2022-07-03, 10:59
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Precis.

Vi alla har svårt veta om den där Hd ens existerar. Om den gör det så är det omöjligt att säga något om innerhållet. Är det en ploj? Är informationen krorrekt mm?

Min uppfattning är att Vitryssland inte vill hamna i krig. Det gäller även presidenten i Vitryssland. Och hur det utspelar sig vet jag inte. Jag skulle vilja vara en fluga på väggen där den vitryska presidenten har sina möten.
Nej, exakt — ingen av oss vet, och ändå är fyndet en internationell nyhet som lätt uppfattas som sann. Ukraina har varit bra på att sprida propaganda. Det vet vi. Jag har svårt att tro att ryssarna slarvat bort hårddisken, vilket var vad jag vände mig emot. Det kan förstås vara så, om ingenting är uteslutet, men chansen är liten. Du hittade en rimlig förklaring. Annars kan givetvis allting med den vara fake.
Citera
2022-07-03, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Rysk blodsolja? Men varifrån ska EU få sin olja och gas ifrån istället ifrån då anser du? Förklara

Åh, det är inga problem. Inga problem alls.

Det är bara en tidsfråga.

Det kommer att krävas en omställning, absolut. Mindre olja och gas och mera el. Men den utvecklingen pågår ju med hygglig fart.

Och att rysk olja och gas ersätts av andra levererande länder. Även här pågår utfasningen.

Ett är säkert, att när det här är över då kommer EU aldrig i helvetet någon gång göra sig beroende av nåt som Ryssland kan tillhandahålla. EU har lärt sig den läxan för åtminstone ett sekel framåt.

Och då kan ju Ryssarna sitta där med sin olja och försöka transportera den från Leningrad till New Delhi. Med fraktfartyg.

Lycka till!
Citera
2022-07-03, 11:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Se videon först. Den är lång men den är informativ. Det sagt Ryssland har redan förlorat kriget och det även om de ockuperar hela Ukraina. De har inte fattat det ännu.

Om vi ska ge ryssarna lite cred, så kan det vara så att det försöker ta så mycket land som möjligt för att ha något att byta med i framtiden. Där de får behålla Krim och kanske något mer samt slipper sanktioner.
Det andra stycket: Det vore högvinsten för Ryssland. Då är Krim fredat och "den militära specialoperationen" genomförd utan att det varaktigt skadar bl.a. den ryska ekonomin. Det verkar ju även som t.ex. Macron och han i Italien försökt förmå Ukraina att kohandla med Kreml.

Jag lutar ibland åt att ryssarna i princip körde in med allt överskott de hade för att tillfoga Ukraina så stor skada som möjligt till lägsta möjliga pris — mest för att sabba, binda upp, nöta ned, och att man allmänt använt det sämsta man har. Man har förlitat sig på förband från avlägsna delrepubliker, på unga rekryter och på miliser från LPR/DPR. Till understöd har man nyttjat modernare luftburna vapen. Typ så. Om man "vinner" på det viset är det en stor seger för Moskva.
Citera
2022-07-03, 11:11
Medlem
Citat:
Rysk blodsolja? Men varifrån ska EU få sin olja och gas ifrån istället ifrån då anser du? Förklara

Väst ska ställa om till förnybar energi och till viss del kärnkraft. Under ca 5-10 år så kommer det bli dyrt och jobbigt för européerna på energifronten men det kommer finnas rimligt stor förståelse hos befolkningen. Investerarna kommer att flockas i väst och överge oljan för mer långsiktiga och lönsamma projekt. Sen kan kineser och indier fortsätta köpa Putins olja bäst de vill.
När väst säkrat sin långsiktiga energiförsörjning kommer du se på sanktioner mot oljeskurkländerna som du endast kunnat drömma om.
Citera
2022-07-03, 11:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Det ni diskuterar om här tex, vilka källor får ni informationen av där ni vet hur det går och vad som händer osv?

Går det via media? tidningar? eller är det era egna tankar och funderingar utan yttre påverkningar. Vad är det som får er att vara övertygade om vad som verkligen händer? Hur vet ni vad som händer?

Eller blir ni påverkade av media och diskuterar deras narrativ av verkligheten?

Hur vet ni vad kriget egentligen handlar om mer än det ni läser och hör via media?

En bra källa är verifierade sönderskjutna ryska flygplan, helikoptrar och stridsfordon.

Hyggligt trovärdigt. All sönderskjuten materiel är verifierad via bilder.

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

De har en rätt lång back-log och ligger lite lägre än de mer optimistiska skattningarna men samtidigt vet vi att det naturligtvis finns ett stort mörkertal då det bara är en bråkdel som fotograferas.
Citera
2022-07-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Väst ska ställa om till förnybar energi och till viss del kärnkraft. Under ca 5-10 år så kommer det bli dyrt och jobbigt för européerna på energifronten men det kommer finnas rimligt stor förståelse hos befolkningen. Investerarna kommer att flockas i väst och överge oljan för mer långsiktiga och lönsamma projekt. Sen kan kineser och indier fortsätta köpa Putins olja bäst de vill.
När väst säkrat sin långsiktiga energiförsörjning kommer du se på sanktioner mot oljeskurkländerna som du endast kunnat drömma om.

År 2035 så är Europa fattigare än både Indien och Kina. Glöm ordet pensionspengar.
Citera
2022-07-03, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Nej, exakt — ingen av oss vet, och ändå är fyndet en internationell nyhet som lätt uppfattas som sann. Ukraina har varit bra på att sprida propaganda. Det vet vi. Jag har svårt att tro att ryssarna slarvat bort hårddisken, vilket var vad jag vände mig emot. Det kan förstås vara så, om ingenting är uteslutet, men chansen är liten. Du hittade en rimlig förklaring. Annars kan givetvis allting med den vara fake.

Vi andra har svårt att tro att det här inte har hänt tidigare. Och många gånger. Klantarslena till ryssar som beställde bord i Kiev söndagen efter att invasionen startade.....

Men allt kommer ju inte fram.
Citera
2022-07-03, 11:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
År 2035 så är Europa fattigare än både Indien och Kina. Glöm ordet pensionspengar.
Du får nog läsa lite grundläggande ekonomi.
Citera
2022-07-03, 11:17
Medlem
Nääämen guuuuud vad ryska folket lider. 🤯

McDonalds och Burger King har stängt så vart ska dom nuuuuu gå ut och käka? 😂😂

https://youtu.be/yR47W-jPlOc
Citera
2022-07-03, 11:18
Medlem
Citat:
Berätta då allt du vet. Hur kommer allt att sluta? Och vilken tidsaspekt pratar vi om 1år? 10 år framåt i tiden.
Här ska du få veta !! Läs noga !!
Kriget kommer ta slut 24/2 -23,, det kommer kalllas ”ettårskriget” i framtiden .

Ryssland har efter årsskiftet imploderat, revolter under januari-23, har lett till social oro , inte bara i öst utan även i Moskva och st Petersburg , med plundring av affärer och restauranger , pga brist på ALLT!!
Kriget fungerar inte för Ryssland , logistiken har totalkollapsat, soldaterna åker hem till Ryssland okontrollerat , alla raketer slut( även sjömålsrobotar)
Kapitulation den 24/2, Ryssland erkänner sig besegrade
Putin faktiskt fortfarande boss 24/2 -23, men sitter löst , utmanas av kvinnlig programledare från statsTV ,
Citera
2022-07-03, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Nääämen guuuuud vad ryska folket lider. 🤯

McDonalds och Burger King har stängt så vart ska dom nuuuuu gå ut och käka? 😂😂

https://youtu.be/yR47W-jPlOc

Dom som skott sig ordentligt under Putins 20-åriga styre har naturligtvis inga problem. Det där är ju den rikaste gatan i hela ryssland. Med massor av tyska bilar. Som kommer att behöva reservdelar och underhåll. Av auktoriserade verkstäder. Ett kvartal eller två är ju lugnt.

Men det ska bli intressant att se hur de reagerar och beter sig om ett år eller så, när deras tyska värstingbilar vägrar att starta eftersom ingen släckt underhållskoderna.
Citera
2022-07-03, 11:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Vi andra har svårt att tro att det här inte har hänt tidigare. Och många gånger. Klantarslena till ryssar som beställde bord i Kiev söndagen efter att invasionen startade.....

Men allt kommer ju inte fram.
Det är lite den sortens "argument" som gör att jag är på min vakt, vettu...

Men, jag avfärdar alltså inte allt rakt av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in