Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Ambitiöst inlägg som du ska ha all credit för. Dock gör du misstaget att blanda ihop miljö och klimat, gång på gång. Sen har ju inte Greta precis fått folk att ”upptäcka vetenskapen”, lika lite som hon själv gjort det.
Det finns förstås en villfarelse om att ”97 % av forskarna är eniga om” + valfri överdrift, typ att vi har bara 10 år på oss att rädda klimatet. Det är inte sant, även om Greta tror det och försöker hamra i det även i andra.
Det finns många exempel på att
Greta™ är vetenskapligt illiterat. Konsensus, vare sig verklig eller påhittad, är fullständigt irrelevant. Om
Greta™ hade bemödat sig med att faktiskt läsa igenom rapporterna från IPCC, så hade hon till sin stora förvåning lagt märke till att där står något helt annat än domedagspropagandan som hon själv torgför. Detta tycks även vara omöjligt för
Greta™ fan club att få in i huvudet: Det
Greta™ påstår om vad "forskningen säger" överensstämmer inte med nuvarande kunskapsläge. Det är inte ens i närheten. Och det finns givetvis ingen seriös forskare som påstår att ett par hundra okända arter utrotas dagligen. (Det finns inte heller någon seriös forskare som påstår att homeopati har någon effekt utöver placebo.)
Greta™ kolporterar propaganda från Greenpeace, Extinction Rebellion och liknande grupper av logiskt utmanade imbeciller och lysenkoister. Nej, jag går inte off-topic nu, jag för inte ett resonemang om klimatvetenskap. Jag konstaterar bara fakta: Det som
Greta™ säger kommer inte från klimatforskare. (Rockström är professor i agronomi, om någon undrar.)
Greta™ har inte lagt tusentals timmar på att läsa vetenskapliga rapporter, hon har uppenbarligen inte ens brytt sig om att läsa rapporterna från IPCC, och de är språkligt hållna så att de är hyfsat lättillgängliga för normalbegåvade utan vetenskaplig träning. (Rapporterna håller dock lite högre nivå än självhjälpsböcker och Vecko-Revyn.)
Greta™ är en skådespelerska som följer de manus som skrivs åt henne. "People are dying!" Ja, 10 ggr fler dör pga kyla än pga värme. Klimatrelaterade dödsfall har minskat med 99% de senaste 100 åren. Men det vet inte
Greta™. Hon kan nämligen
ingenting om klimatet.