Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Putin har redan bevisat att vad han än tar kommer han att vilja ha mera senare. Ett hållbart avtal med honom som ger honom allt detta kommer bara ge honom lust att ta mer. Det går ju bra. Bit för bit.
Bättre vore en fredsöverenskommelse med ny gräns och sedan en FN-övervakad demilitariserad zon som sträcker sig minst 10 mil in på vardera sidan av gränsen. Kompletterad med att Ukraina har ovillkorlig rätt bli medlem i NATO i samma sekund som rysk militär beträder den demilitariserade zonen. Det skulle möjligen funka. Bästa beviset på att det skulle kunna funka är att Putin aldrig skulle acceptera det.
Kunde ha varit en del av en överenskommelse.
Allt hade varit värt att pröva tills motsatsen bevisats.
När man följer händelseförloppet historiskt verkar varken Porosjenko eller Zelensky ha varit angelägna om en fredlig lösning.
Putin är en iskall kalkylerande typ och just därför offrar han knappast hundratals generaler och många tusentals soldater plus enorma kostnader och utarmat militär styrka bara för att han blivit arg. I bästa fall för att uppnå en "pyrrhusseger".Hade han kunnat lita på att Ukraina inte lierar sig med USA och är "vänlig"; så visst...