Citat:
Ursprungligen postat av
Lostworld
En gång till:
Nej, att ha en agent är inte samma sak som att vara fotomodell. Fotomodeller är anställda under en agentur. Att arbeta för sitt eget företag och fronta samarbeten är inte samma sak som att vara fotomodell. Hon har ingen karriär som modell.
Nej, jag är inte avundsjuk på en korkad och obildad person. Vill inte heller vara en del av släkten Wahlgren/Ingrosso.
.
Finns ju musiker som har en agent, de är ju inte fotomodeller.
En fotomodellagentur är ju en agentur som har x antal modeller som de representerar. Så de som har behov av en modell och vet att det är modell C de vill ha så kontaktar man den agentur som representerar henne. (fotomodellerna är inte anställda, det är modellen som betalar agenturen för att sköta deras kontrakt och annat. Så det är agenturen som är den som är mest "anställd". Utan modeller kan de inte ha en agentur som ger någon inkomst. Modellerna kan dock tjäna pengar utan att ha en agentur. Se Bianca)
Kan man vara en modell utan att ha en agentur som representerar en? Ja, det tycker jag nog.
Om jag vill ha Bianca som modell till kläderna för mitt märke Hp-sås så kontaktar jag hennes agent. Och kommer överens om betalning och skaffar en fotograf och fotar B i mina kläder.
Vad är skillnaden mellan C och B i mina exempel? Ja, förutom det uppenbara att modell C har en agentur som representerar henne och sköter hennes bokningar. Och att B inte har en agentur som representerar henne, utan en agent som sköter hennes bokningar?
Vad är det den modell som har en agentur gör som inte en modell utan agentur kan göra?