2022-06-21, 16:00
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Whataboutism. Sånt får vi inte hålla på med. Har ni själva beslutat.
Bemöt det jag svarade i sak.
Istället duckar du.
Citera
2022-06-21, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Okej! En gång till: Det är pga Rysslands angrepp på Ukraina som fartyg inte säkert kan nå eller lämna Odessa.
Nej, det är det inte. Ukraina har minerat farvattnen och lagt ut en marin order om detta.
Citera
2022-06-21, 16:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Ukraina eskalerade sin beskjutning av Donbas civila i början av februari. OSCE bekräftar detta i sina rapporter. NATO hade byggt upp en vapenarsenal nära Donetsk. Det finns det bevis för. Nu bekräftar fångade Ukrainska soldater att det verkligen var en planerad invasion av Donetsk och Luhansk på gång. Bevisen tornar upp sig. Det är inte bara trovärdigt, det är bevisligen sant.
Ah, detta uppfriskande nyspråk med avsändare Kreml:
Ukraina skall alltså ha planerat en ”invasion” av sitt eget erkända territorium för att driva ut ryska militära förband och avväpna separatister. Är det så du menar?

Jag påstår alltså inte att ditt påstående stämmer, utan det är ditt ordval som sticker ut, oavsett sanningshalt. Språk kan vara synnerligen avslöjande, bäste Masterbait.
Citera
2022-06-21, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Så du menar att om Ukraina fixar till sjöfarten till Odessa så drar sig Ryssland tillbaka från Ukraina? Vad har du för stöd för ett sådant påstående?

Ryssen kommer säkerligen försöka anfalla Odessa. Förhoppningsvis hittar de då på vägen dit några minor......
Men vad har det med saken att göra? Det förändrar inte ansvarsbiten att ryssarna är dumma.
Citera
2022-06-21, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vilket beslut? Du menar "Ok, vi ger upp" eller "Ok, invadera oss"? Vad annat menar du annat Ukraina skulle kunna besluta?

Ditt påstående är dumheter. De relevanta besluten är det Ryssland som måste ta. De måste lova fri passage till/från Odessa för civila fartyg och lova t ex inför FN att inte utnyttja en minfri hamn för en invasion.
Jo, det är Ukraina som lagt ut den marina ordern.
Citera
2022-06-21, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vad är din poäng?
Jag säger att det är helt fel att prata om vad "rysktalade" vill i generella termer. Även om vi "bara" pratar om de som har det som modersmål. Zelensky har ryska som modersmål. Omfattas han i gruppen "rysktalande" som enligt dig inte vill närma sig väst? Azov är ryskspråkigt osv. osv.

Självklart känner sig massor med människor som Ukrainare även om de har ryska som modersmål.
Eller hur?

Idioterna som talar om att språket spelar roll för vart man vill höra är lika orealistiska som någon som påstår att de flesta schweizare skulle vilja tillhöra Tyskland eller att de flesta i USA skulle vilja tillhöra England. Men man måste vara bra störd för att bo i ett västland och överhuvudtaget hålla på Ryssland. De ser upp till den fule lille mongoliske giftmördaren i Kreml för att de själva är svaga och ynkliga.
Citera
2022-06-21, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
I så fall hade väl Ukraina också kunnat få en rekordskörd, Är du så naiv att du inte förstår det?
Mycket möjligt. Men Ukrainas matproduktion utgör 5-7% av världens totala och i princip allt exporteras till EU.
Citera
2022-06-21, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Länka till bevisen. Och till källor som inte slickar putins röv.
Varsågod och botanisera själv:

https://www.osce.org/special-monitoring-mission-to-ukraine
Citera
2022-06-21, 16:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Du måste läsa på lite. Donetsk och Luhansk arméer och deras befolkningar samarbetar med Ryssland. Det har de gjort sedan 2014. Ryssland har bistått dessa fria republiker med mat och förnödenheter under många, många år medan Ukraina har försökt blockera alla transportvägar, el och gas.

Det är bara så märkligt...

BBC har flera gånger under åren lopp, tagit kontakt med ledarskapet i utbrytarrepublikerna för att få tillåtelse att komma dit och filma/rapportera om allt påstådda elände civilbefolkningen har blivit utsatt för. Varje gång har svaret varit det samma : "-NJET !"
Citera
2022-06-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Nej, det är det inte. Ukraina har minerat farvattnen och lagt ut en marin order om detta.

Och det gjorde man helt i onödan alltså. Eller var det för att man blev invaderade av Ryssland på alla fronter? Skärp dig.
Citera
2022-06-21, 16:11
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo

Så, bara så jag förstått det här rätt:

Ryssland angriper Ukraina militärt. Som ett led i försvaret av sitt territorium så lägger Ukraina ut sjömineringar. När transportfartyg från olika länder inte längre kan angöra aktuell ukrainsk hamn, p.g.a. mineringar och krigshandlingar, så är det Ukrainas fel?

Det är din tes?
Citera
2022-06-21, 16:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Inte nödvändigtvis, beroende på hur den operativa verkligheten utspelar sig under de närmaste månaderna. Det kan räcka med att de successivt drar sig tillbaka, i små etapper, och sedan anlägger försvarslinjer på djupet där de klarar att hålla ryssen stången över längre tid.

Frankrike hade inte återtagit all fransk mark vid vapenstilleståndet 1918, exempelvis.

Däremot tror jag att det är troligt att de känner att de måste göra det, något som kan bli oerhört tufft. Mig veterligen har ukrainska mekaniserade förband tagit stora förluster, särskilt i vagnar och annan materiel. Det innebär att de troligen kommer att ha väldigt svårt att genomföra rejäla motanfall, med brigad eller kårelement.

Som jag ser det, om jag vore operativ chef i den ukrainska generalstaben, så hade jag försökt lobba för ett konsoliderande av den frontlinje man nu besitter, i grova drag. Ukraina har fortfarande tillgång till Svarta Havet, med hamnområden som kan byggas ut, och hela området norr om, nordöst om och öster om huvudstaden är ryssfritt.

Risken är att de börjar gripa efter för mycket, och successivt mister hela kakan istället.

Ryssarna har visat sig tämligen ineffektiva i det här kriget, men det finns en gräns även för vad ukrainska förband klarar av.

Orsaken att Ukraina gör offensiver även om de är kostsamma, är för att tvinga ryssarna att förstärka de fronterna. Om Ukraina bara var defensiv så skulle Ryssland kunna sätta in alla sina trupper på endast en plats och krossa det ukrainska försvaret där, sedan gå till nästa ställe etc. Lokal numerär överlägsenhet har jag lärt mig att det heter. Nu t.ex. skulle Ryssland kunna ta bort nästan alla trupper från Kherson och Kharkiv och sätta in allt i Donbas, om det inte vore för Ukrainas offensiver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in