Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-01, 07:13
Medlem
Facades avatar
Inga.
Precis som alla klimathysteriker så gör dom absolut ingenting för klimatet.
De konsumerar bilar (elbilar) som aldrig förr, 3 år piff bort in med en ny.
De konsumerar i batteribank i hemmet och solceller på taket.
De har flertal barn TROTS att barn är den största miljöförstöringen en individ kan skapa.
De ska, trots allt, ta flyget till Thailand eller båten till Gotland på semestern.

Ingen gör uppoffringar, absolut ingen.
Så varför i helvete ska jag det?

Jag är dock ingen klimatförnekare trots att jag åker bränsleslukande V8 och V10 bilar.
Men vad är sanningen?
Vissa har extremsiffror åt domedagshållet och andra ha siffror som tyder på att absolut ingenting händer - vart i det spektrumet ligger sanningen? Omöjligt för gemensamma att veta…
Senast redigerad av Facade 2022-07-01 kl. 07:16.
Citera
2022-07-01, 07:25
Medlem
TonyBergmans avatar
Trodde jag redan gjorde tillräckligt med att beställa plastpåsar från utlandet så inte Ica påsarna hamnar I havet ??!
Vad mer kan jag göra.

Annars är de väl inga uppoffringar. Sund förnuft och rösta på partier som vill bygga ut kärnkraft 👍🙏
Citera
2022-07-01, 07:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Men läs det jag uppdaterade mitt första inlägg med en gång till.
Vetenskapen säger alla möjliga olika saker, allt kan inte inträffa, någon måste ju ha fel.
Jag kan faktiskt förstå detta om man läser om denna fråga i media eller i sociala medier med opinionstexter och insändare och även i artiklar. Hur det kan se lite spretigt ut.

Vänder man sig istället till vetenskapliga publikationer, där frågan faktiskt avgörs i en vetenskaplig kontext, det vi kallar “vetenskap" med andra ord. Då blir det mindre brus och signalerna desto tydligare..

Många klimatförnekare lyfter ofta fram kändisar, politiker, i synnerhet sådana som Du Caprio, Al Gore eller Greta, som om de skulle ha någon som helst vetenskaplig betydelse. Det visar bara att de inte kan något som helst om den vetenskapliga processen.

Och för att undvika "Det finns inga som förnekar att klimatet existerar" utgår jag ifrån denna beskrivning när jag skriver ordet "klimatförnekare":

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/klimatf%C3%B6rnekelse

Själv har jag bland annat valt bort bil. Tänker på vad jag handlar och undviker flyg så gott jag kan. Ibland är det dock svårt/omöjligt att hitta andra alternativ när jag reser med jobbet. Åker aldrig flyg inrikes eller privat.
Senast redigerad av MrArtur 2022-07-01 kl. 07:58.
Citera
2022-07-01, 07:58
Medlem
insvepts avatar
Vi har svältnivåer av CO2 i den här perioden av jordens historia. Växterna behöver mer CO2 för att växa bättre.
Jag åker en svintung SUV med V8 som släpper ut mycket CO2 för att hjälpa klimatet så mycket som möjligt.

Så ja, jag tänker på klimatet och vill att vi ska ha mycket natur och att livet frodas.

Så min uppoffring gör jag varje gång jag står och tankar bilen. Kostar mellan 1500-2000 varje tankning. Men vad gör man inte för klimatet och jordens väl.
Citera
2022-07-01, 08:01
Medlem
Jag cyklar fast det gör jag inte för något klimat utan för min egen skull.
Citera
2022-07-01, 08:02
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Denna fråga är främst riktad till er som håller med forskarna och media m.m. om att klimatet är påväg åt helvete. Är man "klimatförnekare" så är man nog inte beredd att göra några uppoffringar av uppenbara skäl. Något som stör mig är dock att de som predikar om klimatet ofta inte föregår med gott exempel och gör några uppoffringar själva.

Jag vet till exempel att skådespelaren Leonardo Dicaprio flög runt i sin privatjet och predikade om klimatförändringarna. Men vilka uppoffringar är ni beredda att göra? Kanske ta bussen istället för bilen till och från jobbet? Eller bli mer medveten om hur mycket mat ni slänger? Eller kanske skänka till second hand istället för att slänga fullt fungerande grejer på tippen?
Jag är en s k "klimatförnekare" (korkat uttryck, eftersom ingen förnekar klimatet eller klimatförändringar). Jag har inte ätit kött på 20+ år, jag har aldrig kört bil, har aldrig ägt ett hus, reser hellre långt och länge med tågtransporter från A-B än att åka 10 weekendresor om året med flyg o s v.

Jag har samma irritation över doomerkultens ledarskap som du, väldigt många av de jag känner som inte trpr att att antropocen påverkan av klimatet är vår viktigaste utmaning (miljöförstörelse är långt viktigare) ser inga problem i att avstå saker. Att prata om klimatpanik och att själv äta kött är för mig den största ironin. Det är bara att räkna hur många av dessa doomerkändisar som är veganer så kan man se hyckleriet.
Citera
2022-07-01, 08:07
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag kan faktiskt förstå detta om man läser om denna fråga i media eller i sociala medier med opinionstexter och insändare och även i artiklar. Hur det kan se lite spretigt ut.

Vänder man sig istället till vetenskapliga publikationer, där frågan faktiskt avgörs i en vetenskaplig kontext, det vi kallar “vetenskap" med andra ord. Då blir det mindre brus och signalerna desto tydligare..

Många klimatförnekare lyfter ofta fram kändisar, politiker, i synnerhet sådana som Du Caprio, Al Gore eller Greta, som om de skulle ha någon som helst vetenskaplig betydelse. Det visar bara att de inte kan något som helst om den vetenskapliga processen.

Och för att undvika "Det finns inga som förnekar att klimatet existerar" utgår jag ifrån denna beskrivning när jag skriver ordet "klimatförnekare":

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/klimatf%C3%B6rnekelse

Själv har jag bland annat valt bort bil. Tänker på vad jag handlar och undviker flyg så gott jag kan. Ibland är det dock svårt/omöjligt att hitta andra alternativ när jag reser med jobbet. Åker aldrig flyg inrikes eller privat.

Mycket bra svar, tack. Mycket bättre än den tidigare snubben som försökte svara.
Absolut är det något vi gör med klimatet. Tänker på det ofta när man köper grönsaker och ALLT är inpackat i plast och jag vet, det är bättre för klimatet än ingen plast men det är fortfarande alternativen ”sämre” och ”sämst”. Inget av de är faktiskt bra.
Men som icke insatt sitter man ju inte och läser vetenskapliga artiklarna och istället blir man matad av just media och sociala medier där det mesta är överdrifter åt alla håll och kanter - enbart för att skapa reaktioner och få uppmärksamhet.
Därav varför man antagligen har två motsatta läger hos gemene man, de som är för och är rabiata åt det håller och de som är emot och bara slår bort allt runtomkring sig.
Medier skapar polarisering.
Citera
2022-07-01, 08:13
Ha ha. Om co2 är problemet ja då kan jag offra lite.
Som alla vet andas vi ut co2.
Så jag skulle kunna tänka mig att atombomba halva jorden så vi hamnar under 2 miljaarder människor.

Sen får vi döda 80% av alla kosssor osv.

Min personliga uppoffring är att jag byter från fossilbil till elbil
Citera
2022-07-01, 08:14
Medlem
Sverige står för ca 0.14 procent av världens co2 utsläpp medans Kina står för nästan 30.

Kina släpper ut mer co2 än USA, Ryssland och Indien gör tillsammans.

Vad jag gör spelar ingen roll för klimatet.

Däremot källsorterar jag och skräpar inte ned i naturen etc, det räcker.
Citera
2022-07-01, 08:16
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Exempelvis Irland verkar ha förbjudit plastpåsar helt och hållet.
Kanada har nyligen förbjudit alla engångsartiklar av plast.

https://www.di.se/live/kanada-forbjuder-engangsplastartiklar/
Citera
2022-07-01, 08:23
Medlem
Vet inte om det beror på klimatet eller för min hälsa men har skaffat en elcykel för några månader sen som används till jobbet (5km per väg). Skulle säga att en elcykel ersätter bil på kortare sträckor. Kör bil minimalt, använder återanvändningsbara kassar när jag handlar för att inte ge nån extra krona i skatt. Annars är väl den största miljöboven i mig att jag flyger mycket ~16 flighter per år varav 2 är longhaul 10h+.
Citera
2022-07-01, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det du beskriver är ingenting emot vad som händer idag. Ingenting. De klimatförändringarna som sker i nutid är helt unika i sin hastighet och omfattning.

Du mår uppenbarligen inte bra.

Du borde läsa lite Jordan peterson, städa ditt rum gosse och se till att ha ditt liv i ordning innan du börjar kritisera världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in