2022-06-26, 11:59
Medlem
graFFes avatar
Innan kriget var jag lite rädd för ryssen. Men inte längre, nu när de visat sin oduglighet, de är bara buff o båg, ett luftslott, några pajasar.

DET är förlusten. Att omvärlden ser vilka sopor de är.
2022-06-26, 12:05
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatGoldRush
Utan att välja sida så skulle jag gärna vilja höra vad det är som motiverar er till att säga att Ryssland förlorar kriget dag in och dag ut? När det är raka motsatsen som sker enligt livemap, southfront osv? Jag vill veta vad som driver er liksom. I mitt huvud så är det definitionen av idioti men om ni har någon förklaring så vill jag gärna höra vad ni har att säga. Kommentarer som att jag är rysstroll och att jag ska åka till Ryssland för att det är så mycket bättre där undanbes.

Det är ganska få människor som påstår att Ryssland förlorar militärt, jag skulle tippa på att man kan räkna dem på en, eller möjligtvis två händer. Däremot är vi ganska många fler som påstår att ryssarna inte vinner, vilket är en distinkt skillnad.

De karttjänster du refererar till visar, med all önskvärd tydlighet, att frontlinjerna stått mer eller mindre stilla sedan krigets andra till tredje vecka. Mindre framryckningar och tillbakadragningar har gjorts, men i stort är det slående hur lite militära framsteg Ryssland åstadkommit.

Vad gäller det här med att vinna eller förlora, så är det nog så att frånvaro av klar, snabb och överväldigande vinst för Ryssland i det här kriget (se Irak eller Afghanistan, som exempel) har resulterat i en situation där Ryssland förlorar politiskt och materiellt, alldeles oavsett om de måste ge sig för ukrainsk militär eller inte.
2022-06-26, 12:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jj299792458
Putin dödade alla oppositioner mot honom. Återigen "dödade".

Du säger att Zelenskij förbjuder apposition är fel? Naturligtvis måste Zelensky förbjuda alla appostioner som tar Putins sida. Det gör alla civiliserade länder.

Vet du att Putin skickade en mordgrupp för att döda Zelenskij?

Hela krisen är bara för att Putin ska behålla makten, om du kan inte se det är du en idiot. Även rysserna vill inte ha Putin längre. Men den som pratar kommer att dödas, och de som ens säger att det är ett krig utan att ens kritisera det kommer att få 15 års fängelse. Därför ingen vågar prata i Ryssland.

Edit: Här kan du se hur rädd är Putins chefsspion https://www.youtube.com/watch?v=o9A-u8EoWcI he is like please don't shoot me, och han är chefsspion
återigen en halmgubbe på mig
det är helt omöjligt att bistå med objektiv information till de som befinner sig i affekt och faktaresistens
i stort sett all media i världen (inte minst USA) rapporterar numera om att det går dåligt för Zelenskys armé och att Moskva har övertaget militärt, men de som befinner sig i filterbubblan här på FB som du verkar representera, blir personligt kränkta och går bananas på de som försöker ge objektiv info
(Btw så har varken Sverige, USA, Frankrike m.fl förbjudit Putinvänliga politiker eller publikationer.
Inte ens VPK var förbjudna i Sverige under det kalla kriget på 1950-talet trots att de var extremt Moskvatrogna)
Senast redigerad av Mary99 2022-06-26 kl. 12:17.
2022-06-26, 12:22
Avstängd
Citat:
Om du säger att Ryssland vinner genom att platta till städerna är du en idiot.

Att platta städer med så mycket förluster är ett stort misslyckande. Även en idiot vet det!

Västmedia säger att den ryska armén går framåt men INTE ATT DE VINNER.

Återigen är du en idiot.

halmgubbe igen! personligt påhopp!
har jag eller någon annan påstått att de har vunnit hela kriget just nu?
jo det finns nyhetskanaler i USA som påstår att Ukraina i praktiken har förlorat kriget även om det inte är officiellt
Kriget är över formellt sett när fredsförhandlingar inleds eller när någon av parterna meddelar kapitulation och tillbakadragande av trupper totalt sett
Beundrar din blinda optimism gällande Ukraina - önskar att jag kunde vara lika naiv!
Senast redigerad av Mary99 2022-06-26 kl. 12:27.
2022-06-26, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Det är hopplöst att resonera vettigt i såna här trådar. Ryss-hatarna vill sabotera tråden. Till exempel kör de med argumentet att Ryssland skulle vinna kriget på några dagar men inte gjorde det.
Var någonstans finns ett bevis på att Ryssland hade planerat vinna detta krig på några dagar? Ett modernt land med 40 miljoner invånare. Ett land där USA pumpat in vapen ända sedan 2014.

Ett sånt antagande innebär att man tror att Putin är en dåre. Eller också innebär det att Ryss-hatarna trodde Ryssland hade en militär vida överlägsen allt hittills skådat på jorden.

Ja man bli trött på dessa. De hittar på sina egna argument.
Det är ju inget fel med egna argument men jag förstår vad du menar. Hur ska man få sidorna att prata med varandra? Det verkar som att dom som gillar Ukraina hade hoppat ut för ett stup för Zelensky och dom som gillar Ryssland får inte ens chansen att göra sin röst hörd.

Hur löser man den här mass hysterin?
2022-06-26, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är ganska få människor som påstår att Ryssland förlorar militärt, jag skulle tippa på att man kan räkna dem på en, eller möjligtvis två händer. Däremot är vi ganska många fler som påstår att ryssarna inte vinner, vilket är en distinkt skillnad.

De karttjänster du refererar till visar, med all önskvärd tydlighet, att frontlinjerna stått mer eller mindre stilla sedan krigets andra till tredje vecka. Mindre framryckningar och tillbakadragningar har gjorts, men i stort är det slående hur lite militära framsteg Ryssland åstadkommit.

Vad gäller det här med att vinna eller förlora, så är det nog så att frånvaro av klar, snabb och överväldigande vinst för Ryssland i det här kriget (se Irak eller Afghanistan, som exempel) har resulterat i en situation där Ryssland förlorar politiskt och materiellt, alldeles oavsett om de måste ge sig för ukrainsk militär eller inte.
Pratar vi rent militärt eller geopolitiskt eller ekonomiskt? Det här kriget är ju uppdelat i flera nivåer
2022-06-26, 12:36
Bannlyst
Citat:
Om du säger att Ryssland vinner genom att platta till städerna är du en idiot.

Att platta städer med så mycket förluster är ett stort misslyckande. Även en idiot vet det!

Västmedia säger att den ryska armén går framåt men INTE ATT DE VINNER.

Återigen är du en idiot.
Min hjärna kan inte koppla det där. Du säger att dom går framåt, men dom vinner inte? Hjälp mig att förstå hur du tänker här. Om man går framåt så, vinner man i mitt huvud. Iallafall för stunden. Tänker du i ett större perspektiv?
2022-06-26, 12:43
Medlem
Citat:
Utan att välja sida så skulle jag gärna vilja höra vad det är som motiverar er till att säga att Ryssland förlorar kriget dag in och dag ut? När det är raka motsatsen som sker enligt livemap, southfront osv? Jag vill veta vad som driver er liksom. I mitt huvud så är det definitionen av idioti men om ni har någon förklaring så vill jag gärna höra vad ni har att säga. Kommentarer som att jag är rysstroll och att jag ska åka till Ryssland för att det är så mycket bättre där undanbes.

Det är ofta samma människor som som skrek högst om vaccintvång och vad som nu var populärt innan det. Det är ett psykologiskt sätt att bekräfta för sig själv att de inte har fel och att världsordningen verkligen vill deras bästa.

Om de skulle öppna sina ögon och verkligen ta in verkligheten så skulle hela deras världsbild rasa med grava konsekvenser som följd. Så de fortsätter att blint tro på och skrika om vad det nu än är de blir tillsagda att tro på, så att deras värld forsätter fungera.
2022-06-26, 12:46
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Det du skriver är missvisande, eftersom 80% av kriget förs i en tungt fortifierad agglomeration av småstäder, där Ukraina koncentrerar en hög andel av sina styrkor. Det tar tid att slå ut dem om man inte är helt hänsynslös mot civilbefolkningen. Och ja, ryssarna kunde ha varit ännu värre. Där 80% av striderna står, tar ryssarna hela tiden land.

Kriget kommer ändra karaktär om hela Donbass blir erövrat och huvudteatern blir mellan Kherson och Odessa. En stöt mot Odessa kommer gå snabbare fram/tillbaka.

I starten av kriget gjorde många bedömningen att ryssen var tvungen att vinna snabbt innan sanktionerna drabbade dem för hårt. Följaktligen vore denna utveckling en pyrrhusseger. Den bedömningen verkar vara fel.
2022-06-26, 12:50
Bannlyst
Citat:
Tyskland gick framåt i flera år och de nådde till och med Moskva i andra världskriget men i sluttet förlorade Tyskland kirget.

Ryssland kan inte vinna mot hela världen, de kommer inte bara att förlora, utan Ryssland som ett land kommer att upphöra att existera.
Det som jag försöker belysa i tråden är just det här, att vissa verkar vara helt inställda på att hela världen är emot Ryssland och att Ryssland förlorar. Men sen kollar man på kartorna och i marknaderna och då är det raka motsatsen som sker. Vi är inte ärliga mot varken oss själva eller andra med den här typen av förnekelse.

Min elräkning har gått upp 1000 spänn och min bil kostar 1400 spänn att tanka varje gång jag måste tanka. Jag klarar mig inte utan bilen. Det är ett helvete.
2022-06-26, 12:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Min hjärna kan inte koppla det där. Du säger att dom går framåt, men dom vinner inte? Hjälp mig att förstå hur du tänker här. Om man går framåt så, vinner man i mitt huvud. Iallafall för stunden. Tänker du i ett större perspektiv?

Krig är extremt oförutsägbara men vissa saker är alltid detsamma:

1. Det är betydligt svårare att agera offensivt än defensivt.
2. Den försvarande parten har alltid tiden på sin sida.

Man kan tänka att en timer sätts igång när kriget startar och för varje dag som går så blir alla effekterna lite värre. Krigsuttröttning, materielbrist, manskapsbrist etc. Ryssland var på max när kriget startade och de kommer aldrig att återgå till den styrkan och de vet det, det är därför de rullar på med allt de har. Ukraina däremot blir succesivt starkare allt eftersom de vinner erfarenhet. Den ryska motivationen och moralen ökar inte med tiden, den minskar.

Man kan titta på Operation Barbarossa under AVK, om du hade satsat dina pengar på Hitler efter 120 dagar så hade du förlorat.

Edit: man kan också likna med historien om sköldpaddan och haren. Sköldpaddan går ett steg varje gång, haren hoppar jättelångt men varje hopp halverar längden. Det betyder att sköldpaddan vinner loppet mot haren om distansen är längre än det dubbla som haren klarar att hoppa på första steget. Ett slags derivata för dummies.
Senast redigerad av Melange5738 2022-06-26 kl. 12:55.
2022-06-26, 12:52
Medlem
Citat:
'
I likhet med så många andra NATO-fans här verkar du tror att krig är något som ser ut som i ett datorspel.

Och de enda som uppfattade Irak och Afghnaistan som "snabba och överväldigande vinster" för USA var de som slutade följa skeendet efter ett par månader och hoppade vidare till nästa virala nyhetsstory. För oss andra blev det efter hand tydligt att jänkarna hade misslyckats med sina påstådda mål (t ex att skapa stabilitet, demokrati och någon sorts fred i dessa länder). Dessutom kom mängder av amerikanska vapen ut på drift, många hamnade hos IS.

Tjugo år senare såg sig amerikanerna tvungna att nesligen dra sig ur Afghanistan (ett beslut signerat Donald Trump) och landet övertogs blixtsnabbt av talibanerna. Seger?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in