2022-06-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg tenker på muligheten for at huset kan ha blitt bygget oppå en gammel brønn.
Dvs. at det fremdeles fins et hulrom et sted under grunnmuren. Hvordan TH i ettertid
skal ha fått tilgang til dette, er vanskelig å si. Kan jo være det ligger under kjellergulvet
i treningsrommet hans. Uansett merkelig hvis noe slikt har kommet politiet i hu først nå.

Det ligger jo litt i kortene, at AE kan ha blitt værende i S4, etter at politiet slo fast at det ikke hadde vært noen kidnapping. Som en mulig løsning på mangel på spor etter angivelige kidnappere, eller, enda verre, mangel på spor etter likfraktere.

På 80-tallet fantes det en viss frykt for mulig atomkrig, og noen bygde private bomberom eller beskyttelsesrom. Bla Fritzl, startet innredning av "beskyttelsesrom" i kjelleren sin, i 1981. Har TH hatt tilsvarende idéer. Det lå litt i tiden. S4 tror jeg ble ferdigstilt i 1982.

Det er ikke så mye vi vet om huset. Arkitekttegnet. Tegningene av huset er ikke tilgjengelig for offentligheten.

Da S4 ble bygget, gikk flere naboer sammen om et privat vann- og avløpsanlegg. Med en pumpestasjon. Pumpestasjonen ble anlagt på Hagens eiendom, fordi den lå høyest i terrenget. Anlegget er ikke lenger i bruk. Etter at det ble bygget et kommunalt avløpssystem har alle naboene koblet seg på dette.

Om det kan ha blitt forberedt et skjulested for AE i forbindelse med det utdaterte avløpsanlegget. Vet ikke.

Det har vært nevnt at AE hadde en AGA-komfyr. Ett eller annet sted har jeg lest at slike komfyrer er så tunge at de fleste boliger må forsterke gulv og eller bærekonstruksjoner før de setter inn en slik komfyr. Vet ikke hvordan det er i S4.

Så er det eventuelle gamle brønner osv. Synes det ser ut som en gammel grunnmur finnes på eiendommen. Mellom huset og Langvannet.
Citera
2022-06-30, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mainacht
Gikk inn på den velkjente linken til NRK-intervjuet med TH. Garasjen - den ligger bare to dører unna entreen. Verdt å merke seg. Hva slags spor fins der. Ikke hørt ett pip om garasjen; selvfølgelig kan det være uvesentlig, men hvis noen hentet AEH, kan garasjen ha vært viktig.
Det er et våpenskap i entreen. Tipper det står løst (ikke boltet fast)?

Journalister sto på gaten utenfor S4 på ettermiddagen eller kvelden den dagen TH ble pågrepet, 28. april 2020. Det ble satt opp et stort hvitt telt, som ble fylt med utstyr og gjenstander fra garasjen.

Journalistene påsto at de hørte splintring av treverk. At politiet brøt opp et tregulv i garasjen.

Om dette er sant, vet jeg ikke. Men det var det som ble sagt den gangen.

Uansett, så vidt vi vet, fant ikke politiet noe av bevismessig verdi i garasjen.
Citera
2022-06-30, 19:02
Medlem
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Så de fant en vaskebøtte og ei fille i garasjen. Hørte denne bøtten til i huset?
Citera
2022-06-30, 19:23
Medlem
Citat:
Gitt hypotesen at AE er skjult i huset:
- slepesporene. Hvor stanser de?
- badet i 2.etasje: murarbeid er «naturlig» i et baderom, hvis noen er skjult der. Hvilke spor er funnet der, utover knust baderomslampe og blodvask?
- hvilke spor vil man kunne finne om noen er skjult i et hus? Jeg ser for meg et ufattelig kaos og store mengder spor, men jeg har ikke kunnskapen eller «criminal mind» nok til å forstå.
Så vidt jeg har forstått, ble Kim Wall hunden Cross brukt, en elite hund i verdensklasse. (Ace og Ben ble også brukt i Kim Wall saken). Den/ de søkte i og rundt SV 4 og i vannene omkring.

https://www.bt.dk/udland/norsk-politi-bruger-svenske-lighunde-de-fandt-kim-wall.-nu-hjaelper-de-med-at-finde

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mRKo1v/loerenskog-forsvinningen-faar-hjelp-av-kim-wall-hund

Men jeg har så klart ikke kunnskap til å vite om det er mulig å gjøre et lik umulig å finne for noen av verdens beste sporhunder.
Jeg tenker at det er noe annet enn innemurede lik politiet har i tankene….
Fordi jeg tenker hundene hadde varslet.
Citera
2022-06-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
"Stortinget har vedteke endringar i gravferdslova som opnar for «forsøk som avvik frå lova, typisk nye gravferdsformer som blir mogleggjorde ved hjelp av ny teknologi».
I praksis betyr det at det no er fritt fram for «resomasjon», ein slags kremasjon der vatn og lut erstattar flammane.
Blandinga vert varma opp til 160 grader, og etter tre til fire timar er alt blautvev i kroppen løyst opp i væska. Før denne vert skylja ut i avløpet, blir ho tilsett syre som nøytraliserer pH-verdien.
Løysinga kan teoretisk sett også brukast som gjødsel.
Attende i badet er knoklar (og protesar), som kan få plass i ei urne for bisetjing på gravplassen.
Protesar og implantat vert ikkje øydelagde i prosessen, og kan brukast på ny."
https://www.nrk.no/vestland/lovendring-opnar-for-a-koke-dode-kroppar-i-lut-1.15996060

Mulig metode som GM kan ha brukt for å kvitte seg med levninger?
Hva tenker dere om dette?
Citera
2022-06-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hva tenker dere om dette?

Kan ikke du fortelle hva du tenker om det?
Citera
2022-06-30, 19:38
Medlem
Kornblomst: i NRK-intervjuet med TH er det i hvert fall plantegninger over etasjene/rommene i etasjene, men det er vel ikke det du spør om - tenker du på detaljerte interiør-tegninger?
Aha, jeg har ikke reflektert over at det var garasjen de etterforsket - mtp det hvite teltet du nevner.

Ittno: kanskje publikum ikke har fått vite alt mht søk med likhund. Mener å huske at det ikke var treff på bil. Men det betyr jo ikke at det var treff andre steder i SV4.
Citera
2022-06-30, 20:12
Medlem
Citat:
Kornblomst: i NRK-intervjuet med TH er det i hvert fall plantegninger over etasjene/rommene i etasjene, men det er vel ikke det du spør om - tenker du på detaljerte interiør-tegninger?
Aha, jeg har ikke reflektert over at det var garasjen de etterforsket - mtp det hvite teltet du nevner.

Ittno: kanskje publikum ikke har fått vite alt mht søk med likhund. Mener å huske at det ikke var treff på bil. Men det betyr jo ikke at det var treff andre steder i SV4.
Ja, det er ikke mulig for oss å fatte det. Jeg vet bare at det blir et mentalt jordskjelv for de fleste hvis hun virkelig finnes nær huset.
Citera
2022-06-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Ja, det er ikke mulig for oss å fatte det. Jeg vet bare at det blir et mentalt jordskjelv for de fleste hvis hun virkelig finnes nær huset.

Jeg håper det går an å finne henne…
Citera
2022-06-30, 20:25
Medlem
Citat:

Jeg tenker på de offentlige plantegningene som kommunen krever før man får tillatelse til å bygge hus. Der det er visse krav til selve tegningene som må imøtekommes. Arkitektens jobb. Det skal også være med skisse eller tegning av tomten, og kart over tomten. Kan hende det er mer. Jeg husker ikke.

I og med at naboene i dette tilfelle gikk sammen om et privat avløpsanlegg, antar jeg at må det finnes en tegning, eller skisse, av dette. Jeg antar at man må ha en eller annen form for godkjennelse av avløpsanlegget også. Hvis ikke får man ikke bygge.
Citera
2022-06-30, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
(...)

Journalistene påsto at de hørte splintring av treverk. At politiet brøt opp et tregulv i garasjen.

(...)
Jepp, det var lyden av en "grønn" (ref Skaanseth) terskel.
Citera
2022-06-30, 21:50
Medlem
allegragellers avatar
Nu tror jag inte att Anne-Elisabeth finns gömd i eller i närheten av hemmet. Men det får mig att tänka på ett brittiskt mordfall för cirka 5 år sedan, då sambon till en förmögen barnboksförfattare kvävde denna kvinna; Helen Bailey - och gömde kroppen (tillsammans med hennes tax…) i en obrukbar gammal ”cesspit”, avloppsbrunn, under golvet i parets garage.

Hade det inte varit för att en äldre granne råkade gå förbi och fråga polisen, då de var på väg att packa ihop efter sitt sök, om de hade letat i den gamla brunnen, så hade Ian Stewart fått ta över både hus och förmögenhet.

https://amp.theguardian.com/uk-news/2017/jan/10/helen-bailey-childrens-author-killed-partner-court-hears
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in