2022-06-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alex-Gustafsson
Jag tror också att åtalade nekas insyn i bevisning som åklagare och utredare tycker sabbar deras chans att "vinna" målet. Men något som är särskilt speciellt för just detta mål är att hela utredningen är extremt teknisk och all bevisning är digital. Servrar, kod, databaser, stora excelfiler, bitcoinplånböcker, konfigurationsfiler m.m. sånt som inte går att printa ut i en fup utan måste ses live på en arbetsdator med rätt verktyg för analys. Det har tyvärr inte hovrätten förstått och går ironiskt nog förbi sin egen praxis; https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/Om-handlaggningen/Domvilla/

Att HD skriver så själva på sin hemsida bådar mycket gott på grund av hur omfattande den tekniska bevisningen är. Det är inte rimligt att utredare med sina resurser (ekonomiska, verktyg, personer, uppkoppling till internet medan de arbetar med materialet m.m.) ska få ha månader till fyra år på sig att gå igenom material vi tvingades gå igenom under stressiga förhållanden under max 6 dagar. Eller minus lunch och transport till häkte, avbrott för att någon trött polis skulle sluta tidigt för dagen så blev det 4 effektiva dagar. Vi pratar om en marknadsplats som existerat i 3.5 års tid där man påstår att jag opererat solo och där åklagaren yrkar på maxstraffet 14 år. Känns... tryggt.

Tyvärr siktar du för lågt min gode herre. Tror numera på en felaktig dom kring 11-14 år.
https://www60.zippyshare.com/v/eLT40fLy/file.html När domstolen tror att vi är ute efter att störa för att vi rättar åklagarnas grova faktafel som slängdes ut dagligen... Och rätten tolkar de grova faktafelen som "olika uppfattningar"... så hade jag en rätt dålig magkänsla.

Det stämmer att det är så man resonerar.

Försvaret i tingsrätt samt hovrätt. Den enda riktiga IT-experten i målet. Deras egen IT-forensiker försvann mystiskt trots att hon hade varit perfekt att höra under ed Undra varför ZzzZzZzZ.

Skulle också tippa på 12-14 år..

Sen tror jag att HD tycker målet är är alldeles för krångligt att försöka förstå sig
på…
Citera
2022-06-17, 06:57
Medlem
Vet inte om det redan skrivits

Citat:
Han friades juli 2020 i Stockholms tingsrätt. Under våren har mannen varit på plats under förhandlingarna i hovrätten. Men strax innan hovrätten beslutade att häkta honom försvann han.
Nu är han internationellt efterlys

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt
Citera
2022-06-17, 07:39
Medlem
Gladaluvans avatar
Vad händer vid en friande dom, om han är försvunnen? Kan han "dyka upp igen" riskfritt?
Citera
2022-06-17, 07:48
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladaluvan
Vad händer vid en friande dom, om han är försvunnen? Kan han "dyka upp igen" riskfritt?

Har du inte sett ett skifte i alla rån som förkommer idag? Har du en rolex och flashar med den så kommer du bli rånad på den. Garanterat. Det står i tidningen att Alex tjänat 450 miljoner. Folk kommer söka han med ljus och lykta för att ta allt han äger. Han är inte säker nånstans.

Hade jag varit Alex hade jag inte litat på en själ. Inte ens min familj.

Advokaten, ja det är väl den enda.

Men ja, vid en friande dom så kan han ju såklart återvända. Men det talar ju inte för det.
Sedan är det upp till HD om dom väljer att ta upp fallet.
Senast redigerad av Biggedy 2022-06-17 kl. 07:50.
Citera
2022-06-17, 09:11
Medlem
zeligs avatar
Enligt SVD så är han nu internationellt efterlyst vilket kan tyda på en fällande dom i hovrätten.
Citera
2022-06-17, 09:22
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Har du inte sett ett skifte i alla rån som förkommer idag? Har du en rolex och flashar med den så kommer du bli rånad på den. Garanterat. Det står i tidningen att Alex tjänat 450 miljoner. Folk kommer söka han med ljus och lykta för att ta allt han äger. Han är inte säker nånstans.

Hade jag varit Alex hade jag inte litat på en själ. Inte ens min familj.

Advokaten, ja det är väl den enda.

Men ja, vid en friande dom så kan han ju såklart återvända. Men det talar ju inte för det.
Sedan är det upp till HD om dom väljer att ta upp fallet.

Har DU inte sett skiftet i vilka som är advokater numera? Du kan inte lita på din advokat.
Citera
2022-06-17, 09:27
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Domen har inte kommit.

Domen ska väl komma idag (fredag)?
Citera
2022-06-17, 10:09
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Domen ska väl komma idag (fredag)?
Domen kommer kl 11 idag.
Citera
2022-06-17, 10:31
Medlem
ilikeroidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex-Gustafsson
Jag tror också att åtalade nekas insyn i bevisning som åklagare och utredare tycker sabbar deras chans att "vinna" målet. Men något som är särskilt speciellt för just detta mål är att hela utredningen är extremt teknisk och all bevisning är digital. Servrar, kod, databaser, stora excelfiler, bitcoinplånböcker, konfigurationsfiler m.m. sånt som inte går att printa ut i en fup utan måste ses live på en arbetsdator med rätt verktyg för analys. Det har tyvärr inte hovrätten förstått och går ironiskt nog förbi sin egen praxis; https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/Om-handlaggningen/Domvilla/

Att HD skriver så själva på sin hemsida bådar mycket gott på grund av hur omfattande den tekniska bevisningen är. Det är inte rimligt att utredare med sina resurser (ekonomiska, verktyg, personer, uppkoppling till internet medan de arbetar med materialet m.m.) ska få ha månader till fyra år på sig att gå igenom material vi tvingades gå igenom under stressiga förhållanden under max 6 dagar. Eller minus lunch och transport till häkte, avbrott för att någon trött polis skulle sluta tidigt för dagen så blev det 4 effektiva dagar. Vi pratar om en marknadsplats som existerat i 3.5 års tid där man påstår att jag opererat solo och där åklagaren yrkar på maxstraffet 14 år. Känns... tryggt.

Tyvärr siktar du för lågt min gode herre. Tror numera på en felaktig dom kring 11-14 år.
https://www60.zippyshare.com/v/eLT40fLy/file.html När domstolen tror att vi är ute efter att störa för att vi rättar åklagarnas grova faktafel som slängdes ut dagligen... Och rätten tolkar de grova faktafelen som "olika uppfattningar"... så hade jag en rätt dålig magkänsla.

Det stämmer att det är så man resonerar.

Försvaret i tingsrätt samt hovrätt. Den enda riktiga IT-experten i målet. Deras egen IT-forensiker försvann mystiskt trots att hon hade varit perfekt att höra under ed Undra varför ZzzZzZzZ.

Måste editera min gissning på straffet, visste inte dom gick på synnerligen. MEN....Jag tror inte du får över 8år.

Får du 11-14 är detta sjukt bara Luke's input borde ändrat sättet rätten såg på allt. Dock finns det klantiga misstag om jag får utrycka mig så som i sammanhanget inte klingar bra...Vi håller tummarna för dig och hörs igen om 30min.
Citera
2022-06-17, 10:32
Medlem
ilikeroidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladaluvan
Det blir ingen firande dom om rätten begär han häktad i väntan på dom. Säger väl sig själv???
Citera
2022-06-17, 11:02
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Fällande dom i Flugsvamp 2.0-målet):
Citat:
Hovrätten har i dag meddelat dom i ett mål där en man åtalats för att ha varit administratör och ansvarig för narkotikamarknadsplatsen Flugsvamp 2.0 på internet. Tingsrätten frikände mannen från den delen av åtalet, men hovrätten har kommit fram till att bevisningen är tillräcklig för en fällande dom. Mannen har därför dömts för bl.a. synnerligen grovt narkotikabrott till fängelse i 11 år och 8 månader.

Flugsvamp 2.0 var en marknadsplats på darknet där narkotika bjöds ut till försäljning inom Sverige. Under marknadsplatsens livstid – april 2015 till september 2018 – skedde över 300 000 överlåtelser av olika slags narkotika för sammanlagt drygt 350 miljoner kr. Åklagarna väckte i februari 2020 åtal mot en man som påstods vara den som varit administratör och ansvarig för Flugsvamp 2.0. Stockholms tingsrätt – som fann att det visserligen fanns kopplingar mellan mannen och administrationen av Flugsvamp 2.0 men att det inte var ställt utom rimligt tvivel att mannen varit ansvarig för marknadsplatsen – ogillade åtalet i den delen. Tingsrätten ogillade också åklagarnas yrkande om att mannen skulle dömas för grovt penningtvättsbrott med koppling till Flugsvamp 2.0, men dömde mannen för vissa andra brott, bl.a. för grovt narkotikabrott, och bestämde påföljden till fängelse i 1 år och 10 månader.

Huvudförhandlingen i hovrätten har pågått i drygt 20 dagar. Under huvudförhandlingen har omfattande skriftlig bevisning presenterats, bl.a. om hur olika bitcointransaktioner har kunnat spåras.

Åklagarna har i hovrätten även beskrivit hur misstankarna mot den åtalade mannen uppkom genom jämförelser av olika texter som publicerats på marknadsplatsens forum och på Flashback och texter skrivna av den åtalade mannen. Textanalyserna har presenterats i hovrätten och hovrätten instämmer i åklagarnas bedömning att dessa talar för att det är den åtalade mannen som har varit ansvarig för marknadsplatsen.

Det har även framkommit att bitcoin som kommer från marknadsplatsen vid ett stort antal tillfällen och till mycket stora värden har satts in på den åtalade mannens konton eller på annat sätt hanterats av honom. Detta visar, enligt hovrätten, att mannen haft direkt åtkomst till marknadsplatsens medel. Den bevisning som har presenterats visar också att mannen varit involverad i marknadsplatsens uppbyggnad från start till dess att han greps. Vid en samlad bedömning av den utredning som har presenterats anser hovrätten, till skillnad från tingsrätten, att det är bevisat att det är den åtalade mannen som ensam har varit administratör och ansvarig för marknadsplatsen.

Den handel som har bedrivits på Flugsvamp 2.0 har inte bara avsett narkotika utan även försäljning av dopningsmedel och läkemedel. Svea hovrätt dömer därför mannen för bl.a. synnerligen grovt narkotikabrott, dopningsbrott och brott mot lagen om handel med läkemedel. På grund av de olika åtgärder som mannen har vidtagit med vederlaget från handeln på marknadsplatsen dömer hovrätten honom även för grovt penningtvättsbrott. Hovrätten anser vidare att mannen har gjort sig skyldig till det grova narkotikabrott som tingsrätten har dömt honom för.

Påföljden bestäms till fängelse i 11 år och 8 månader. Hovrätten har också förpliktat mannen att till staten betala ett belopp om 1 479 bitcoin, vilket motsvarar den vinst som han har gjort på sin brottsliga verksamhet.

Hovrätten beslutade i samband med att huvudförhandlingen avslutades att häkta den åtalade mannen i hans utevaro. Han är, såvitt är känt för hovrätten, ännu inte gripen.

- Det är bevisat att den åtalade mannen har varit ensam administratör och ansvarig för Flugsvamp 2.0 under de nästan 3,5 år som narkotikamarknadsplatsen har varit verksam. Värdet av den brottsliga verksamhet som har bedrivits på marknadsplatsen har uppgått till flera hundra miljoner kr. Det har varit fråga om en synnerligen organiserad verksamhet – för vilken mannen varit huvudman – som har varit ägnad att leda till en omfattande spridning av narkotika. Omständigheterna är sammantaget så försvårande att enbart straffvärdet för det synnerligen grova narkotikabrottet motsvarar maxstraffet för det brottet, fängelse i 10 år. Mannen har även gjort sig skyldigt till andra allvarliga brott, bl.a. grovt penningtvättsbrott. Vi har därför kommit fram till att påföljden för den samlade brottsligheten ska bestämmas till fängelse i 11 år och 8 månader säger rättens ordförande, hovrättsrådet Sven Jönson.
Svea hovrätt, mål: B 8606-20
Citera
2022-06-17, 11:04
Medlem
s44ms avatar
På flykt kan han knappt öppna sig för någon för som tidigare skrev kommer folk söka med ljus & lykta efter han då det finns många miljoner. Precis som media blottat stundtals andra människor genom idiotiska artiklar på vilka som tjänar mest. Bara Sverige som har sån efterbliven politik och naiva och tror att rån inte sker när man blottar ut folks inkomster offentligt i kvälls blaskan.

Åker han in lär det inte heller bli skoj då jag själv hört en handfull människor vara ute efter honom då han blåste många vendors(?) på plattformen. Lätt att få hybris och tro man har överhand när man sitter på admin kontot bakom skärmen och blåser folk. Som tydligen är storspelar och som garanterat får dig inne på¨kåken antingen själva eller via kontakter som avtjänar.

Dagens läxa. Va ödmjuk även om du är admin på stort forum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in