Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Jag är övertygad om att BBC har gjort ett korrekt arbete huruvida den sen i 2 omgångar av översättning de är korrekt återgiven har jag ingen aning om då jag enbart läser din översättning till svenska.
Däremot finns det inget i artikeln som ger utrymme till din tolkning.
Det står att detta är namngivna konstaterat avlidna som dokumenterats i militära begravningar som tillhör vissa delar av de reguljära ryska styrkorna.
Dessutom så nämns det att det förekommit flertal militära begravningar som inte registrerats med namn. Samt att det inte ingår övriga styrkor.
Så ingenting som ger en indikation med totalt antalet avlidna som varit engagerade av den ryska sidan av konflikten.
Dessutom så skriver de i klartext att enligt deras bedöm ing har de fått med ca hälften av de som identifierats och begravts i Rysslan i militära begravningar.
Så återigen, läs igenom texten, har du fortfarande problem med att tolka innehållet så ta hjälp av någon vuxen person alternativt din lärare på särskolan där du går.
Texten är i original på ryska skrivet av BBC:s ryska del. Återigen så finns det inget i texten som stöder det du säger att mörkertalet är stort. Man redovisar dock felkällorna och antar att helt korrekt att siffran är högre. Det sägs inget om
stora skillnader någonstans. Eftersom BBC använder siffrorna i fler artiklar vid senare tillfälle antar jag att 4010 döda inte är en extrem underskattning. Varför skulle ,man publicera något som inte är relevant i sammanhanget? Det skulle ju vara misslyckad journalistik.
Det stämmer också väl med 3:1 förhållandet i skadade och döda. Jag skulle tro att sammantaget döda på den ryska sidan inberäknat alla inklusive separatisterna ligger på 13-14.000 döda. Det skulle ge ungefär 45-50.000 neutraliserade soldater på den ryska sidan. Och mer kan det inte vara. Man hade från början mobiliserat 200.000 soldater vara 60-70.000 varit aktiva stridande vid samma tidpunkt. Större förluster hade varit påtagliga och klart påverkat framgångarna för ryssarna.
På den ukrainska sidan uppskattar jag antal döda vara 20-25.000. Det utifrån att RUS MoD för en månad sedan uppgav knappt 50.000 KIA & WIA. Jag skulle tro att den siffran idag är minst dubbelt så många. Och jag använder sedan 3:1-formeln för att gissa mig fram.