2022-07-08, 13:00
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Chef = personalansvar = tråkigt jämfört med att göra det jobb man vill göra.
Ja, absolut, men vem uppskattar jobbet man vill göra...Ingen... Därför har administrationssektorn
vunnit som drar energi, kraft och ekonomi från de som arbetar på sjukhus, skolor osv osv....
Citera
2022-07-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Helt klart men det är ju en enorm mängd människor inblandade som har den sakkunskapen.

Det är inget krav att en bra chef måste ha absolut spetskompetens, jag skulle snarare säga tvärtom att människor som är väldigt inriktade på och har större delen av sin kompetens inom ett smalt fält ofta är direkt olämpliga som chefer pga att dom istället missar helheten och dom breda perspektiven.

Sen gällde min motfråga vad det finns för belägg för att heder, ansvarstagande och integritet ökar och mängden politisk korrekthet sjunker av att en person går några år mer i skolan än vad Annika gjort?

Helt rätt, vd’n för Volvo bör inte vara bilmekaniker, men han bör ha körkort.
Citera
2022-07-08, 14:07
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Antagligen, eftersom det behövde fack-pampen Stefan Löfven. Han var verkligen en ”one trick pony”. ”Han kan förhandla”, men tyvärr kan vi inte visa upp honom offentligt så han deltog inte i intervjuer som förväntas av en statsminister.

Göran Persson kallade elakt Reinfeldt för ”tvålen” men maken till stadsminister som hållit sig borta från offentligheten är ju Löfven.

Han körde en Trump under hela pandemin och vägrade vara med i debatter eller intervjuer. Endast iscensatta jippon hos SVT där han kunde sitta i soffan med sin fru och vifta bort hans corona-julshoppande hos det där vedervärdiga gapflabbet Bergfeldt.
Citera
2022-07-08, 14:26
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Nä men tjena TyrgilScramasax!

Jag flikade bara in med lite frågor eftersom så många ifrågasatte Annikas utbildningsnivå och bakgrund som hårfrisörska.

Ett flertal menar att vi behöver politiker med mer och högre utbildning och uppger bla att nivån av ansvarstagande, heder och integritet ökar då och att den politiska korrektheten skulle minska.

Min fråga var då vad det finns för belägg för att en högutbildad person har mer heder, är mer ansvarstagande och har en högre integritet jämfört med en politiker som har en utbildningsnivå som Annikas?

Landets allra mest välrenommerade lärosäten har varit inblandade i den ena märkliga historien efter den andra där strävan efter att agera politiskt korrekt lett till helt absurda konsekvenser.

Jag minns tex en lektor som blev prickad för att hon sagt "neger" när hon undervisade i att det är olämpligt att använda ordet "neger".

Jag frågade mig därför hur man kan bli mindre politiskt korrekt av att under längre tid vara i händerna på lärosäten som så totalt genomsyras av politisk korrekthet?

Du får gärna utveckla på vilket vis min påstådda avundsjuka och er akademikers förträfflighet besvarar mina frågor, jag hänger inte riktigt med på kopplingen där.
(det fetade)

Jag känner inte till något sådant och det skulle förvåna mig om det gäller generellt. Jag tror inte det personligen.

Även om de flesta som sitter i fängelse har en låg utbildningsnivå så är det bara en liten blipp i statistiken. Jag inte emot outbildade. Tvärtom beundrar jag mycket som de som inte tragglat igenom högskola gör.

Jag håller på med att renovera ett gammalt hus och är mycket intressera av byggnadsvård. Det timmermän (motsvarande byggnadssnickare idag), snickare (motsvarande möbelsnickare och inredningssnickare idag), stenhuggare, målare (som gjorde sin färg från grunden med linolja och olika pulveriserade mineraler) osv gjorde får mig att gapa och bli ödmjuk. På skråtiden hade de så mycket hanverksskicklighet att vi bara kan vördnadsfullt buga och nästan bli religiösa. All denna kunskap är borta idag.

Hanverkare var extremt skickliga. I alla fall mästarna. Gesällerna var på väg dit, och lärlingarna kämpade på med tråkgörat. Ungefär som att träna Karate. En djävla massa kator innnan grunderna sitter. Därför kollar jag rätt ofta på japanska snickare. De har aldrig lämnat skråväsendet som vi gjort. Därför har de förfarande riktiga mästare.

Hur som.

De som läser på universitet är lite samma sak. De flesta är halvtröga stolpskott som jag. En liten del är brilljanta och en annan del borde inte vara på universitetet.

Vi har olika läggningar tror jag. Jag är mer teoretisk än praktisk även om jag ”lajvar” byggnadsvårdare.

Men jag tänker bättre och trivs bättre med det än vad jag är praktiskt lagd. Sen kan man inte bortse från fysiken. Jag är långt spensligare än en hantverkare. Du måste vara någorlunda robust fysiskt för att klara hantverkararbete för att inte bli sjukskriven efter 10 år för pajade knän etc (förtidspensionerad som man blev för 30-40 år sedan).

Slutligen vill jag bara understryka att jag uppskattar skicklighet. Oavsett om det gäller akademiskt arbete som Einstein, Bohr eller Feinman gjorde. Eller om det gäller Michelangelo och Zorn (ja, jag anser Zorn vara på den nivån, hans akvareller är det bästa jag sett någonsin). Eller om det gäller alla snickare som gjort dessa fantastiska möblerna i slott och högreståndsmiljöer för mer än 200 år sedan.

Skicklighet är skicklighet. Oavsett vilket gebit du verkar i. Enligt mig all skicklighet lika vörnadsfull.
Citera
2022-07-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Jag funderar allvarligt på om strandhäll drev sin man att ta sitt liv, jag tycker att strandhäll beter sig som en fullfjädrad psykopat.
Låt mig ställa motfrågan: vad ANNARS än en kvinna skulle driva en man till att ta självmord? Finns det över huvud taget någon annan likvärdig källa till smärta i en mans liv som en kvinna?

Naturligtvis var det Strandhäll som drev sin karl att ta livet av sig. Därmed inte sagt att han var guds bästa barn, han hade säkert en massa lik i garderoben han också. Men lik i garderoben kan man leva med. Vad man inte kan leva med är en fru som så fort det blir lite osams därhemma drar fram de liken och vädrar dem inför hela familjen.

Tänk efter. Naturligtvis var det Strandhäll. Naturligtvis.
Citera
2022-07-08, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Fast hon har fina kuksugarläppar, det får man faktiskt ge henne.
Jag gissar, utan att ha några som helst belägg för det, att Annika Strandhäll är den bästa kuksugerskan i hela riksdagen. Nyamko Sabuni har ju gigantiska negerläppar, men hon är så jävla stel och gnällig att jag tror hon är en sådan som vägrar att suga på kuken av ren princip. Annie Lööf har nog hört talas om fellatio, men det har aldrig fallit henne in att pröva. Ebba Busch tror jag bits. Förmodligen ofrivilligt.

Bah Kunke är ju inte kvar, men jag tror inte att hon är den bästa kuksugerskan som passerat genom riksdagen. Kom ihåg att hon är uppvuxen i underhållningsbranschen. Jag tror att hon är expert på kuksugande, men det känns alldeles för opersonligt, mekaniskt, proffsigt att få veken avsugen av henne. Hon stönar säkert som en porrstjärna när hon gör det, också. Hon suger kuk för att hon varit tvingad. Nej, usch, blotta tanken. Strandhäll, å andra sidan, tror jag suger kuk för att hon helt enkelt inte kan hejda sig. Ser hon en kuk så börjar det rinna dregel som på Pavlovs hundar.

Detta var mina fria fantasier denna sommarafton i nådens år 2022.
Citera
2022-07-08, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollgubben
Snabbfärjorna är värre än flyg, skulle hon ha seglat?
Hon får väl simma då, om hon nu inte kan hitta på något annat sätt att ta sig ut till Gotland. Flyga kommer RAKT inte på tal, då det har fastställts i alla tänkbara medier att flygandet är den största miljöboven, tillsammans med bilåkandet.

Enda lösningen jag ser är att hon tar tåget.
Citera
2022-07-08, 17:54
Medlem
Om Annika Strandhäll var en världsreporter https://youtu.be/SEDk_dsh5iQ
Citera
2022-07-08, 18:35
Medlem
Citat:
Helt klart men det är ju en enorm mängd människor inblandade som har den sakkunskapen.

Det är inget krav att en bra chef måste ha absolut spetskompetens, jag skulle snarare säga tvärtom att människor som är väldigt inriktade på och har större delen av sin kompetens inom ett smalt fält ofta är direkt olämpliga som chefer pga att dom istället missar helheten och dom breda perspektiven.

Sen gällde min motfråga vad det finns för belägg för att heder, ansvarstagande och integritet ökar och mängden politisk korrekthet sjunker av att en person går några år mer i skolan än vad Annika gjort?
Nu ver jag inte vad du far efter - men många VD:ar inom svenska teknikföretag är ingenjörer i grunden. De har således både kompetens och verktyg att ta till sig och förstå verksamheten. Det är också en anledning till att företagen blivit så framgångsrika.
Citera
2022-07-08, 23:28
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbild
Annika Strandhäll är lika miljömedveten som Åsa "giftfärg" Romson eller Isabella "13 år gammal diesel bil" Lövin värsta sortens hycklare.
Ja det stämmer.
Citera
2022-07-09, 03:33
Medlem
På något vis tror jag att jag och många kan identifiera sig med Annika. Alla har vi hamnat
i någon pinsam situation.
Men jag tycker det är otroligt att Sveriges största parti inte kan skaka fram en mera
kunnig och påläst. Eller är miljöfrågor så
ointressant för socialdemokrater?,jag tror inte det
Citera
2022-07-09, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
På något vis tror jag att jag och många kan identifiera sig med Annika. Alla har vi hamnat
i någon pinsam situation.
Men jag tycker det är otroligt att Sveriges största parti inte kan skaka fram en mera
kunnig och påläst. Eller är miljöfrågor så
ointressant för socialdemokrater?,jag tror inte det

Helt rätt. Precis som USA inte kan få fram kompetenta presidenter. Ju mer vi får se och höra ter sig saker och ting som att Strandhäll har ju fått positionen for att inte ställa till det sakmässigt och föra fram Anderssonskans politik. En annan person med större sakkunskap och erfarenhet hade säkert kunnat vara ett hinder och kommit med egna ideer. Vi får komma ihåg att det var bara ett knappt år till valet och inte plats för stora förändringar i politiken. Sedan om Maggan är lika övertygad i dag om att ha prickat rätt med ministervalet är en annan femma.
Senast redigerad av Mypointis 2022-07-09 kl. 11:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in