Citat:
Ursprungligen postat av
Haschpundaren
Här kan du läsa om det du undrar över.
https://childhood.se/fakta-om-sexuella-overgrepp-mot-barn/
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/pediatrik/sexuella-overgrepp-mot-barn/
Har sett Vintergrisen mycket och brukar uppskatta hans inlägg och har verkligen aldrig fått pedovibbar innan men när den klassiska pedofilfrågan kommer:
"är det verkligen helt säkert att barn mår dåligt av att bli våldtagna? BEVISA DET!!!"
så börjar man ju undra vad fan som är fel...
Tyvärr går det inget vidare att besvara min fråga, vilket jag gissar är anledningen till att du börjar övergå till ad-hominem-argument, vilket tyvärr inte biter på mig.
Inget på Childhoods sida besvarade min frågeställning och det enda som kan ses som något slags svar hos Internetmedicin är följande:
Citat:
Gemensamt för alla sexuella övergrepp mot barn är den uttalade risken för ett brett spektrum av psykiska och fysiska besvär på både kort och lång sikt. Bland annat ångest, depression och posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) är starkt kopplade till tidigare utsatthet för sexuella övergrepp i barndomen.
Jag ställer mig dock aningen tveksam till att en 14-åring som inte tvingats till sex skulle riskera att drabbas av de symptom som nämns.
För övrigt tror jag att personer som blir våldtagna mår dåligt av det, men vad är det som får dem att må dåligt (utöver eventuella fysiska skador) om inte just att de tvingats till något mot deras vilja? Därav är min fråga just vad en person mår dåligt av om den inte tvingats till något.
Slutligen kan jag åter nämna att jag inte ifrågasätter rådande lagstiftning utan tycker tvärt om att 15 år är en ganska bra kompromiss mellan könsmognad och övrig myndighetsålder, men min fråga är inte av juridisk art utan handlar om huruvida en postpubertal ungdom lider några men av att ha sex om inga andra omständigheter (hot, våld, etc.) föreligger. Det blir i min mening lite märkligt att hävda att en 14-åring skulle få psykiska men av att ha sex, medan en 15-åring inte skulle få det, om alla omständigheter utöver åldern var identiska.