2022-06-17, 23:36
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Österrikaren Markus Reisner ifrån deras arme har presenterat nya analyser idag. Sevärt, det handlar bla om vilka val Ukrainarna har på slagfältet nu när nya vapen börjar att komma.

Svåra prioriteringar kommer att måste göras : https://www.youtube.com/watch?v=Sd4xRBuVs48

Ja, de 36.000 artilleripjäserna kommer göra stor skillnad!

Det antalet pjäser skjuter Ryssen av fram till lunch ungefär

Säger han något om huruvida de 1 ca 1 miljon Ukrainarna kommer börja vinna något?

Börja ta tillbaka mark?
Citera
2022-06-17, 23:37
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Finns inga bevis på detta som kan styrkas av en neutral domstol. Mest påhitt och berättelser. Jag tog upp detta med mina ryska bekanta som skrattade åt mig. Ryska trupper är kända för sin humanitet, kolla på ryska telegramkanaler och det är bara massa filmer på hur man ger mat och humanitär nöd till dem civila i områdena. Tom Kadyrovtsi gör detta.

Ja, vad jag har sett stämmer detta. Antalet döda civila jämfört med militär är mycket lågt i det här kriget. Jämför med USA och NATO som urskiljningslöst bombar sönder och samman städer och har ödelagt hela länder med miljoner döda civila. Ryssarna har fokus på militära mål.
Citera
2022-06-17, 23:38
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Tack för en mycket bra sammanfattning!

Punkt 1 är en osannolik utveckling.

Hur Europa hamnade i den situationen över ett NATO medlemskap är helt oförståeligt.

Den ekonomiska chocken av ett Ryssland som trillar bort kommer ju bli enorm.

Det är naturligtvis inte bra för Ryssland men Europa skjuter ju sig själva i knäskålarna.
Jag tvivlar starkt på att EU finns kvar om 2-3 år…

Jag tror definitivt Putin har rätt i punkt 3.
En sån enorm boomerang effekt det har blivit för väst!
EU har varit en kontursvag, löst sammansatt institution från början och blev aldrig den europeiska federation, den motvikt till USA, det maktblock, som bl.a. fransmännen hoppades på. De Gaulle var en fantastisk politisk föregångare och såg tidigt vilken oreda Amerika-vännerna i Storbritannien skulle ställa till med, men i stället tog tyskarna över rollen som unionens mest fanatiska Nato-anhängare. Och i det klistret sitter vi i dag. Att slå in kilar i det korrupta, fuskbyggda EU ligger i eurasianisternas intresse, och det verkar de lyckas med.

Nato är en hårdare nöt att knäcka. På 90-talet, när Ryssland gick uruselt, passade man på att knyta flera stater i östra Europa till sig — trots Jeltsins protester. Dåren Bush Jr. fortsatte på den inslagna vägen och inledde förhandlingar med bl.a. Ukraina 2005, trots att ryssarna redan då sa att det skulle leda till urusla relationer mellan Kiev och Moskva, vilket man också sagt uppskattningsvis fem miljoner gånger sedan dess, till ingen nytta alls, under det att Ukraina ändrat sig fram och tillbaka under lock och pock från Washington.

Georgien har man förhandlat med. Samma sak där — Ryssland motsätter sig det, vilket ingalunda legitimerar krig, och ändå blir alla tagna på sängen varje gång Ryssland gör som Ryssland brukar göra numera när länder som Ryssland föredrar att ha normala relationer till håller på och förhandlar om Nato-medlemskap. Så har vi hamnat i den här situationen nu då pga. ett medlemskap i Nato. Redan 2007, efter Putins tal i München, visste vi allt vi behövde veta om saken. Vi vet att ryssarna blir aggressiva om länder som gränsar till Ryssland förhandlar om Nato-medlemskap. Inte tidigare, utan just/först då.

Det är inte ens Ukrainas fel att det blivit så här, och ryssarnas MO går inte att styra över. Det man kan göra är att minska på friktionen, men nog fan ska jänkarna, norrmännen och hela gänget envisas med att gå fram och peta där det gör ont, sälja in det ryska hotet, flexa med vapen . Nato lever gott på det som organisation, men för EU är det värre.
Citera
2022-06-17, 23:39
Medlem
Jag hinner inte följa i detalj. Men från Belgorod on twitter har jag sett:

1) Ryssland har ikväll avfyrat 7 Iskander mot Ukraina, troligen mot Kharkiv oblast. Men inget är fullkomligt, en exploderade vid starten, så det blev 6 missilattacker.

2) Ganska stor mängd stridsfordon anlände till Gopkin i Belgorod för vidare befodran mot fronten i Kharkiv distrikt.

3) Varför låter Ukraina stridsfordon komma in i landet, det måste väl vara ganska lätt att sända in små ingenjörstrupper och spränga rälsen på många ställen?

4) Har inte kunnat utröna huruvida branden idag var ny eller gammal.

5) Ännu ej färdigflashbackat.
Citera
2022-06-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Ja skillnaden är väl att Sverige var och är ett civiliserat land, Ryssarna är inte det. Dom skiter fullständigt i mänskligt liv vare sig det är egna förluster eller andras. Men i så fall hade det varit bättre att Ryssarna inte hade invaderat Krim och Östra Ukraina från början, Putin kunde ha kallat tillbaka sina av Stalin tvångsförflyttade ryssar från Ukraina och låtit folkslag bo där dom hör hemma, inte vad en diktator bestämmer. Detta görs nu för andra gången, att man försöker utsätta för Ukrainare för folkmord.

Ja, och vi kan lätt skicka tillbaka samerna till Finland och skåningarna till Danmark...funkar inte så.. man får förhandla med dom

Vi kan inte skicka nordiska motståndsrörelsen och black army att börja mörda alla samer eller skåningar och sen om finnarna och danskar går över gränsen och stoppar dom skjuta artilleri på dom i åtta år och sen framställa oss som offer.
Citera
2022-06-17, 23:40
Medlem
Här kommer lite nya källor om att Ukrainarna begår massor med övergrepp mot lokalbefolkningen.

https://t.me/TheEternalUkrainian2/9628

"Ukraine are doing atrocities and war crimes and once the Ukrops are pushed out, Russia will expose these crimes and ISW is setting up thr narrative that it was Russian false flag ops and not muhh heckin wholesome Ukraine"
Citera
2022-06-17, 23:40
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Såg ett skjutprov på en av de här amerikanska hjälmarna Nazisterna fått i gåva från Onkel Sam.
Ryssarna satte hjälmen på en stolpe och avlossade 3 skott från ck 25 meters avstånd med ett AN - 94 atomatkarbin 5,45 x 39 och alla skotten gick rakt igenom det fattiga komposit matrialet som de var tillverkade av.

Jag såg också den videon men spelar inte avstånd någon roll när det gäller hjälmars skyddsförmåga? Det måste ju förmodas vara ganska osannolikt att en tik tok-krigare smyger fram och pangar dig point blank utan vitsen är väl att hjälmen ska skydda mot skott några hundra meter bort samt granatsplitter?
Citera
2022-06-17, 23:41
Medlem
Citat:
Finns inga bevis på detta som kan styrkas av en neutral domstol. Mest påhitt och berättelser. Jag tog upp detta med mina ryska bekanta som skrattade åt mig. Ryska trupper är kända för sin humanitet, kolla på ryska telegramkanaler och det är bara massa filmer på hur man ger mat och humanitär nöd till dem civila i områdena. Tom Kadyrovtsi gör detta.

Ja att ryssarna erbjuder humanitär nöd till Ukrainarna är väl inget nytt, det är väl vad det här kriget går ut på. Så du har alldeles rätt!
Citera
2022-06-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Är detta den tredje offensiven mot Izium?

Och varför skulle den lyckas denna gången?

Det har böljat fram och tillbaka. Varken Ryssland eller Ukraina satsar stort just där. Men det kommer. Glöm inte vem som sagt det. Augusti---september?

Jag ser att Ukraina vill sprida ut ryska trupper.
Citera
2022-06-17, 23:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Finns gott om bevis. Hr Leonid och väktaren som blev skjutna i ryggen efter att ha delat cigg med ryska soldater, det kommer du väl ihåg?
https://youtu.be/1GUrNPPTSWM
Och hela Butja vill du säkert inte få upprepat igen. Satellitbilder som bekräftar tv-film, plus drönarbilder av ryska pbv som skjuter en cyklist?
Citera
2022-06-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Är detta den tredje offensiven mot Izium?

Och varför skulle den lyckas denna gången?

Tönt ukraina har slagit sönder en enorm mängd brg i izyum
Citera
2022-06-17, 23:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jag såg också den videon men spelar inte avstånd någon roll när det gäller hjälmars skyddsförmåga? Det måste ju förmodas vara ganska osannolikt att en tik tok-krigare smyger fram och pangar dig point blank utan vitsen är väl att hjälmen ska skydda mot skott några hundra meter bort samt granatsplitter?
Dack vet inte han han pratar om. Det var väl känt att de gamla svenska stålhjälmarna inte klarade 5.56 från AK5 på 500 m eller ännu längre (tror det var 800 m?!). Så att en infanterihjälm skulle klara en AK på 25 m, glöm det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in