Elsa Hosk, Caroline Winberg, Emma Wiklund osv.
Återigen, Bianca Ingrosso är inte någon fotomodell.

Det spelar ingen roll om hon har andra jobb också. Juridiskt och definitionsmässigt är en person som tjänar en lön att leva på genom att bli fotograferad - en fotomodell.
Att du "tycker" det ska gå genom en agentur är inte relevant. En person som har en egen agent som bokar fotojobb - räknas som fotomodell oavsett om den själv - eller du vill det.

Fråga skatteverket, bolagsverket. Juridiskt är det ett faktum.
Citera
2022-07-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det spelar ingen roll om hon har andra jobb också. Juridiskt och definitionsmässigt är en person som tjänar en lön att leva på genom att bli fotograferad - en fotomodell.
Att du "tycker" det ska gå genom en agentur är inte relevant. En person som har en egen agent som bokar fotojobb - räknas som fotomodell oavsett om den själv - eller du vill det.

Ge dig nu! Hon är en kändis som säljer sig för vissa samarbeten. Modell för dessa ja, men knappast att epitetet (foto)modell är lämpligt att kalla henne. Om Persbrant gör ett samarbete med något spelbolag eller Rolex eller nått skit så skulle nog ingen få för sig att kalla honom modell. Men skit samma, skriv något gött skvaller istället…
Citera
2022-07-10, 23:06
Avslutad
Det ryktas att phillipe har varit otrogen mot Bianca. Vet ni något om det?
Citera
2022-07-10, 23:15
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PollyLolly
Ge dig nu! Hon är en kändis som säljer sig för vissa samarbeten. Modell för dessa ja, men knappast att epitetet (foto)modell är lämpligt att kalla henne. Om Persbrant gör ett samarbete med något spelbolag eller Rolex eller nått skit så skulle nog ingen få för sig att kalla honom modell. Men skit samma, skriv något gött skvaller istället…

Om Persbrandt bara höll på med att modella för olika företag skulle han också vara fotomodell
Citera
2022-07-10, 23:49
Medlem
Citat:

Det verkar som en del ser "fotomodeller" i ett rosa skimmer. Det finns olika typer av fotomodeller. Den
världskända fotomodellen som jobbar för något av de stora modehusen är ju mer känd än en som är fotomodell för ett känt namn i Stockholm.

Det blir ju konstigt om man inte får säga att någon är konstnär för att de målar motiv från närområdet och säljer dem på utställningar. Och detta för att det finns konstnärer som är mer kända i hela världen.

Man får nog vackert acceptera att inom ett visst epitet så finns skillnader.

Man kan ju inte bara ta bort ledet "foto" när fotomodeller fotograferas. Vad annat ska man kalla dem än fotomodeller?
Citera
2022-07-11, 22:17
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:

Återigen, det är din egen definition att bara stanna vid att en person som står framför en kamera och får betalat är en "fotomodell". Det är INTE den traditionella beskrivningen av en fotomodell vilket jag påvisat gång på gång och vilket även håller juridisk, tro mig jag kan mina saker.
För att en fotomodell ska ha en karriär så krävs att denne är anlitad av en agentur, därför är det den andra delen av definitionen och även vad som traditionellt menas med en fotomodell, vilket du envisas med att ignorera.
Vill du i din absurda dyrkan av Bianca Ingrosso kalla henne "fotomodell" så står det dig fritt men då får du även kalla hennes mamma och mormor för fotomodeller också, för de gör precis samma grejer som Bianca framför kameran och får betalt för det.
Citat:
Om Persbrandt bara höll på med att modella för olika företag skulle han också vara fotomodell
Perbrandt är kändis på samma sätt som Bianca och anlitas även han som reklampelare. Precis samma sak. Kändis som anlitas = inte fotomodell, oavsett vilka produkter de frontar; smink, kläder eller gräsklippare.

Citat:
Trevlig med nån som fattat det hela.

Citat:
Det verkar som en del ser "fotomodeller" i ett rosa skimmer. Det finns olika typer av fotomodeller.
[---]
Man kan ju inte bara ta bort ledet "foto" när fotomodeller fotograferas. Vad annat ska man kalla dem än fotomodeller?
Men det är ju inte fotomodeller som fotograferas i det här fallet...
Jag har förklarat skillnaden för dig och varför Bianca är lika lite fotomodell som sin mamma och mormor. Att göra reklamjobb och samarbeten som kändis för diverse företag, inkl sitt eget, är inte samma sak som att vara "fotomodell". Det är inte jag som säger det, det är allmänt känt, inte minst inom branschen. INGEN där skulle någonsin kalla Bianca Ingrosso för fotomodell.
Du vill inte fatta det så fortsätt med din okunskap, det står dig fritt.

Ämnet är avslutat för min del. Låt tråden återgå till vanligt skvaller.
Ber om ursäkt för off topic men det får finnas gränser gällande dumheten också och att folk ska kunna få vilka titlar som helst som de inte gjort sig förtjänt av, till slut blir det vedertaget och allmän "sanning".
Senast redigerad av Lostworld 2022-07-11 kl. 22:21.
Citera
2022-07-11, 22:33
Medlem
526s avatar
Citat:
Återigen, det är din egen definition att bara stanna vid att en person som står framför en kamera och får betalat är en "fotomodell". Det är INTE den traditionella beskrivningen av en fotomodell vilket jag påvisat gång på gång och vilket även håller juridisk, tro mig jag kan mina saker.
För att en fotomodell ska ha en karriär så krävs att denne är anlitad av en agentur, därför är det den andra delen av definitionen och även vad som traditionellt menas med en fotomodell, vilket du envisas med att ignorera.
Vill du i din absurda dyrkan av Bianca Ingrosso kalla henne "fotomodell" så står det dig fritt men då får du även kalla hennes mamma och mormor för fotomodeller också, för de gör precis samma grejer som Bianca framför kameran och får betalt för det.

Perbrandt är kändis på samma sätt som Bianca och anlitas även han som reklampelare. Precis samma sak. Kändis som anlitas = inte fotomodell, oavsett vilka produkter de frontar; smink, kläder eller gräsklippare.

Trevlig med nån som fattat det hela.

Men det är ju inte fotomodeller som fotograferas i det här fallet...
Jag har förklarat skillnaden för dig och varför Bianca är lika lite fotomodell som sin mamma och mormor. Att göra reklamjobb och samarbeten som kändis för diverse företag, inkl sitt eget, är inte samma sak som att vara "fotomodell". Det är inte jag som säger det, det är allmänt känt, inte minst inom branschen. INGEN där skulle någonsin kalla Bianca Ingrosso för fotomodell.
Du vill inte fatta det så fortsätt med din okunskap, det står dig fritt.

Ämnet är avslutat för min del. Låt tråden återgå till vanligt skvaller.
Ber om ursäkt för off topic men det får finnas gränser gällande dumheten också och att folk ska kunna få vilka titlar som helst som de inte gjort sig förtjänt av, till slut blir det vedertaget och allmän "sanning".

Det är du som har fel. Att en fotomodell "MÅSTE" ha en agentur är din egen definition och din egen tolkning.
En person som regelbundet jobbar med att göra modelljobb för olika modeföretag är per definition fotomodell. Om man jobbar för en agentur eller har egen agent (som BI) är inte avgörande.
Citera
2022-07-11, 22:37
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Det är du som har fel. Att en fotomodell "MÅSTE" ha en agentur är din egen definition och din egen tolkning.
En person som regelbundet jobbar med att göra modelljobb för olika modeföretag är per definition fotomodell. Om man jobbar för en agentur eller har egen agent (som BI) är inte avgörande.

Lev med din okunskap som sagt.
Med tanke på att du har Bianca som idol så förvånas jag inte över den låga intelligensnivån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in