2022-06-18, 23:52
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför rullar inte Ukraina fram med Norska M109 och Excaliburgranater med zon-rör och ger Ormön en omgång? 3-4 stycken räcker, sen är det bye bye Ormön.

https://www.google.se/maps/@45.2779858,29.8637173,11.62z?hl=sv&authuser=0

Där någonstans räcker gott och väl.

Edit:

De slipper riskera sina Bayraktar och M109 kan omgruppera snabbt. Ingen som skjuter tillbaka dessutom.

Har funderat pä det också. Kanske Ormön inte har så stor betydelse nu. Och haubitsen behövs på andra ställen. Dom franska Ceasar är ju snabba då dom är på lastbilar så borde kunna flyttas 100mil snabbt. 2 dygns förflyttning sen 10 timmars artilleri i flera stötar och sprutlackera Ormön. sen 2 dygn tillbaka i donbas och sprid mera glädje där.
Citera
2022-06-18, 23:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Har lagt märke till samma sak.
Dessutom så kan de aldrig argumentera sakligt utan ger sig på personangrepp eller säger att de inte vill argumentera när det gäller fakta?
Är de någon typ av sekt eller bara låg intintiligenta?
Fast nu är det ju mitt inlägg Drozd och Reiwa syftar på, så jag skulle uppskatta om du kunde hitta exempel på osaklig argumentation från mig. Jag gör så gott jag kan, kanske lite lågintelligent, men jag är inte med i någon sekt.
Citera
2022-06-18, 23:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Mer hjälp på gång till dom tappra Ukrainarna!

Citat:
Uppgifter: USA överväger nya vapenleveranser

USA överväger att skicka ytterligare fyra raketartillerisystem till Ukraina, uppger källor inom försvarsdepartementet för Politico. Om leveransen får grönt ljus av Vita huset skulle det innebära en fördubbling av antalet system som skickats till landet.

"Beslutet baseras på Ukrainas omedelbara behov", säger en källa till Politico.

Det aktuella vapensystemet går under namnet Himars. Det har en räckvidd på uppemot 80 kilometer och kan enligt experter*få stor inverkan*på krigets utveckling.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

Om man skall tolka det.., så tror jag att jänkarna förväntar sig att Ukraina kommer att få det svettigt den närmaste tiden. Sedan, var en stund sedan man såg något om Kadyrovs clowner, vad har hänt ? Fick de så på pälsen, eller vågar de sig ej fram utav risken att bli skjutna i ryggen av ryssarna själva, eller vad ?
Senast redigerad av Snapcount 2022-06-19 kl. 00:00.
Citera
2022-06-18, 23:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
De flesta undviker frågan, ja. Men ett par har faktiskt försökt sig på att förklara det. Om jag förstått dem rätt så är det tydligen så att NATO (egentligen snarast USA) länge har haft expansionsplaner österut och när Ryssland, efter Sovjets sammanbrott, var försvagat så tog NATO/USA chansen att tvinga in flera av de f.d. WP-länderna i NATO. Detta skedde mot Rysslands vilja (som givetvis borde ha respekterats) och givetvis också utan hänsyn till vad länderna i fråga verkligen ville eller vad som låg i deras intresse. Det ska visst också finnas nåt avtal mellan Ryssland och NATO/USA där de senare lovar att inte expandera österut. Iofs har ingen sett avtalet, men det saknar betydelse.

Nåt åt det hållet är det i alla fall de menar.

NATO har inte tvingat någon, de ansökte självmant av necess!
Citera
2022-06-19, 00:05
Medlem
Citat:
De flesta undviker frågan, ja. Men ett par har faktiskt försökt sig på att förklara det. Om jag förstått dem rätt så är det tydligen så att NATO (egentligen snarast USA) länge har haft expansionsplaner österut och när Ryssland, efter Sovjets sammanbrott, var försvagat så tog NATO/USA chansen att tvinga in flera av de f.d. WP-länderna i NATO. Detta skedde mot Rysslands vilja (som givetvis borde ha respekterats) och givetvis också utan hänsyn till vad länderna i fråga verkligen ville eller vad som låg i deras intresse. Det ska visst också finnas nåt avtal mellan Ryssland och NATO/USA där de senare lovar att inte expandera österut. Iofs har ingen sett avtalet, men det saknar betydelse.

Att stater som varit ockuperade under sovjet tiden o som återfått friheten när cccp rämnade, säker sig till Nato beror endast på en sak, nämligen dessa nationer vet vad Kreml/ Moskva går för, tvivlar starkt på att länder tvingas in i nato, I vart fall inte Av Nato som organization, om det tvingas så består tvånget i att man inte vill utsätta sig för att åter bli ockuperade av röda armén, varesig det heter sovjet eller Ryssland, du kan ju följa zverige o Finlands Nato ansökningar, var finns tvånget ?
Citera
2022-06-19, 00:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om man skall tolka det.., så tror jag att jänkarna förväntar sig att Ukraina kommer att få det svettigt den närmaste tiden. Sedan, var en stund sedan man såg något om Kadyrovs clowner, vad har hänt ? Fick de så på pälsen, eller vågar de sig ej fram utav risken att bli skjutna i ryggen av ryssarna själva, eller vad ?

Tyckte jag såg någon tweet om att de var utraderade, men jag kanske såg fel,, tvek på den! Det är ju inte några elitsoldater direkt, angriper buskar och snår, eller balkonger. Du kan nog räkna ut dem.
Citera
2022-06-19, 00:07
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Allt Zelensky säger är ju lögner enligt alla Putins små odjur här i tråden, så hur kan Zelenskys uttalande om Ukrainska stupade och skadade soldater vara sanningen nu då???

Det var en tjänsteman som sade att upp till 1000 ukrainare dör per dag, inte Zelensky.
Citera
2022-06-19, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
NATO har inte tvingat någon, de ansökte självmant av necess!

Självklart. Men några av proryssarna hävdar annorlunda, vid de fåtaliga tillfällen de försöker förklara varför så många länder i öst blivit NATO-medlemmar. Det var deras argument jag försökte sammanfatta.
Citera
2022-06-19, 00:10
Medlem
MasterBaits avatar
[quote=Stizze1|är du PRO Ryssland? [/QUOTE]

Jag citerade västerländska sajter som skriver om vad Zelensky och Ukraina sagt och rapporterat. Är man automatiskt pro-ryss om man gör så?

Citera
2022-06-19, 00:11
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:

Du får redan mothugg från meningsfränder som missat den raljanta tonen i ditt inlägg, men jag kan också ha överseende med den och tacka för en hyfsad sammanfattning — tror att du överdriver lite när du skriver att USA tvingat in diverse öststater i alliansen. Det var nog mer "an offer they can't refuse", lite lagom öppet för tolkning, så där.
Citera
2022-06-19, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Att stater som varit ockuperade under sovjet tiden o som återfått friheten när cccp rämnade, säker sig till Nato beror endast på en sak, nämligen dessa nationer vet vad Kreml/ Moskva går för, tvivlar starkt på att länder tvingas in i nato, I vart fall inte Av Nato som organization, om det tvingas så består tvånget i att man inte vill utsätta sig för att åter bli ockuperade av röda armén, varesig det heter sovjet eller Ryssland, du kan ju följa zverige o Finlands Nato ansökningar, var finns tvånget ?

Jag försökte sammanfatta några proryssars argument för varför länder gått med i NATO. Jag delar helt din uppfattning att det enda "tvång" som förekommit är man efter 45 års Sovjetstyre var beredda att ta till alla tillgängliga metoder för att undvika att hamna under ryskt styre igen.
Citera
2022-06-19, 00:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Självklart. Men några av proryssarna hävdar annorlunda, vid de fåtaliga tillfällen de försöker förklara varför så många länder i öst blivit NATO-medlemmar. Det var deras argument jag försökte sammanfatta.

Proryssarna kan hävda vad de vill, det stämmer ändå inte! Jag skäller inte på dig!

Hur kan man ens vara proryss idag?? Jag ogillar HBTQ och feminism, ändock kan jag inte gilla ryssen! Packa ihop och åk hem från Ukraina, sen kan vi samtala. Ja det är en osäkrad handgranat jag har på förhandlingsbordet, frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in