Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-01, 11:42
Medlem
Rasputin420s avatar
pissa i handfatet istället för toan
Citera
2022-07-01, 11:45
Medlem
Ni har inte kommit med några som helst uppoffringar ännu..som tråden handlar om . gör en klimattest på nätet så ser ni eran påverkan. själv flyger jag nästan aldrig nu å det är svenskens största utsläpp.kör ytterst lite bil nu.beställer mycket mer på nätet än att ta bilen till nätt köpcentra. köper en del kläder begagnat på tradera. aldrig bolaget längre som ligger 4 mil bort. folköl i närbutiken räcker för mig.
Citera
2022-07-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Denna fråga är främst riktad till er som håller med forskarna och media m.m. om att klimatet är påväg åt helvete. Är man "klimatförnekare" så är man nog inte beredd att göra några uppoffringar av uppenbara skäl. Något som stör mig är dock att de som predikar om klimatet ofta inte föregår med gott exempel och gör några uppoffringar själva.

Jag vet till exempel att skådespelaren Leonardo Dicaprio flög runt i sin privatjet och predikade om klimatförändringarna. Men vilka uppoffringar är ni beredda att göra? Kanske ta bussen istället för bilen till och från jobbet? Eller bli mer medveten om hur mycket mat ni slänger? Eller kanske skänka till second hand istället för att slänga fullt fungerande grejer på tippen?

Självklart slänger jag inget som går att återbruka.
Handlar endast kläder, möbler etc på second hand där jag även hjälper till som volontär.
Cyklar eller åker buss istället för bil.
Vegan och kastar inte mat om den inte är dålig.

Blir så less på alla som tar bilen fast de kunnat cykla eller åka kommunalt istället, fattar inte hur man tänker. Många med barn eller barnbarn som kör bil till affären osv fast de kunnat cykla istället, tänker de inte alls på barnens framtid?!
Citera
2022-07-01, 11:53
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Denna fråga är främst riktad till er som håller med forskarna och media m.m. om att klimatet är påväg åt helvete. Är man "klimatförnekare" så är man nog inte beredd att göra några uppoffringar av uppenbara skäl. Något som stör mig är dock att de som predikar om klimatet ofta inte föregår med gott exempel och gör några uppoffringar själva.

Jag vet till exempel att skådespelaren Leonardo Dicaprio flög runt i sin privatjet och predikade om klimatförändringarna. Men vilka uppoffringar är ni beredda att göra? Kanske ta bussen istället för bilen till och från jobbet? Eller bli mer medveten om hur mycket mat ni slänger? Eller kanske skänka till second hand istället för att slänga fullt fungerande grejer på tippen?

Nu tror jag inte på klimathysterin. En masspsykos. Icke desto mindre tycker jag man skall spara på resurserna. Alltid. Kör bilen så länge det är möjligt, den enda miljöbilen är den som inte behöver tillverkas. Ytterst få nya kläder. Laga grejer. Lägg band på prylhysterin. Skjut och ät vilt. Odla.
Citera
2022-07-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ok, men då behöver vi inte göra något i Sverige för vi står för endast 1,4 promille av de globala utsläppen. Så det finns ingen i Sverige som bidrar med mycket co2.
Hur stor del av världens befolkning står Sverige för? Vad du säger bara att det inte är någon idé för någon att göra något för att varje enskild individs utsläpp är så små i förhållande till helheten
Citat:
Är du medveten om att alla företag som släpper ut co2 gör det för att du som medborgare köper deras produkter och tjänster? Alltså bidrar inte företaget till utsläpp, det är bara befolkningen som gör det.
Då borde du också räkna in konsumtion av varor som produceras utomlands i Sveriges utsläpp, och då hamnar vi en bra bit högre.
Citat:
Om vi gör så här, alla ni som tror att kolsyra är ett hot istället bosätter er under en gran i skogen och äter mossa, så kan vi andra fortsätta som vanligt. Ni är väl majoritet? Då räcker det att ni nollar era utsläpp för att ”rädda klimatet”, och vi andra kan fortsätta köra bil och käka entrecote. På så vis blir alla nöjda, ni får vad ni vill och vi ”förnekare” får vad vi vill.
Tycker du alla lagar skall vara frivilliga på det sättet? De som ogillar stöld avstår från att stjäla, de som inte anser att stöld är fel får hålla på som de vill. Om din granne inte tror att luftföroreningar är ett problem är OK att han sätter upp ett helt orenat kraftverk som spyr ut svavel och kvicksilver över din tomt osv.
Citera
2022-07-01, 11:57
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ok, men då behöver vi inte göra något i Sverige för vi står för endast 1,4 promille av de globala utsläppen. Så det finns ingen i Sverige som bidrar med mycket co2.

Är du medveten om att alla företag som släpper ut co2 gör det för att du som medborgare köper deras produkter och tjänster? Alltså bidrar inte företaget till utsläpp, det är bara befolkningen som gör det. Det är helt ofattbart att ni aktivister inte har fattat att det är NI som måste dra ner levnadsstandard, inte företagen.

Om vi gör så här, alla ni som tror att kolsyra är ett hot istället bosätter er under en gran i skogen och äter mossa, så kan vi andra fortsätta som vanligt. Ni är väl majoritet? Då räcker det att ni nollar era utsläpp för att ”rädda klimatet”, och vi andra kan fortsätta köra bil och käka entrecote. På så vis blir alla nöjda, ni får vad ni vill och vi ”förnekare” får vad vi vill.
Är övertygad om att de flesta "aktivisterna" redan gjort en hel del för att minska sitt bidrag till växthuseffekten. Och att de inte anser att de har lägre levnadsstandard för det. Men de ser det mindre viktigt att kunna stapla fler obehövliga statusprylar på sina privata pryl högar vilka många anser är lika med höjd levnadsstandard.
Citera
2022-07-01, 11:57
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
EU har direktiv om att minska användningen av plastpåsar. Skatt är en metod för detta.

https://www.europarl.europa.eu/news/sv/headlines/society/20150328STO38904/eu-begransar-anvandningen-av-plastpasar-for-att-skydda-miljon

Exakt. En metod som den rödgröna regeringen, med Miljöpartiet i spetsen, har hittat på. Inte EU. Så du hade fel.
Citera
2022-07-01, 11:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Jag skulle acceptera el/vatten-ransonering, mycket dyrare bränsle/kött-priser, förbud att ta bilen på vissa vägar/tider, förbud att handla skitprylar från andra sidan världen osv.

Tyvärr tror jag inte att vi kommer få ”välja” att acceptera dessa uppoffringar. I den takt som vi just nu äter upp jordens resurser kommer vi inom 100 år tvingas att återvinna mer, dra ner på ”onödig” konsumtion, resa mindre, äta mindre kött osv. Det är bara mattematik.
Citera
2022-07-01, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det är klart som fan att det är för sent att undvika klimatförändringarna. Det vi kan göra är att bromsa ökningen av klimatförändringarna, det är allt. Klimatförändringarna ligger redan i korten, de går inte att ändra.

Precis.

Se till hur långt Sverige har kommit, hur mycket vi påverkar det globala klimatet.

Kina och resten måste förändra sig om vi ska ha en chans att bromsa.
Citera
2022-07-01, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Vilken rapport syftar du på då? Att Sverige skulle vara på väg att bli "klimatneutrala" är den största lögnen i landets historia. Anledningen till att politiker kan hävda "netto noll" utsläpp är för att våra utsläpp sker i andra länder.

Jag har läst klimatvetenskap på universitetet och har läst en väldans massa rapporter om utsläpp. Har hittat otroligt få som tar med demand-baserade utsläppsmodeller utan de flesta jobbar med produktionsbaserade.

Bara googla eu rapport om utsläpp.

När jag nämner att sverige står för 0.14% av världens co2 utsläpp medans Kina står för nästan 30, mer än USA, indien och Ryssland tillsammans, så är det många som säger:

"Det är vi importerar så mycket i Kina"

Vi importerar mer från Danmark än vad vi importerar från Kina.
Citera
2022-07-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Nej, jag hoppas att de som bidrar med mycket CO2 från fossila bränslen ska få betala så mycket skatt för det så att de slutar med det. Den som eldar lite träkol på sin grill tror jag har råd att fortsätt även om träkolen skulle beskattas. Nu tar ju svenska skogar fortfarande upp lika mycket CO2 från atmosfären som tillförs atmosfären när trä eldas upp så det bidrar inte till ökad CO2 halt.

Människor har eldat trä sedan stenåldern utan att det höjt CO2 halten.

Så svensken ska beskattas till de går under?

Sverige har världens dyraste diesel redan.

Vad ska mellanklassen göra som sett priset på drivmedel öka med över 60% på ett år och som inte har möjlighet att låna 500 tusen för köpa elbil, eller möjlighet att ladda etc?

Sverige har en reduktionsplikt på över 30% medans Europa ligger snittet på 14%, varför ska vi axla hela Europa klimatpolitik?
Citera
2022-07-01, 12:16
Medlem
Freebops avatar
Ingenting alls. Hela klimat och miljödebatten är en stor hoax för att kunna styra och indoktrinera befolkningen. Hoppas världen snart vaknar till och inser vilken stor bullshit det här är.

Och ja, jag kör på bilen som vanligt, reser som vanligt, använder plast, källsorterar inte etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in