Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
8,4 procent tror jag KPIF kommer in på. Reell inflation 11-12 procent. Årliga avgifter (försäkringar, borättsavgift, sophämtning, fast kostnad el, etc) o dyl - som i princip stått stilla i 10 år höjs nu i ett slag med över 10 procent - mycket, mycket illavarslande.
Ja vi ligger nog nära varandra vad de gäller gissningar.
Med tanke på den halvhjärtade höjningen borde Sverige kunna komma ikapp och kanske rent av gå om USA vad det gäller inflation.Prognoserna kring CPI för juni som jag sett ligger runt 8,6%.
Ingves höjning med 50 punkter var alldeles åt helvete för lite.
Skall bli intressant att se om Ingves tar på sig långbyxorna och drämmer till med 75 punkter nästa gång, vilket är det minsta han borde klämma till med, i synnerhet som alla andra CB höjer styrräntan betydligt snabbare. Med en liten skvalpvaluta gör man nog bäst i att försöka 'följa John' när det blåser hårt.
Risken finns att om vi höjer styrräntan för långsamt och vi inte får kontroll på inflationen samtidigt som importerade insatsvaror stiger i rejält i pris (relativt lägre ränta i Sverige ⇒ fallande kronkurs), detta skulle kunna sänka vår export trots att kronan faller.
Jag tror detta stavas: S-T-A-G-F-L-A-T-I-O-N
Jag har hört att Japan tröttnat rejält på detta tillstånd