2022-06-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Visst är det så,, "Min kompis har en kompis vars pappa jobbar på banken",,
det tycks fungera alldeles utmärkt här hemma också.

(misstänker att jag inte är en shoppingmänniska, har inte ens en iPhone)

??. Vad har dina shopping behov med ett lands status att göra.
Uppenbarligen ljuger du om dina erfarenheter, vad din kompis pappa jobbar nånstans är rätt ointressant.
Vill du veta hur det ser ut i Rysk industristad i den asiatiska delen så kan du åka dit så får du se hur din drömvärld där dina hjältar bor ser ut.
Jämför då med hur dagens Polen, Estland städer ser ut kanske du förstår.
Citera
2022-06-16, 21:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sovjet är en annan sak, där ingick bl.a. även Ukraina. Dagens Ryssland har väl knappast uppfunnit något? Efter 1990?

Japp, men man diskuterade de senaste 50 åren. Efter sovjets fall kraschade deras universitet och vetenskapliga system ihop helt. Det enda jag tror Ryssland har idag med lite "edge" är vapenforskning och lite rymdforskning, men jag skulle säga att som helhet tror jag Brasilien har bättre forskningssystem än Ryssland idag.
Citera
2022-06-16, 21:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tror inte du ska vara så säker på det. Man ser många DPR-soldater som ser rätt gamla ut. Om man mobiliserar upp hela mans-spannet mellan 18-52 så kan man mobilisera jävligt många. Jag har sett en del tjejer i uniform också på youtube-videos. Dessutom rekryterar de säkert också i Kherson, Melitopol och Mariupol också.
Ge mig en trovärdig källa på att de nu har mobiliserat 250 000 till 400 000 för vi har alla sett de där gamla gubbarna i både DPRs och LPRs armé vilket då bör vara ett bevis på att de är desperata i vilka de väljer och att deras "soldatpool" snart är tom.

Antalet som ansökte om ryskt pass i Kherson efter 2 veckor av ockupation var 7000 av 250 000 i staden. Och då kommer ändå siffrorna från TASS vilket man aldrig kan verifiera. Overifierade uppgifter var 23 stycken första veckan.

Med detta i bagaget så är det ytterst få personer i de ockuperade områdena i Kherson, Mariupol och Melitopol som kommer att slåss för Ryssland. Ingen där vill dö om de inte måste och jag tror många av dem skiter i om det är ryskt eller ukrainskt styre.

Men oavsett så var det Luhansk och Donetsk vi diskuterade och där kommer vi aldrig att få se en så stor mobiliserad armé.

Ska man tro Ukrainska uppgifter så beskjuter ryssar sin egna stad för att mobilisera fler soldater.
https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1533189870604124166

Citat:
It looks like a large-scale provocation with mass casualties is being prepared to blame Ukraine.
Citera
2022-06-16, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du har fortfarande inte visat hur man med enkel matematik kan falsifiera ”knallkorkarnas” svammel.
Har din konvertering från libertian till facsistanhängare gått dig över huvudet?
Visa nu den enkla matematiken så ska jag lämna dig ifred i denna fråga.

Berätta gärna hur fascistkonverteringen gick till, jag med flera är nyfikna.
Du kan gå tillbaka till det inlägg jag kommenterade och läsa på lite om simpel militär algebra. De ukrainska redovisade siffrorna över förlusterna för den ryska armén är inte sannolika helt enkelt.

Och fortfarande, ryssarna går mot en avgörande militär seger i Ukraina.

Men världen kommer bara att se en vinnare och det är Kina samt möjligtvis MIC.

Och hur än liten rysk ekonomi är eller hur mycket förluster de gör är EU beroende av fossila bränslen och kommer att vara det i fortsättningen också.

Edit:

Om ryssarnas förluster hade varit vad som påstås så skulle deras SMO ha havererat och man hade tvingats dra sig tillbaka. Varför har då inte ukrainska armén passat på att gå till motattack och ta tillbaka områden och kanske t.o.m. Krim?
Senast redigerad av LaVerdadTodo 2022-06-16 kl. 21:32.
Citera
2022-06-16, 21:21
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ge mig en trovärdig källa på att de nu har mobiliserat 250 000 till 400 000 för vi har alla sett de där gamla gubbarna i både DPRs och LPRs armé vilket då bör vara ett bevis på att de är desperata i vilka de väljer och att deras "soldatpool" snart är tom.

https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1533189870604124166

Jag har ingen källa, det är bara logiska resonemang. Men jag postar om jag snubblar över något.
Citera
2022-06-16, 21:22
Medlem
Reimers avatar
Långt in på ockuperat område men en skön smäll blev det ändå.

Citat:
Missile strike at Russian base in Nova Kakhovka

https://liveuamap.com/en/2022/16-june-missile-strike-at-russian-base-in-nova-kakhovka

Torde tära på nerverna på ockupanterna, aldrig säkra, det kan smälla när som helst.
Senast redigerad av Reimer 2022-06-16 kl. 21:25.
Citera
2022-06-16, 21:25
Medlem
Citat:
Långt in på ockuperat område men en skön smäll blev det ändå.

Torde tära på nerverna på ockupanterna, aldrig säker, det kan smälla när som helst.

Liveumaps är bara en Ukrainsk propaganda kanal, men om Ryssland skulle varit rädda för nassemissiler så skulle du prata Tyska nu.
Citera
2022-06-16, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Antagligen beror det på att det inte går att hålla på med den här medieteatern så mycket längre: Ukraina förlorar på slagfältet och har så gjort hela tiden. Vinden vänder för Zelinskys hype som vilat på osanningar och förhoppningar. Politiker och medier har börjat inse vart det hela bär och försöker att vända berättelsen.

OK. Och nu då "vinden vänt", vad kommer omvärlden (den del som räknas, d v s inte Nordkorea, Syrien m fl) tycka om vad Ryssland gjort i Ukraina? Kommer man t ex säga att "-Himla bra gjort av Putin ändå, Ukraina behövde verkligen avnazifieras"? Eller vad tror du (samt övriga Putin fans) blir "den nya sanningen"?

För personligen tror jag att oavsett hur kriget slutar kommer den allmänna åsikten hos civiliserade länder vara att dåren i Kreml (tillika barnamördare, kalsongförgiftare och väskbajsare) visat sitt rätta och brutala ansikte och att ingen anständig någonsin igen vill ha nära kontakt med Vladolf P. eller hans regim.
Citera
2022-06-16, 21:27
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den ryske centralbankchefen Elvira Nabiullina skall vara väldigt skicklig. Jag vet att hon fått ett antal internationella utmärkelser. Men trolla kan hon ju inte.

Under krigets första månader klädde hon sig i svart, vid offentliga sammankomster. Kan ju undra vad Putin tyckte om det ;-) Hur som, hon sa även upp sig, men Putin accepterade inte uppsägningen.

BMP-minskningen beror fräst på "krångel" med importen (rubel).
Hon är skicklig att få sanktioner kan jag säga. Inga mer lyxresor för dig mongoliska Elvira...

Rysslands moderna nationalsång finns i min signatur
Citera
2022-06-16, 21:36
Bannlyst
Avd. narrativförskjutningar. Biden uppmanar sitt folk att tona ner förhoppningarna. Bra att man numera öppet deklarerar USA:s mål med Ukraina nämligen att försvaga Ryssland:

Biden told Austin, Blinken to tone down remarks supporting Ukraine: report
/.../The pushback reportedly came after the Pentagon chief said the Biden administration wanted Ukraine to win the war against the Kremlin and that the U.S. wanted a weakened Russia that could not launch another attack. Blinken then publicly aligned himself with Austin’s comments, sparking a flurry of news reports.

“We want to see Russia weakened to the degree that it can’t do the kinds of things that it has done in invading Ukraine,” Austin said at the time after the Cabinet members visited Kyiv.

During a later conference call, Biden told the two officials he thought their remarks went too far and to tone them down, multiple current and former administration officials familiar with the call told NBC.

One unidentified official told the network that Biden was concerned that Austin’s words could set unrealistic goals and up the chance Washington could get pulled into a direct conflict with Moscow.

“Biden was not happy when Blinken and Austin talked about winning in Ukraine,” one of the sources said. “He was not happy with the rhetoric.”
https://thehill.com/policy/defense/3525893-biden-told-austin-blinken-to-tone-down-remarks-supporting-ukraine-report/
Citera
2022-06-16, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Tror du (for reasons unknown) att putain INTE har varit KGB officer? Det förnekar ju inte ens hen själv.
Varför ifrågasätter du putains "official service record"?

https://www.britannica.com/biography/Vladimir-Putin

För att personer som denna helt enkelt inte tror på något som står på internet såvida det inte kommer från dunkla konspirations sidor eller kremlin. Skulle inte bli förvånad om dom inte tror att Norge vann över Sverige med 3-2 häromdagen för att samtliga mainstream media skrev att dom gjorde det.
Citera
2022-06-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
OK. Och nu då "vinden vänt", vad kommer omvärlden (den del som räknas, d v s inte Nordkorea, Syrien m fl) tycka om vad Ryssland gjort i Ukraina? Kommer man t ex säga att "-Himla bra gjort av Putin ändå, Ukraina behövde verkligen avnazifieras"? Eller vad tror du (samt övriga Putin fans) blir "den nya sanningen"?

För personligen tror jag att oavsett hur kriget slutar kommer den allmänna åsikten hos civiliserade länder vara att dåren i Kreml (tillika barnamördare, kalsongförgiftare och väskbajsare) visat sitt rätta och brutala ansikte och att ingen anständig någonsin igen vill ha nära kontakt med Vladolf P. eller hans regim.

Man tar avstånd från Ukraina och vill att man kommer till en fred. Och freden kommer såklart att vara på Rysslands villkor.

Väst kommer att fortsätta att ha sanktioner mot Ryssland, vilket kommer att minska handeln med Europa. Det drabbar såklart båda parterna. Samtidigt så kommer Ryssland att fortsätta att söka sig mot Asien när det gäller handel. drygt 60 % av jordens befolkning bor i Asien och den ekonomiska tillväxten är högre än i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in