2022-07-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
200.000 man på bortaplan vs närmare miljonen NATO tränade och beväpnade försvarare som i 8 år grävde ner sig väst om Donbass (som nu fallerar överallt) med intel från NATO och tar order av NATO. Och Ryssen tar mark och fritar städer UTAN att fylla på mer män.

Säg mig, vart är fiaskot, förutom hos NATO?

Jag påstår dock inte att Ukraina skulle vara någon lysande stjärna på den militära himlen. Tvärtom lider de precis som Ryssland av liknande grundläggande problem såsom korruption och bristande kommunikation mellan enheter. Men självklart har det varit avgörande för Ukrainas motstånd mot sin utvecklingsstörda granne att få hjälp från västvärlden. Både vad gäller materiel men även såklart intel på slagfältet.

För övrigt så verkar du och alla andra Putin-massörer (han måste vara bra öm nu) ha väldigt svårt att acceptera att Ryssland de facto presterat långt sämre än vad alla med militärt intresse hade vågat hoppas på. Det var på ett sätt nästan smått humoristiskt när ryssarna de första veckorna försökte sig på modern krigföring, så som man sett hur Nato opererar. Nu har man istället återgått till det man behärskar - förstör allt i din väg med artilleri, strunta i egna förluster och "davai".
Citera
2022-07-05, 21:53
Medlem
Reimers avatar
Flygpatsen i Kherson har övergivits av orcherna.

Precisionspjäserna Ukraina har fått blev troligen för mycket för orcherna.

Citat:
04/07/2022 Kherson Airport High Res
Visible impacts all over the airport.
Russians have completely abandoned it.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1544408326003429376
Citera
2022-07-05, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Notera att han gjorde blatte-tecknet med fingret också.

Rysslands armé består ju av blattar till största del så det är inte förvånande. Mongoler, araber, negrer, muslimer, tatarer, diverse turkfolk, tjetjener och så vidare.
Citera
2022-07-05, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Var någonstans kvantifierar man de okända siffrorna? Du drar det ur röven.

Jag tycker de gör ett styvt arbete i artikeln i deras försök att få fram trovärdiga siffror.

Totalt 13-14.000 döda ryssar och andra som är min uppskattning är väldigt höga siffror som de är. Finns ingen grund för att de skulle vara högre.

Absolut så ger de ett styvt arbete men man måste faktiskt läsa och förstå innehållet för att kunna göra en analys av vad de skriver.
De skriver tydligt att de 4010 är rrgistrerade begravda med militära cermonier.
Sen beskriver de dessutom att de registrerat ett stort antal militära gravar som inte är rapporterade deras uppskattning är att det är ca. hälften av de militära gravarna som är registrerade. Så en uppskattning av BBC reporter är att det är ca 8000 personer ur Ryslands reguljära armé som är hemtransporterade och begravda I Rysland.( Deras uppskattning inte min) sen tillkommer saknade och stridande från andra förband.

Så till sakfrågan, de skriver själva att artikeln inte ger något svar på de Ryska förlusterna enbart en indikation hur fakta ser ut och att det är stoa förluster. Den som drar en siffra ur luften är du med dina beräkningar som inte på något sett har någon bäring på artikeln.

Så mitt råd läs igenom artikel igen.
Citera
2022-07-05, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om du inte vore lätt efterbliven så kanske du skulle inse att Rysslands blixtkrig som det tar månader för att rycka fram 30-40 km med massiv insats av artilleri dagligen, inte är hållbar i längden.
Ukraina har 4 st Himars i tjänst och har redan slagit ut flera ryska fältdepåer.
Ukraina har fler Himars och även MLRS på g från USA/Nato. Så nednötningen av de ryska resurserna fortsätter.
I takt med att fler avancerade system sätts in så kommer takten att öka och Rysslands förmåga bromsas ned.

Nej det kommer den inte. Ryssland kommer att anpassa sig emot HIMARS precis som de har gjort mot Bayraktar/Switchblades/m777 etc. Efter att jag läst dina inlägg i tråden så kan jag konstatera att du har haft många fel och du kommer ha fel nu igen.
Citera
2022-07-05, 21:58
Medlem
Reimers avatar
Mer om Kherson.

Jag tror att Rysslands truppförflyttningar till östfronten har öppnat för den här möjligheten för Ukraina, de (ryssarna) chansade lite högt för att nå sina mål i öst och det kan ha straffat sig.

Citat:
Kherson-Progress
I won't mention direction😉

🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 for orcs

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1544406987928133633

Citat:
There is continued success north east of Kherson
Ukrainian forces continue to liberate occupied territor

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1544396817240129536
Citera
2022-07-05, 21:59
Medlem
TheAnswerIs42s avatar
Citat:
Så man redovisar alltså Ukrainska beskjutningar av Donetsk som ryska.

Man börjar förstå varför ni hamnar så snett.

Det finns ganska omfattande rapporter om ukrainsk artilleribeskjutningar av civila områden i Donetsk.
Det finns många många fler OBEROENDE rapporter om ryska beskjutningar av civila områden i inte bara Luhansk och Donetsk. Så, vart är din objektivitet mr?
Senast redigerad av TheAnswerIs42 2022-07-05 kl. 22:09.
Citera
2022-07-05, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Absolut så ger de ett system arbete men man måste faktiskt läsa och förstå innehållet för att kunna göra en analys av vad de skriver.
De skriver tydligt att de 4010 är rrgistrerade begravda med militära cermonier.
Sen beskriver de dessutom att de registrerat ett stort antal militära gravar som inte är rapporterade deras uppskattning är att det är ca. hälften av de militära gravarna som är registrerade. Så en uppskattning av BBC reporter är att det är ca 8000 personer ur Ryslands reguljära armé som är hemtransporterade och begravda I Rysland.( Deras uppskattning inte min) sen tillkommer saknade och stridande från andra förband.

Så till sakfrågan, de skriver själva att artikeln inte ger något svar på de Ryska förlusterna enbart en indikation hur fakta ser ut och att det är stoa förluster. Den som drar en siffra ur luften är du med dina beräkningar som inte på något sett har någon bäring på artikeln.

Så mitt råd läs igenom artikel igen.
Var skriver de 8000 någonstans?
Citera
2022-07-05, 22:07
Medlem
Citat:
Var skriver de 8000 någonstans?
Om du läser artikeln så redovisar de att deras uppskattning är att det är ca 40-60% av beröda begravningar som är registrerade.
Läs artikeln och försök förstå. Lite slarvig mattematik men blir du mer nöjd om jag skriver 6000-10 000?
Citera
2022-07-05, 22:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeebroi
Nej det kommer den inte. Ryssland kommer att anpassa sig emot HIMARS precis som de har gjort mot Bayraktar/Switchblades/m777 etc. Efter att jag läst dina inlägg i tråden så kan jag konstatera att du har haft många fel och du kommer ha fel nu igen.
Hur anpassar man sig mot gps-styrda raketer?
Citera
2022-07-05, 22:12
Medlem
Sgt.Blands avatar
Kollar man på brandkartan vid Kherson ser det lugnt ut idag. Men där ser ut att vara en rätt ordentlig brand strax norr om Rakivka på vägen till bron. Får se om det kommer ut nån information senare.

https://firms.modaps.eosdis.nasa.gov/map/#d:2022-07-05;@33.2,47.0,10z

Exakt position:

https://goo.gl/maps/iYPxuBxgwcdkuoCA6
Citera
2022-07-05, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Om du läser artikeln så redovisar de att deras uppskattning är att det är ca 40-60% av beröda begravningar som är registrerade.
Läs artikeln och försök förstå. Lite slarvig mattematik men blir du mer nöjd om jag skriver 6000-10 000?
Jag blir mer nöjd om du skriver 13-14.000 som jag uppskattar det totala antalet är ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in