2022-06-21, 18:15
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait

”Bevisen tyder allt mer på att Ukraina planerade en stor utrensning av den ryska befolkningen [i Donbas], precis som Donetsk och Ryssland misstänkte.”Detta betyder att jag läst och tagit del av bevis som jag menar talar för att det är sant. Det här är orsaken till att Ryssland erkände de två utbrytarrepublikerna och gick in i Ukraina.
Nej, orsak till Rysslands angrepp är andra men jag vet att du och många andra framhärdar med lögnen om att invasionen handlar om ukrainsk nazism/ folkmord i de östra landsdelarna/ NATO's planer om att införliva Ukraina- och vidare anfalla Ryssland o.s.v. Ni rabblar oförtrutet dessa mantra sida upp o sida ned. Inget av det här ovan har med invasionen att göra, istället handlar det om att förneka Ukraina en möjlighet till att ta sig en mer västlig och EU-vänlig väg med påtagligt växande handel och internationell samverkan. Putin står inte ut med sådana later och vill inget hellre än att Ukraina stannar under rysk överhet genom att bruka militärt våld som inkluderar en sällan skådad volym av folkrättsbrott, brott mot freden, brott mot internationell rätt och brott mot krigets lagar. Ukraina vinner kriget genom att bara fortsätta finnas som suverän stat med egen författning och möjlighet till att välja sin egen väg.
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-06-21 kl. 18:36.
Citera
2022-06-21, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Ce ne pas une bonne reponse.

Har du några källor som visar att Azov inte är främst ifrån Östra ukraina och/eller talar Ryska.
Samma Nazister här som där, lite utspätt med andra något mer återhållsamma nationalister och tillresta ultranazister från världens alla hörn.
Ryska talar inte alla, men förmodligen många av de inhemska förmågorna. Det är inte detsamma som att ha språket som modersmål dock.

Som om den diskussionen skulle leda till någon slutsats.
Vilken är din poäng?
Citera
2022-06-21, 18:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Håller med om det men det "känns" som om sjukdom drabbar både Putin och Röfvén, ursäkta jag menar Lavrov.

Efterträdarna blir bättre hoppas jag. Bort med häxan Zacharova av andra skäl.

Man får se vad som sker. Tills nu verkar ju mycket utav nya rekryteringen till alltihopa ha skett ifrån de fattigaste delarna utav Ryssland, samt själva utbrytarrepublikerna (under tvång t.o.m !). Dvs inte de västligaste delarna där kunskapen utav konflikten är mera "nykter" (min subjektiva åsikt).

Detta vet ledarskapet i Ryssland även. Man kan säga mycket om Putin, men jag tror inte han är korkad/enfaldig etc.., då skulle han inte ha överlevt en dag som "boss" i Ryssland.

Jag vet inte hur kriget kommer att sluta.., Zelensky är pigg på att fara till frontlinjen.., vad skulle ske om ryssarna skulle plocka honom, har efterträdaren samma mediala karisma som kan fixa mer vapenhjälp ?

Alltför mycket är uppe i luften än. Detta är långtifrån över..
Citera
2022-06-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man får se vad som sker. Tills nu verkar ju mycket utav nya rekryteringen till alltihopa ha skett ifrån de fattigaste delarna utav Ryssland, samt själva utbrytarrepublikerna (under tvång t.o.m !). Dvs inte de västligaste delarna där kunskapen utav konflikten är mera "nykter" (min subjektiva åsikt).

Detta vet ledarskapet i Ryssland även. Man kan säga mycket om Putin, men jag tror inte han är korkad/enfaldig etc.., då skulle han inte ha överlevt en dag som "boss" i Ryssland.

Jag vet inte hur kriget kommer att sluta.., Zelensky är pigg på att fara till frontlinjen.., vad skulle ske om ryssarna skulle plocka honom, har efterträdaren samma mediala karisma som kan fixa mer vapenhjälp ?

Alltför mycket är uppe i luften än. Detta är långtifrån över..

Konstigt nog----Zelensky får räknas som en duva. Han var ganska förhandlingsvillig till en början. Han kunde till och med förhandla om Donbass status och om Krimfrågan.

Men hårdare män i bakgrunder tränger sig fram. Dom vill förhandla men Ryssland skall inte vinna något.

Detta är min uppfattning. Ryssland å andra sidan har oerhörda demokratiproblem. Folket är trötta också, detta kommer inte att hålla. Om ett år har vi nya ledare.
Citera
2022-06-21, 18:37
Medlem
Reimers avatar
Här är en mycket mer utförlig lägesrapport om vad som händer i offensiven mot Kherson för Ukraina, användaren som gjort den verkar väldigt seriös och har lagt ner en hel del tid på att kolla fakta och försöker beskriva situationen på ett objektivt sätt (enligt min åsikt).

https://threadreaderapp.com/thread/1539159416431427584.html
Citera
2022-06-21, 18:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Konstigt nog----Zelensky får räknas som en duva. Han var ganska förhandlingsvillig till en början. Han kunde till och med förhandla om Donbass status och om Krimfrågan.

Men hårdare män i bakgrunder tränger sig fram. Dom vill förhandla men Ryssland skall inte vinna något.

Detta är min uppfattning. Ryssland å andra sidan har oerhörda demokratiproblem. Folket är trötta också, detta kommer inte att hålla. Om ett år har vi nya ledare.

Det tror jag kommer att hänga på Kina. Om Kina stöder ledarskapet med utökad handel för att kompensera väst.., så hänger de kvar. Det verkar ju även så tills nu.., så jag är inte lika optimistisk angående ledarbyte som dig.
Citera
2022-06-21, 18:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Samma Nazister här som där, lite utspätt med andra något mer återhållsamma nationalister och tillresta ultranazister från världens alla hörn.
Ryska talar inte alla, men förmodligen många av de inhemska förmågorna. Det är inte detsamma som att ha språket som modersmål dock.

Som om den diskussionen skulle leda till någon slutsats.
Vilken är din poäng?
Du startade diskussionen genom att generellt påstå att ryskspråkiga ukrainare inte vill att landet närmar sig väst.
Kan vi enas om att detta var fel?
Citera
2022-06-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Nej, det är Ukrainas ansvar och de som måste ta besluten

Ansvaret bör falla på den nation som skapat situationen genom sin invasion, d.v.s. Ryssland.
Citera
2022-06-21, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du startade diskussionen genom att generellt påstå att ryskspråkiga ukrainare inte vill att landet närmar sig väst.
Kan vi enas om att detta var fel?
Nej det kan vi inte, eftersom vi inte ska dra alla ryskspråkiga över en kam. Bara för att det finns sådana, betyder det inte att alla inom donbassregionen ansluter sig. I de sydöstra delarna av landet är motståndet störst.
Finns sannolikt en del Ukrainsktalande som inte heller vill närma sig väst.
Man måste se det för vad det är. Motståndet är som störst just i de regioner som vill bryta sig ur.
Citera
2022-06-21, 18:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Kanske, men det som verkar hända är att ryssarna vräker på urskillningslöst med sitt artilleri. Det är en läxa jag hoppas den svenska försvarsmakten tar till sig.

Ja, istället för reducerade brigader så kommer vi att behöva, kraftigt förstärka sådana!

5000+ man. 50 Archer och 20 raketartilleri som brigadartilleri. 20+ granatkastarvagnar som bataljonsartilleri. 1000 man i varje bataljon.
Citera
2022-06-21, 19:14
Medlem
ConspiracyEyess avatar
https://www.youtube.com/watch?v=ZjUO0DbSLqU

Här är en före detta amerikansk militär som berättar om hur det egentligen ligger till. Han säger exakt vad jag länge har misstänkt.
Citera
2022-06-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Hahaha mogen nivå. Du menar att USA inte bedrivit krig i princip konstant sen dess existens? Mördat mer civila än de flesta länder tillsammans? Man använder inte Zelenskyj för sitt proxykrig? Man styr inte NATO med järnhand som dessutom expanderar mot just Ryssland 15 år innan den s. k invasionen?

Man har inte brutit mot tvåsiffrigt antal internationella lagar, regler och begått folkmord och krigsbrott i Syrien? Laos? Mellanöstern?

Det går liksom inte förneka USAs roll och ständiga driv i att skapa konflikt i världen för egen vinning.

Folk gapar om Budapestpakten från 1977 men glömmer alla de som kommit efter i takt med att världen förändras. Idioti.

Dessutom var det Ukraina som inte ville förlänga avtalet med Ryssland, inte tvärtom. Det var ukrainare som bröt mot avtalet att befolkningen i Donbass skulle få prata sitt modersmål (ryska), få gå i skolan och hålla vid sina traditioner.

Detta sket i Ukraina i och begick folkmord där istället. Finns tonvis med bevis som grävs ner så djupt det bara går med nazisterna i Azov har tack och lov blivit kraftigt decimerade nu.

Att Zelenskyj den lilla råttan sen är genomkorrupt, precis som Navalnyj, och vill gå i säng med USA och expandera Nato än mer gav inte Ryssland något val. De är inte direkt så enkelt att ryssarna är "orcher".

Bevisligen så har vaccinet innehållit något som gjort folk känslodrivna och oförmögna att tänka.

Somsagt, i världens ögon var Ukraina det mest korrupta skithålet i Europa bortom räddning och nu försöker man förändra narrativet trots att zelenskyj jagar opposition och de som talar emot honom i media och dylikt.

Zelenskyj är en korrupt ynkrygg som offrat sitt eget folk för större planer med USA. För jag tror folk förstår att de flesta länder, särskilt USA, skickat in, och fortsätter skicka in miljarder dollar, vapen, soldater och högklassig träning.

Tror man på tomten så tror man att de gör de för frihet. Ser man till historien och sunt förnuft med rådande omständigheter i världen, så är kriget något man fortsatt vill ska fortsätta.

De kommer bara bli värre. Vid det här laget borde de flesta vaknat upp och se att det ör hundar begravna här och var. Men nej. De köper de enklaste mest ologiska förklaringar som existerar.

Sen blir de aggressiva och vägrar bemöta ämnet som diskuteras.

"MEN BUDAPESTPAKTEN"... som typ 1.19% läst innan de ens spottar ur sig skiten. Den är tydligen helt glasklar och odiskutabelt men allt annat besvaras med "men.....".
Budapestpakten??
Vad har budapestpakten med Ukraina att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in