Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Självklart att Ryssland gör det. Mineringen hindrar ju ryssarnas invasionsplaner.
Du har fortfarande inte svarat på frågan om vilka länder som frivilligt avstått från att minera sina hamnar för att underlätta för angriparen. Kan avsaknaden av svar möjligen bero på att du inte kommer på något land som inte försökt stoppa fientliga invasioner?
Jag kan däremot ge dig en lång lista på länder som har minering av hamnarna som viktig del i sina försvarsdoktriner vid angrepp: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Polen, Tyskland, Italien, Spanien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina, Vietnam, Indien samt något hundratal till, bl a ....(trumvirvel)....Ryssland!
Det är liksom inte det diskussionen handlar om. Det handlar om påståendet att Ryssland hindrar export av mat från Ukraina och bidrar till matbristen i världen eller bedriver någon form av utpressning. Så är det inte och jag spekulerar lite i detta inlägg om varför man bråkar:
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Jag vill lägga till dessutom att matbristen i världen är en fråga som är betydligt mer komplex att besvara. Problemen fanns innan kriget i Ukraina och är kopplat till bl.a. COVID19-restriktionerna vi haft, inflation och en del annat. Ett är dock direkt kopplat till sanktionerna och försvårandet för Ryssland att exportera sina varor. Ryssland är en stor matproducent förutom ledande på en hel del naturtillgångar.
Väst lyckas alltid att antingen runda sina egna sanktioner eller substituera importen även om det blir dyrare. De som drabbas hårdast är fattigare länderna framförallt på Södra halvklotet som också ofta är helt beroende av import men saknar de stora resurser väst har i kapital och politiskt inflytande.
Så matbristen i världen kan man nog tillskriva väst, medvetet eller omedvetet. Att försöka rikta skulden mot Ryssland är bara desinformation och skenmanövrar. Som tur är verkar inte den övriga världen gå på det så i förlängningen kommer bara detta att slå tillbaka mot väst.
Så här ser uppslutningen kring sanktionerna mot Ryssland ut egentligen i världen:
https://pbs.twimg.com/media/FVwn_2TXwAEY8eN?format=png&name=small
Sammanfattningsvis, cyniskt spel av väst i vanlig ordning.