Citat:
Ursprungligen postat av
Facade
Men läs det jag uppdaterade mitt första inlägg med en gång till.
Vetenskapen säger alla möjliga olika saker, allt kan inte inträffa, någon måste ju ha fel.
Jag kan faktiskt förstå detta om man läser om denna fråga i media eller i sociala medier med opinionstexter och insändare och även i artiklar. Hur det kan se lite spretigt ut.
Vänder man sig istället till vetenskapliga publikationer, där frågan faktiskt avgörs i en vetenskaplig kontext, det vi kallar “vetenskap" med andra ord. Då blir det mindre brus och signalerna desto tydligare..
Många klimatförnekare lyfter ofta fram kändisar, politiker, i synnerhet sådana som Du Caprio, Al Gore eller Greta, som om de skulle ha någon som helst vetenskaplig betydelse. Det visar bara att de inte kan något som helst om den vetenskapliga processen.
Och för att undvika "Det finns inga som förnekar att klimatet existerar" utgår jag ifrån denna beskrivning när jag skriver ordet "klimatförnekare":
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/klimatf%C3%B6rnekelse
Själv har jag bland annat valt bort bil. Tänker på vad jag handlar och undviker flyg så gott jag kan. Ibland är det dock svårt/omöjligt att hitta andra alternativ när jag reser med jobbet. Åker
aldrig flyg inrikes eller privat.