2022-07-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Den orangea revolutionen var 2004-2005 och var ett resultat av röstfusk av team Janukovytj. Alla val sedan dess har gått mer eller mindre rätt till.

Att CIA och Soros ska ha petat Janukovytj 2014 för att i nästa val (2019) kunna placera sin man på presidentsposten är så fruktansvärt foliehattigt att jag inte ens vet var jag ska börja.

My bad, jag menade förstås Euromajdan.

Vad är det nu som är så foliehattigt med att hävda att det fanns allvarlig valpåverkan från olika håll? Försök att formulera det själv utan att låta som New York Times och Washington Post. Jag kan läsa de tidningarna själv, är intresserad av folks egna analyser.
Citera
2022-07-05, 13:20
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Naturligtvis vill de ha omvärldens sympati. Varför tog du upp (de påstådda) deportationerna från början? Om jag förstår dig rätt vill du visa hur det går dåligt för Ryssland eller att de på annat sätt har fel. Så de har producerat ett verktyg för dig, eller vunnit över dig på sin sida med överdrifter, felrepresentationer eller kanske rena lögner.

Ja, de har redan omvärldens sympati och Ryssland är en Paria.

Jag behöver inte visa hur det går dåligt för Ryssland, det är självklart redan, för normalt funtade, resten vill inte inse det.
Citera
2022-07-05, 13:21
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Källa på det påståendet? Ryssland attackerade från alla håll och kanter i inledande fasen och försökte omringa Kyiv. Efter några veckor hade Ryssland lidit så passa stora förluster att de tvingades till en hastig reträtt och jagades tillbaka till gränsen.

Efter några veckors omstrukturering så valde man att lägga all fokus på Donbas, vilket man gjort de senaste månaderna.

Ryssland förlorade omkring 10 000 man i norra offensiven. Har du precis börjat läsa om kriget eller vad?

Om du följt kriget noga, har du kanske också sett att många av de tidiga bedömarna menade att ryssarna lidit stora förluster och att snart skulle den ryska anfallskapaciteten därför ebba ut. Men den har inte ebbat ut. De hade helt enkelt fel, eller ljög för att boosta moral och etablera ett fördelaktigt narrativ för sina herrar. ( https://www.youtube.com/watch?v=NK1tfkESPVY )
Citera
2022-07-05, 13:22
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
En del av det har ekonomiska grunder. Flyktingar kommer inte dit de vill om de inte har pengar, så är det i alla konflikter. Många syrier i grekland ville hellre till Sverige men det hade de inte pengar till, osv.

Jag har läst om ukrainare som flydde till Ryssland och sedan tog sig till Väst. Det är inga konstigheter med det. Man kan inte alltid fly tvärs genom frontlinjen utan stor risk, eller bli hindrad av soldater.

Är du dum på riktigt eller? Varför skulle man vilja fly till landet som driver en på flykt? Tänk lite innan du skriver.
Citera
2022-07-05, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Snacka om att blanda ihop äpplen och päron.
Ryssland och Väst har ju siktat på imperialism, men på olika sätt.
Ryssland misslyckades och Väst lyckades med imperialismen.
Den hänsynslösa plundringen av hela kontinenter (som Väst lyckats med i århundranden) kan ryssen bara drömma om.

Utvecklingen av USA var ju genial i sin hänsynslöshet.

Stjäla en kontinent, mörda samtliga urinvånare och importera flera miljoner urinvånare från en annan kontinent, som får vara slavar = den moderna tidens mest cyniska och produktiva affärsidé. Inte undra på att landet blomstrade.

Det Putin gör nu, är att upprepa exakt samma misstag som ryssen gjort i 100+ år. Den mentala och politiska stagnationen är fantastisk. Jag tror (som många andra) att korruptionen är den stora boven.

Det går inte att producera kvalité och modern standard, när alla ljuger och stjäl.
Det som når gräsrötterna i Ryssland, kommer alltid vara skit, för 100 personer stjäl pengar innan gräsroten får sin bössa, elvisp eller sin bil.

Nu har kastar Putin in sina soldater i en dödsmaskin. Det är otroligt cyniskt.
Han VET att set saknas utbildning, logistik, material, försörjningslinjer osv.
Ändå kastar han in sina soldater i ett helt vanvettigt krig.

Ukrainarna har helt andra förutsättningar. De dör vad de än gör, så de kan lika gärna slåss.
Att kapitulera är överhuvudtaget inget alternativ.

Vad gäller situationen i stort, har allt blivit sämre sedan invasionen.

Även om det var sant att Ukraina mördade ryssar, har Putin inte förbättrat nånting.

Slutnotan blir antagligen: 100 000 döda (minst), förstörda värden för tusentals miljarder EURO, förstörd relation till Väst och förstörd rysk ekonomi ....

Lägg sedan till indirekta ryska dödsfall och kostnader (pga fattigdom försämrad folkhälsa missbruk ökat våld i hemmen osv) till följd av sanktionerna, så har du en skitmacka som inte går att överskåda....

Vilket episkt j-a fiasko.

Lägg till minst 150 000 lemlästade och traumatiserade överlevande prime-time män som måste få vård i resten av sina liv, rullas runt i rullstolar, få stomipåsarna bytta osv.

En boost för den ryska bruttonationalprodukten!

Visst fan, enligt superekonomerna i tråden så är det bra för ekonomin att vara självförsörjande. Här kommer man att vara jävligt självförsörjande!

😂😜😎
Citera
2022-07-05, 13:28
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Är du dum på riktigt eller? Varför skulle man vilja fly till landet som driver en på flykt? Tänk lite innan du skriver.

Din prioritet som flykting är ofta att komma i säkerhet. Det är säkrare att inte fly genom frontlinjen. Dessutom är många ukrainier fattiga. Ryssarna erbjöd ofta kostnadsfri transport, men bara in i Ryssland.

Tror du själv på att 0 människor frivilligt flytt in i Ryssland?

Hur många tror du flyttade till Ryssland under Donbasskriget 2014-2021? Svaret skulle kanske förvåna dig.
Citera
2022-07-05, 13:29
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Jag har följt kriget noga hela tiden. Jag har definitivt inte hittat någon trovärdig källa som stödjer ditt påstående här - som jag också skrivit tidigare till dig. Specifikt ditt påstående om att de fick så stora förluster att de inte var stridsdugliga (på brigadnivå), ej heller att de förlorade 10 000 man i norr.

Så då kan ju du, herr militärstrategiska snille, förklara för mig varför ryssarna drog sig tillbaka från norra Ukraina och avslutade offensiven mot Mykolaev och Odesa för att lägga all fokus på ett redan ockuperat territorium?

Ryssland fick pisk i norra Ukraina och var inte förberedda på motståndet, på att bli flygbombade av drönare och söndersprängda av Javalin/NLAWs... Man attackerade under lersäsongen vilket gjorde att man tvingades använda vägarna.

Sämsta tidpunkt att attackera.
Citera
2022-07-05, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag är övertygad om att BBC har gjort ett korrekt arbete huruvida den sen i 2 omgångar av översättning de är korrekt återgiven har jag ingen aning om då jag enbart läser din översättning till svenska.
Däremot finns det inget i artikeln som ger utrymme till din tolkning.
Det står att detta är namngivna konstaterat avlidna som dokumenterats i militära begravningar som tillhör vissa delar av de reguljära ryska styrkorna.
Dessutom så nämns det att det förekommit flertal militära begravningar som inte registrerats med namn. Samt att det inte ingår övriga styrkor.
Så ingenting som ger en indikation med totalt antalet avlidna som varit engagerade av den ryska sidan av konflikten.
Dessutom så skriver de i klartext att enligt deras bedöm ing har de fått med ca hälften av de som identifierats och begravts i Rysslan i militära begravningar.

Så återigen, läs igenom texten, har du fortfarande problem med att tolka innehållet så ta hjälp av någon vuxen person alternativt din lärare på särskolan där du går.
Texten är i original på ryska skrivet av BBC:s ryska del. Återigen så finns det inget i texten som stöder det du säger att mörkertalet är stort. Man redovisar dock felkällorna och antar att helt korrekt att siffran är högre. Det sägs inget om stora skillnader någonstans. Eftersom BBC använder siffrorna i fler artiklar vid senare tillfälle antar jag att 4010 döda inte är en extrem underskattning. Varför skulle ,man publicera något som inte är relevant i sammanhanget? Det skulle ju vara misslyckad journalistik.

Det stämmer också väl med 3:1 förhållandet i skadade och döda. Jag skulle tro att sammantaget döda på den ryska sidan inberäknat alla inklusive separatisterna ligger på 13-14.000 döda. Det skulle ge ungefär 45-50.000 neutraliserade soldater på den ryska sidan. Och mer kan det inte vara. Man hade från början mobiliserat 200.000 soldater vara 60-70.000 varit aktiva stridande vid samma tidpunkt. Större förluster hade varit påtagliga och klart påverkat framgångarna för ryssarna.

På den ukrainska sidan uppskattar jag antal döda vara 20-25.000. Det utifrån att RUS MoD för en månad sedan uppgav knappt 50.000 KIA & WIA. Jag skulle tro att den siffran idag är minst dubbelt så många. Och jag använder sedan 3:1-formeln för att gissa mig fram.
Citera
2022-07-05, 13:31
Medlem
Citat:
Om du följt kriget noga, har du kanske också sett att många av de tidiga bedömarna menade att ryssarna lidit stora förluster och att snart skulle den ryska anfallskapaciteten därför ebba ut. Men den har inte ebbat ut. De hade helt enkelt fel, eller ljög för att boosta moral och etablera ett fördelaktigt narrativ för sina herrar. ( https://www.youtube.com/watch?v=NK1tfkESPVY )

Den har ebbat ut avsevärt jämfört med alla fronter som kriget öppnades med.
Citera
2022-07-05, 13:33
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:

De retirerade från norra Ukraina och la all fokus på Donbas, ett enklare mål då de redan varit etablerade där sedan 2014. Hur svårt är detta att förstå?

Rysslands mål var att ta Kyiv och avsätta Zelenskys regering och etablera en egen. Ryssland befinner sig på plan F vid det här laget. Det gick helt enkelt åt helvete med invasionen.
Citera
2022-07-05, 13:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Explosion at military warehouses at Topaz plant in Donetsk
https://liveuamap.com/en/2022/5-july-explosion-at-military-warehouses-at-topaz-plant-in

Det ser ut att brinna på flera separata platser. Dessa attacker blir mer och mer omfattande. Innevånarna i utbrytarrepublikerna blir nog allt mer trötta på detta krig. https://twitter.com/Shtirlitz53/status/1544275157971337217

Citat:
En del av det har ekonomiska grunder. Flyktingar kommer inte dit de vill om de inte har pengar, så är det i alla konflikter. Många syrier i grekland ville hellre till Sverige men det hade de inte pengar till, osv.
Jag har läst om ukrainare som flydde till Ryssland och sedan tog sig till Väst. Det är inga konstigheter med det. Man kan inte alltid fly tvärs genom frontlinjen utan stor risk, eller bli hindrad av soldater.

Men om de vill tillhöra Ryssland/Sovjet/Den Ryska Världen eller vad de nu vill; varför vill de då fly västerut? I väst finns ju bara nazister, judar knarkare och bögar, som alla har ryssofobi. Vill de inte hem till det Ryska Moderlandet? Hur mycket Sovjetiska militärparader som helst? Billig vodka och saltgurka? Fria från USA-imperialismen, McDonalds, NWO, Homolobbyn och allt hemsk västerländskt dekadens? dessutom en strålande ekonomi som blir starkare och starkare ju mer sanktioner man får?

Du behöver inte ta åt dig personligen jag är lite ironisk gentemot alla judehatande serber och ryssar.
Citera
2022-07-05, 13:35
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Din prioritet som flykting är ofta att komma i säkerhet. Det är säkrare att inte fly genom frontlinjen. Dessutom är många ukrainier fattiga. Ryssarna erbjöd ofta kostnadsfri transport, men bara in i Ryssland.

Tror du själv på att 0 människor frivilligt flytt in i Ryssland?

Hur många tror du flyttade till Ryssland under Donbasskriget 2014-2021? Svaret skulle kanske förvåna dig.

Nej, då 17% av Ukrainas befolkning är ryssar så förvånas jag inte över att ryssarna flyr till Ryssland. Ryssarna gav inte flyktingarna ett val, det fattar vem som helst. Stanna och dö eller sätt dig på bussen till Ryssland hette det förmodligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in