2022-06-29, 12:55
Medlem
Ukraine war: Johnson says if Putin were a woman he would not have invaded

https://www.bbc.com/news/uk-61976526

Johnson says Putin would not have invaded Ukraine, if he were a woman

https://twitter.com/BBCNews/status/1542095875576676353
Citera
2022-06-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Den där melodin har spelats i månader nu...

Varför knackar man inte på Kievs port då..?
Självklara svaret för trollen är ju att dem inte vill såklart haha
Citera
2022-06-29, 12:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
En fråga:
Finns det någon som vet varför de miltärer som hade s.k 4-månaderskontrakt inte drar hem till Ryssland nu?
Fått för mig att de var fria att dra hem till sitt land nu. Har jag fel?

Måste väl vara bättre att komma hem till Sibirien,sin morsa, fyllkompisar eller sina bögpolare än att ständigt få skit av sina befäl eller bli till sönderbränd köttfärs?

Får de inte åka hem längre efter avslutat kontrakt? Något annat? Finns det någon som har koll på detta?

Det verkar som vissa faktiskt åker hem, men vissa är kvar; de kan inte åka hem innan de lämnar Ukraina så de hålls kvar där så länge det går. Andra har förlängt kontrakten för de får enligt ryska mått mätt extremt mycket bättre betalt; upp till 5000 dollar i månaden. Men nu säger många att de inte får någon lön så de ångar sig nog. Sedan är ju många värnpliktiga från Donbas. Jag baserar detta på avlyssnade telefonsamtal.
Citera
2022-06-29, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Kremenchug, mer bevis på att storlögnaren zelensky ljög om att ryssarna träffade konsumAffären.

ukrainas egen propagandavideo satelitbilder och missilens egen kamera
https://southfront.org/zelensky-is-lying-trying-to-accuse-russia-of-attacking-civilians/

Samtidigt skjuter ukraina enbart mot civila mål längst hela fronten och inte ett ljud i västmedia om det, jag trodde faktiskt inte väst var så genomruttet som detta krig visat.Jag trodde Ryssarna kineserna mellanösten ljög överdrev om hur onda vi i väst är, börjar inse att vi i väst är dom onda i alla avseenden.

Självklart ljuger skojarna i Kiev om det där, man hade inte trott nåt annat heller. Det har debunkats på flera ställen på Telegram och det kan även vara så att det där shoppingcentret som fattade eld varit stängt i 4 månader. Säkert vet jag dock inte. Senaste googlerecensionerna var från 4 månader sen. Öht vem fan bryr sig om deras sida också får smaka på lite sånt... 1000 tusen där är såklart rent hittepå som vanligt, det var knappt några bilar på foton och bilarna ser oskadda ut även människorna på bilderna, rena och fräscha. Inga spår efter en sprängning vid centret, däremot på fabriken där de hade sina utländska vapen.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-06-29 kl. 13:10.
Citera
2022-06-29, 13:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det verkar som vissa faktiskt åker hem, men vissa är kvar; de kan inte åka hem innan de lämnar Ukraina så de hålls kvar där så länge det går. Andra har förlängt kontrakten för de får enligt ryska mått mätt extremt mycket bättre betalt; upp till 5000 dollar i månaden. Men nu säger många att de inte får någon lön så de ångar sig nog. Sedan är ju många värnpliktiga från Donbas. Jag baserar detta på avlyssnade telefonsamtal.
Så då är majoriteten av ryssarna som är contracts tvingade att stanna tills kriget är över vad jag förstod.
Snacka om vad blåsta de blivit! Kommer knappast få några 5000 dollar i månadenheller. Om dom ens kommer hem.
Tack för svar.
Citera
2022-06-29, 13:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Problemet är att ryssar är mentala slavar och saknar insikt i att parader med ballistiska missiler på Röda Torget inte ger varmvatten i lägenheterna. Istället är det en flykt in i någon inbillad storhet om landets mäktighet och storhet gentemot andra. Spelar ingen roll heller vilka de politiska alternativen är för det slutar ändå alltid med anfallskrig och misär.

Hade jag inte varit helt hopplös gällande ryssar hade jag hoppats på en revolution till följd av att ”stormakten” Ryssland kommer behöva 172 år på sig att ockupera Ukrainas potatisåkrar men vi vet alla vad som kommer hända. Någon handplockad höjdare från Kremls korrupta elit tillsätts, man skyller fiaskot på Väst och fortsätter att upprusta diverse massförstörelsevapen man kan paradera på Röda Torget. Rinse and repeat.

Det bästa man kan hoppas på är nog en uppstyckning. De separata delarna blir inte lika mäktiga då. Samt att en nordvästlig rysk stat gradvis skulle kunna närma sig civilisationen. Tänk dig länen Murmansk, Karelia, Leningrad, Novgorod och Pskov. Det skulle vara litet och västligt nog att integreras i den Europeiska kulturen; gränsande till Finland, Östersjön, Estland och Lettland.

Peter den Store flyttade ju huvudstaden till det nybyggda St. Petersburg för att Ryssland skulle bli mer västligt.
Citera
2022-06-29, 13:17
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Som fick Ryssland att gå till tre gånger högre BNP per capita än Sovjets kornbod Ukraina. Ryssland är inget bra land men det är fan så mycket bättre än Ukraina. Att tillhöra en minoritet i Ukraina är inte roligt men det fungerar i Ryssland.
Det vore konstigt annars då Ryssland är världens mest naturresurs-rika land. Trots det lever miljontals ryssar utan elektricitet och rinnande vatten, ett U-land.
Citera
2022-06-29, 13:25
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Det var på den tiden som rysk militär styrka bedömdes som mycket starkare än den visat sig vara. Nu måste man ifrågasätta om ryssar kan försvara och stå emot sibiriska självständighetsrörelser. Det är trots allt sibirien som har naturresurserna. Varför ska de acceptera att bli utsugna av Moskvas kolonialmakt när de inte ens kan slutföra en militär specialoperation i ett grannland?

Ural samt södra delen av Ryssland, som inte är Sibirien, har mer naturresurser som det är idag. Men man kan kanske göra samma argument för dem. Jag skulle dock tro att där finns någon form av symbios. Östra Ryssland har naturresurserna, men inte humankapitalet för att bli en fungerande stat.Dessutom finns det fördelar med att flytta oljan västerut och söderut.

Källa:https://www.researchgate.net/publication/348842537_The_Troubled_Road_in_Russia_Putin%27s_Im passe/figures?lo=1
Citera
2022-06-29, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Vem eller vilka har gjort dom opinionsundersökningarna?

Såg precis ett videoklipp från Kramatorsk där ett ukrainsk militär klagade över hur otacksamma invånarna var som sympatiserade med Ryssland. Vi här i Väst har blivit matade med bedrägliga reportage från Ukraina där alla är som intervjuas är mot Ryssland. Verkligheten verkar vara en helt annan.

Verkligheten är att om 10% i Donbass stöder Ryssland så är det väldigt många människor.
Olika ukrainska opinionsinstitut har gjort opinionsundersökningar i Donbass sedan 2014.
Jag talar här om den tidigare Ukrainakontrollerade delen av Donbass där stödet för Ukraina var massivt.
I den tidigare separatistkontrollerade delen var opinionen en annan.
Citera
2022-06-29, 13:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det bästa man kan hoppas på är nog en uppstyckning. De separata delarna blir inte lika mäktiga då. Samt att en nordvästlig rysk stat gradvis skulle kunna närma sig civilisationen. Tänk dig länen Murmansk, Karelia, Leningrad, Novgorod och Pskov. Det skulle vara litet och västligt nog att integreras i den Europeiska kulturen; gränsande till Finland, Östersjön, Estland och Lettland.

Peter den Store flyttade ju huvudstaden till det nybyggda St. Petersburg för att Ryssland skulle bli mer västligt.

Jag tror nog mer på: Kaliningrad, stadstaten St Petersburg, Karelina,, Novgorod, (inklusive Murmansk), Moskvastaten, Kazan, smårepubliker i Kaukasus, minst 3 sydryska stater,(det bor många människor söder om Moska, 2 Sibiriska stater, (det bor få människor i det enorma området). Restriktion: Absolut inte mer än 20-30 miljoner invånare i varje stat. Övervakning av Moskvastaten,så inte fanskapet börjar expandera på nytt, på grannländernas bekostnad.
Citera
2022-06-29, 13:30
Medlem
Citat:
-Alla makthavare i Ryssland; politiker, oligarker, höga militärer och TV-personligheter, är en del av "globohomo" som du kallar det, de har alla haft sina familjer, sina pengar, sina hus i väst. Deras barn går i skolor i väst. De är ingen motpol till detta, de (Några av dem) ville bara få mer av det. De vill ha kvar sin globalistiska livsstil, de vill bara bli rikare och mäktigare på andra kapitalisters bekostnad. Putin hade ju stora delar av sin krigskassa i dessa globalistiska institutioner så att de låstes där. Varför hade han det om han på något sätt var mot detta system?

-Rysslands icke-muslimska befolkning minskar snabbt p.g.a. inget barnafödande medans den muslimska befolkningen ökar. Ryssland är mångetniskt och det är ett av deras motiv för kriget för Ukraina är att de skall stoppa nationalismen där. Nationalism jämställer de med nazism och fascism (De 3 begreppen används synonymt i Ryssland) De vill inte ha nationalism för de vill styra över många olika folkslag.

-Ryssar har en låg medelinkomst och många fattiga för några är superrika och placerar alla sina pengar i väst. Ekonomin lyfter inte p.g.a. korruption, oligarkstyre och kleptokrati.

Är det dessa 3 saker du vill att Ryssland skall föra till Sverige? Ryssland är inte lösningen på några svenska problem samt att de förryskar de områden de kontrollerar; de kommer inte tillåta något svenskt precis som de inte vill tillåta något Ukrainskt. De etniska svenskarna fördrevs från Estland så du skall inte inbilla dig att ryssarna skulle behandla svenskar annorlunda än finnar, Ester, Letter, Litauer, Ukrainare etc.

Det tar tid att bryta sig loss från ”the evil empire”, globohomo, dollarhegemonin, den djupa staten eller vad man nu väljer att kalla den då den finns i alla länder, även Ryssland. Grundbulten i detta system är banksystemet och det här kriget är ett krig handlar om banksystemet och dom som motsäger sig det systemet. Att Ryssland är fattiga beror just på det systemet. Att vi tar emot en massa flyktingar är som en följd av det systemet. Att feminisera männen och skapa könsförvirring är en del av systemet för att hindra opposition.

Om du lyssnar på Putins tal så får du reda på vad han står i dessa frågor.
Citera
2022-06-29, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NatoKiller
Kremenchug, mer bevis på att storlögnaren zelensky ljög om att ryssarna träffade konsumAffären.

ukrainas egen propagandavideo satelitbilder och missilens egen kamera
https://southfront.org/zelensky-is-lying-trying-to-accuse-russia-of-attacking-civilians/

Samtidigt skjuter ukraina enbart mot civila mål längst hela fronten och inte ett ljud i västmedia om det, jag trodde faktiskt inte väst var så genomruttet som detta krig visat.Jag trodde Ryssarna kineserna mellanösten ljög överdrev om hur onda vi i väst är, börjar inse att vi i väst är dom onda i alla avseenden.

Om Ukraina sköt enbart mot civila mål så skulle de ha förlorat kriget redan.
Det är ryssarna som dödat tusentals civila. Inte Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in