Citat:
Ursprungligen postat av
TheGreatGoldRush
Min hjärna kan inte koppla det där. Du säger att dom går framåt, men dom vinner inte? Hjälp mig att förstå hur du tänker här. Om man går framåt så, vinner man i mitt huvud. Iallafall för stunden. Tänker du i ett större perspektiv?
Krig är extremt oförutsägbara men vissa saker är alltid detsamma:
1. Det är betydligt svårare att agera offensivt än defensivt.
2. Den försvarande parten har alltid tiden på sin sida.
Man kan tänka att en timer sätts igång när kriget startar och för varje dag som går så blir alla effekterna lite värre. Krigsuttröttning, materielbrist, manskapsbrist etc. Ryssland var på max när kriget startade och de kommer aldrig att återgå till den styrkan och de vet det, det är därför de rullar på med allt de har. Ukraina däremot blir succesivt starkare allt eftersom de vinner erfarenhet. Den ryska motivationen och moralen ökar inte med tiden, den minskar.
Man kan titta på Operation Barbarossa under AVK, om du hade satsat dina pengar på Hitler efter 120 dagar så hade du förlorat.
Edit: man kan också likna med historien om sköldpaddan och haren. Sköldpaddan går ett steg varje gång, haren hoppar jättelångt men varje hopp halverar längden. Det betyder att sköldpaddan vinner loppet mot haren om distansen är längre än det dubbla som haren klarar att hoppa på första steget. Ett slags derivata för dummies.