2022-07-06, 07:28
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexen
Varför gick hon FRÅN platån och tillbaka mot E4:an? Hon var inget litet barn och borde fattat att det var helt ologiskt att göra så. Holst hade rätt där.

Jag tror hon villade bort sig helt enkelt. Hon tänkte fortsätta promenera för att hitta Husum centrum, men gick åt fel håll. Det var snöigt ute vid tidpunkten för försvinnandet vad jag har för mig, lätt hänt som ung att villa bort sig då om man inte varit på platsen tidigare. Eller så fick hon för sig att man måste gå tillbaka en bit för att komma till centrum.
Senast redigerad av twoeggs 2022-07-06 kl. 07:32.
Citera
2022-07-06, 07:29
Medlem
Har tänkt på det ett tag och jag kanske är helt fel ute, men;
Kan det vara så att hon kollat på en karta innan, eller fått en beskrivning innan om hur bussen gått och missförstått busslinjen?
Bussen tar ju den södra infarten till Husum, vilket för de flesta är fel infart, längre mindre väg osv.
Kan hon trott att bussen går den norra infarten rakt fram mot fabriken? Hon ser skylten Husum, trycker stop, kliver av ser havet, kommer ihåg att det då är fel, MEN om hon då TROR och bara har koll på norra infarten (Fabriksvägen) dragning så blir det naturligt att promenera samma väg tillbaka för att sen svänga mot Konsum/Ica.
Citera
2022-07-06, 07:33
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captainKangaroo
Kan det vara så att hon kollat på en karta innan, eller fått en beskrivning innan om hur bussen gått och missförstått busslinjen?
Bussen tar ju den södra infarten till Husum, vilket för de flesta är fel infart, längre mindre väg osv.
Kan hon trott att bussen går den norra infarten rakt fram mot fabriken? Hon ser skylten Husum, trycker stop, kliver av ser havet, kommer ihåg att det då är fel, MEN om hon då TROR och bara har koll på norra infarten (Fabriksvägen) dragning så blir det naturligt att promenera samma väg tillbaka för att sen svänga mot Konsum/Ica.

Ja så kan det också vara. Hon kan mycket väl fått för sig det var Fabriksvägen hon var på, inte Bruksvägen.
Senast redigerad av twoeggs 2022-07-06 kl. 07:46.
Citera
2022-07-06, 07:46
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:

Det smidigaste hade väl varit att fråga chauffören? Eller be chauffören säga till när bussen var framme vid Konsum?
Citera
2022-07-06, 07:58
Medlem
Slemrotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexen
Varför gick hon FRÅN platån och tillbaka mot E4:an? Hon var inget litet barn och borde fattat att det var helt ologiskt att göra så. Holst hade rätt där.

Det är inte ett dugg ologiskt. Malin visste inte riktigt var hon var och det var första gången hon åkte buss och hade aldrig varit till Husum. Det är klart hon kanske var lite småstressad. Stress leder ofta ibland till fel beslut, fullt naturligt. Där och då var det inte ologiskt för Malin. Alla tar vi ibland fel beslut. Det kan även vara så att hon fråga någon och blev vilseledd.

Borde hit och borde dit, med facit i hand ja!
Citera
2022-07-06, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak
Det smidigaste hade väl varit att fråga chauffören? Eller be chauffören säga till när bussen var framme vid Konsum?

Absolut, men nu var Malin enligt uppgift blyg, så hon ville kanske inte det
Citera
2022-07-06, 08:09
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slemroten
Det är inte ett dugg ologiskt. Malin visste inte riktigt var hon var och det var första gången hon åkte buss och hade aldrig varit till Husum. Det är klart hon kanske var lite småstressad. Stress leder ofta ibland till fel beslut, fullt naturligt. Där och då var det inte ologiskt för Malin. Alla tar vi ibland fel beslut. Det kan även vara så att hon fråga någon och blev vilseledd.

Borde hit och borde dit, med facit i hand ja!

Om hon frågat chauffören hade hon levat idag. Varför vågade hon inte fråga honom om hon vågade prata med helt okända efter vägen?
Citera
2022-07-06, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Jo. Precis det åklagaren säger ang skylten. Jag sa exakt samma när jag gjorde en "studieresa" till Husum förra sommaren för att få en uppfattning om platsen. Jag såg skylten Husum, sen kom Olofs hus/Linaplatån och då la man ju ihop direkt att det visst finns en logik att plinga där.

Varför går hon tillbaka åt ett håll där det finns typ ingenting alls en låång sträcka, sedan kommer E4an? Kan inte svara på det. Hon vet att bussen ska svänga av från E4an in mot Husum. Jag tycker inte att det är logiskt. För om man tycker att det är logiskt att plinga och kliva av för att man sett Husum på skylten, så är det för mig nästan lika ologiskt att gå tillbaka mot det håll som hon kom ifrån. Rakt åt motsatt håll från där Husum då enligt skylten börjar, bort från skylten, bort från Husum. Hon vet då att en tidigare hållplats hade absolut inte varit i Husum centrum. Hon har ju åkt förbi den sträckan, jag tycker att det är troligt att hon är uppmärksam på vad hon ser längs vägen.

Det finns frågor vi aldrig får svar på. Försökte hon komma undan Olof? Har Olof sagt något till henne om att det finns en genväg, telefonkiosk eller något om hon går ditåt? Helt vild gissning men man får ju chansa vilt där man inte har svaren.

Sen behöver hon inte ha tänkt vad en annan känner är "logiskt" överhuvudtaget. Du tycker att det är logiskt att hon gick ditåt, jag tycker det inte. Vi tänker alla olika. Malin tänkte nog logiskt enligt henne själv. Jag tycker att det finns jävligt mycket som tyder på att hon gått där. Vittnesmålen men också att kroppen hittas där den gör. Malin behövde inte "tänka logiskt" eller tänka rätt enligt någon utomstående, hon kanske trodde hon hade missat någonting, även om Husum börjar först där hon kliver av. Det kvittar varför - Olof har ändå haft ihjäl henne lika mycket för det. Så skuldfrågan förblir densamma.

Så att spekulera i försvaret vad som är logiskt och inte gällande hur hon tänkte - och varför hon inte frågade om vägen, det är ju rent dravel rent bevismässigt. Hon tänkte åtminstone inte att om det blir fel håll så kommer jag bli sexualmördad. Det ska inte behöva hända. Det värsta som kunde hända henne utifrån hennes synpunkt var förmodligen att hon får vända och gå åt andra hållet istället. Det är inte värre än så.

Det gör mig så ont hur slumpmässigt det här är.

Jo så kan det ju vara att det var ologiskt at gå tillbaka . en tjej i nutid hade ju bara halat fram mobilen och vetat vart och hur hon skulle gått via maps eller liknande men fanns ju inte då. Nu har hon ju med största sannolikhet åkt förbi Husum med föräldrarna tidigare tänker jag och även om det var länge sedan jag tillbringade en del sommrar i trakten som barn så minns jag ju att vid norra infarten vid E4 fanns restaurang osv och om jag inte missminner mig en rätt stor skylt Husum och att det kanske var där hon tänkte hon skulle in. (men nu spekulerar jag) inte omöjligt iaf.
Citera
2022-07-06, 08:12
Medlem
tegeltaks avatar
Citat:
Absolut, men nu var Malin enligt uppgift blyg, så hon ville kanske inte det

Är det inte underligt då att hon tilltalar folk efter vägen?
Citera
2022-07-06, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
https://tv4play.se/program/krimarkivet/malin-lindstr%C3%B6m-hittas-m%C3%B6rdad-malins-familj-lever-i-ovisshet-d%C3%A5-hon-%C3%A4r-f%C3%B6rs vunnen/3193199
Material från Tv4, Malins föräldrar i intervju, när hon varit försvunnen i 3 veckor

Fan polismannen pekar ju i riktning dit Malins kropp ligger. De står ju dryga 1km från OW:s mammas hus. (idag är där också en järnvägsbro över där). Visst snöar det men inte är det speciellt mycket snö där.

Tycker det är konstigt att de inte sprang på henne där på Fårön tidigare,,, lätt med facit i hand iofs.

/C
Citera
2022-07-06, 08:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cricko73
Fan polismannen pekar ju i riktning dit Malins kropp ligger. De står ju dryga 1km från OW:s mammas hus. (idag är där också en järnvägsbro över där). Visst snöar det men inte är det speciellt mycket snö där.

Tycker det är konstigt att de inte sprang på henne där på Fårön tidigare,,, lätt med facit i hand iofs.

/C
Frustrerande och sorgligt.
Frågan är om Malin låg där då, eller i en presenning i mors lilla Olles gömmor?

Det är väl egentligen inte helt otänkbart att han skulle haft Malin hos sig, tills det av naturliga orsaker blev ohållbart?

Mamsens uttalande om hans oskuld, för att i samma andetag säga att då var han inte ensam. (Minns ej ordagrant)

Transporterat henne i bil, inbakad i presenning, till fyndplatsen.

De riktiga svaren som Olof kunde varit man nog att berätta, men istället drog en fantasidröm om hur han var med i ett gäng, som ägnade sig åt grabbiga helt normalt förekommande #runkabulleorgier..

Drömmen om att vara med i ett sammanhang, till vilket pris som helst
Passande med Hjalmar Söderbergs klassiska rader:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad.

Mors lilla Olle ljuger på lika obesvärat som Karlss*n på t*ket, förmodligen lika bildskön..
Citera
2022-07-06, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegeltak

Ja absolut. Men nu gjorde hon inte det. Jag hade heller inte frågat chauffören när jag var i hennes ålder. Jag vågade helt enkelt inte, utan skulle ”hellre” åkt fel för att sedan gå tillbaka - bara för att inte behöva fråga busschauffören. Det är knappt att jag nu vid snart fyrtio års ålder frågar okända människor om vägen…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in