Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Vad är detta för nyckelvittne?
Trodde nyckelvittnet var encrochattarna.

Såvitt jag vet så kan inte en chatt vittna. Det är väl åklagarens starkaste bevisning möjligen.

Nyckelvittnet är den intagna.
Citera
2022-06-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Fan va rätt ändå

Rätt mot vem? Mot honom? För så vitt jag vet så har hon bara oturligen nog en bror som inte är hederlig och det ska hon väl inte straffas för?
Citera
2022-06-20, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiraq22
Den Gambino, som Biggie Juke refererar till i låten handlar om hans lilebror som kallas också för Gambino. Det är inte han som pratas i Encro.

En annan lillebror än Jiggs?
Citera
2022-06-20, 18:42
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumanjii
Såvitt jag vet så kan inte en chatt vittna. Det är väl åklagarens starkaste bevisning möjligen.

Nyckelvittnet är den intagna.

Man kanske inte kallar chattarna som vittne men enligt mig så vittnar chattarna om vad som sker bättre än någon människa. Men det är bara jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det måste vara Samer Abo Sitta som avses.

Okej, vet vi varför han valde att vittna? Det brukar ju inte direkt vara förmånligt i Sverige. Mer som att skjuta sig själv i foten.
Citera
2022-06-20, 19:04
Medlem
Citat:
Okej, vet vi varför han valde att vittna? Det brukar ju inte direkt vara förmånligt i Sverige. Mer som att skjuta sig själv i foten.

Rent krasst skulle jag svara "nej" på den frågan. Vi vet inte. Vakterna spekulerar i att han "kommit till insikt om vad som är rätt och fel". Väldigt svårt att bedöma. Han tycks inte få några materiella fördelar av att ha berättat, fast förmodligen lär han inte sitta mer på Fenix efter detta...

Det relevanta för hans vittnesmål är att det som varit möjligt att undersöka och verifiera, exempelvis via Encrochat och de involverades brev, i allt väsentligt bekräftar riktigheten i de uppgifter han lämnar. Han tycks med andra ord inte fara med osanning.
Citera
2022-06-20, 19:11
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Rent krasst skulle jag svara "nej" på den frågan. Vi vet inte. Vakterna spekulerar i att han "kommit till insikt om vad som är rätt och fel". Väldigt svårt att bedöma. Han tycks inte få några materiella fördelar av att ha berättat, fast förmodligen lär han inte sitta mer på Fenix efter detta...

Det relevanta för hans vittnesmål är att det som varit möjligt att undersöka och verifiera, exempelvis via Encrochat och de involverades brev, i allt väsentligt bekräftar riktigheten i de uppgifter han lämnar. Han tycks med andra ord inte fara med osanning.

Precis, det är vad som framkom i Aftonbladets podcast om detta fall. Måste vara otroligt sällsynt att en intagen på ett fängelse vittnar i den här typen av mål.
Citera
2022-06-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TopDogg08
En annan lillebror än Jiggs?

Jiggs är väl inte Jukes riktiga bror?
Han blev ju portad från Tensta redan för 2 år sen, sitter o gömmer sig i Värmland har jag hört
Citera
2022-06-20, 19:21
Medlem
Citat:
Man kanske inte kallar chattarna som vittne men enligt mig så vittnar chattarna om vad som sker bättre än någon människa. Men det är bara jag.

Nej, jag förstår vad du menar.

Åklagaren sa under dagens rättegång att chattarna för sig inte kunde vara fällande och ej heller nyckelvittnet men att de båda tillsammans däremot kan göra det.

Nu reagerade jag förvisso på att åklagaren valde att säga så för jag anser i sin helhet att chattarna säger ganska mycket men ändå.
Citera
2022-06-20, 19:25
Medlem
Citat:

Antar det är för att han sitter på livstid och tror att han kan komma ut tidigare, eftersom det görs en bedömning när man ska tidsbestämma straffet, där man väger in bl.a straffvärde, risk för återfall och skötsamhet i fängelset.
Citera
2022-06-20, 19:28
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Nej, jag förstår vad du menar.

Åklagaren sa under dagens rättegång att chattarna för sig inte kunde vara fällande och ej heller nyckelvittnet men att de båda tillsammans däremot kan göra det.

Nu reagerade jag förvisso på att åklagaren valde att säga så för jag anser i sin helhet att chattarna säger ganska mycket men ändå.

Det låter konstigt då Norrköpingsnätverket i princip alla fick livstid endast pga chattarna. Även stor del av Vårbynätverket.

Citat:
Ursprungligen postat av hanesbrur
Antar det är för att han sitter på livstid och tror att han kan komma ut tidigare, eftersom det görs en bedömning när man ska tidsbestämma straffet, där man väger in bl.a straffvärde, risk för återfall och skötsamhet i fängelset.

Ja, det låter faktiskt logiskt.
Citera
2022-06-20, 19:44
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Rätt mot vem? Mot honom? För så vitt jag vet så har hon bara oturligen nog en bror som inte är hederlig och det ska hon väl inte straffas för?
Hon ingår givetvis i den kriminella klanen.
Citera
2022-06-20, 21:05
Medlem
KonstapelKlangs avatar
[quote=massuppfittaren|80637185]Hon ingår givetvis i den kriminella klanen.[/QUOT

Ja sannolikheten för det är hög ... Det är samma pack , samma tänk på samtliga babbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in