2022-06-29, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
När det i verkligheten är precis tvärtom. Norge hindrar leveranser av mat, mediciner och reservdelar till den ryska gruvdriften på Svalbard. Hänvisar till den officiella blockaden. Twitter, jo just det fågelkvitter och inget annat.

Då alla transporter till Svalbard går via Norge först så måste dom kontrollera att inga varor som finns på sanktionslistan skickas så det tar längre tid. Men det betyder inte att Ryssland inte får skicka mat och medicin till Svalbard.

"The Russian consul, however, denied that there was any risk of food shortages"
https://www.euronews.com/2022/06/29/russia-accuses-norway-of-arctic-blockade-and-threatens-reprisals
Citera
2022-06-29, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En gång i tiden så var tyskarna ett rakryggat och tufft folk. Nu är de som små bäbisar som skriker av rädsla så fort någon vuxen i rummet höjer tonen lite.

Ja, kanske inte alla tyskar, men de som styr Tyskland idag. Framförallt Olaf Scholz. Vilken ynklig människa.
Varför kan inte Ryssland skeppa det som behövs via båt? Eller de är för lata för det?
Citera
2022-06-29, 23:41
Medlem
All heder åt Litauen som vågar stå upp. Scholtz är en mkt dålig person och ledare där fred verkar stå över allt annat och man därmed ska vika sig för Rysslands hot. Svagt, mkt svagt.
Citera
2022-06-29, 23:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Tysken är patetisk och har så alltid varit. De är som minioner, har en fetisch att tjäna världshistoriens största as ovillkorligt.

Tomma ord.., bara tomma ord om att leverera tyngre grejer till Ukraina.., som det tar månader innan det är på plats, om det ens kommer.

Sedan då detta svek med att börja kompromissa, när det är så viktigt nu att hålla en enad front. Han får väl betalt med ngn % gas till.., tills nästa svek.

Årets piss-Judas !
Citera
2022-06-29, 23:55
Medlem
raskenss avatar
Motivationshöjande video varför ryssarna ska besegras och brännas ut ur Ukraina

https://twitter.com/BackAndAlive/status/1541741015198990336?t=VBIxaWNqCfHUivcyPsHzPQ&s=19
Citera
2022-06-30, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Det är skillnad på att gå in med infanteri i en miljonstad mot att sätta in ett spetsnaz-förband för att få bort Zelensky.

Spetznäsorna blev just det, dragna vid näsan när dom försökte. Ryssarna kan inte göra något annat än jättestort, att göra nålstick med finess existerar inte överhuvudtaget. Hade ryssarna försökt en Entebbe- operation hade hela gisslan inklusive dom själva varit döda.
Citera
2022-06-30, 00:02
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tomma ord.., bara tomma ord om att leverera tyngre grejer till Ukraina.., som det tar månader innan det är på plats, om det ens kommer.

Sedan då detta svek med att börja kompromissa, när det är så viktigt nu att hålla en enad front. Han får väl betalt med ngn % gas till.., tills nästa svek.

Årets piss-Judas !

Nu tycker jag att vi ta det här utspelet med en nypa salt. Tyskar är mycket intelligenta och gillar att planera i förväg. De har en plan. Givetvis kan ett återbördande av Kaliningrad till Tyskland ligga i korten den dag då Väskbajsaren förlorat kriget i Ukraina eller dessförinnan vid hens bortgång. Självklart ska namnet Königsberg också återupplivas!
Citera
2022-06-30, 00:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Nu tycker jag att vi ta det här utspelet med en nypa salt. Tyskar är mycket intelligenta och gillar att planera i förväg. De har en plan. Givetvis kan ett återbördande av Kaliningrad till Tyskland ligga i korten den dag då Väskbajsaren förlorat kriget i Ukraina eller dessförinnan vid hens bortgång. Självklart ska namnet Königsberg också återupplivas!

Den enda ursäkten jag kan "köpa" är om Ryssarna släpper sin blockad (totalt) mot Odessa, så att man får skeppa vete och annat därifrån, ostört.
Citera
2022-06-30, 00:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Så här skriver Kyiv independent på Twitter;

NASAM står för Norwegian Advanced Surface to Air Missile System designades av norska Kongsberg Defence & Aerospace i samarbete med Raytheon Missiles & Defense (RMD). Det finns tre versioner, 1,2 och 3. Den senaste är vad jag kan läsa precis börjat producerats. Det är antagligen NASAM 2 som Ukraina får. Systemet når 30 km och inte 170 km som den ukrainska tidningen hävdar. Antagligen kommer få av dessa system skickas. Vad jag förstår kommer NATO skicka 14 HIMARS - som om det räcker. Ukrainsk media är så full av skit att deras artiklar är rent utsagt farliga för civila. Frågan är också vad västvärlden håller på med. Visst, jag förstår att de vill förlänga kriget

https://www.zerohedge.com/geopolitical/explosive-report-confirms-expansive-cia-stealth-network-spies-commandos-inside-ukraine

för att undergräva Ryssland men västvärlden verkar inte ha ett intresse av att vinna kriget. Frågan är om de någonsin har haft det. Om så var fallet hade de skickat betydligt större kvantiteter. I senaste MOD rapporten från Ryssland så fimpar ryssen nästan en brigad (1500 man) - vilket betyder 500 döda och 1000 skadade eller på annat sätt satta ur stridbart skick. Hur många soldater förlorar Ryssland? Kanske ett hundratal om dagen - vilket betyder 33 döda och 66 skadade eller på annat sätt satta ur stridbart skick. Däremot står det klart att Ukraina fortfarande har tillräckligt med S-300 och Tor-system kvar för att försvara västra Ukraina - vilket jag antar att Ukrainas vänner bör se som någonting positivt.

I dagarna hävdade statsvetaren Julian Spencer-Churchill, i National Interest - att Ryssland är på väg att splittras på grund av etnisk konflikt.

https://nationalinterest.org/feature/breaking-it%E2%80%99s-time-prepare-russia%E2%80%99s-disintegration-203196

Bevisen? Tja, artikeln bygger på en artikel i Washington Post av judisk-ryska journalisten Leonid Bershidsky som tidigare för Bloomberg. Bershidskys bevis? Tja, vad jag kan se inga alls annat än att 22% av den ryska befolkningen är minoriteter. I USA är 40% av befolkningen minoriteter och jag antar ungefär 30% i Sverige. Jag ser inte USA eller Sverige kommer splittras upp i olika länder. Förvisso kan man hävda att det måste finnas separatistiska rörelser - vilket inte finns i Sverige och USA. Hur många finns det i Ryssland? Tja, förutom i Tjetjenien - i princip inga alls. Faktum är att dagens Ryssland är mer etniskt homogent än Sverige.

Någon dag efter att Julian Spencer-Churchill artikel publicerats så skriver någon tankesmedja-wonk vid namn Dan Caldwell i samma tidning att det amerikanska imperiet är på väg att falla sönder. Så vad gäller? Är det Ryssland och Kina som vinner eller är det USA, EU och UK? Det är ingen som vet eftersom debatten kring kriget i Ukraina och internationella relationer i övrigt är så präglad av särintressen och propaganda att läsaren varken förstår ut eller in.

Kommer några HIMARS och NASAM hjälpa Ukraina? Jag skulle inte tro det. NATO skickar för få system men likt förbannat beskriver MSM, Ukraina och västerländska politiker detta som avgörande för kriget - det är rent dravel och kontraproduktivt för ukrainska och egentligen västerländska intressen. Faktum är att jag tror att propagandan i västvärlden precis om den i Ukraina faktiskt börjar bli farlig eftersom den är så pass frikopplad från verkligheten.
Edgerton, jag vill bara tacka för detta lysande svar på ett av mina inlägg. Det var väldigt givande.

Instämmer särskilt i observationen:
Citat:
Faktum är att jag tror att propagandan i västvärlden precis om den i Ukraina faktiskt börjar bli farlig eftersom den är så pass frikopplad från verkligheten.
Som du skriver är det svårt att få riktigt grepp om vad som är sant eftersom i praktiken allt som skrivs om kriget är vinklat på ett eller annat sätt, vilket förstås även är fascinerande och lärorikt. Jag försöker undvika att bli desillusionerad när jag ser hur slagfältet på nätet ser ut. Annars lätt att misströsta vid anblicken av all denna fanatism.
Citera
2022-06-30, 00:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
En krake.., en riktig..
..j-vla krake han där Scholtz. Har säkert fått flankstöd utav Paris "starke man" även. Var senast igår de snackade så höögt om att "Ryssland skall inte få vinna"..
Svagare än Chamberlain !

Scholtz the Chamberlain of our time!

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt "teller reports" och "UK news" skall den stora branden söder om Moskva ha uppkommit i en metallurgisk forsknings- och produktionsanläggning.
Jag är inte så bra på att länka men någon här kanske forskar vidare vad detta är för något. Ryska brandmyndigheter har bekräftat "olyckan"

Hörde att det var däck som brann? Men att det även fanns gastuber som exploderade.
Citera
2022-06-30, 00:37
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Putin hade en fantasi om att byta ut regimen i Ukraina och sedan skulle Ukraina bli som Vitryssland och alla strider skulle upphöra. Väst skulle införa lite halvdana sanktioner som 2014 och Sverige och Finland skulle lova att vara evigt neutrala.

När inte hans fantasi införlivades så vet han inte vad han skall göra. Han vill inte erkänna sig som förlorare och han vill inte visa svaghet inför sin befolkning. Så nu kör han bara på utan någon riktig plan.

Det visar också att han aldrig var rädd för att NATO skulle anfalla Ryssland för i så fall skulle han inte förbruka hela sin armé bara mot Ukraina.
Ja jag håller med om varenda ord du skriver. De flesta verkar ha kommit till samma slutsats, även rysstrollen. Men det är detta som är så jäkla sjukt ju. Som några parlamentsledamöter i Ryssland talar om att man ska förgöra Ukraina. Före kriget fanns det 44 miljoner ukrainare. Det finns uträkningar som säger att Ryssland har hittills bekämpat 2 miljoner av dessa. Innefattar då alla döda, sårade, deporterade etc. Men fortfarande så finns det ju 42 miljoner kvar som kämpar för rätten till sitt land. Menar putin-regimen på fullt allvar att man ska förgöra 44 miljoner människor så måste ju det vara det största folkmordet nånsin. Dvärgmongot Putain skulle ju vara värre än både nazismen och kommunismen. Inte en chans jag tror att ryska befolkningen stöder detta överhuvudtaget. Nu är ju Ryssland numera 100% diktatur så ingen får opponera sig öppet. Skulle inte förvåna mig om många konstiga "olyckor" som händer i Ryssland är orsakade av ryssar som är motståndare till Putain.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-06-30 kl. 00:39.
Citera
2022-06-30, 00:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Varför kan inte Ryssland skeppa det som behövs via båt? Eller de är för lata för det?

Någon princip för dem. Och att de verkar vilja göra allt som Hitler gjorde. Han krävde också en korridor till den staden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in