2022-06-16, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Förlusterna för den ukrainska armén börjar närma sig bristningsgränsen. Vad säger trådens hjärntvättade Ukraina-onanister, är det inte dags att avsätta den kriminella juden Zelensky och hans närmaste män så det blir ett slut på blodbadet?

https://www.axios.com/2022/06/15/ukraine-1000-casualties-day-donbas-arakhamia

Fruktansvärda förluster. En skamfläck på Putins rykte som aldrig kan tvättas bort. Vi i omvärlden tål knappt Ryssland längre, ukrainarna kommer hata ryssar i generationer.

Det är definitivt dags att avsätta någon men inte den oskyldiga presidenten i det land som utan anledning blivit anfallet av orcherna från Ryssland. Det finns bara en ansvarig för alla förlorade människoliv och ju snabbare han avsätts desto bättre. Vladolf Putler har enbart tillfört världen elände och hans namn kommer hamna i historieböckerna med likar som Stalin och Hitler. Dock med den skillnaden att de två sist nämnda inte hade alla dessa clownattribut som Putin har, t ex kalsongförgiftare och väskbajsare. Däri är han faktiskt unik. Men inte på nåt skönt sätt......
Citera
2022-06-16, 23:09
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du verkar inte fatta. Det är alltså det globala försörjningsläget som är i fara med stor risk för massvält. Det finns inte spannmål att ersätta det som inte kommer ut på marknaden på grund av konflikten. Afrika och Mellanöstern löper risk för svält. Det handlar alltså inte om priset i första hand utan om att försörjningssystemet inte fungerar.

Nej, du verkar inte fatta. Du hävdade tvärsäkert att sanktionerna slår hårdare mot EU (väst i din parlör) än mot Ryssland. Jag antyder att det är långtifrån säkert. Jämfört med Ryssland har EU en gigantisk ekonomi och medan EU inte är beroende av någonting mer än naturgas från Ryssland så är Ryssland beroende av EU för allt från industrimaskiner till blöjor.
Citera
2022-06-16, 23:10
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Ett blodbad som ryssland är 100% ansvarigt för
Ni putlers anusrensare har fortfarande inte fattat hur stigmatiserat ryssland är kch kommer förbli.

Jag, och många med mig, anser att roten till det onda i Ukraina främst ska sökas i USAs vanvettiga handlingar de senaste decennierna. Den tiden är förbi när skurkstaten USA kunde bete sig hur som helst mot andra länder.

Visst kommer Ryssland lida pga sanktioner och liknande, men tyvärr tror jag vi i Europa kommer fara minst lika illa närmsta åren. Dessutom så har västvärldens så kallade ledare kort minne, vem vet, om ett par år så kanske Ryssland är förlåtet och det är business as usual?

Se bara hur skurkstaten USA kunnat bete sig genom åren utan en enda sanktion, deras otaliga brott mot mänskligheten får Ryssland att framstå som Moder Theresa.
Citera
2022-06-16, 23:11
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Zelensky överdriver för att jaga på vapenleveranserna från väst.
Ingenting talar för att UA förlorar mer soldater än tidigare .
Massiv beskjutning med ostyrda granater är inte så effektivt mot trupper som är nedgrävda eller i bebyggelse

Tveksamt, erkännande av den här typen av förluster har en demoraliserande effekt på de stridande förbanden. Det vore att binda ris på egen rygg.
Citera
2022-06-16, 23:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tveksamt, erkännande av den här typen av förluster har en demoraliserande effekt på de stridande förbanden. Det vore att binda ris på egen rygg.
Zelensky har fått kritik för sina ibland mindre genomtänkta uttalanden.
Det finns ingenting i objektivt som talar för att UA helt plötsligt skulle ha extremt mycket högre förluster enär man i huvudsak försvarar sig. Motoffensiverna sker i mindre form och på platser där Ryssland är försvagade gällande eldkraft.
Citera
2022-06-16, 23:20
Medlem
Citat:
Jag, och många med mig, anser att roten till det onda i Ukraina främst ska sökas i USAs vanvettiga handlingar de senaste decennierna. Den tiden är förbi när skurkstaten USA kunde bete sig hur som helst mot andra länder.

Visst kommer Ryssland lida pga sanktioner och liknande, men tyvärr tror jag vi i Europa kommer fara minst lika illa närmsta åren. Dessutom så har västvärldens så kallade ledare kort minne, vem vet, om ett par år så kanske Ryssland är förlåtet och det är business as usual?

Se bara hur skurkstaten USA kunnat bete sig genom åren utan en enda sanktion, deras otaliga brott mot mänskligheten får Ryssland att framstå som Moder Theresa.

Du kan fetglömma att ryssarna blir förlåtna för det dom ställt till med. I framtiden är det en rejäl nitlott i livets spel att ha oturen att födas som ryss...
Citera
2022-06-16, 23:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Avd. narrativförskjutningar. Biden uppmanar sitt folk att tona ner förhoppningarna. Bra att man numera öppet deklarerar USA:s mål med Ukraina nämligen att försvaga Ryssland:

Biden told Austin, Blinken to tone down remarks supporting Ukraine: report

Intentionerna är nog tämligen klara i.o.m att skall börjas byggas silos, dvs man börjar se på detta som något som kan pågå länge. Sedan fråga du mig hur det gick med "paketet" till Ukraina. Jo, det tar sig då. Tippar att allt kommer fram lagom till NATO-mötet. Men utav de man vet nu så är det ju :

-18 nya 155mm ifrån USA.
-10 nya MLRS ifrån "anonyma givare" i NATO, mumlade Austin om igår.
-Macron lovade 6 nya "Ceasar" idag.
-Förväntar mig att Italien även kommer med något "hårt paket".

Det är väl "hårdvaran" som man vet om nu. Sedan skall ju 7 st Pansarhaubitze 2000 börja skeppas om en vecka, om inte Scholtz nu återigen kommer med någon invändning. Man får väl se.

Citat:
Ursprungligen postat av dack
Fram till den 13/6. Har Ukraina fått vapen för ungefär 10% av vad de har begärt tiggt ihop.

Tanks 270 st av begärda 500 st.

Multirocket (MRL.s) 50+ st av 300 st begärda.

Howitzers -155 mm 250+ st av 1000 st begärda.
Så vad kan vi dra för slutsatser av detta?
Jo att Ukraina förlorat en jävla massa vapen och matriell samt då naturligtvis manskap i massa.

Och ändå så står det mer still på rysk sida, vad kan man dra för slutsatser utav det ?
Senast redigerad av Snapcount 2022-06-16 kl. 23:27.
Citera
2022-06-16, 23:27
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Zelensky har fått kritik för sina ibland mindre genomtänkta uttalanden.
Det finns ingenting i objektivt som talar för att UA helt plötsligt skulle ha extremt mycket högre förluster enär man i huvudsak försvarar sig. Motoffensiverna sker i mindre form och på platser där Ryssland är försvagade gällande eldkraft.

Det är inte Zelensky som uttalat sig, det är en annan kriminell figur:

Citat:
President Volodymyr Zelensky said on June 1 that 60 to 100 Ukrainian troops were being killed daily as Russia stepped up its Donbas offensive. Over the past two weeks that number has climbed significantly according to David Arakhamia, who leads Ukraine's negotiations with Russia and is one of Zelensky's closest advisers.

Vem vet, jag tror inte han överdriver antalet döda.
Citera
2022-06-16, 23:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Visst är de ihopräknade, men det är en ickemobilserad arme, med stora delar frivilliga från typ Ryssland och andra ställen på jordklotet. T.o.m. USA. Det är väldigt få av de 44k som nämns där som är bosatta normalt i Donetsk och Luhansk - sedan 2014 har den styrkan publicerat tusentals internetfilmer där deras bakgrund m.m. beskrivs.
Vad pratar du om? Är det medicinen som kickat in nu eller? Vi pratar om DPR!?!

Jag orkar inte mer. Du är inte frisk någonstans. Som T80U sagt innan. Solglaskillen är förstörd på riktigt.

"Ickemobiliserad armé". Vad fan pratar du om?

Du fantiserar ihop lite siffror för att du uppenbarligen inte kan räkna. Jag är ledsen, ditt rappakalja som du fått ihop går inte ens att bemöta för att det är totalt hjärndött.

Citat:
konfirmerar att Luhansk och Donetsk har infört allmän mobilisering av alla män mellan 18-55 av de 4 miljonerna. https://www.dw.com/en/how-ukraine-separatists-are-mass-conscripting-anyone-of-fighting-age/a-61608760

Citat:
Russian and separatist-affiliated news media reported that volunteers had formed long lines formed outside recruitments centers eager to defend "Donbas independence." In reality, however, there were not enough volunteers.

Citat:
Locals tell DW how young men are living in fear or fleeing the region.

Citat:
2. Nu har du fått de trovärdigaste källorna i världen: Förövrigt: Rysk fredstida mobilisering motsvarar ungefär 250k i Donetsk och Lugansk med det nya Ryska mobiliseringssystemet. Det gamla Sovjetiska systemet som antagligen tillämpas i Donetsk och Lugansk innebär avsevärt större mobiliseringar ungefär som i NordKorea, SydKorea, Vietnam eller Taiwan: Nordkoreansk total mobilisering innebär ca. 1.2 miljoner soldater. Syskoreansk mobilisering ca. 550.000 soldater.

"Sydkorea" Vafan har det med DPR och LPR att göra.

Citat:
4. Färdigflashbackat!
Det tror jag inte. Du kommer tillbaka med fler fantastiska villfarelser.

Bara att du avslutar med detta varje gång är ju helt otroligt.
Senast redigerad av Conception 2022-06-16 kl. 23:37.
Citera
2022-06-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Menar du som när EU vägrar att betala gas från Ryssland enligt de regler som är satta?
Tyvärr ändrade Putin reglerna och bestämde att alla som köper gas MÅSTE betala i rubel!
Inget land har avtalat att betala i rubel, men som vanligt bryter Putin även detta avtal som alla andra avtal han brutit mot.
Citera
2022-06-16, 23:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Hur ser alla FB-experter på utvecklingen i separatistområden som var ockuperade redan 2014-22? Det sker allt mer attacker där så invånarna i dessa republiker berörs ju mer av kriget än tidigare (Och mer än i Ryssland). Och de har nu allmän mobilisering så alla män måste blir soldater i ett blodigt krig. Även gamla gubbar, sjuka och handikappade. Även detta slipper Ryssland. De får också väldigt gamla vapen, hjälmar etc. från Ryssland medans Rysslands armé tar de modernaste sakerna (Deras militär har också begärt mer hjälp av Ryssland från Kreml, men de ryska regeringen bara hänvisade till ryska försvarsdepartementet).

Kan detta påverka viljan där att vara egna republiker, kan de tröttna på kriget? Kan de söka separatfred med Ukraina?

Illustration; en stor explosion av ammunition idag i Luhansk: https://twitter.com/antiputler_news/status/1537525642169880578
Citera
2022-06-16, 23:47
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Allt för lågt på Ukraina-sidan. 7-11k pratades det om redan i slutet av April, (från västlig intelligence). Därtill kan du lägga tusentals krigsfångar av de bästa trupperna. Kriget är inne på +120 dagar. Om du räknar lågt är det 100 döda per dag, 12K döda i så fall.
Förlust brukar definieras som döda+sårade. Du menar döda i ditt inlägg.

Min beräkning var endast döda, inte MIA, och ja det är lågt pga just den anledning jsg skrev att jag räknade väldigt restriktivt. Lägg på 25% för average, och kanske 150% för högt typ .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in