Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-01, 08:58
Medlem
Jag tycker att klimatfrågan är viktig. Men inte så fullt panikviktig som våra miljöaktivister vill att vi skall tycka.
Vilka uppoffringar vill jag göra? Faktiskt inga alls.

Sålänge vi har politiker som lägger ner fossilfri kärnkraft och ökar behovet av gas (fossil energi) och vill beskatta oss hårdare och hårdare när vi inte når våra klimatmål i rätt takt. Ja då kommer jag fortsätta att inte bry mig
Citera
2022-07-01, 08:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Så det är ingen katastrof att det blir extremhetta, extremtorka, vattenbrist, bränder och översvämningar (+en hel del annat otrevligt)? Hur motiverar du det? Det händer redan nu och det kommer bara att bli värre. Dags för dig att öppna dina ögon.
Nja. Det där är bara spekulation. Finns ingen data som stöder att nått av det du räknar upp skulle ha ökat.
Citera
2022-07-01, 09:00
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Jag har varit utomlands massor av gånger, så sent som i år. Jag köper dock inte bärkassar av plast. Varför är MP i spetsen? MP ingår inte ens i regeringen.
.

Ingick inte Miljöpartiet när plastpåseskatten infördes? Hur obildad är du?
Citera
2022-07-01, 09:00
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Jag tycker att klimatfrågan är viktig. Men inte så fullt panikviktig som våra miljöaktivister vill att vi skall tycka.
Vilka uppoffringar vill jag göra? Faktiskt inga alls.

Sålänge vi har politiker som lägger ner fossilfri kärnkraft och ökar behovet av gas (fossil energi) och vill beskatta oss hårdare och hårdare när vi inte når våra klimatmål i rätt takt. Ja då kommer jag fortsätta att inte bry mig
Du ser det som en framkomlig väg och bra för framtiden?
Citera
2022-07-01, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Att Norden var täckt av ett tjockt lager is för några tusen år sedan - om du med några inte syftar på >10.000 år.

Klimatförändringar har alltid skett, men långsamt och utan människans påverkan. Idag sker förändringarna betydligt snabbare, och enligt all tillgänglig data pga människan.

Stämmer

"För 600 år sedan inträffade något som kallas för ”den lilla istiden”, när det blev kallare. Det var ofta missväxtår och haven frös till is så långt söderut som i Skåne. Kylan höll i sig fram till slutet av 1800-talet."

Var glad för att du lever i den bästa av mänsklighetens tid och inte förr där du och jag troligtvis hade svält till döds redan vid 7 års ålder.

Läs Steven pinker enlightment now så kommer du bli mer positiv till mänskligheten framsteg.

Sen är det som så att Europa släpper ut mindre och mindre men jordens co2 ökar pågrund av Kina.

"European Union (EU) greenhouse gas emissions continued to decrease in 2014, with a 4.1% reduction in emissions to 24.4% below 1990 levels, according to the EU’s annual inventory published today by the European Environment Agency (EEA)0"
Citera
2022-07-01, 09:02
Medlem
Citat:
Det är ju ett direkt faktafel. Sveriges påverkan på miljön är stor.

Skitsnack! Det liv du som privatperson har i Sverige påverkar inte alls Världsmiljön, men det tycks ni klimathysteriker tro.

Fortsätt källsortera dina sopor så gör du ditt!

Per och Märta är det största bedragarna svensk politik haft!
Citera
2022-07-01, 09:02
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nja. Det där är bara spekulation. Finns ingen data som stöder att nått av det du räknar upp skulle ha ökat.
Jaså? Inte? De sju senaste åren är de varmaste uppmätta någonsin.

"Globalt sett är de senaste sju åren de varmaste som uppmätts och koncentrationen av koldioxid och metan i atmosfären fortsätter att öka."

https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/copernicus-senaste-sju-aren-de-varmaste-2021-det-femte-varmaste-hittills-1.178938
Citera
2022-07-01, 09:03
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Färre dör i klimatrelaterade katastrofer än någon gång tidigare i historien. Vad är du rädd för?

Ja, från 1920 -talet har det skett otroliga tekniska och vetenskapliga framsteg. Men grafen säger egentligen inte något intressant om dödsfall pga klimatförändringar.

Finns betydligt bättre underlag LÄNK
Citera
2022-07-01, 09:03
Medlem
Det här med att lägga ansvaret på individen är helt fel. Så länge det finns fossil energi och den är billig nog att förbränna så kommer det ske. Om hela Sverige slutar existera, så kommer all den energin vi precis konsumerat genast tas upp av världen i övrigt.

Cykla gärna, ät mindre kött eller vad du nu mår bättre av, det är fine, men inbilla dig inte att du på något sätt skulle påverka hur det ekonomiska systemet fungerar genom dina vanor.
Citera
2022-07-01, 09:04
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Have-mercy
Skitsnack! Det liv du som privatperson har i Sverige påverkar inte alls Världsmiljön, men det tycks ni klimathysteriker tro.

Fortsätt källsortera dina sopor så gör du ditt!

Per och Märta är det största bedragarna svensk politik haft!
När blev fakta "hysteri"? När du inte gillade fakta? Din påverkan på miljön är långt större än genomsnittspersonen på jorden. Det är bara du som är för bekväm för att ta ansvar för den skit du gör. Så ligger det till.
Citera
2022-07-01, 09:07
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Den största klimatboven är barn, vill man göra nått för klimatet så spelar det inte så stor roll hur mycket man källsorterar, åker tåg och köper på second hand om man har ungar.

Det är nått som klimatkämparna verkar se mellan fingarna.

Exakt. Att skaffa ett barn medför lika mycket koldioxidutsläpp som att göra 40 t.o.r. flygningar över Atlanten per år.

https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/12/want-to-fight-climate-change-have-fewer-children

Om man är klimatalarmist och själv har barn så är man en del av problemet. Då borde man verkligen ta självmord, för att kompensera för att man satt ett klimatförstörande barn till världen!
Citera
2022-07-01, 09:07
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Stämmer

"För 600 år sedan inträffade något som kallas för ”den lilla istiden”, när det blev kallare. Det var ofta missväxtår och haven frös till is så långt söderut som i Skåne. Kylan höll i sig fram till slutet av 1800-talet."

Var glad för att du lever i den bästa av mänsklighetens tid och inte förr där du och jag troligtvis hade svält till döds redan vid 7 års ålder.

Läs Steven pinker enlightment now så kommer du bli mer positiv till mänskligheten framsteg.

Sen är det som så att Europa släpper ut mindre och mindre men jordens co2 ökar pågrund av Kina.

"European Union (EU) greenhouse gas emissions continued to decrease in 2014, with a 4.1% reduction in emissions to 24.4% below 1990 levels, according to the EU’s annual inventory published today by the European Environment Agency (EEA)0"

Genom historien har ett antal kalla perioder inträffat, ingen av dem har varit orsakad av människan. Människan påverkar klimatet åt andra hållet.

Även Bill Gates hoppas att utveckling och framsteg ska rädda oss. Däremot skulle jag inte ge så mycket för EUs statistik, den är som statistik brukar vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in