2022-07-02, 19:46
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Jag tycker du borde ta dig en funderare på hur "stark" västs ekonomi är egentligen.

Att flytta sin inhemska produktion utomlands till t ex Kina (som är "mer än en allierad" till Ryssland) är knappast ett tecken på styrka.

Sverige är mer eller mindre ett importland idag, Ryssland är det inte.

Jag håller med att det är dumt. Som tack så dödade Putin globalismen. Nu är det Trumps gyllende ord som gäller. EU frist! Tog 5 år att förstå detta. Men nu är väst intresserad över att producera eget. Kärnkraft nästa.

Sverige exporterar mer än vad vi importerar.. snälla detta är solklar fakta.
Citera
2022-07-02, 19:47
Medlem
Citat:
Härligt att du kommit till dina sinnen att Ukrainas front ständigt förflyttas västerut!
Gick ganska bra för ryssen ett tag ja, till bankrutten kom ,i måndags 27/6 ,,,nu får ju soldater inte lön , o efterlevandepengar betalas ej ut ,,,,vad tycker ni om detta ?

Du verkar mycket insatt i läget , därför jag frågar dig , ligger du vid fronten ??
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Kan du definiera en hypersonisk robot?

ja det kan jag.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-06-30/us-hypersonic-missile-fails-in-test-in-fresh-setback-for-program
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
.
Ett gott tips om man inte har något att säga är att skriva en vägg av text ,! ,,,det tipset tog du till dig, märker vi 🙋‍♂️
Tycker du att det är jobbigt att läsa långa inlägg?

Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
. Vi vet att Ryssland inte tycker om att det sägs , att Ryssland gick i bankrutt 27/6. -22 Du måste Väl läsa det du länkar till!!??? Reuters skriver ju att för första gången på ett sekel har Ryssland inte klarat att betala sina lån ( senast skedde detta 1918 )Detta är katastrof för rysska folket. Inga lånar ut pengar till bankruttländer( ,,och nej - - Kina lånar INTE ut till Ryssland , efter bankrutten anser de kreditrisken vara för stor !!!) Och detta med Swift är bara undanflykter , det fanns helt enkelt inga pengar ( utom rubel som inte räknas som pengar utanför Ryssland )
Dessutom finns versaler av en anledning , nämligen ATT ANVÄNDAS !!
Det här forumet har 18 årsgräns. Varför inte söka dig till Snapchat, Tiktok eller något forum där unga människor håller till.

Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Är du säker på det? De kanske betalar mer guld eftersom rubeln är en orealistisk valuta att handla med i dagens läge. Eller, byteshandel. Du pratar bara strunt och tror vad Reuter skriver.
Ja, jag är säker på det givet Reuters artiklar. Du hävdar att ryssarna betalar i guld. Har du någon källa på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Gallimatias och hopknåpande pojkdrömmar..
Du kan inte va så dum att du inte förstår det håller på att gå åt h-e för Ryssland det vet du också.
Putin har sänkt Ryssland till 0,8 % tillväxt sen sanktionerna som infördes 2014.
Vad tror det nationalekonomiska snillet om den ryska tillväxten kommande år ?
Jag vet inte hur rysk tillväxt kommer se ut om ett år eftersom jag är å andra sidan inte är ett "nationalekonomiskt snille". Du får gärna berätta för mig och tillsammans med bifogad data och estimat för att vidimera ditt påstående.

Citat:
Visst har du rätt i att Ryssland som stat inte har gått i konkurs, pengarna har lagts på hög även om mycket av de är Monopolpengar vars värde ingen har någon aning om. De låg- och svagbegåvade som här i tråden jublar över att ”Rysslands ekonomi är starkare än någonsin” har dock inte en susning om vad pengar på hög innebär. Att Ryssland är så stadd i kassa innebär att de inte kan köpa något för pengarna, Rysslands import har fullständigt kollapsat. De kan inte köpa någonting för pengarna. Ryssland är kört!
Alla pengar är "monopol" pengar vare sig det handlar om rubel, dollar eller kronan. Problemet för Ryssland är att sanktionerna samt blockeringen från Swift gör det svårt för Ryssland att bedriva handel med västvärlden samt länder som Japan. Enligt den här artikeln från Zerohedge (som hänvisar till RT) så tänker Ryssland ta betalt i rubel för spannmål.

https://www.zerohedge.com/commodities/russia-will-now-demand-rubles-grain-worlds-largest-wheat-exporter

Rubeln ligger fortfarande på samma nivåer som för fyra år sedan. Det finns just nu i alla fall inget som pekar på att rubeln kommer kollapsa. Hur som helst. Det du pekar på är som sagt att Ryssland är blockerad från att importera komponenter från västvärlden. Detta gör naturligtvis ont för rysk industri. Det tar tid att ersätta dessa komponenter med inhemskt producerade komponenter. Som du säkert är medveten så är det de länder som sitter på den mest avancerade tekniken (som Ryssland till viss del är i behov av) - västvärlden tillsammans med Japan, Sydkorea och Kina. Kina kan ersätta en del av komponenterna men inte alla - givet pris och kvalitet. Jag håller inte med om att Ryssland är "kört" men jag håller med om att bland annat sanktionerna försvårar rysk handel och industriproduktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag håller med att det är dumt. Som tack så dödade Putin globalismen. Nu är det Trumps gyllende ord som gäller. EU frist! Tog 5 år att förstå detta. Men nu är väst intresserad över att producera eget. Kärnkraft nästa.

Är det verkligen solklar fakta? Hur tolkar du detta?

https://tradingeconomics.com/sweden/balance-of-trade

Jag tolkar det som att den långsiktiga trenden (sedan 1950) är att Sverige har en positiv handelsbalans medan trenden över 25 år pekar mot en negativ handelsbalans. Du ser detta om du använder trendverktyget. Jag är ingen fri handlare så jag är mer benägen att hålla med Donald Trump än Johan Norberg. Å andra sidan är det inte helt lätt att ta hem industrier om vi vill fortsätta betala småpengar för till exempel elektronik. Vi befinner oss i en "rävsax" - oavsett vilket håll västvärlden går så kommer det göra ont. Klart är dock att om västvärlden inte skall bli överkörda av den "globala södern" måste "vi" antagligen överge en finansialiserade ekonomi för en industriell ekonomi - dvs. vi måste återgå till hur "vi" tänkte på 1950-talet. Det är väldigt många (framförallt rika människor) som inte vill detta givet de vinster som gjorts på att handla med Öst och Sydostasien.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nu kommer det uppgifter överallt i flödena om att hela Lugansk oblast är befriad! Det gick väldigt fort här på slutet, man hinner knappt med längre."Julian Röpcke" är förtvivlad:

https://twitter.com/JulianRoepcke/status/1543212486962323457
MSM har inte plockat upp det än och inte heller Zerohedge som till skillnad från MSM brukar vara först. Om jag förstår Breitbart (med hänvisning till AP) så har Ryssland pressat mot de sista ukrainska befästningarna de senaste dagarna;

Citat:
Russian Forces Press Kyiv’s Last Stronghold in Luhansk Province

KYIV, Ukraine (AP) – Russian forces are pounding the city of Lysychansk and its surroundings in an all-out attempt to seize the last stronghold of resistance in eastern Ukraine’s Luhansk province, the governor said Saturday.

https://www.breitbart.com/europe/2022/07/02/russian-forces-press-kyivs-last-stronghold-in-luhansk-province/

Twitter svämmar nu över av inlägg om att Luhansk är taget av Ryssland. Vi kommer antagligen få mer information inom kort.
Senast redigerad av Edgerton 2022-07-02 kl. 20:03.
Citera
2022-07-02, 19:48
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Skulle knappast tro det. Sociala medier är fullt av westernwannabies från de asfalterade områdena i Ryssland som älskar det livet i väst
När de blir av med alla de möjligheter som gör att de kan fortsätta att att leva sin dröm kommer det att bli stora problem för regimen.

Vad får dig att tro något annat?
Tror du att regimen kommer att med någon slags vallhund valla in de i fållorna igen och att de kommer att vara nöjda med det?

Så de Ryssar som är "westernwannabies" (wtf?) och som söker sig mot väst är alltså representativa för Ryssar som helhet?
Citera
2022-07-02, 19:49
Medlem
Citat:
Haha, har inte detta avhandlats många gånger redan?

Ryssland är världens näst största vapen och ammonutions exportör, Sverige har skog, Ryssland har förvisso skog men en av deras huvudexporter är vapen och ammonution.

De lider ingen brist, fråga Kharkov som just nu dundrar på gött.
rysslands huvudexporter är inte vapen, har du ingen koll alls?

https://www.worldstopexports.com/russias-top-10-exports/

ingen brist på ammo, nejnej, men läs dessa då: https://www.jpost.com/international/article-707903

https://www.voanews.com/a/us-assesses-up-to-60-failure-rate-for-some-russian-missiles-officials-say-/6500989.html

brist på pansarvagnar också, 50% av de av ryssland listade pansarvagnarna innan kriget är förbrukade, och man kan ju ifrågasätta hur många av dem som ens fungerar. gissningsvis är typ 70% av de fungerande redan förbrukade. och man behöver även en jävla kvantitet för att driva krig. svårt att kriga med 5% av arsenalen kvar liksom. så det börjar råda en jävla brist av mycket grejer kan jag säga
Citera
2022-07-02, 19:50
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Du kommer tacka Putin om något år, han kommer köra ut MP ur riksdagen samt sänka våra elräkningar när vi tvingas öppna upp kärnkraften igen..

Men först måste du frysa och gå hungrig tack vare beslut våra politiker tog över våra huvuden.

"Efter regn kommer solsken.." - Fiodr Doystoyevski
Citera
2022-07-02, 19:51
Medlem
Citat:
Jag tycker du borde ta dig en funderare på hur "stark" västs ekonomi är egentligen.

Att flytta sin inhemska produktion utomlands till t ex Kina (som är "mer än en allierad" till Ryssland) är knappast ett tecken på styrka.

Sverige är mer eller mindre ett importland idag, Ryssland är det inte.
. Nej , du har rätt , Ryssland är definitivt inget importland, DOM HAR JU INGA PENGAR ,dummer , dom kan ju inte köpa något , har ju bara Rubel , deras import är ju kollapsad !!!
Citera
2022-07-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
https://youtube.com/watch?v=Mfi_DoVko6s&feature=share

Så jävla uppfriskande med en ledare som kan svara öppet på frågor.

Man förstår att majoriteten härinne inte kan omfamna det otroliga faktum att det han säger är sant.

Väst och USA med sin halvkomiska propaganda verkar dock mer effektiv på de lågbegåvade. Lite "Leave Britney alone" över de flesta här måste jag säga.
Vad spelar spelar en uppfriskandet för roll när Rysslands pågående kollaps är ett faktum?
Är det bara en eventuell krigsvinst som är ditt mål för ditt välbefinnande?
Rysslands pågående kollaps bryr du dig inte om?
Citera
2022-07-02, 20:01
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
"Civiliserade delen av världen.." du menar Hollywood och filmer såsom Jakten på Röde Oktober osv?

70% av världen sanktionerade inte Ryssland
Och 70% av världen lever i sin egen dynga. Vad är din poäng ens? Ryssar är ett smutsigt folk. De har haft blod på sin händer i generationer. Det bästa vore ju att göra om Ryssland till en parkeringsplats.
Citera
2022-07-02, 20:06
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja Putin imiterar sin idol Hitler i allt. Man borde krossat Ryssland redan 1945 innan de hade kärnvapen. Nu blir det svårare men kanske det går att förmå dem att förgöra sig själva. Ryska federationen måste styckas upp, vi kommer aldrig att få fred och frihet så länge denna rest av stalinism och nazism lever vidare.

Putin-Jugend verkar bygga mycket på 2a-väldskrigetnostalgi. De har gamla vapen från den tiden. "Fördelen" för den fria välden är just detta dyrkande av hur de offrade sig. Uppoffringen mäts i döda; på ett sätt firar de hur många ryssar som dör. De eftersträvar inte att bli skickliga soldater utan uppoffrande soldater. D.v.s. döda soldater. Jag vet inte hur jag skall förklara det men det har blivit som en dödskult, där de inte firar segrarna utan att så många dog.

Jo, jag förstår vad du menar. Besattheten i att kunna kasta så många ryssar som möjligt i strimlern för att kunna ta och hålla några potatisåkrar i Norra Ukraina är en rest av stalinismen där människoliv bara var statistik och ett mått på uppoffringar för moderlandet. Avvikelse från den statistiken lockar alltid fram en annan rysk paradgren: angiveri, spioneri och innovativa lösningar på att tortera och slå ned mot förmodade desertörer och ”anti-ryska” stämningar. På tiden det begav sig kunde man bli skjuten i den sovjetiska armén om man uttryckte sig beundrande för den tyska hären så Putins mongolorcher vet att tiga när man rullar ut sina T62or från traktormuseerna.

Ryssland är den perfekta stormen, en skitmacka, som fortfarande under ytan av västlig flärd är fast i första världskrigets skyttegravsmentalitet med ett knippe stalinistisk byråkrati, rest av imperialism och sovjetisk partipolitik som sammanhållande kitt i bakgrunden, lika tragisk för alla utvecklade länder som på väg mot ruinens brant.
Senast redigerad av Krakem 2022-07-02 kl. 20:10.
Citera
2022-07-02, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Tycker du att det är jobbigt att läsa långa inlägg?

Det här forumet har 18 årsgräns. Varför inte söka dig till Snapchat, Tiktok eller något forum där unga människor håller till.

Ja, jag är säker på det givet Reuters artiklar. Du hävdar att ryssarna betalar i guld. Har du någon källa på det?

Jag vet inte hur rysk tillväxt kommer se ut om ett år eftersom jag är å andra sidan inte är ett "nationalekonomiskt snille". Du får gärna berätta för mig och tillsammans med bifogad data och estimat för att vidimera ditt påstående.

Alla pengar är "monopol" pengar vare sig det handlar om rubel, dollar eller kronan. Problemet för Ryssland är att sanktionerna samt blockeringen från Swift gör det svårt för Ryssland att bedriva handel med västvärlden samt länder som Japan. Enligt den här artikeln från Zerohedge (som hänvisar till RT) så tänker Ryssland ta betalt i rubel för spannmål.

https://www.zerohedge.com/commodities/russia-will-now-demand-rubles-grain-worlds-largest-wheat-exporter

Rubeln ligger fortfarande på samma nivåer som för fyra år sedan. Det finns just nu i alla fall inget som pekar på att rubeln kommer kollapsa. Hur som helst. Det du pekar på är som sagt att Ryssland är blockerad från att importera komponenter från västvärlden. Detta gör naturligtvis ont för rysk industri. Det tar tid att ersätta dessa komponenter med inhemskt producerade komponenter. Som du säkert är medveten så är det de länder som sitter på den mest avancerade tekniken (som Ryssland till viss del är i behov av) - västvärlden tillsammans med Japan, Sydkorea och Kina. Kina kan ersätta en del av komponenterna men inte alla - givet pris och kvalitet. Jag håller inte med om att Ryssland är "kört" men jag håller med om att bland annat sanktionerna försvårar rysk handel och industriproduktion.

MSM har inte plockat upp det än och inte heller Zerohedge som till skillnad från MSM brukar vara först. Om jag förstår Breitbart (med hänvisning till AP) så har Ryssland pressat mot de sista ukrainska befästningarna de senaste dagarna;

Twitter svämmar nu över av inlägg om att Luhansk är taget av Ryssland. Vi kommer antagligen få mer information inom kort.
Ja ,inlägg som är illa skrivna, tråkiga, med massa brödtext som inte leder någonvart kan du skippa , och när du totalfloppar på åldersgissning blir det bara larvigt ( jag är absolut äldre än dig ).
När du hävdar att rubeln ligger som för fyra år sedan , blir det totalfel
Rysslands import har kollapsat, dels pga sanktionerna, men även pga att rubeln kraschat ( Ryssland har egenkurs på rubel som inga accepterar )inga tar rubel som betalning idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in