2022-07-05, 12:46
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Jo det finns stöd för ryska förluster på 25 000+

Ryssarna tappade förmågan att kriga i norra delarna av landet på grund av stora förluster, varför man koncentrerade sig på Donbas samt grävde ner sig vid Kherson.

Har du en källa på det påståendet? Säkert fick enskilda special forces tunga förluster, så är det alltid i den typen av operationer. Men jag tvivlar på att de tappade förmågan att kriga som "frontavsnitt".
Citera
2022-07-05, 12:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Dom tar ju betalt i Rubel.

Rubeln blir ju aldrig en världsvaluta. Endast Kina eller EU kan utmana USA-dollarn. Ryssland var väldens 13e ekonomi innan detta krig. Varför skulle någon börja handla med den lilla skräpvalutan? Lite realistisk kan du väl vara? Det är ju inte seriöst att argumentera för att Rubeln skall bli någon valuta av betydelse.
Citera
2022-07-05, 12:54
Medlem
leachs avatar
Explosion at military warehouses at Topaz plant in Donetsk
https://liveuamap.com/en/2022/5-july-explosion-at-military-warehouses-at-topaz-plant-in
Citera
2022-07-05, 13:00
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Så du är inte alls intresserad av de uppgifterna då du redan har din sanning klar för dig. Sen om du använder din logik så förstår du att det handlar om deportering från ockuperade områden och inte attackerade områden. Du har en stor del av södra Ukraina som är ockuperat som det bor många människor i.

Jag kan inte verifiera uppgifterna men det lär finnas en sanning i det.

Regel nr 1 i detta krig. Ukrainska myndigheter ljuger extremt mycket, ännu mer än ryssarna. Har du någon annan källa, eller reviderar du kanske din uppfattning?
Citera
2022-07-05, 13:02
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Enligt officiella siffror över flyktingar från Ukraina har ca en miljon begivit sig till Ryssland. Inget märkligt med det med tanke på inbördeskriget som pågått i östra Ukraina.

Så är det, men då finns det uppgifter som säger att en stor del av de människorna inte ville till Ryssland utan till västra Ukraina eller Polen.
Citera
2022-07-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De jude/nazisthatande ryss-serb-araberna har dock en poäng i att diverse Twitterkonton talat om detta i månader där CanadianVolunteer eller vad han nu hette var värst (Och nu är avstängd från Twitter).

Med det sagt är jag försiktigt positiv nu med de signaler som kommer in från längst i sydvästra Kherson. Om Ukraina kan hålla vad de tar nu så kanske det faktiskt är en lyckad offensiv. En av dessa Twitteroptimister menar att Ukrainska armén har setts i centrala Shyroka Balka vid Dnipr-floden. Men vi får se om de vill/kan behålla det eller om det bara är tillfälliga framryckningar.
https://twitter.com/NLwartracker/status/1544241437998518272

Det som händer är bra för det ukrainska självförtroendet. Jag tror att självförtroendet i ukrainska officerskåren är otroligt viktigt.
Jag anar också en stor besvikelse hos ryssarna, att man tvingades in i detta krig som manats fram av egen propaganda och vansinniga ledamöter i Duman. Man inser till slut att denna operation blir för dyr och Ryssland faller på alla plan.
Citera
2022-07-05, 13:05
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Regel nr 1 i detta krig. Ukrainska myndigheter ljuger extremt mycket, ännu mer än ryssarna. Har du någon annan källa, eller reviderar du kanske din uppfattning?

Inget land ljuger lika mycket som Ryssland. Frågan är om Putin ens heter Putin, eller ljög han om det också?

Ukraina har inget att vinna på att ljuga och om de har det så får du gärna beskriva scenariot i vilket de vinner på det annat än i rena militärstrategiska syften.
Citera
2022-07-05, 13:08
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Så är det, men då finns det uppgifter som säger att en stor del av de människorna inte ville till Ryssland utan till västra Ukraina eller Polen.

En del av det har ekonomiska grunder. Flyktingar kommer inte dit de vill om de inte har pengar, så är det i alla konflikter. Många syrier i grekland ville hellre till Sverige men det hade de inte pengar till, osv.

Jag har läst om ukrainare som flydde till Ryssland och sedan tog sig till Väst. Det är inga konstigheter med det. Man kan inte alltid fly tvärs genom frontlinjen utan stor risk, eller bli hindrad av soldater.
Citera
2022-07-05, 13:10
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Inget land ljuger lika mycket som Ryssland. Frågan är om Putin ens heter Putin, eller ljög han om det också?

Ukraina har inget att vinna på att ljuga och om de har det så får du gärna beskriva scenariot i vilket de vinner på det annat än i rena militärstrategiska syften.

Naturligtvis vill de ha omvärldens sympati. Varför tog du upp (de påstådda) deportationerna från början? Om jag förstår dig rätt vill du visa hur det går dåligt för Ryssland eller att de på annat sätt har fel. Så de har producerat ett verktyg för dig, eller vunnit över dig på sin sida med överdrifter, felrepresentationer eller kanske rena lögner.
Citera
2022-07-05, 13:11
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Har du en källa på det påståendet? Säkert fick enskilda special forces tunga förluster, så är det alltid i den typen av operationer. Men jag tvivlar på att de tappade förmågan att kriga som "frontavsnitt".

Källa på det påståendet? Ryssland attackerade från alla håll och kanter i inledande fasen och försökte omringa Kyiv. Efter några veckor hade Ryssland lidit så passa stora förluster att de tvingades till en hastig reträtt och jagades tillbaka till gränsen.

Efter några veckors omstrukturering så valde man att lägga all fokus på Donbas, vilket man gjort de senaste månaderna.

Ryssland förlorade omkring 10 000 man i norra offensiven. Har du precis börjat läsa om kriget eller vad?
Citera
2022-07-05, 13:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Källa på det påståendet? Ryssland attackerade från alla håll och kanter i inledande fasen och försökte omringa Kyiv. Efter några veckor hade Ryssland lidit så passa stora förluster att de tvingades till en hastig reträtt och jagades tillbaka till gränsen.

Efter några veckors omstrukturering så valde man att lägga all fokus på Donbas, vilket man gjort de senaste månaderna.

Ryssland förlorade omkring 10 000 man i norra offensiven. Har du precis börjat läsa om kriget eller vad?

Citat:

Jag har följt kriget noga hela tiden. Jag har definitivt inte hittat någon trovärdig källa som stödjer ditt påstående här - som jag också skrivit tidigare till dig. Specifikt ditt påstående om att de fick så stora förluster att de inte var stridsdugliga (på brigadnivå), ej heller att de förlorade 10 000 man i norr.
Citera
2022-07-05, 13:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vad gäller situationen i stort, har allt blivit sämre sedan invasionen. Även om det var sant att Ukraina mördade ryssar, har Putin inte förbättrat nånting. Slutnotan blir antagligen: 100 000 döda (minst), förstörda värden för tusentals miljarder EURO, förstörd relation till Väst och förstörd rysk ekonomi ....
Lägg sedan till indirekta ryska dödsfall och kostnader (pga fattigdom försämrad folkhälsa missbruk ökat våld i hemmen osv) till följd av sanktionerna, så har du en skitmacka som inte går att överskåda....
Vilket episkt j-a fiasko.

Fetat. Och de döda civila är till största delen i de rysktalande delarna av Ukraina. Liksom många värnpliktiga soldater som dör kommer därifrån. och den största förstörelsen är där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in