Är 50-talister lata och 90-talister flitiga m a o?
Nja, du har både rätt och fel i ditt resonemang. Givetvis skulle värdet av ett E-betyg sjunka om man bara tog bort F. Det är ingen som är emot att det ska gå att sätta lägsta möjliga betyg på elever som inte presterar högre.
Det man vill få bort är att man slutar lura alla barn att alla kan bli "godkända" och studera vad man vill. Det kan och bör man inte. Om man har lägsta betyget kommer man fortfarande inte att komma in på de utbildningar som leder till de bästa jobben. Men man kommer att kunna stå i charken eller köra truck på lagret eller något annat av de jobb som människor med låga betyg alltid gått vidare till att uträtta.
Det här handlar inte om ett steg mot att ta bort betygen och göra så att vem som helst kan bli vad som helst. Det här handlar egentligen snarare om motsatsen. Om en person inte har de intellektuella förutsättningarna för att bli godkänd i ett ämne så får det ju vara så.
I dagens skola låtsas man som att det regnar och bara kör på med extrainsatser för att till varje pris trycka eleven genom skolan med godkända betyg. Detta kostar pengar och resurser som skulle kunna gå till eleverna med högre potential. I slutändan står ändå en hel del utan godkända betyg och hamnar på de individuella programmen där de mirakulöst förväntas lyckas med det som de misslyckats med hela livet. Återigen kostar det ofantliga summor att försöka se till att de ska nå godkända betyg. I drygt 90% av fallen misslyckas det och de går vidare till ett liv där de försörjs av skattebetalare resten av livet.
Handen på hjärtat så tror jag att vi alla känner någon som hade lägre än betyget 3 i något av dagens kärnämnen på den tiden då betyg gavs med siffror. Dessa människor har kunnat tillföra samhället saker ändå, oavsett om de varit klappkassa i engelska eller matte.
Huvudet på spiken. Som lärare kan jag säga att målet att alla ska nå E trots att många inte har den kognitiva förmågan att göra det slukar enorma resurser trots att eleven själv kanske inte ens bryr sig. Det blir som ett helt hov runt eleven med möten, kartläggningar, anpassat material och allmänt fusk bara för att få eleven till ett E och därmed få upp statistiken. Hade sparat så mycket tid och resurser att göra som förut när man hade 1-5 att sätta det lägsta betyget och sedan skicka vidare ungen till något praktiskt program. "Du var inte så bra på matte, tack och hej". Idag slås de ut vilket leder till utanförskap och kriminalitet.
Jag minns klasskompisen Jocke på högstadiet som var en riktig strulpelle. Drack öl och rökte i sjuan (kanske tidigare än så). Han saknade inte intelligent men han sket skolan. Betygen blev därefter, 1.8 i snitt. I min värld var allt under tre underkänt.
Jag minns så väl när han sa att ha sökt 4-årig teknisk linje. Den linje som vi klassade som den näst svåraste av de teoretiska linjerna. Hade han kanske tagit sig i kragen? Men inte en chans att han kommer in med de låga betygen, tänkte jag. Men se på faan, vem är det som står där på uppropet vid skolstart? Om inte Jocke. Det visade sig att det låga söktrycket gjorde att alla kom in. Hur gick det då? Han slutade efter en månad.
Vad ska vi dra för lärdom av detta, tänker ni? Ska vi tvinga en smart person att gå om högstadiet om vi vet att denne skulle klara gymnasiematte? Betygsnittet är en tumregel som kan ge en viss indikation på dina förutsättningar, men i extremfallen kan låga betyg bero på något helt annat. Kanske är det då bättre, om resurserna finns, att satsa på ett i normalfallet utdömt kort. Ibland kan Ettan spelas som ett Ess.
Detta med betyg är efter vad jag erfarit, väldigt nyckfullt. Jag gick en sjukvårdskurs för många år sedan, skrev nästintill fullt på alla prov och fick en trea. Damen framför mig presterande inte hälften ens, men väldigt inställsam, fick en femma. Jag har otaliga exempel på detta.
Ersätt betyg med intagningstester.
Huvudet på spiken. Som lärare kan jag säga att målet att alla ska nå E trots att många inte har den kognitiva förmågan att göra det slukar enorma resurser trots att eleven själv kanske inte ens bryr sig. Det blir som ett helt hov runt eleven med möten, kartläggningar, anpassat material och allmänt fusk bara för att få eleven till ett E och därmed få upp statistiken. Hade sparat så mycket tid och resurser att göra som förut när man hade 1-5 att sätta det lägsta betyget och sedan skicka vidare ungen till något praktiskt program. "Du var inte så bra på matte, tack och hej". Idag slås de ut vilket leder till utanförskap och kriminalitet.
Man skickar redan nu elever till praktisk program, även om eleven har Flera F. Beror på hur många F och vilka ämnen….
Faktum är att de kan ha F i ett kärnämne men även då komma in på ett praktiskt program detta brukar SYV fixa till.