Citat:
Ursprungligen postat av
Umki
Bara läst bråkdelar av det som skrivs i denna tråd, kanske är jag på fel ställe. Det som är frågande för mig, den så kallade fredsrörelsen har varit mycket sparsam med kritik av Rysslands angreppskrig. Skulden har lagts hos framför allt USA, EU och Nato! Fredsrörelsen ser sin stora motståndare i USA, och har tydligen bestämt att aldrig vara på den sidan. Kan det möjligen bero på banden mellan Fredsrörelsen inklusive stora delar av miljörörelsen den gruppen som innehåller stor mängd nyttiga idioter. Stäng kärnkraften, kommer från de grupperingarna, och Putin kan och kommer att utöka sin utpressning mot främst Europa. Givetvis sker nu en upprustning och återstart av många kolkraftverk i Europa, dock sannolikt betydligt färre, än en annan sponsor till de nyttiga idioterna, nämligen Kinas kommunistiska diktatur.
Jag tror svaret till viss del är så enkelt som att man har lite olika måttstockar för ”väst” och alla andra. Man har helt enkelt högre förväntningar på västerländska demokratier och också en mycket högre tilltro till att de faktiskt ska ta till sig av kritiken (vilket nog är helt sant). Kan jämföras med Israels olika konflikter där de ofta kritiseras för övergrepp medan motparternas illdåd fördöms mer halvhjärtat, just för att man tror att Israel kan bättre och på något plan är mottaglig för kritik vilket exempelvis Hamas inte är.
Det andra skälet är att ”fredsrörelsen” till stor del är ett vänsterprojekt där man sedan mycket länge har en särskild aversion mot USA. Oavsett vem som gjort vad i den enskilda konflikten.
Jag vet att det pratas om rysk påverkan av dessa organisationer. Det kan säkert skett enstaka infiltrationer och kanske hemlig finansiering i vissa fall. Fast jag tror inte det skett till den grad att de är kremlstyrda i någon väsentlig mening. De klarar av att vara naiva även utan rysk hjälp.