Citat:
Ursprungligen postat av
manfredkaltz
Jag har varit på Krim efter det att dom röstade för att tillhöra Ryssland. Krim kändes väldigt homogent och väldigt ryskt. Fick Krimborna ens rösta förra gången man bytte nationalitet? Nej utan det bestämde Nikita Chrustjov utan att ens fråga.
Joo-då, så kan det säkert vara... jag var i slutet av -90 på en liten charterort på Gran Canaria och där kändes det precis som du beskriver homogent men i detta fall svenskt- tänka sig! Ändå- jag anser inte att denna lilla turisthåla kan hålla en omröstning och efter eventuellt bifall förklara sig som en del av Sverige med allt av vad det nu kan innebära.
Ryssarna fick lika lite som ukrainarna möjlighet att folkomrösta då de avknoppades ur sovjetunionen men de båda godkände varandra som suveräna stater därefter... eller snarare härefter, kan Ryssland besluta om folkomröstningar inom sitt eget rike hur de vill- precis som Ukraina har all rätt att göra inom sitt eget rike... eller Sverige, eller vilket internationellt erkänt land som helst. Rösta på...