Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Om Ukraina skulle förlora kriget, så undrar jag nog om inte man kan ge en betydande skuld över detta på Tyskland. Deras ovilja att hjälpa till med vapen (som blir försenade eller annat), och att man hindrar andra länder att skänka sina..
Citat:
Ursprungligen postat av
Jiren
Jag väntar på att övriga Nato och EU ska kalla en spade för en spade och ställa tyskjävlarna mot väggen. Fråga Scholz vad de håller på med.
Men det lär nog aldrig hända. Syltryggar överallt.
Ni, och många andra, är onödigt hårda mot Tyskland.
Tyskland har stora problem med att ge militärt bistånd eftersom de har en liten och eftersatt militär sektor och dessutom har fattat beslut om en massiv upprustning. Tyskarna har helt enkelt väldigt lite tillgängliga vapen som de kan lova bort.
Istället har Tyskland strösslat pengar och icke-militärt bistånd. De har till exempel gett flera miljarder euro i direkt finansiellt bistånd för att stärka upp Ukrainas budget. Och de har skänkt stora mängder humanitärt och medicinskt bistånd. Dessutom har de lagt en hel del resurser på att organisera logistiken för det de skänker. Att ta lite prylar från sina militära förråd och dumpa det i östra Polen, som många andra länder gör, är inte så svårt (om man har prylarna). Tyskland har istället jobbat med Ukraina och styrt upp att godset (tyskarnas och andras) kommer hela vägen fram till östra Ukraina och inte bara stannar vid den västra gränsen. Sådant ger inte lika mycket rubriker som att X skänker Y vapensystem. Men min gissning är att det är minst lika viktigt eller till och med viktigare.