2022-06-24, 21:02
Medlem
För att vara en person som avkräver andra personer evidens för sina påståenden i tid och otid, är du väldigt generös mot dig själv.

I mitten av 1995 konstaterades att hela Estonia vilar på en lerbotten som varierar mellan 5 och 25 meter i tjocklek. Därefter dumpades 100 000-tals ton stenblock, sten, grus och sand runt vraket. Att då, 25 år senare, påstå att ”allt talar för ett klippblock” är inget annat än önsketänkande, särskilt som flertalet andra bottenformationer som också kan misstas för klippblock bevisligen är lerkullar.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ni?

Evertsson har väl massvis att vinna på att försöka hitta en ursäkt till att han vilseförde media och svenska folket 2020. Eftersom han vägrar offentliggöra sin dykfilm så kan ingen kontrollera exakt vad han visste när han klippte ihop 5 timmar dokumentär varav < 5 minuter dykfilm. Men det man kan sluta sig till gav honom ett välförtjänt pris som Årets Förvillare.

Allt talar för att det finns ett klippblock snett nedanför hål#1 och en berghäll rakt under hål#2, liksom att Evertsson begrep det redan 2019 men ändå valde att vilseleda dig, mig och alla andra. Men vad anser du själv:
- är det en plan berghäll eller lera där pilen pekar vid 00:00 i filmen nedan?
- de rundade stenarna som ligger till höger i bild, är det moränsten från senaste istiden eller är det stenkross från 1995?
- vad vilar stenarna på, en berghäll eller lera?
- är det ett klippblock eller en hög med lera där pilen pekar vid 00:25?
https://www.expressen.se/nyheter/resultaten-efter-nya-fynden-pa-estonia/

Om någon har ett klipp där Kurm visar att dessa två kritiska platser består av lera så är jag idel öra, men jag tänker inte ödsla 2 h av min tid på ytterligare vinklad och vilseledande material från förvillare E, i synnerhet som han inte sitter på något nytt eget material.
Citera
2022-06-24, 21:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Att Sverige använde en civil färja och trots varningar från Ryssland förde ut militära hemligheter visar på grovt brott mot folkrätten och vållande till 832 människors död. Neutrala Sveriges samarbete med USA och västliga underrättelsetjänster är också en fet gödselballong som inte får spricka. Därför har det alltsedan sänkningen pågått en systematisk mörkläggning. Det ser den som vill se. Men vill man inte se är det ju bara att fortsätta ha huvudet nere i sanden.
Sedan när finns det några bevis på att det faktiskt fanns någon ex-sovjetisk militär utrustning under den aktuella natten? Vad jag förstår hade transporten ägt rum någon vecka tidigare.
Citera
2022-06-24, 21:36
Medlem
Lastlistorna, dvs vilka fordon som befann sig på bildäck under förlisningsnatten, har belagts med sektretess.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Sedan när finns det några bevis på att det faktiskt fanns någon ex-sovjetisk militär utrustning under den aktuella natten? Vad jag förstår hade transporten ägt rum någon vecka tidigare.
Citera
2022-06-24, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Jag kan inte regelverken avseende om det skulle vara ett brott att frakta militär materiel på en passagerar färja, men det kan vara som du säger med detta, men däremot finns inga bevis vad jag sett att smugglingen av materiel o färjans kapsejsning skulle ha ett samband, om du sett bevis för det vill jag gärna ta del av dem,,att neutrala Sverige samarbetar med andra västliga underättelsetjänster trodde jag att alla kände till?

Ja det kan man ju tycka. Men frågan är såklart hur man samarbetar. Det är inte ok att agera så man utsätter civila för livsfara . Det finns en stor mängd med indicier som sammantaget talar för att Estonias förlisning inte var en olycka utan ett attentat. Haveriutredningen var ett haveri i sig. Överlevande hördes aldrig. Av det enkla skälet att de ansvariga ville mörklägga och begrava sanningen. Därför togs inga kroppar upp och man begravde hela fartyget med sten och betong. Man stiftade tom en lag om gravfrid för att se till att inga amatörer skulle hitta egna spår av sanning. Allt sunt förnuft och praxis vid liknande katastrofer är att man bärgar de kroppar man kommer åt. Det ville dykare som var nere vid vraket göra. Men de fick order att inte ta upp någon eller något. MÖRKLÄGGNING FÖR SANNINGEN SKULLE INTE FÅ BLI KÄND. Men nu rör det på sig efter att privata initiativ visat på alla märkligheter. För det ska de väl få ett kännbart straff snart. Vi är ju i Sverige.
Citera
2022-06-24, 21:47
Medlem
Man vägrar ju utreda den frågan.

Dessutom har lastlistorna, dvs vilka fordon som befann sig på bildäck under förlisningsnatten, belagts med sektretess.

Citat:
Citera
2022-06-24, 21:54
Avstängd
Det rådde inte krig vid den tiden, inte ens i närheten; det var helt annorlunda med t ex Lusitania (1915), där den brittiska regeringen (dvs Churchill) dolde att det fanns mängder med krut och explosivt material ombord, under falska beteckningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Wickster
Man vägrar ju utreda den frågan.

Dessutom har lastlistorna, dvs vilka fordon som befann sig på bildäck under förlisningsnatten, belagts med sektretess.

Tror du på allvar att man skulle ha rullat in topphemliga militära laster helt öppet, och skrivit in dem i fraktlistorna för vad de verkligen var?
Senast redigerad av HepCat-X 2022-06-24 kl. 21:56.
Citera
2022-06-24, 21:55
Medlem
Citat:
Det är bevisat i UG Svt att Försvarsmakten förde ut elektronik med Estonia veckan före katastrofen. Det finns uppgifter om att Ryssarna sa ifrån och det finns starka vittnesuppgifter om militärtransport som körde ombord efter viss försening.Men i mörkläggningens dna gäller såklart att tysta ner detta.
Citera
2022-06-24, 21:56
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankrun
Nej vraket väger 1800 ton under vatten p.g.a. Permeabilitet.

Nej, det gör det inte, den statiska vikten är lika stor som när hon är över ytan.

Hon ligger i ett läge där samtliga kraftvektorer verkar tvärtemot vad konstruktionen är dimensionerad för.

Hon håller på att kollapsa under sin egen vikt. Därav SAMTLIGA deformationer, revor och bucklor på vraket.

Hon kommer att kollapsa under sin egen vikt inom ett fåtal år. Liksom Jan Hewelius.

Och ingen ubåt, sabotör, bomb, mina eller torped var inblandad i hennes undergång.

Bara ett illa underhållt fartyg som kördes för hårt i svår sjö.
Citera
2022-06-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.andersson85
Vart kan man läsa om varningarna från Ryssland och vad det innebar?
Andra vittnen som inte fick gå ombord på båten som kom sent såg inga "militärfordon" åka ombord.

Det vittne som för mig ter sig mycket trovärdigt är Sara Hedenius. Men i filmen finns ju också turken som berättar om militärtransport och uppståndelse på kajen Men det är föga förvånade att mörkläggarna lyckats få fram uppgifter som ska tala för att några gröna fordon aldrig kördes ombord. Det kan ju ingå i mörkläggningen att tysta ner sanning genom att sprida en sk alternativ sanning.
Citera
2022-06-24, 22:08
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Det är bevisat i UG Svt att Försvarsmakten förde ut elektronik med Estonia veckan före katastrofen. Det finns uppgifter om att Ryssarna sa ifrån och det finns starka vittnesuppgifter om militärtransport som körde ombord efter viss försening.Men i mörkläggningens dna gäller såklart att tysta ner detta.

Det var då tusan vad svårt det är för historielösa människor att förstå enkla saker. Vid den tid då Estonia förliste var ALLT i ryssland till salu, det Fanns Ingen Anledning att "smuggla" något med Estonia.

Detta var en tid då du kunde köra en blågul lasbil med texten RYSK HEMLIG FÖRSVARSMATERIEL skrivet på släpet med 2 meter höga bokstäver över gränsen utan att någon skulle höja på ögonbrynen.

Och gjorde de det hjälpte en näve dollar mot dessa ögonbryn.

Ett illa underhållt fartyg kördes för hårt i dåligt väder. Det är allt. Inga ubåtar, torpeder, minor, sabotörer, bomber eller dylikt.
Citera
2022-06-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wickster
Lastlistorna, dvs vilka fordon som befann sig på bildäck under förlisningsnatten, har belagts med sektretess.

Menar du den här? Översändande av lastmanifest för M/S Estonia från Estline till Statens haverikommission
Citera
2022-06-24, 22:24
Medlem
Klart att väst ville utnyttja Sovjets sönderfall till att samla in så mycket som möjligt av rysk ingenjörskonst. Och det låg nära till hands att köra grejerna på färja till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in