Citat:
Jeg tenker på muligheten for at huset kan ha blitt bygget oppå en gammel brønn.
Dvs. at det fremdeles fins et hulrom et sted under grunnmuren. Hvordan TH i ettertid
skal ha fått tilgang til dette, er vanskelig å si. Kan jo være det ligger under kjellergulvet
i treningsrommet hans. Uansett merkelig hvis noe slikt har kommet politiet i hu først nå.
Dvs. at det fremdeles fins et hulrom et sted under grunnmuren. Hvordan TH i ettertid
skal ha fått tilgang til dette, er vanskelig å si. Kan jo være det ligger under kjellergulvet
i treningsrommet hans. Uansett merkelig hvis noe slikt har kommet politiet i hu først nå.
Det ligger jo litt i kortene, at AE kan ha blitt værende i S4, etter at politiet slo fast at det ikke hadde vært noen kidnapping. Som en mulig løsning på mangel på spor etter angivelige kidnappere, eller, enda verre, mangel på spor etter likfraktere.
På 80-tallet fantes det en viss frykt for mulig atomkrig, og noen bygde private bomberom eller beskyttelsesrom. Bla Fritzl, startet innredning av "beskyttelsesrom" i kjelleren sin, i 1981. Har TH hatt tilsvarende idéer. Det lå litt i tiden. S4 tror jeg ble ferdigstilt i 1982.
Det er ikke så mye vi vet om huset. Arkitekttegnet. Tegningene av huset er ikke tilgjengelig for offentligheten.
Da S4 ble bygget, gikk flere naboer sammen om et privat vann- og avløpsanlegg. Med en pumpestasjon. Pumpestasjonen ble anlagt på Hagens eiendom, fordi den lå høyest i terrenget. Anlegget er ikke lenger i bruk. Etter at det ble bygget et kommunalt avløpssystem har alle naboene koblet seg på dette.
Om det kan ha blitt forberedt et skjulested for AE i forbindelse med det utdaterte avløpsanlegget. Vet ikke.
Det har vært nevnt at AE hadde en AGA-komfyr. Ett eller annet sted har jeg lest at slike komfyrer er så tunge at de fleste boliger må forsterke gulv og eller bærekonstruksjoner før de setter inn en slik komfyr. Vet ikke hvordan det er i S4.
Så er det eventuelle gamle brønner osv. Synes det ser ut som en gammel grunnmur finnes på eiendommen. Mellom huset og Langvannet.