2022-07-02, 13:20
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Han kan tyvärr inte nämna några namn eller detaljer pga den hotbild som finns mot honom från personerna i fråga.

Ok, då borde det inte ha nån som helst betydelse om det inte kan styrkas på något vis.

Hade han uppgett namn på olika gamla bekanta hade de kanske varit tvungen att förhöra dem också, och det hade blivit en långdragen process.
Senast redigerad av swimp78 2022-07-02 kl. 13:26.
Citera
2022-07-02, 13:22
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Här har vi en juridisk expert som gör en mycket bra poäng. Det rentav irriterar mig att jag inte själv tänkte på detta, men framför allt att åklagaren inte ifrågasatte det.

Olof lägger ju skulden för mordet på det här gänget, det är gänget eller åtminstone Ledargestalten som har Malins döda kropp i besittning, som han senare (vet inte när, men varken morddagen eller dagen efter) tar med på en av deras Runksessioner samt tvingar de andra att gömma i skogen.

Samtidigt så har Olof gett hela gänget alibi för morddagen.

https://sverigesradio.se/artikel/juristexperten-motsagelsefullt-i-den-nya-versionen-ger-han-dem-alibi

Det är väl kanske det starkaste argumentet för att det hela är påhittat. För det skulle innebära att ännu fler måste vara inblandade, samt ha kommunicerat till gängledaren att dom ska åka och hämta kroppen.
Helt osannolikt och bara försök från Olofs sida att hitta på saker som friar honom
Citera
2022-07-02, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Försvaret har alltså hävdat att hans kuk är deformerad efter att gängledaren gjort något med den som gjorde jätteont? och då för att visa detta har man tagit foto på kuken och frågat en läkare om skadan?
Helt sjuk historia! En skada där kan ju ha uppkommit hur som helst, och när som helst!
Ja, det ska vara någonting ditåt, trång förhud, han ser ärren varje dag osv
Citera
2022-07-02, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Ok, då borde det inte ha nån som helst betydelse om det inte kan styrkas på något vis.

Hade han uppgett namn på olika gamla bekanta hade de kanske varit tvungen att förhöra dem också, och det hade blivit en långdragen process.

Precis. Det är enbart en historia från Olof och ingenting annat. Holst menar att det har stöd i bevisningen. Ja, visst, på det sätt att Olof försökt att konstruera sin historia utifrån bevisningen, på ett sätt som kan förklara de flesta bevisen utan att erkänna någon inblandning i mord. Men det är långt ifrån samma sak som att det skulle finnas något faktiskt stöd för hans berättelse. Ingen och inget kan ju styrka det han säger. Det blir bara en påhittad historia i raden av de historier han lämnat förr.

De kan inte ens hitta att ett gäng ska ha existerat i Husum. Husum är väldigt litet. Där vet folk runt omkring om det finns ett gäng på 4 pers som brukar hänga och vara bråkiga eller småkriminella/skumma vad som helst.

Olof beskrivs ju i FUP på den här tiden som ensam utan socialt umgänge. Sitter vid datorn eller mekar i garaget. Finns inte en tillstymmelse till vittnesmål från familj eller annat att Olof skulle vara ute och fara på kvällar och helger med några kompisar. Det är snarare raka motsatsen.
Citera
2022-07-02, 13:43
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Håller med Kriminologisk där. Husum är en så liten håla att om det funnits ett så pass allvarligt gäng där, med kriminalitet och våldskapital i den omfattning som han gör gällande, så hade folket i byn vetat om det.
Citera
2022-07-02, 13:49
Avslutad
Citat:
Han kan tyvärr inte nämna några namn eller detaljer pga den hotbild som finns mot honom från personerna i fråga.
Advokatens uttalande om att han förstår Olofs rädsla, eftersom han hotats med föremål in i kroppen, han själv skulle inte våga berätta...samtidigt som han flinar i kameran... alltså va?
Citera
2022-07-02, 13:51
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Advokatens uttalande om att han förstår Olofs rädsla, eftersom han hotats med föremål in i kroppen, han själv skulle inte våga berätta...samtidigt som han flinar i kameran... alltså va?

Advokaten är osympatisk och har alltid varit. Har hört många som beskrivit hans insatser i rättssalen som fruktansvärt otrevliga.
Citera
2022-07-02, 14:02
Medlem
Ett utav de yrken som drar till sig flest psykopter/sociopater är just advokat...just sayin..
Citera
2022-07-02, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Ett utav de yrken som drar till sig flest psykopter/sociopater är just advokat...just sayin..
Kan tänka mig det, älskar att tjafsa, bevisa att de har rätt, till vilket pris som helst.
Holst om någon, borde i nutid, då dna-matchningen bekräftades, sett till att Olof för sin egen och sin familjs skull, framför allt för Malins föräldrars skull.
Det går inte att göra ogjort.
Men han kanske kan se till att det inte blir mer pajaskonster. Hans syskonbarn, de kommer nu få leva med morbror Olofs osannolika onanistligists historier..
Det är liksom över, jakten på Malins mördare är densamme som för länge sen.

Hur reagerade advokat Holst, när Rune fick ordet?
Citera
2022-07-02, 14:20
Medlem
Citat:
Kan tänka mig det, älskar att tjafsa, bevisa att de har rätt, till vilket pris som helst.
Holst om någon, borde i nutid, då dna-matchningen bekräftades, sett till att Olof för sin egen och sin familjs skull, framför allt för Malins föräldrars skull.
Det går inte att göra ogjort.
Men han kanske kan se till att det inte blir mer pajaskonster. Hans syskonbarn, de kommer nu få leva med morbror Olofs osannolika onanistligists historier..
Det är liksom över, jakten på Malins mördare är densamme som för länge sen.

Hur reagerade advokat Holst, när Rune fick ordet?

Det vet faktiskt inte jag då jag varken har följt rättegången via media eller genom närvaro.
Överväger dock att gå dit måndag/tisdag, beror på hur länge dom håller på, pallar inte att sitta tyst och lyssna i en sal i 8 timmar personligen men det kan ju vara kul en stund iaf!
Citera
2022-07-02, 14:27
Medlem
Citat:

Jag gick in i det här med en slags självkritik - jag gillar inte Holst, men vad vet jag verkligen om honom som person och yrkesman. Det är lätt att avsky de vars jobb det är att försvara och presentera en självsäker bild kring deras nekande klienters oskuld. Jag hatar Olof, jag hatar honom. Spiller det hatet över på Holst för att jag känner så starkt? Han gör ju bara sitt jobb, någon måste göra det.

Men vet du vad. Jag avskyr Holst. Jag blir tyst varje gång han går förbi. Jag blir fan irriterad att se honom. Men framför allt varje gång han pratar. Hans attityd i rättsalen. Hans attityd i media.

Igår när han frågade Olof om situationen kring att inte kunna berätta om det här gänget på grund av hoten, och Holst kommenterar "Vilken knipa"

Alla bara himlar med ögonen..
Citera
2022-07-02, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Det vet faktiskt inte jag då jag varken har följt rättegången via media eller genom närvaro.
Överväger dock att gå dit måndag/tisdag, beror på hur länge dom håller på, pallar inte att sitta tyst och lyssna i en sal i 8 timmar personligen men det kan ju vara kul en stund iaf!

Igår blev tex en kortare dag, de har legat före i tidsschema. På måndag börjar det först 10:15. Tror inte varken måndag eller tisdag blir särskilt tunga, långa dagar. Det är inte så väldigt mycket kvar att gå igenom egentligen.

Sen är det ju mycket pauser också. Samt att man kan ju gå därifrån om man tröttnar.

Jag överväger att komma in på måndag fm eftersom jag börjar jobba 13. Sen tisdag blir jag hela dagen, tisdag blir "viktigast"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in