Citat:
Ursprungligen postat av
Larsvivalius1605
Vet inte vad du har för problem men syrier fick tex etableringsstöd dvs upp till 9000:- till att hyra lägenhet. Det är stor skillnad mellan krig och krig. Det var bra mycket andra resurser också som ingick ja tex advokat 50 k i arvode . Kan mata på med mer. de som fick mest var ändå de som privatiserade flyktingindustrin. Ukrainare får som sagt inte rätt till grund läggande språk utbildning. De får hitta kurser som frivilliga mejslat ihop typ.
1) Jag har inga problem alls. Bara ger fakta. Har du problem med detta?
2) Etableringsstöd får de som redan fått uppehållstillstånd som flyktingar eller av sk " flyktingliknande skäl". Du blandar ihop 2 olika statusen. Syrier när de var asylsökande får också dagersättning på 61 kr/dygn ( om man har gemensam hushåll) Exakt samma som ukrainare.
3) Varför skulle ukrainare behöva någon advokat? Och om de behöver advokat i deras ärende hos Migrationsverket gällande deras rättigheter enligt massflyktingdirektivet får dem hjälp gratis.
4) Ukrainare har en massa kurser som bekostas av skattebetalare. T.ex språkutbildning på ABF mm. Jag är i ukrainska grupper på Facebook så jag ser en massa erbjudanden. T.o.m. ukrainare har rätt att studera gratis på KTH och andra högskolor.
Du vet varför de inte får gå just SFI hoppas jag?