Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-07, 11:30
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbagron
Ganska solklart att motivet är psykisk ohälsa & hans enorma missnöje med den svenska psykiatrin (ganska förståligt).

Varför motivet är psykisk ohälsa - och inte politiskt/terror

- Polisen säger till Expressen - "Polisens slutsats efter gripandet är att mannen lider av psykisk ohälsa. I de första kontakterna med polis har han uppvisat tydliga tecken på att inte må bra."

- Jag tror knappast slumpen gjorde att en samordnaren för svenska psykiatrin mördades - av en psykiskt sjuk man.

- Skulle det vara nazistiskt motiv - varför en svensk medelålders kvinna utan större politiskt engagemang? Lär ju funnits massor mörkhyade, judar, homosexuella, partiaktiva, välkända nazistmotståndare m.m. på plats.

- Gärningsmannen borde attackerat fler om slumpmässig terror vore hans mål.

Motivet tycker jag känns klart. En psykiskt sjuk kille som sökt hjälp - men blivit sviken av psykiatrin. Tagit ut sin ilska mot högsta hönset. Tragiskt.

Låter som ett troligt motiv, men sen vet man aldrig. Eftersom gärningsmannen erkänt kanske han också berätta varför han gjorde det.
Citera
Medlem
ser ut som denna Theodor Engström legat under en sten och sovit i 20 år.
Citera
Medlem
crippas avatar
https://antifa.se/2019/09/15/afa-jonkoping-theodor-engstrom-och-elisabeth-karlsson-mor-och-son-aktiva-i-nmr/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HuntingScank
Noterar att mamman förmodligen gjort sitt bästa för att fostra sin son till någon form av vriden form av soldat i högerkristendomens/nazismens tecken. Bland annat publicerar hon mängder av mer eller mindre förvirrade inlägg på sin FB. Som exempelvis från Lennart Svensson, Breivikhyllaren som fick kicken från Härnösands universitet därtill med en bild på sin "riddare till son" som blickar ut över ett hav. Mamman verkar vara ett riktigt jävla kron-UFO i min bok.

Kollar man på hennes bilder så ser hon minst sagt skev ut. Vilken normal kvinna i 50års-åldern poserar som en porrstjärna på sina bilder liksom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej seminariet var schemalagt att sluta 13.55

Länken från länken jag gav dig går dock till ett annat seminarium, som slutar 12.00. I det deltog hon också.

I det officiella programmet finns seminariet beskrivet här:

https://almedalsveckan.info/program/64344

Ok, han tog förmodligen tillfället i akt direkt när dom lämnade seminariet. Men varför just hon?

Själv är jag tveksam till att just hon var ett planerat offer. Att han dagar innan postade en intervju med en skolmördare samt att han bar på kniv tyder såklart på att han planerat nåt. Jag tror mer på att offret var slumpmässigt utvalt mitt i händelsernas centrum. Han väljer en äldre kvinna som har svårt att värja sig mot en knivattack.
Citera
2022-07-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det borde dock finnas en hel del filmer från platsen att gå igenom. Nu har ju dock en person redan gripits och kanske också redan uppgett motiv. En försvarare har säkerligen redan sagt åt honom att säga att han inte minns något av händelsen. Han verkar ju dessutom vara i bedrövligt skicka om man som 30-åring när man blir tacklad av en modig 70-åring flåsandes ligger kvar någon minut innan polis kommer dit.

Finns nog kanske inga filmer på själva mordet, BO var ju ingen direkt kändis och mordet utfördes inte under pågående paneldebatt.

Ja man funderar onekligen lite över vilket skick GM var i. Han borde ju vara lite uppe i varv, stinn av adrenalin etc.
Och han försökte springa från platsen. Ändå kan han tacklas omkull av en ol’ timer (inget illa ment), och han ligger kvar?🤔
Tydligen tappade han kniven i fallet. Men verkade inte, enl tacklaren, gjort något för att greppa den igen.

Ville han bli gripen?
Citera
2022-07-07, 11:31
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbagron
Ganska solklart att motivet är psykisk ohälsa & hans enorma missnöje med den svenska psykiatrin (ganska förståligt).

Varför motivet är psykisk ohälsa - och inte politiskt/terror

- Polisen säger till Expressen - "Polisens slutsats efter gripandet är att mannen lider av psykisk ohälsa. I de första kontakterna med polis har han uppvisat tydliga tecken på att inte må bra."

- Jag tror knappast slumpen gjorde att en samordnaren för svenska psykiatrin mördades - av en psykiskt sjuk man.

- Skulle det vara nazistiskt motiv - varför en svensk medelålders kvinna utan större politiskt engagemang? Lär ju funnits massor mörkhyade, judar, homosexuella, partiaktiva, välkända nazistmotståndare m.m. på plats.

- Gärningsmannen borde attackerat fler om slumpmässig terror vore hans mål.

Motivet tycker jag känns klart. En psykiskt sjuk kille som sökt hjälp - men blivit sviken av psykiatrin. Tagit ut sin ilska mot högsta hönset. Tragiskt.

Förutsatt att allt du skriver stämmer: Är det verkligen inte att klassa som ett politiskt motiv då? Jag menar om man riktar ett angrepp mot vad man ser som ledare för en samhällsinstitution man känner ett hat mot. Särskilt som han också i artikel/artiklar i ett politiskt medie uttryckt sig kritiskt mot psykiatrin i Sverige.

Jämför med om en antivaxxare, eventuellt psykiskt sjuk, skulle utföra ett attentat mot en företrädare för Folkhälsomyndigheten. Går det att direkt säga att det saknar politiskt motiv?
Citera
2022-07-07, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Om alla som har en mamma är samma person som GM ligger vi risigt till hela bunten. Om det nu ens är "koran-mannens" mamma på klippet så är inte heller hon lik GM:s mamma så det talar ännu mindre för att det skulle vara samma person.
Du verkar slå bakut på allt som talar om den misstänkts mördarens sympatier med NMR och extremism och ha det svårt med vanlig, normal igenkänning. Extremt utåtagerande, galen MGM som har varit inblandad i flera högerextrema rörelser, men haft svårt att betala medlemsavgiften.
Citera
2022-07-07, 11:32
Medlem
Varför är det sekretess på GM?
Citera
2022-07-07, 11:33
Medlem
Mördaren ska ha framträtt i SDs Riks i samband med Paludanhändelserna/påskupproren - har någon sparat inslaget så att det blir svårt förr nassarna som styr där att ljuga om att de gett mördare utrymme?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/politik/har-ar-alla-36-lakarna-bland-vardens-hundra-maktigaste/

Bakom betalvägg, men hon listas där. Plats 23 på listan 100 främsta makthavare inom vården.

Ja. Fast nu lever vi i en demokrati och vanligtvis kan man inte styra saker på egen hand.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ok, han tog förmodligen tillfället i akt direkt när dom lämnade seminariet. Men varför just hon?

Själv är jag tveksam till att just hon var ett planerat offer. Att han dagar innan postade en intervju med en skolmördare samt att han bar på kniv tyder såklart på att han planerat nåt. Jag tror mer på att offret var slumpmässigt utvalt mitt i händelsernas centrum. Han väljer en äldre kvinna som har svårt att värja sig mot en knivattack.

Det är absolut möjligt och fullt realistiskt. Jag lutar åt att det var riktat mot henne specifikt, för den rollen hon hade. Men vi får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in