2022-07-10, 00:11
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Hur mycket har detta krig kostat väst i skattemedel hittills? Om man endast räknar från 24/2-22

900 miljoner usd?

Nej 54 miljarder usd. Men det är bara USA.
Senast redigerad av Jagduvidom 2022-07-10 kl. 00:14.
Citera
2022-07-10, 00:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nån form av attack vid Mariupol. Ser inte så stor ut men brinner på rätt bra efter ett tag.

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1545887190324060160
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-07-10 kl. 00:13.
Citera
2022-07-10, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Nej. Dom gånger ryssarna skjutit på civila mål så har det visat sig att den ukrainska armén använt civila som sköldar. Ett tydligt krigsbrott. Däremot har Ukrainas armé bombar civila mål sen 2014.

Ryssarna har skjutit mot mängder med civila mål. Bla bombat bostadshus.
Om Ukraina med avsikt bombat civila kan man ju tycka att de på 8 år skulle lyckats döda fler än de ca 1500 som fallit offer för Ukrainsk eld. Ryssarna har lyckats döda mångdubbelt fler civila på bara några månader.
Citera
2022-07-10, 00:14
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Jag har varit på Krim efter det att dom röstade för att tillhöra Ryssland. Krim kändes väldigt homogent och väldigt ryskt. Fick Krimborna ens rösta förra gången man bytte nationalitet? Nej utan det bestämde Nikita Chrustjov utan att ens fråga.
Joo-då, så kan det säkert vara... jag var i slutet av -90 på en liten charterort på Gran Canaria och där kändes det precis som du beskriver homogent men i detta fall svenskt- tänka sig! Ändå- jag anser inte att denna lilla turisthåla kan hålla en omröstning och efter eventuellt bifall förklara sig som en del av Sverige med allt av vad det nu kan innebära.

Ryssarna fick lika lite som ukrainarna möjlighet att folkomrösta då de avknoppades ur sovjetunionen men de båda godkände varandra som suveräna stater därefter... eller snarare härefter, kan Ryssland besluta om folkomröstningar inom sitt eget rike hur de vill- precis som Ukraina har all rätt att göra inom sitt eget rike... eller Sverige, eller vilket internationellt erkänt land som helst. Rösta på...
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-07-10 kl. 00:22.
Citera
2022-07-10, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Men snälla människa.. När har NATO varit i krig?
Två fel gör ett rätt?

Hur kan du påstå att man går så varligt fram som möjligt när man skjuter in klusterammunition i städer, bombar köpcentrum och ödelägger bostadshus och skjuter artilleri och allt man kan komma åt rätt in i städer?

Då har man passerat gränsen för längesedan, det är inget annat än en förintelse på samma sätt som sovjet begick under Holodomor.

Krig och krig…man bombade Libyen för att få bort Gadaffi.

Lyssna inte på allt som västmedia skriver om.
Citera
2022-07-10, 00:20
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Sen ska man inte glömma varför USA egentligen är intresserade av Ukraina.
Gas och olja och mineraler.
Likt alla länder som har naturtillgångar är dom subjekts för krig och övertagande. Irak Venezuela Nigeria Vietnam Iran. Listan är lång där USA antingen intar landet eller destabiliserar det med CIA i spetsen.

Krig gynnar dom rika.
Citera
2022-07-10, 00:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Finns ett litet reportage om grabbarna på sky : https://www.youtube.com/watch?v=CuFbfvEWDuQ
Men jag får dessvärre känslan att utbildningen är kort, mycket kort. Jag förstår nog vikten i att få de ut i fält.., men det kommer att bli fler stupade i.o.m den korta utbildningstiden. Hoppas bara att de slussas ut i existerande förband, än att sättas ut som "råa" rekryter i ett helt nytt förband.

Bra reportage.

Men det är motiverade unga killar som vill rädda sitt land och stoppa barn från att bli mördade. Motivation är viktigt (!!! ), och det är också viktigt att som i värnplikten man får de bästa personerna med olika utbildning, bra fysik etc. inte baserat på vem som bara vill göra krigstjänst. De som vill strida för Ryssland som yrkessoldater är inte de som är mest lämpliga som soldater, utan de som inte har något annat jobb. Ungefär så förklarade de det när jag gjorde uppbåd men inte ordagrant. Min tolkning av det för det var ett tag sedan, men jag tror du förstår grundtanken. Det finns ju också historiska exempel; vietnameserna och afghanerna var säkert jättedåligt tränade men de fick stormakter på fall för att de hade en enorm motivation.

Gubben som besökte kanske blir premiärminister? Då tror jag Ukraina får fortsatt stöd av Storbritannien.
Citera
2022-07-10, 00:22
Medlem
Enligt en retweet på War Monitor skall det ikväll ha utbrutit massiva explosioner och brand i ett område vid Kuzovatovo, Volga district i Ryssland.

Har sabotageaktionerna tagit fart på nytt?
Citera
2022-07-10, 00:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nån form av attack vid Mariupol. Ser inte så stor ut men brinner på rätt bra efter ett tag. https://twitter.com/TpyxaNews/status/1545887190324060160

Ja men det beror på, man kan också ha attackerat något mycket viktigt.
Citera
2022-07-10, 00:24
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Krig och krig…man bombade Libyen för att få bort Gadaffi.

Lyssna inte på allt som västmedia skriver om.
Och det skulle på något sätt förmildra Rysslands förintelse av Ukraina och dess befolkningen eller vadå?

Nu ger man sig på åkrar och spannmål igen också. Holodomor upprepas igen.
Citera
2022-07-10, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Joo-då, så kan det säkert vara... jag var i slutet av -90 på en liten charterort på Gran Canaria och där kändes det precis som du beskriver homogent men i detta fall svenskt- tänka sig! Ändå- jag anser inte att denna lilla turisthåla kan hålla en omröstning och efter eventuellt bifall förklara sig som en del av Sverige med allt av vad det nu kan innebära.

Ryssarna fick lika lite som ukrainarna möjlighet att folkomrösta då de avknoppades ur sovjetunionen men de båda godkände varandra som suveräna stater därefter... eller snarare härefter, kan Ryssland besluta om folkomröstningar inom sitt eget rike hur de vill- precis som Ukraina har all rätt att göra inom sitt eget rike... eller Sverige. eller vilket internationellt erkänt land som helst. Rösta på...

Ja i det långa loppet skulle det teoretiskt bli så att dom skulle kunna utropa sig självständiga. Det är därför man aldrig ska ta in stora grupper från andra länder.

Hursomhelst så håller kriget på göra så att Krim inte kommer bli Ukrainsk på många år precis som Lugansk och Donbas. Förmodligen kommer resten av Ukraina mista land till Polen. Ukrainarna ska vara med vaket självkritiska efter det här kriget.
Citera
2022-07-10, 00:26
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Krig och krig…man bombade Libyen för att få bort Gadaffi. Lyssna inte på allt som västmedia skriver om.
Jag har för mig att Libyeninsatsen var en FN-kampanj... den beslutades iaf. av FN, även Sverige deltog med JAS... om jag nu minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in