Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Det kan bero på många orsaker att Putler kommer till Kreml. Men killen som lade ut tweeten verkar vara sansad och han har även klistrat exempel på möjliga ukrainska krigsbrott. Jag vet inte hur seriöst det är men:
Självklart så har även ukrainska soldater begått och begår krigsbrott. Det är bra om/att även sådana utreds grundligt. Problemet är bara det att det finns 15 000+ ryska krigsbrott som ligger före i kön. Den ryska cancersvulsten har, i från början, begått systematiska krigsbrott, inte minst emot den ukrainska civilbefolkningen.
Men detta ursäktar, förstås inte, krigsbrott ifrån den ukrainska sidan! Dessutom är krigsbrott inte bara avskyvärda, oavsett vilken sida sim utför dem. De smutsar ner arméer folk och länder och är dessutom väldigt improduktiva för krigsansträngningarna. Avrättar man t.ex systematiskt krigsfångar så kommer den sidan att kämpa till siste man och patron.
Senast igår såg jag en video ifrån ett "vikingaförband" som strider på den ukrainska sidan som hävdafe att man, aldrig, tog krigsfångar och heller inte hade några planer att göra det i framtiden heller. Jag har även sett en intervju med en amerikansk frivillig, vars förband, i alla fall i början av kriget, (den nuvarande ryska storinvasionen),, då de var helt oorganiserade, inte tog krigsfångar. Han försökte slingra sig ur det på ett icke trovärdigt sätt.
Jag har tidigare sett ett exempel på, vad som verkar ha varit välutbildade och välutrustade ukrainska soldater som sköt VDV krigsfångar i benen, (VDV soldater pga av det sätt de rullade ihop sig när de föll till marken). Trovärdig brittisk media geolokaliserade händelsen till en ukrainsk mjölkfarm. Jag kan förstå den praktiska nyttan av det: att förhindra flyktförsök när man har begränsat antal vaktpersonal. Men ett krigsbrott är det likt förbannat.
Ukraina skulle bli ännu mera moraliskt överlägsen den ryska cancersvulsten om man beivrade egna krigsbrott.
Slava Ukraini!