2022-07-05, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Innan tråden dör helt och hållet.

Så här skrev Iehs redan den 15 juli 2019:

Greta Thunberg hävdar att hon har studerat svåråtkomliga forskningsrapporter i tusentals timmar.

Och det finns folk som trodde på henne då och som fortfarande gör det ..?
Folk gör ofta misstaget att inte göra en rimlighetskontroll. Som exempelvis när någon till F4F matar in större antal deltagare i en klimatdemo än antalet invånare i det lilla samhället. Även om Greta™ hade fått tillgång till dessa forskningsrapporter, hur nu det skulle gått till, så är tusentals timmar fullständigt orimligt. Fyra timmar per dag under ett år blir 1.460 timmar. Och vi talar om en flicka på högstadiet som skall läsa och förstå skrifter som normalt kräver minimum en fil. kand. i lämpligt ämne.

Om det stämmer att Greta™ gjorde ett sådant påstående, så visar det bara att hon ljuger utan att själv förstå att lögnen är uppenbar. Den sortens lögn som man hör från små barn och från svagbegåvade. Själv spelade jag 14.500 hål golf igår. Jag gjorde 18.100 hole-in-one på den rundan.
2022-07-06, 04:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Här presenteras en sagobok om Greta där t.o.m. hennes motståndare framstår som lite vackra.

https://m.youtube.com/watch?v=tl8H2T4o8H8
2022-07-06, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Folk gör ofta misstaget att inte göra en rimlighetskontroll. Som exempelvis när någon till F4F matar in större antal deltagare i en klimatdemo än antalet invånare i det lilla samhället. Även om Greta™ hade fått tillgång till dessa forskningsrapporter, hur nu det skulle gått till, så är tusentals timmar fullständigt orimligt. Fyra timmar per dag under ett år blir 1.460 timmar. Och vi talar om en flicka på högstadiet som skall läsa och förstå skrifter som normalt kräver minimum en fil. kand. i lämpligt ämne.

Om det stämmer att Greta™ gjorde ett sådant påstående, så visar det bara att hon ljuger utan att själv förstå att lögnen är uppenbar. Den sortens lögn som man hör från små barn och från svagbegåvade. Själv spelade jag 14.500 hål golf igår. Jag gjorde 18.100 hole-in-one på den rundan.
glöm inte att hon kan se koldioxidmolekyler också
2022-07-06, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Tråden blev mest stor för att så många av hatarna i världen blev fokuserade på Greta. Det skrevs tusentals inlägg här varav 99% egentligen var kräkande utan vett och sans.

Ganska få seriösa människor satt här i denna tråden och skrev någonting.

Vad kan man då konstatera om Greta nu då?

Rent miljömässigt och att prata för den unga generationen så tycker jag att hon fullföljde till 100% och även lyckades att få fler att upptäcka vetenskapen samt sätta press på politikerna.

Däremot konstaterade hon själv att det mest blev prat och ganska lite verkstad när det gäller att verkligen göra skillnad. Världens alla miljömål är fortfarande ouppnåeliga och det ser så illa ut att när förra höstens rapporter kom in så dog klimatrörelsen mer eller mindre. Alla gav upp.

I det perspektivet är det beundransvärt att ni i tråden ändå lyckats hålla tråden vid liv ett tag till.

Jag tror att egentligen det enda misstag man kan säga att Greta gjorde var att ta upp så många andra frågor än de som har med miljön att göra. Hon lade alldeles för mycket tid och kraft på små minoriteter som är utsatta för klimatförändringarna och det är ett fokus som inte leder någonstans i en värld där 8 miljarder människor också lever på samma planet.

I takt med att hon fokuserade på andra frågor än miljön så försvann ju miljöfrågan mer eller mindre.

Nåja, iallafall Greta och så många andra konstaterade ju att vi inte klarar av att undvika miljöförändringarna, att vi inte klarar att uppnå miljömålen och därmed också i viss mån helt enkelt har gett upp. Miljöfrågorna är givetvis viktiga även i framtiden, men fokus bör nu mer ligga på hur människan ska anpassa sig snarare än att undvika det ofrånkomliga.

Ambitiöst inlägg som du ska ha all credit för. Dock gör du misstaget att blanda ihop miljö och klimat, gång på gång. Sen har ju inte Greta precis fått folk att ”upptäcka vetenskapen”, lika lite som hon själv gjort det.

Det finns förstås en villfarelse om att ”97 % av forskarna är eniga om” + valfri överdrift, typ att vi har bara 10 år på oss att rädda klimatet. Det är inte sant, även om Greta tror det och försöker hamra i det även i andra.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Här presenteras en sagobok om Greta där t.o.m. hennes motståndare framstår som lite vackra.

https://m.youtube.com/watch?v=tl8H2T4o8H8

Varför skulle Gretas motståndare inte framstå som lite vackra? De som bara vill ha en saklig debatt och tona ner osaklig skräckpropaganda.

Du som älskar sanningen så mycket, men inte har problem med att Greta själv ljuger. Som om att hon redan för några år sen hade läst forskningsrapporter i tusentals timmar, vilket hade varit matematiskt omöjligt.

I ärlighetens namn fanns det ingen källa till påståendet så det kan lika gärna vara någon av hennes beundrare som hittade på det, åtminstone spred det vidare. Då undrar man varför.

Har lyssnat på den lilla sagoboken och tyckte det fanns en del fel/osanningar även i den. Men författaren kanske är mycket vacker, och då spelar kanske sådana detaljer ingen roll?
2022-07-06, 07:51
Medlem
Ett litet lästips: gå in i Vetenskapstråden under Klimat .

Där finns en nystartad tråd som heter ”Hade inte Greta rätt ändå?” (och som snart lär förpassas till papperskorgen eftersom det finns så många andra klimatdiskussioner redan). Det är inte många som håller med henne, lindrigt talat.
2022-07-06, 09:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det finns skvaller om Greta som jag aldrig skulle skriva om här därför att det handlar om rena övergrepp. Som läsare här förstår jag att övergreppen skulle hyllas eller förminskas av motståndare. Inte vackert men tyvärr helt sant.
2022-07-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ambitiöst inlägg som du ska ha all credit för. Dock gör du misstaget att blanda ihop miljö och klimat, gång på gång. Sen har ju inte Greta precis fått folk att ”upptäcka vetenskapen”, lika lite som hon själv gjort det.

Det finns förstås en villfarelse om att ”97 % av forskarna är eniga om” + valfri överdrift, typ att vi har bara 10 år på oss att rädda klimatet. Det är inte sant, även om Greta tror det och försöker hamra i det även i andra.
Det finns många exempel på att Greta™ är vetenskapligt illiterat. Konsensus, vare sig verklig eller påhittad, är fullständigt irrelevant. Om Greta™ hade bemödat sig med att faktiskt läsa igenom rapporterna från IPCC, så hade hon till sin stora förvåning lagt märke till att där står något helt annat än domedagspropagandan som hon själv torgför. Detta tycks även vara omöjligt för Greta™ fan club att få in i huvudet: Det Greta™ påstår om vad "forskningen säger" överensstämmer inte med nuvarande kunskapsläge. Det är inte ens i närheten. Och det finns givetvis ingen seriös forskare som påstår att ett par hundra okända arter utrotas dagligen. (Det finns inte heller någon seriös forskare som påstår att homeopati har någon effekt utöver placebo.) Greta™ kolporterar propaganda från Greenpeace, Extinction Rebellion och liknande grupper av logiskt utmanade imbeciller och lysenkoister. Nej, jag går inte off-topic nu, jag för inte ett resonemang om klimatvetenskap. Jag konstaterar bara fakta: Det som Greta™ säger kommer inte från klimatforskare. (Rockström är professor i agronomi, om någon undrar.) Greta™ har inte lagt tusentals timmar på att läsa vetenskapliga rapporter, hon har uppenbarligen inte ens brytt sig om att läsa rapporterna från IPCC, och de är språkligt hållna så att de är hyfsat lättillgängliga för normalbegåvade utan vetenskaplig träning. (Rapporterna håller dock lite högre nivå än självhjälpsböcker och Vecko-Revyn.)

Greta™ är en skådespelerska som följer de manus som skrivs åt henne. "People are dying!" Ja, 10 ggr fler dör pga kyla än pga värme. Klimatrelaterade dödsfall har minskat med 99% de senaste 100 åren. Men det vet inte Greta™. Hon kan nämligen ingenting om klimatet.
2022-07-07, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det finns skvaller om Greta som jag aldrig skulle skriva om här därför att det handlar om rena övergrepp. Som läsare här förstår jag att övergreppen skulle hyllas eller förminskas av motståndare. Inte vackert men tyvärr helt sant.

Det förvånar mig inte alls om det finns smutsigt skvaller om Greta, och det är förstås väldigt tragiskt i så fall. Tror att det, dessvärre, är något som hör kändislivet till. Precis som stalkers. Det gör det bara extra osmakligt att lyfta fram ett barn med diagnoser och psykiska problem i rampljuset.

Däremot har du fel om du tror att vi som ifrågasätter Greta och hennes rörelse skulle hylla eller förminska det. Vi vill bara ha en diskussion. Men då kommer du dragandes med Satan.

Det är också tragiskt. Du trodde att lilla Greta var världens frälsare, som Svenska kyrkan påstod. Att hon skulle väcka upp alla från ytlighet och materialism. Men det gjorde hon inte.

Bortsett från att Greta Thunberg inte vill flyga och är vegan så lever hon ett minst sagt privilegierat liv med resor, toppmoderna tekniska prylar, egen lya, flera djur osv. Just det, hon har sagt något om att köpa kläder second hand, också.

Men hon är definitivt ingen ny Moder Teresa. Hon är en bortskämd unge som haussats upp av människor med en politisk agenda. Såna som inte drar sig för att manipulera t.ex. temperaturkurvor för att skrämmas.

Men det begriper varken du eller Greta. Ni tvärtom sprider lögnerna vidare.
2022-07-08, 11:50
Medlem
Giant Squids avatar
Nu är hon ute i spenaten igen med sin ihopfällbara sommarlovsskylt.

https://pbs.twimg.com/media/FXImZtdXoAA3QMc?format=jpg&name=small
2022-07-08, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid

Hon ser nöjd ut!
Hoppas hon startar en onlyfans snart!
2022-07-08, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid

Skolstrejk på sommarlovet? Smart. Tror jag ska jobbstrejka på semestern.
2022-07-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Skolstrejk på sommarlovet? Smart. Tror jag ska jobbstrejka på semestern.
Tja, Greta™ hade ju anpassad skolgång, så hon var befriad från närvaro i skolan på fredagarna i vilket fall som helst. Att regimtrogna media låtsades att hon "strejkade", utan att ställa en enda kritisk fråga, visar bara att Greta™ är en del av etablissemangets narrativ. Lite som första maj när Såssarna demonstrerar mot det samhälle som de själva har skapat...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in