2022-06-30, 23:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Är det fullständigt botten ur för Rysslands ekonomi nu? Gazprom faller som en sten idag och är handelsstoppad tills vidare. Har trollpengarna tagit slut?

https://www.cnbc.com/2022/06/30/russias-gazprom-cancels-dividend-for-first-time-since-1998.html

Det är slut, ryssen är sopslut, både hemma och i fält. Nu tömmer man förråden på gammalt skrot. Vad som kommer härnäst kan vi enbart sia om. Förhoppningen är ju en kula i bakhuvudet på Putin, men det är ju bara en fantasi, kan sluta illa.
Citera
2022-06-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men är du helt slut? Ryssland kunde såklart betala skulden men fick inte! Vilken dom pratar du om? Har du ens en pyttelänk till den?
ryssland har inte betalat att de sen säger de har massor av rubel ingen vill ha är ovidkommande,, är inte pengarna på fordringsägarens konto på förfallodagen spelar det ingen roll vad skälet är, o visst du kan ha rätt , de kanske har slantar men är de inte på rätt konto så kommer det bli njet nästa gg slantar behövs,,,
Citera
2022-06-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Vad snällt av Ryssland att ”ge” tillbaka ormön. De kanske tycker lite synd om Ukraina ändå? Tror du seriöst på det? Att Ryssland, utan förhandling och anledning, ger tillbaka en militärstrategiskt viktig ö, till sin fiende, mitt under brinnande krig? Att Ryssland nu säger att den inte är viktig är ju bara en dålig ursäkt. Många militärstrateger har uttalat sig om öns betydelse…och Ryssland har uppenbarligen tyckt att den var viktig tidigare. Vakna!
Ukraina har sagt att de inte kommer placera vapen på ön och där med har ön ingen militärstrategisk betydelse. Ukraina har också sagt att de inte känner sig säkra att tillåta civil trafik så länge ryssarna befinner sig på ön. Det ligger i ryskt intresse att ukrainsk civil export kan fortsätta eftersom det mildrar den internationella kritiken som riktats mot Ryssland.

Således, Ryssland har inte varit "snälla" men agerat i eget intresse. Så länge ön är demilitariserad är det inget hot mot Ryssland. Även om den var militariserad är det heller inget hot eftersom ön kan nås med ryska ballistiska missiler. Ön är förövrigt bara 0.2km stor (du kan ju själv använda Google Maps mätverktyg) och kan med enkelhet ödeläggas. Ingenting kommer gratis från Ryssland och Ryssland är ingen snäll aktör. Just i det här fallet låg det i ryskt intresse att ge med sig men om det inte gjorde det att Ukraina inte fått tillbaka ön. Du vinner krig på en strategisk nivå och inte på en taktisk nivå. Detta står är förövrigt det svenska officerare lär sig. Således, att Ukraina får tillbaka ön är av taktisk art men det är inte av operationell eller strategisk art.
Senast redigerad av Edgerton 2022-06-30 kl. 23:14.
Citera
2022-06-30, 23:10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Röda Armén har tagit helt sjuka förluster i detta kriget och nu verkar det vara full panik i Ryssland. Dvärgmongot Putain vill starta fullt krig nu verkar det som. SMO är slutförd då antar jag?! Finns ju inte mycket vapen kvar i Ryssland så oklart vad som skulle ändras?

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1542594310167830532

Det kommer att bli ett race..

-Rysk mobilisering..
v.s
-De stora (globalt) utlovade vapenleveranserna..

Finns nog en risk att det kan bli logistiska problem, när det är frågan om så mycket. Hoppas man prioriterar rätt när vem/vad/hur mycket skickas (+ all träning). Intressant nog så sa Biden i slutet av klippet jag såg på honom, att det även är frågan om donarede HIMARS som icke var jänkarnas.
Citera
2022-06-30, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kaliningrad kan väl folkomrösta om de vill tillhöra Litauen eller Ryssland eller kanske Polen? Sen finns det väl inte mycket mer att diskutera. Inget mer snack om Suwalkikorridoren.
ja det bör de göra efter att Nato invaderat det så kan ju Nato ordna folkomröstning enligt recept från ruz!
Citera
2022-06-30, 23:11
Medlem
Citat:
Zelensky var inte folkvald då. Men ja, den var väl enligt folkets vilja.
Du har ju helt rätt , men knarkhuvudet är ej mottaglig för faktainfo , han bara spyr ut sitt hat o bitterhet mot allt o alla , bäst att ha honom i ”karantän”
Citera
2022-06-30, 23:15
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Bara läst bråkdelar av det som skrivs i denna tråd, kanske är jag på fel ställe. Det som är frågande för mig, den så kallade fredsrörelsen har varit mycket sparsam med kritik av Rysslands angreppskrig. Skulden har lagts hos framför allt USA, EU och Nato! Fredsrörelsen ser sin stora motståndare i USA, och har tydligen bestämt att aldrig vara på den sidan. Kan det möjligen bero på banden mellan Fredsrörelsen inklusive stora delar av miljörörelsen den gruppen som innehåller stor mängd nyttiga idioter. Stäng kärnkraften, kommer från de grupperingarna, och Putin kan och kommer att utöka sin utpressning mot främst Europa. Givetvis sker nu en upprustning och återstart av många kolkraftverk i Europa, dock sannolikt betydligt färre, än en annan sponsor till de nyttiga idioterna, nämligen Kinas kommunistiska diktatur.

Jag tror svaret till viss del är så enkelt som att man har lite olika måttstockar för ”väst” och alla andra. Man har helt enkelt högre förväntningar på västerländska demokratier och också en mycket högre tilltro till att de faktiskt ska ta till sig av kritiken (vilket nog är helt sant). Kan jämföras med Israels olika konflikter där de ofta kritiseras för övergrepp medan motparternas illdåd fördöms mer halvhjärtat, just för att man tror att Israel kan bättre och på något plan är mottaglig för kritik vilket exempelvis Hamas inte är.

Det andra skälet är att ”fredsrörelsen” till stor del är ett vänsterprojekt där man sedan mycket länge har en särskild aversion mot USA. Oavsett vem som gjort vad i den enskilda konflikten.

Jag vet att det pratas om rysk påverkan av dessa organisationer. Det kan säkert skett enstaka infiltrationer och kanske hemlig finansiering i vissa fall. Fast jag tror inte det skett till den grad att de är kremlstyrda i någon väsentlig mening. De klarar av att vara naiva även utan rysk hjälp.
Citera
2022-06-30, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bidencrackhead
Exakt. Vart var de demokratiska folkomröstningen för de dära?

Var vart den demokratiska folkomröstningen för att släppa in 1 miljon somalier?

Vart var den demokratiska folkomröstningen för att höja bensin skatterna?

Väst har inga demokratier, dom kallar dom demokratier men dom är dom största fuskarna och mest korrupta själv valda "ledarna" i Världen.

Igen utanför väst gillar väst.

Jag har förstått att man levt i en lögn hela livet, tack Ryssland att ni tog mig ur lögnen.
Citera
2022-06-30, 23:16
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Respekt till litauerna! De står pall mot både Putin och syltryggarna i Berlin.

Trots påtryckningar från EU med tyskarna i spetsen så vägrar Litauen att häva transportblockaden mot Kalingrad. Nu kommer de även att sätta stopp för leveranser av alkohol. Hur fan ska ryssen överleva detta?

https://www.expressen.se/nyheter/litauens-nya-drag-mot-putin-stoppar-alkoholen/

Litauen trycker på. Pressar Nato Ryssland eller Ryssland Nato? Att Litauen motsätter sig EU kan gå åt två helt olika håll. Krig om Ryssland anser att de har rätt? Kan Ryssland invadera en Nato-land utan motåtgärd?
Citera
2022-06-30, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Såna här inlägg är meningslösa om du inte citerar.
Jag skulle säga att Sachs är en av de mest namnkunniga inom "fredsrörelsen":
https://www.jeffsachs.org/newspaper-articles/54f7d7fb4paw54x6mywnz8npah5srd

Den typiska positionen är kritik av både Ryssland och USA, i mindre grad NATO och EU.
Som jag skrev har jag inte sett så många kommentarer, med av de jag läst har ingen kritik mot kriget kommit från de två rörelser jag namngav, utan där var fokus på västs skuld. Tack för informationen du gav om var jag kan hitta relevant information!
Citera
2022-06-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bidencrackhead
Haha ditt troll, Maidan kuppen är enligt dig en demokratisk process?

Är du psykiskt sjuk eller bara totalt autistisk?

Hur gick det till när Gorbatjov blev bortkuppad? Rysk demokrati?
Citera
2022-06-30, 23:19
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det är slut, ryssen är sopslut, både hemma och i fält. Nu tömmer man förråden på gammalt skrot. Vad som kommer härnäst kan vi enbart sia om. Förhoppningen är ju en kula i bakhuvudet på Putin, men det är ju bara en fantasi, kan sluta illa.
Ja tom fanatiska pro-ryssar vill nu avsätta Putain för att han är dålig på att kriga WTF!! Nazi-Ryssland/Putain håller nu på att göra en total Nazi-Tyskland/Hitler haha. De allierade diiskuterade ju i flera år om man skulle försöka döda Hitler men varje gång avslog man det bara för man tyckte han var en så dålig militärstrateg ändå. Det kan vara så också att många i Ryssland avsiktligt saboterar diverse operationer. Lite här och där så att det inte märks så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in