2022-07-02, 11:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jepp, men de får ju mer och mer av dylika vapen, såg du mitt inlägg om Khersons flygplats?
Kherson hettar till rejält nu, lite tidigare än vad jag trott, ryssarna har försvagat den delen i och med sin offensiv i Donbass så frågan är nu om (ryssarna) de hinner omdisponera sina trupper.
Problemet för ryssarna är ju om de flyttar bort trupperna i öst kommer Ukraina att ta tillbaka mark där och troligen bara hålla fronten i Kherson så länge tills ryssarna får omgruppera igen, då kommer nästa framstöt.

Det verkar att vara en mörkläggning i Khersson för man hör dessa rapporter hela tiden, men lägeskartorna visar inte att Ukraina återtagit något. "Warmonitor" gör sina egna små kartor som jag inte vet om man kan lita på. Antingen attackerar Ukraina bara bakom fronten utan att ta kontroll över nya områden, eller så är det hemligt vad de har återtagit.

Ja Ryssland kan bara göra kraftiga offensiver på ett ställe, man ser att nu när de angriper Lysyshansk så kan de inte ens samtidigt göra offensiv i Izium som de ju vill.
Citera
2022-07-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues

Man kan faktiskt i detta krig se en ”god ” sida o en ” ond” sida.
Snarare två onda sidor...
.
Citera
2022-07-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nej du går uppenbarligen på Moskvas linje och lögner . Det har du visat sedan dag ett i tråden

Struntprat! Eller har du ett enda exempel på något jag ljugit om?
Citera
2022-07-02, 11:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkrumsromantiker
Jo, jag förstår det. Orcherna har redan tagit sig över Siverskyi Donets vid Izium och nyligen vid Priville. Men nu svarar du väldigt svepande, när du i ditt tidigare inlägg gav intrycket av att prata om en specifik front. Närmare Lysychansk. Vid vilken front behöver de korsa Siverskyi Donets och avancera mot högre terräng?

För övrig har rySSarna rundat Siverskyi Donets söderifrån, så floden spelar ingen roll för deras stora offensiv mot Lysychansk. Priville antar jag att de korsat för att binda upp trupperna nordväst om staden.

rySSarna täcker redan vägarna västerut från Lysychansk till Siversk med sitt konventionella artilleri och MLRS, snart blockerar de även vägarna fysiskt. Vad kallar du det?

https://www.understandingwar.org/sites/default/files/Luhansk%20Battle%20Map%20Draft%20June%2030%2C2022. png

Jag känner redan till vad HIMARS och Ceasar är kapabelt till, jag frågade var artilleriet var placerat. Mest för att jag var nyfiken om du hade snappat upp något. Förhoppningsvis befinner de västerländska grejerna redan runt Siversk.

Förhoppningsvis, men mer realistiskt behöver de stoppa rySSarnas framfart i Donbas. Det är svårt att bedriva någon slags stor offensiv och samtidigt hålla Donbas när man förlorat över 50% av sina tunga vapensystem.
Ingen fara på taket.

https://mobile.twitter.com/KyivIndependent/status/1543151322093993991/photo/1
Citera
2022-07-02, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Judenazistiska oligarker!
Japp!
Citera
2022-07-02, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där är skillnad på att ha fel moraliskt och att vara femtekolonnare eller avrättas för landsförräderi.
Du har ju fel moraliskt om du supportar Ryssland -rätt,,,,men varför skulle du avrättas för landsförräderi , ditt inlägg är svårförstått/svamligt,,,
Citera
2022-07-02, 11:52
Medlem
Finns det några indikationer på hur långt ryssen vill gå i sin offensiv? Är där tydliga mål uppsatta eller kommer det helt enkelt bli så att om Ukraina retirerar bakåt att ryssarna följer efter och till slut tar hela Ukraina?
Citera
2022-07-02, 11:52
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Du har ju fel moraliskt om du supportar Ryssland -rätt,,,,men varför skulle du avrättas för landsförräderi , ditt inlägg är svårförstått/svamligt,,,

Följ pilarna tillbaka så ser du diskussionen. Invektiv72 utlägger sin utrotningsfilosofi, kanske vi hittar en livs levande ukronazist, vem vet?
Citera
2022-07-02, 11:56
Medlem
leachs avatar
Ukraina har slut på tvättmaskiner.

Exclusive: Ukraine requests Turkey detain Russian-flagged ship it says carrying Ukrainian grain
https://www.reuters.com/world/ukraine-requests-turkey-detain-russian-flagged-ship-carrying-ukrainian-grain-2022-07-01/
Citera
2022-07-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Snarare två onda sidor...
.
Nej , inget ont i att försvara sig mot angrepp
Den som angriper =ond
Den angripne =god
Citera
2022-07-02, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Förutom soldaterna så sköter USA hela kriget i Ukraina. Har du missat det?
De (USA+EU) betalar för det dessutom: $100,000,000 dollar på fyra månader.
Alltså, hundra miljarder dollar, ett tusen miljarder svenska kronor på fyra månader. WTF..?!

Ryssland ställde upp 150,000 man utanför Ukrainas gräns för att visa att de menade allvar under förhandlingarna att NATO inte skulle ha sin gräns vid Ukraina.

USA sa att Nato medlemskap för Ukraina var icke förhandlingsbart. Då fanns bara alternativet kvar för Ryssland att invadera.

Om man ser vad USA är villiga att betala för kriget nu så förstår man att de aldrig var intresserade av att förhandla till att börja med.
De ville att det skulle bli en konflikt.

Ukraina hade ju aldrig försatt sig i den här sitsen utan massiva garantier från USA.

Kriget handlar inte om Ryssland vs Ukraina.
Det handlar om fortsatt Nato utvidgning.

Det är frivilligt att söka medlemskap i Nato. Varje land bestämmer själv vilken försvarsallians man vill tillhöra. Det är detta inte Ryssland kan tolerera, då man vill att Ukraina ska göra som Kreml dikterar.

Du resonerar lite som en radikal muslim när det diskuteras kvinnliga rättigheter. Kvinnan vill skiljas…så mannen har inget annat val än att slå ihjäl kvinnan. Kvinnans död är alltså hennes eget fel…för mannen hade ju inget val.
Det är klassisk offer-retorik.

Använder man rysslands logik så blir det ju såklart naturligt att utöva våld på länder som är obstinata och vill deklarera sitt oberoende. De är ju ett hot mot deras världsbild. Precis som muslimen är övertygad om att den heder som han hänvisar till är livsviktig. Han måste försvara den med våld när den är hotad.
Även om det såklart, på ett psykologiskt plan, går att förstå denna mekanism, så är det fortfarande sinnessjukt.

Nu förstår jag varför du menar att det är usa:s fel. De har rollen som uppviglare i din värld. Det har du rätt i. USA stöttar den muslimska kvinnan att göra slut med sin psykotiska och våldsamma plågoande.
Citera
2022-07-02, 11:59
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
En väldigt grundläggande faktor här måste då bli ett avmilitariserat Ryssland.

Ryssland i sin nuvarande form kan inte avmilitariseras. Ryssland är ett imperium, det är ingenting som ens ryssarna hymlar med. Det är en multietnisk statsbildning som sist och slutligen hålls samman med vapenmakt. Försvinner den vapenmakten kommer Ryssland snabbt falla samman.

Det är egentligen ingen överdrift att säga att Ryssland är en anakronism. Det var det enda (europeiska) imperiet som inte avskaffades efter första världskriget. Sovjets sönderfall 1991 lyckades bara nagga imperiet i kanten en del, det avskaffade inte imperieidén som sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in